Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:42

http://www.bokt.nl
nieuwsredactie

Afbeelding
Zolita Roos van bokker Liss


Aankomende vrijdag zal tijdens de KWPN Paardendagen de Nationale merriekeuring (NMK) plaatsvinden.
Enkele bokkers hebben van de keuringscommissie van het KWPN een uitnodiging gekregen voor de nationale keuring.
Een uitnodiging voor de NMK ontvangt men niet zomaar. Eerst moet men namelijk de stamboekkeuring doorlopen. Merries worden dan beoordeeld op exterieur en op beweging. (stap, draf, galop en houding). Bij alle onderdelen worden punten toegekend.
Bij voldoende punten wordt een merrie opgenomen in het stamboek. Merries die het erg goed doen, kunnen het ster-predikaat ontvangen. Ster: 70 punten op exterieur en 75 punten op springen of beweging.
De ster-merries mogen vervolgens naar de centrale keuring (provinciale keuring) om kans te maken op het voorlopig keur predikaat.
De beste merries van iedere provincie mogen naar de Nationale Merriekeuring in Ermelo waar ze strijden om het Nationaal kampioenschap.

Lees hieronder het verhaal van de bokkers die met hun merries door zijn naar de NMK.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:43

StephanieDK heeft voor 2 van haar merries een uitnodiging ontvangen.

Citaat:
Afbeelding
De Jazz merrie: Zhara-Obertje, stokmaat 1.72m. Attent en eerlijk paard.
Het is een Jazz x Contango merrie, oa volle zus van KWPN hengst Tango en NMK merrie V-obertje, welke 2 jr geleden reserve kampioen op de CK Veghel werd en in de finale kwam op de NMK.
Zhara liet zich gedurende de hele dag goed zien, maar werd beter naarmate de dag vorderde en liet zich op het einde van de dag (bij de prijsuitreikingen) het beste zien, vonden wij. Ze werd zowel kampioen van de 3 jr merries dressuurrichting alsook algemeen dagkampioen van de dressuurmerries(daar moest ze het opnemen tegen een Rousseau merrie in de categorie 4-7 jr)
Onze plannen met deze merrie zijn de volgende: ze zal na de NMK zadelmak gemaakt worden en daarna dressuurmatig getraind worden. Wellicht in de toekomst eens een veulen bij fokken.

Afbeelding

De Rousseau: Zippy Top T,stokmaat 1.67m. Ook een eerlijk, nieuwsgierig en attent paard.
Dit is een Rousseau x Goodtimes merrie, moeder Topic werd zelf als 3 jarige kampioen op de CK Veghel en behaalde op de NMK een finaleplek.
In Veghel liet de merrie zich goed zien,vooral in de eerste ronde. Daar behaalde ze tijdens de kampioenskeuring een mooie 6e plaats en kreeg een uitnodiging voor de NMK (er werden 13 merries van de 19 uit de kampioenskeuring doorverwezen naar Ermelo)
Zippy zal na de NMK zadelmak gemaakt worden en dressuurmatig getraind worden. Tevens is zij gedekt bij Jazz.



Bokker Cute. Zij neemt een San Remo dochter mee.

Citaat:
Zillion is een San Remo x Flemmingh x D-day.
Ik heb haar zelf gefokt uit mijn eveneens zelf gefokte Elite Sport merrie.
Het was destijds een beetje een gok om voor San Remo te kiezen omdat zijn eerste veulens net geboren waren. Omdat ik vooral front en maat wilde toevoegen aan mijn merrie heb ik voor San Remo gekozen.
En dat bleek een hele goed keuze, de merrie heeft een mooi front en is 1,72m.

Ik heb haar door een professionele stal keuringsklaar laten maken. Na een week belde ze mij en ze waren vol lof over haar, maar ik mocht geen te hoge verwachtigen hebben want dan kon het misschien tegenvallen.

Op de stamboekkeuring liet ze zich goed zien en ze kreeg een heel goed commentaar van de jury. O.a. dat het een royaal ontwikkelde merrie is met een goede schoft / schouder partij en goed beenwerk. Ze vonden het een heel goed bewegend paard dat met veel balans door de bochten liep en met een heel goed gebruik van het achterbeen. Ze kreeg de volgende punten: Exterieur: 80 Stap: 80 Draf: 80 Galop: 80 Houding: 75
Op naar de centrale keuring in Veghel!
Voor het voorlopig keur worden was ik niet zo bang, met die punten zou ze dat normaal gesproken makkelijk halen. Volgens Joop van Uytert zou ze waarschijnlijk wel naar de NMK mogen, maar daar geloofde ik nog niet echt in.
Afbeelding

In Veghel vond ze het toch best spannend in de ring en ze hield zich dus wat vast in beweging. Maar gelukkig werd ze toch in de kopgroep geplaatst, wat was ik blij!
'S middags moesten de deelnemers van de kopgroep allemaal nog een keer draven en daar had Zil dus geen zin in. Ze heeft het hele stuk zijwaarts gegaloppeerd / gesprongen. Dus ik dacht al, nu kan ik de NMK wel vergeten.
Ze werd op nummer 13 geplaatst en ik had verwacht dat er zo´n 10 naar de NMK zouden mogen. Maar nee, weer geluk, de eerste 13 mochten mee!
Echt een uitgekomen droom, mijn tweede fokproduct naar de NMK Go jij! Go jij!
Al eindigd ze daar laatste, het feit dat ze daar aan mee mag doen vind ik al een hele prestatie op zich!

Het is de bedoeling om haar als fokmerrie in te zetten. Na een aantal veulens wil ik haar graag in de sport uit laten brengen. Zodat ze hopelijk net als haar moeder Elite Sport wordt. Het PROK en voorlopig keur predikaat zijn in ieder geval al binnen.


Bokker Liss is aanwezig met een Goodtimes merrie.
Citaat:
Zolita Roos is een vosmerrie. Zij heeft 4 halve witte benen een kolletje en een sneb. Daarnaast heeft zij een witte vlek op de buik. Stokmaat: 1.70
Haar vader is de hengst Goodtimes. Moeder is een stermerrie van Flemmingh x Damiro.
de moeder van Zolita is Salita Roos (Flemmingh x Damiro). Deze merrie behaalde als 3 jarige op de keuring 85 punten voor het exterieur en 74 punten voor bewegen. Ze werd op de regionale keuring dagkampioen.
Ook leuk om te vermelden is dat de halfbroer van Zolita, Chico (Uphill x Flemmingh) dit jaar kampioen dressuurveulens is geworden tijdens de centrale keuring van Groningen.
Hij wordt geveild tijdens StarSale in Drachten en ook hij heeft een uitnodiging om naar Ermelo te gaan.

Op de regionale keuring is Zolita Roos ster geworden met de volgende punten: 75-80-90
Tijdens de centrale keuring behaalde zij het voorlopig keur predikaat bij de 3-jarige merries en werd zij tevens 6e van haar groep.
Momenteel wordt zij licht aangereden en gaan we in het najaar de merrietest of IBOP lopen. Daarna zal ze voornamelijk als fokmerrie ingezet worden.

Afbeelding


Een andere bokker verschijnt met Winola (v. Flemmingh).
Citaat:
Wij zullen met de merrie Winola (Elite v. Flemmingh X keur pref. prest. v. Nimmerdor op 17 augustus tijdens de NMK in Ermelo deelnemen aan de rubriek: '4 t/m 7 jarige keur/elite merries'.
Winola is een 4-jarige merrie welke we zelf gefokt hebben uit de bekende merrie Cynodor (keur pref. prest. v. Nimmerdor X keur pref. prest. v. Amor).
Deze cynodor kochten we als 17-jarige toen ze elders niet meer drachtig wilde worden. Winola was het eerste veulen, waarna ze 2 merrieveulens van Tenerife VDL kreeg, een hengst van Flemmingh, een merrie van Flemmingh en nu is ze op haar 23ste weer drachtig gescand van Johnson.
Winola is een langgelijnde merrie, vos en meet ongeveer 1.72. ze is getekend met een smalle bles en 2 half witte benen achter. ze heeft een enorm sterk gebruik van het achterbeen en weet in de beweging enorm te overtuigen.

Winola was als 3-jarige Overijssels kampioen in de dressuurrichting met op de stamboekopname voor alle onderdelen 85 punten. Nadat ze voorlopig keur was hebben we haar laten prokken en heb ik de IBOP met haar gereden, alwaar ze 81,5 punten scoorde en daarmee Elite-merrie werd.
Dit jaar zijn we opnieuw met haar naar de keuring in Overijssel gegaan en hier werd ze 3de in de pavo-cup met 72,5 punt en mag ze dus door naar de halve finale in Ermelo, tevens werd ze als Elite-merrie doorverwezen naar de NMK in ermelo en werd haar veulen van de hengst Dayano (v. Dolany) kampioen van de dressuurgefokte merrieveulens. Momenteel is de merrie drachtig van Spielberg.
In de sport is Winola nu na een 3-tal wedstrijden L1+6 en zal ik haar dit jaar rustig verder opleiden in de L1 en L2.
We hopen tijdens de nationale paardendagen in Ermelo op een net resultaat in de pavo-cup en hopen dat ze echt in vorm is om te kunnen meestrijden om de titel bij de '4 t/m 7 jarige keur/elite merries' Tijdens de voorselecties was ze niet meer geheel fris aangezien ze 's ochtends eerste de pavo liep en 15 minuten daarna al aan de hand in de ring moest. tijdens de NMK hopen we dat ze net dat beetje extra kan geven wat een kampioensmerrie nodig heeft.

De merrie als 3-jarige, tijdens de kampioenskeuring in luttenberg (foto van de paardenkrant)
Afbeelding



Pletje123 zal aanwezig zijn op de Gelderse keuring met een dochter van Elegant.
Citaat:
Zamyra is een driejarige vosmerrie van Elegant x ster van Zichem x ster van Satelliet x ster van Natuur die uit de Rania-stam komt. Ze voert zuiver Gelders bloed. Op 7 juli 2007 is ze in Didam ster verklaard met de volgende punten: ext: 80, stap: 75, draf: 85, galop: 80 en dat maakt voor bew. ook gemiddeld 80 punten.
Ze staat heel mooi in het Gelders type en beweegt met veel souplesse, houding, kracht en balans.

Op de Centrale Keuring in Hengelo (Gld) is ze voorlopig Keur verklaard, kreeg ze een uitnodiging voor de NMK in Ermelo en stond ze op een keurige derde plaats in een groep van elf merries.

Afbeelding

De merrie wordt na de NMK verder getraind onder het zadel en zal als het goed is haar IBOP in november lopen. Dat ligt een beetje aan hoe ze alles oppakt. Anders wordt het volgend jaar. Hopelijk wordt ze dan definief Keur en na het PROKken ook nog Elite. Daar streven we wel naar.
In april 2008 verwacht ze haar eerste veulen. We hebben voor de hengst Hunter Douglas Aachen (v Arpeggio x Coriograf B) gekozen om onder andere wat meer bloed toe te voegen. De hengst heeft ook een mooi front. Hij werd Future Stallion 2007 begin dit jaar in Zwolle. Imke Schellekens - Bartels heeft hem onder het zadel en is zeer over hem te spreken. Hij is NRPS erkend en Westfalen goedgekeurd.
Na haar eerste veulen zal ze haar eerste wedstrijdervaring op doen en wordt ze hoogstwaarschijnlijk voor een tweede keer gedekt. Dan door een zuiver Gelderse hengst of een hengst met een flinke dosis Gelders bloed.
Het is de bedoeling dat ze na haar tweede veulen full time de sport in gaat om het sportpredikaat te halen. Als dat bereikt is, wordt ze weer voor fokkerij ingezet.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:43

Uiteraard willen wij een ieder erg veel succes wensen!!

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:52

gefeliciteerd en suc6!!!!!!!!

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:56

Gefeliciteerd allemaal! En heel veel succes!! Haha!
stephanie als je Zhara-Obertje zat bent breng maar, maar dat wist je denk ik wel. Knipoog Bloos
Al geld dat voor de rest ook hoor. Knipoog
Laatst bijgewerkt door milou123 op 13-08-07 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

StephanieDK
Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:58

hee leuk Lachen
@milou123 , haha ik zal het onthouden Tong uitsteken maar die zijn we niet zat Knipoog

Mooie foto's trouwens,die van de 4 jarige vind ik echt een mooie foto Lachen

Anoniem

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:02

Gefeliciteerd allemaal!
Veel succes ook!

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:03

Geweldig!! Heel, heel veel succes toegewenst! Jullie hebben allemaal prachtige merries, maar dat was natuurlijk al bekend. Knipoog Zet 'm op!

db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:29

milou123 schreef:
Gefeliciteerd allemaal! En heel veel succes!! Haha!
stephanie als je Zhara-Obertje zat bent breng maar, maar dat wist je denk ik wel. Knipoog Bloos
Al geld dat voor de rest ook hoor. Knipoog


Die mag ook met alle liefde naar mij toe Haha! Zonder gein, iedereen gefeliciteerd dat jullie naar de NMK mogen, en heel veel succes gewenst!!!

I_Moondance
Berichten: 1159
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Leende

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:31

Gefeliciteerd! Iedereen heel veel succes!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:32

leuk initiatief dit topic!! Allemaal erg veel succes!!

Zillion is mijn favoriet, maar dat was ze als veulen al! Knipoog

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:43

vossie schreef:
milou123 schreef:
Gefeliciteerd allemaal! En heel veel succes!! Haha!
stephanie als je Zhara-Obertje zat bent breng maar, maar dat wist je denk ik wel. Knipoog Bloos
Al geld dat voor de rest ook hoor. Knipoog


Die mag ook met alle liefde naar mij toe Haha! Zonder gein, iedereen gefeliciteerd dat jullie naar de NMK mogen, en heel veel succes gewenst!!!



En naar mij Haha! , Heel veel succes voor jullie allemaal!!!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:51

gefeliciteerd allemaal!! Veel succes OK dan!

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:51

Rhea schreef:
leuk initiatief dit topic!! Allemaal erg veel succes!!

Zillion is mijn favoriet, maar dat was ze als veulen al! Knipoog


Dankjewel Rhea Lachen

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:03

Allemaal heel veel succes, we komen kijken en veel foto's maken.
Zillion is natuurlijk ook mijn favoriet. Go jij! Go jij!

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:21

Wow Zillion Lovers

Wat een lekker ding *LOL*

Iedereen veel succes !!

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:27

heel veel succes iedereen!!!

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:10

Allemaal gefeliciteerd! mooie paarden!

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:13

Heel veel succes!!!
Het is alleen al super dat je daar naartoe mag.
Vergeet niet om er ook lekker van te genieten Knipoog

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:20

Succes allemaal. Vork

Weet nog dat ik mijn eigen merrie voorbracht en ze werd de topper van de dag en ster! (2001)

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:31

Gefeliciteerd met de selectie!
Veel succes toegewenst!

Jeany

Berichten: 1928
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:37

proficiat!!!
en iedereen heel veel succes!

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:48

Iedereen heel veel succes toegewenst!!

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:56

Iedereen heel veel succes, en laat maar een hoop foto's zien van jullie mooie merries !!

Anoniem

Re: Merries van bokkers uitgenodigd voor de NMK (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:23

Heel veel succes! Laat ze een poepie ruiken daar!