Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 180 van de 191 [ 4770 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183 ... 191  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

 
Profiel   

Aaah dat antwoord krijg ik altijd als mensen geen argumenten meer hebben. Ik vat het op als een compliment :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 22:11 



 
Profiel   

Klop jezelf maar op de borst als een ander het niet doet he.

Heeft niks met geen argumenten te maken maar met geen zin om energie te verspillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 22:24 



 
Profiel   

Gini schreef
mysa schreef
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Het ingrijpen zou niet nodig zijn geweest als we de natuur haar gang hadden laten gang in plaats van het gebied zelf te gaan bevolken. Dat is nog steeds wat mij dwars zit. De OVP is een kunstmatig, door de mens gecreëerd gebied. Dan moeten we dienaangaande het woord natuur niet eens in de mond nemen.


Alle natuurgebieden in België en Nederland worden beheerd. Door mensen.
Als dat jouw grote frustratie is, dan moet je tegen ieder natuurgebied en iedere natuurbeheerder protesteren en niet enkel waar het gaat om Konikpaarden in de Oostvaardersplassen.


Vreemde logica. Ik zeg toch beter laat dan nooit? En ik heb geen last van frustraties, althans niet in relatie tot de ovp. En als ik die wel had zouden ze zich niet beperken tot de paarden, zoals jij om moverende redenen insinueert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 22:43 



 
Profiel   

Nikass schreef
Aaah dat antwoord krijg ik altijd als mensen geen argumenten meer hebben. Ik vat het op als een compliment :j


Nee hoor, dat antwoord is zoiets als
"Het niveau is hier om te huilen en ga ik niet meer mee verder."
Blijkbaar krijg je het vaker te lezen, maar begrijp je het nog niet helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 22:51 



 
Profiel   

tamary schreef
Lanoca schreef
Nee, de veluwe is ook door de men’s aangeplant.

De mens beinvloed zijn leefomgeving ten gunste van zijn eigen voortbestaan als sinds deze controle over vuur verkreeg. Pas bij de start van moderne landbouw zo'n 10.000 jaar geleden werd dat gevaarlijk voor andere dier- en plantensoorten. Niks nieuws aan dus, wat wel nieuw er aan is, is het doorschieten de ene of andere kant op met zulke ongebalanceerde systemen tot gevolg. Deze manier van "natuur maken" verminderd de biodoversiteit die nodig is voor de veerkracht en flexibilteit van zo'n ecosysteem wat weer een negatieve weerslag heeft op de leefbaarheid van dat ecosystem en die er omheen, inclusief die waar de mens van afhankelijk is. En dat is op zijn minst een beetje dom te noemen.


Mooi omschreven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 22:57 



 
Profiel   

mysa schreef
Gini schreef

Alle natuurgebieden in België en Nederland worden beheerd. Door mensen.
Als dat jouw grote frustratie is, dan moet je tegen ieder natuurgebied en iedere natuurbeheerder protesteren en niet enkel waar het gaat om Konikpaarden in de Oostvaardersplassen.


Vreemde logica. Ik zeg toch beter laat dan nooit? En ik heb geen last van frustraties, althans niet in relatie tot de ovp. En als ik die wel had zouden ze zich niet beperken tot de paarden, zoals jij om moverende redenen insinueert.


Ah, ik wist niet dat jij 'beter laat dan nooit' als positieve uitspraak bedoelde.

Je hebt geen last van frustraties, maar er zit je wel iets dwars. Tomato, tomato. Ik insinueer verder niets, ik benadruk wel dat als je als argument gebruikt dat "ingrijpen niet nodig geweest zou zijn als we de natuur haar gang hadden laten gaan", wel iets verder gaat dan de paarden in de Oostvaardersplassen. Want alle natuur wordt namelijk gecontroleerd en beheerd, nergens in Nederland kan de natuur haar gang gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-18 23:46 



 
Profiel   

Klopt. In de ovp zou ingrijpen zoals nu noodzakelijk is, echter niet nodig zijn geweest als men de ultieme ingreep van het uitzetten van diverse diersoorten achterwege had gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 00:21 



 
Profiel   

mysa schreef
Klopt. In de ovp zou ingrijpen zoals nu noodzakelijk is, echter niet nodig zijn geweest als men de ultieme ingreep van het uitzetten van diverse diersoorten achterwege had gelaten.

Dat is hier al verschillende keren geroepen, maar daarbij lijkt steeds vergeten te worden hoe een dergelijk gebied zich zonder begrazing op den duur ontwikkelt. Wat er zonder begrazing ontstaat, is een gebied waar nauwelijks behoefte aan is qua natuurwaarde. Waarom zou zo'n gebied dan überhaupt de kans krijgen om te ontstaan als er ook landbouwgrond of een woonwijk zou kunnen staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 08:32 



 
Profiel   

oomens schreef
mysa schreef
Klopt. In de ovp zou ingrijpen zoals nu noodzakelijk is, echter niet nodig zijn geweest als men de ultieme ingreep van het uitzetten van diverse diersoorten achterwege had gelaten.

Dat is hier al verschillende keren geroepen, maar daarbij lijkt steeds vergeten te worden hoe een dergelijk gebied zich zonder begrazing op den duur ontwikkelt. Wat er zonder begrazing ontstaat, is een gebied waar nauwelijks behoefte aan is qua natuurwaarde. Waarom zou zo'n gebied dan überhaupt de kans krijgen om te ontstaan als er ook landbouwgrond of een woonwijk zou kunnen staan?


Hoe het gebied zich dan zou ontwikkelen is juist de ultieme natuur!
Is misschien niet door mensen gewenste natuur, maar dat is wat anders.

Het zou de ultieme mogelijkheden zijn geweest om ergens in Nederland een stuk land gewoon te geven aan de natuur en te zien was er zou ontstaan. Gemiste kans...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 09:46 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Hoe het gebied zich dan zou ontwikkelen is juist de ultieme natuur!
Is misschien niet door mensen gewenste natuur, maar dat is wat anders.

Het zou de ultieme mogelijkheden zijn geweest om ergens in Nederland een stuk land gewoon te geven aan de natuur en te zien was er zou ontstaan. Gemiste kans...

Die 'ultieme natuur' bestaat in een dergelijk gebied uit een relatief soortenarm stuk vochtig loofbos, waar bovendien voornamelijk soorten voorkomen die het op andere plaatsen in de omgeving ook al goed doen. Meerwaarde? Nul.
Door het toevoegen/toelaten van (beperkte aantallen!) grote grazers krijg je een diverser gebied waar niet alleen dat handjevol soorten het goed doet. Bovendien houd je dan een opener gebied waar water- en trekvogels wat aan hebben die wél van dit soort gebieden afhankelijk zijn.

Toegegeven, in de situatie van de laatste jaren was de begrazingsdruk zo hoog dat het gebied erop achteruit ging, maar dat maakt niet dat het inzetten van begrazing als beheersmethode ongeschikt is. Begrazing maakt een gebied nog steeds bijna altijd waardevoller, mits erop wordt toegezien dat er geen overbegrazing optreedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 10:03 



 
Profiel   

oomens schreef
fransje23 schreef
Hoe het gebied zich dan zou ontwikkelen is juist de ultieme natuur!
Is misschien niet door mensen gewenste natuur, maar dat is wat anders.

Het zou de ultieme mogelijkheden zijn geweest om ergens in Nederland een stuk land gewoon te geven aan de natuur en te zien was er zou ontstaan. Gemiste kans...

Die 'ultieme natuur' bestaat in een dergelijk gebied uit een relatief soortenarm stuk vochtig loofbos, waar bovendien voornamelijk soorten voorkomen die het op andere plaatsen in de omgeving ook al goed doen. Meerwaarde? Nul.
Door het toevoegen/toelaten van (beperkte aantallen!) grote grazers krijg je een diverser gebied waar niet alleen dat handjevol soorten het goed doet. Bovendien houd je dan een opener gebied waar water- en trekvogels wat aan hebben die wél van dit soort gebieden afhankelijk zijn.

Toegegeven, in de situatie van de laatste jaren was de begrazingsdruk zo hoog dat het gebied erop achteruit ging, maar dat maakt niet dat het inzetten van begrazing als beheersmethode ongeschikt is. Begrazing maakt een gebied nog steeds bijna altijd waardevoller, mits erop wordt toegezien dat er geen overbegrazing optreedt.


Ik weet wat er dan ontstaat maar feitelijk is dat wel de natuur. Het is niet de mens die bepaald of het waardevol is, of niet.

De rest in geknutsel om de voor de mens bedachte natuurwaarde. Dat is ook waarom er wel natuur bestaat in Nederland maar geen "echte natuur".

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 10:14 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Ik weet wat er dan ontstaat maar feitelijk is dat wel de natuur. Het is niet de mens die bepaald of het waardevol is, of niet.

De rest in geknutsel om de voor de mens bedachte natuurwaarde. Dat is ook waarom er wel natuur bestaat in Nederland maar geen "echte natuur".

Nouja, het is op een gemaakt stuk grond feitelijk wel de mens die bepaalt wat van waarde is. Een gebied dat anders is dan waar er al veel van is, of dat soorten herbergt die het moeilijk hebben of die in de wijde omgeving weinig geschikte leefgebieden hebben, dat is een gebied waarvoor men nog wel ruimte wil laten en geld wil investeren. Een dertien-in-een-dozijngebied met soorten die het in ieder stadspark of achtertuin ook wel doen, dat wordt toch echt als minder waardevol gezien. Minder waardevol als natuur (of 'natuur' zo je wil), en dus al snel waardevoller aan te wenden als aardappelakker, bedrijventerrein of vinexwijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 10:25 



 
Profiel   

Moet je voor de grap eens het Wikipedia-lemma over de OVP lezen. Het is een aaneenschakeling van menselijke/technologische ingrepen. Maar wel het etiket 'wildernis' er op plakken. ;) Begrazing vond trouwens al lang voor de grote grazers werden uitgezet plaats, maar dan door middel van seizoensbegrazing door gehouden dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 11:11 



 
Profiel   

De OVP wordt hoe dan ook beheerd door de mens, je kunt er niet omheen. Het is een laag liggend gebied dat ingepolderd is. De mogelijkheid bestaat om door selective begrazing een gebied te krijgen met een hoge biodiversiteit, zowel in fauna als flora. En zo heeft ook de OVP er al uit gezien.

De heide velden bestaan ook doordat deze selectief begraasd worden, anders zouden die ook bos worden. Als je niet wilt laten grazen, moet je of maaien of gebossing rond moerassen accepteren. Als de mens geen bomen had geplant in drenthe en op de veluwe zou dat nu een enorme zand verstuiving kunnen zijn geweest.

Toen ik naar school ging heb ik geleerd dat Nederland een cultuur landschap had. Een voor een groot gedeelte laag liggend land omringd en beschermd door dijken. Ik was dan ook benieuwd hoe die nieuwe wildernis eruit zou komen te zien.

Het is jammer dat het door jarenlang overgrazing er nu een kale vlakte is. Omdat de bodem vruchtbaar is en omdat er in Nederland voldoende regen met regelmaat valt en het groundwaterpeil bereikbaar blijft voor het groot te deel van het jaar, kan er een gevarieerd landschap ontstaan waar de grazers het gebied open houden met houtwallen en struiken voor beschutting en nestplaatsen voor vogels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 11:18 



 
Profiel   

@Lanoca. Wbt de heide en zandverstuivingen...
Heide gebieden werden inderdaad opengehouden door begrazing. De zandverstuivingen ontstonden echter door (door de mens gereguleerde) overbegrazing. Staatsbosbeheer is toen opgericht om de enorme heide vlaktes met bomen aan te planten, omdat de zandverstuivingen een bedreiging voor mensen begin te worden.
Ik weet dus niet precies wat je punt is met het voorbeeld dat je geeft...

Wat Oomens zegt klopt helemaal. En is het ook niet gewoon onze verantwoordelijkheid om wanneer we een natuurgebied ter beschikking hebben er voor te zorgen dat dit een nuttig gebied is voor soorten die het door toe doen van de mens Het moeilijk hebben? Wij wonen, werken en verbouwen immers op plekken die ooit voor die soorten waren. Dan is een gebied voor weide en watervogels veel nuttiger dan het zoveelste loofbos. En dat is nu ook te zien! Populaties lepelaars en zilverreiger zijn dmv de oostvaardersplassen weer hersteld. En zelf zeearenden broeden nu weer in Nederland. En dit zijn enkel een paar "aaibare" voorbeelden. Helaas is er altijd over insecten minder bekend. Maar ook het feit dat jkk het er goed doet zorgt dus voor mooie populaties jacobsvlinders.


Laatst bijgewerkt door JewEmm op 17-12-18 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 12:03 



 
Profiel   

oomens schreef
fransje23 schreef
Ik weet wat er dan ontstaat maar feitelijk is dat wel de natuur. Het is niet de mens die bepaald of het waardevol is, of niet.

De rest in geknutsel om de voor de mens bedachte natuurwaarde. Dat is ook waarom er wel natuur bestaat in Nederland maar geen "echte natuur".

Nouja, het is op een gemaakt stuk grond feitelijk wel de mens die bepaalt wat van waarde is. Een gebied dat anders is dan waar er al veel van is, of dat soorten herbergt die het moeilijk hebben of die in de wijde omgeving weinig geschikte leefgebieden hebben, dat is een gebied waarvoor men nog wel ruimte wil laten en geld wil investeren. Een dertien-in-een-dozijngebied met soorten die het in ieder stadspark of achtertuin ook wel doen, dat wordt toch echt als minder waardevol gezien. Minder waardevol als natuur (of 'natuur' zo je wil), en dus al snel waardevoller aan te wenden als aardappelakker, bedrijventerrein of vinexwijk.


En daarmee vat je meteen de tekortkoming van natuur, in Nederland, samen..
We willen natuur, soortenrijkdom etcetera maar alleen op plaatsen dat het ons past en volgens een ideaal beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 12:06 



 
Profiel   

fransje23 schreef
En daarmee vat je meteen de tekortkoming van natuur, in Nederland, samen..
We willen natuur, soortenrijkdom etcetera maar alleen op plaatsen dat het ons past en volgens een ideaal beeld.

Dat lijkt mij nog altijd wenselijker dan geen enkele natuur, soortenrijkdom, etcetera.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 12:11 



 
Profiel   

@ JewEmm, Nikass zei dat de Veluwe natuur is, ik zeg dat het aangepland is, dus cultuurlandschap. De mens heeft veel fouten gemaakt in het verleden en maakt nog steeds veel fouten in het heden. Maar het is wel fijn dat we de bossen en heidevelden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 12:52 



 
Profiel   

Hier gaan we sowieso van mening verschillen. Maar ik zie niet in waarom een aangeplante of uitgezette/geïntroduceerde soort niet per se natuur is. Het blijft altijd dezelfde principes volgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 13:03 



 
Profiel   

@JewEmm, laat het dus maar. Hier komen wij nooit uit, en ik heb hier helemaal geen zin in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 13:09 



 
Profiel   

Als we de natuur zijn gang hadden laten gaan, dan hadden de actiegroepen nu kunnen demonstreren omdat er op reeën gejaagd wordt. Net zoals in de rest van Nederland gebeurt en wat we doodnormaal vinden. Dat laat zien dat de verontwaardiging over het afschieten behoorlijk selectief is.

Natuurlijk kan een beheerd gebied ook natuur zijn, de enige reden waarom de tegenstanders dat punt aldoor aanhalen, is omdat ze anders geen argument hebben om te zeggen dat de grote grazers gehouden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 13:15 



 
Profiel   

JewEmm schreef
Wat Oomens zegt klopt helemaal. En is het ook niet gewoon onze verantwoordelijkheid om wanneer we een natuurgebied ter beschikking hebben er voor te zorgen dat dit een nuttig gebied is voor soorten die het door toe doen van de mens Het moeilijk hebben? .
Helemaal mee eens. Alleen jammer dat dat over de rug van duizenden andere dieren is. Dieren die het ook erg moeilijk hebben door toedoen van de mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 19:50 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
JewEmm schreef
Wat Oomens zegt klopt helemaal. En is het ook niet gewoon onze verantwoordelijkheid om wanneer we een natuurgebied ter beschikking hebben er voor te zorgen dat dit een nuttig gebied is voor soorten die het door toe doen van de mens Het moeilijk hebben? .
Helemaal mee eens. Alleen jammer dat dat over de rug van duizenden andere dieren is. Dieren die het ook erg moeilijk hebben door toedoen van de mens.

Welke bedoel je? Gaat het zo slecht met de edelherten dan? Weet niet precies wat de aantallen daarvan in Nederland en Europa doen, maar volgens mij gaat het er zo goed mee dat ondanks jaarlijks afschot in veel gebieden de stand over langere tijd niet daalt.
Konikpaarden en Heckrunderen tellen als gedomesticeerde dieren sowieso niet mee als het gaat om conservation status. Dat zijn onze eigen creaties, fokproducten van gedomesticeerde soorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 21:03 



 
Profiel   

Jongens sorry maar dit moet ik even kwijt. De activisten van de ovp bedenken ook steeds meer. Een man die wij kennen heeft gaas geleverd aan de ovp voor om de nieuwe bomen aanplant. Letterlijk 2 uur naardat het geleverd was stond op Facebook dat dit er was om herten in te sluiten en zo op te vangen. Ze verzinnen ook steeds meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 21:07 



 
Profiel   

@oomens Als je bent uitgehongerd en afgeschoten gaat het volgens mij niet zo zo goed met je.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-18 21:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 180 van de 191 [ 4770 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183 ... 191  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen