Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:13

Let's agree to disagree..jij kan ieder paard kennelijk perfect mak krijgen zodat ze nooit meer schrikken.

Daar kun je vast stinkend rijk mee worden...

Jorex

Berichten: 10001
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:26

Ik ben er dus achter gekomen dat elk paard heet/voorwaarts kan zijn als hij maar goed op conditie is en goed gevoerd en goed in zijn vel zit. Ik dacht altijd dat Alex een slome duikelaar was, maar sinds hij regelmatig zijn tanden en zijn lichaam gedaan krijgt en goed op conditie is en het juiste voer krijgt is hij gewoon echt heet voor de wagen. Het belangrijkste bij hem is dat hij wel gewoon op 1 ho stilstaat als nodig, dus heet maar braaf. En zet ik een beginner op de sulky dan gaat hij wel weer in de slome stand, dus superlief gewoon. Terwijl ik Jorie altijd te snel vond en die mag nu juist wel iets minder chill. Maar goed die is pas 7 dus nu net volwassen aan het worden. Jorie is overigens het meest brave shetlandertje ooit totdat hij schrikt van een grasspriet die hem niet aan staat, dan is hij weg. Ik heb dit gedrag al redelijk de goede kant uit gebogen waardoor hij nu eerst in de freeze gaat en in die stand kan ik hem nog enigszins overtuigen dat dat plastic zakje/gekke grassprietje/noem maar op hem niet opeet en hij er wel langs kan. Maar hij dacht voor zijn 7de jaar echt niet na en was dan altijd meteen weg. Dus ik heb al 2 compleet tegenovergestelden qua pony's en het zijn gewoon allebei shetlanders. Zelfs nog uit dezelfde moederstam ook. Oftewel een paard is een paard en het ras is ondergeschikt. Sommige karakters komen uiteraard wel vaker voor in bepaalde rassen, maar ik durf echt niet meer te beweren dat alle shetjes slome duikelaars zijn. Sterker nog het zijn de meest werkwillende paardjes ooit, ze houden ervan om lekker dingen te ondernemen met je. Maar inderdaad wel met bit en zweep, al gaat alles voornamelijk op stemcommando's en lichte stuurhulpen.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:34

superpony schreef:
Maar goed, deze minister heeft de ballen verstand en we moeten juist laten zien wat wel kan en vanuit de paardensport en houderij in de verdediging komen met goede voorbeelden.

Als we blijven verdedigen waarom bijv een bepaald streng bit bij ruiter X wel mag, komen we er niet en gaan zij het overnemen. Want de plaatjes waar ze mee komen zien er voor een leek vreselijk uit.

En de bit-bitloos ruiters zouden ook met wat meer respect naar elkaar moeten kijken, want de bitloze maken het ook flink kapot als ze alle bitten blijven afkraken.

Ik lees nu in het andere nieuwsbericht dat ze de bosal bijv ook willen verbieden.......Tja, dat is weer zo een grote discussie op zich en kan je niet zomaar afschrijven.

Ik wil dan ook alles wat kaak en kin gekruist is verbieden, want dat vind ik vreselijk. En zo kunnen we wel bezig blijven.



Dit lees ik meer.

Maar mijn sport is dus bezig met een zweepverbod....

Wij reguleren zelf. Hebben boetes. Het levert onwijs veel gedoe op in onze sport, mensen zijn het er mee oneens.

Maar het word wel doorgevoerd. Natuurlijk met gemor en natuurlijk gaat het niet vanzelf.

Maar ik lees meerdere reacties in de trant van: omdat de sector niks doet/zwepen en bitten blijft verdedigen etc etc...

En kijk dan naar de reactie van D&R.

Het is gewoon pas goed genoeg als alles 'natural' is.

Over de rest:
Ik denk, en daar kijk ik best naar uit, dat fokken op karakter belangrijker gaat worden. Is misschien ook niet zo erg als tegenhanger van hoe er de afgelopen jaren gefokt is.

Brainless

Berichten: 29767
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:20

Elisa2 schreef:
Let's agree to disagree..jij kan ieder paard kennelijk perfect mak krijgen zodat ze nooit meer schrikken.

Daar kun je vast stinkend rijk mee worden...

Maar met of zonder bit, schrikken kunnen ze altijd (en wegrennen ook).
Al mijn rijpaarden heb ik ook bitloos gereden en weet je: mijn makke, "stomme" Fjord trok sneller haar eigen plan bitloos maar hoe heter het paard hoe fijner ze bitloos liepen.
Zowel mijn EVx (Z2 dressuur. Z springen en M samengesteld) deed het ook prima bitloos, mijn huidige AV (endurance klasse 3 en M2 dressuur) doet het beter op een sidepull dan op een bit (als ik nu een bit erin hang is het een soepele kunststof bitje).
Beide gingen eerder aan de loop tegen het bit in dan dat ze erdoor tegen werden gehouden.

En ja, ik heb heel veel paarden verkeersmak gemaakt, ook zonder bit.
En ja, daar zaten ook paarden bij die bij een vrachtwagen door de sloot de wei in gingen.. maar dat deden ze juist met (een steeds zwaarder/scherper) bit.

Ik ben echt geen boerensokken meid die tegen bit gebruik is, zeer zeker niet.
Maar om te zeggen dat alleen brave recreatiepaarden door "simpele" ruiters, bitloos, buiten in het bos gereden kunnen worden is echt niet zo.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:26

Wie zegt dat dan? want dat zijn in ieder geval niet mijn woorden.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:15

Dat verschilt ook vreselijk per paard. Ik heb een Jazz x Ferro gehad die voorkeur had voor bitloos werk, op een western sidepull. Ding was zo heet als iets, maar die was wel nuchterder dan haar moeder moet ik erbij vertellen.

Maar bij alle paarden die ik hier heb gehad was het schrikken en wegspuiten een stuk minder wanneer je ze lekker aan het werk zette, ze liet focussen op jou, zodat er geen aandacht meer was voor andere dingen.
Je kán er natuurlijk zwepen bij halen, maar is helemaal niet nodig.
Ik focus overigens ook niet op paard stoppen en stilzetten, ik geef been bij en zet ze aan het werk.
Maar ik heb ook met 2 zwepen gereden, en de kans is best aanwezig dat ik dat in de toekomst ook nog wel eens doe. Ik vind zweep overpakken namelijk rottig, en ding bij je hebben kan reuze handig zijn.

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:04

liespr schreef:
fransje23 schreef:
Het onderzoek wat er wereldwijd gedaan naar het gebruik van bitten geeft niet echt een rooskleurig beeld.



Welk onderzoek? Bedoel je die ene waar ze vóór aanvang van een Scandinavische wedstrijd een constatering hebben gedaan? (Welke dier & recht zo graag rondstrooit...) Want dat onderzoek is vooral onvolledig uitgevoerd en daarom niks anders dan te snel conclusies trekken.

Heb je een link van het onderzoek dat je bedoelt?


Doel jij op dit onderzoek als zijnde onvolledig?

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2021.651160/full



https://actavetscand.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13028-014-0040-8



https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.12916

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 01:20

Elisa2 schreef:
Let's agree to disagree..jij kan ieder paard kennelijk perfect mak krijgen zodat ze nooit meer schrikken.

Daar kun je vast stinkend rijk mee worden...


Het is zo vreselijk kinderachtig elke keer om zo te reageren. Je noemt jezelf een professional........Laat dat dan eens merken in je reacties.

Je denkt dat alleen hoe jij het geleerd hebt en de info die jij bezit de enige juiste is. Ik lees juist vaak dat je dingen niet weet of kan erkennen.

Les 1 bij paarden; Je blijft altijd leren............

En ik wil er niet rijk meer mee worden, maar heb wel genoeg verdiend met lesgeven.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 02:11

ruitje schreef:
Dit lees ik meer.

Maar mijn sport is dus bezig met een zweepverbod....

Wij reguleren zelf. Hebben boetes. Het levert onwijs veel gedoe op in onze sport, mensen zijn het er mee oneens.

Maar het word wel doorgevoerd. Natuurlijk met gemor en natuurlijk gaat het niet vanzelf.

Maar ik lees meerdere reacties in de trant van: omdat de sector niks doet/zwepen en bitten blijft verdedigen etc etc...

En kijk dan naar de reactie van D&R.

Het is gewoon pas goed genoeg als alles 'natural' is.

Over de rest:
Ik denk, en daar kijk ik best naar uit, dat fokken op karakter belangrijker gaat worden. Is misschien ook niet zo erg als tegenhanger van hoe er de afgelopen jaren gefokt is.


Ik hoop het toch echt niet.

Ik ben echt wel voor ontwikkeling en een andere benadering dan een hoop ruiters die het slechte voorbeeld geven.

Maar ik wil dan ook de kans krijgen om de nadelen van die zogenaamde natural aanpak te laten zien.

Misschien zijn het minder zichtbare problemen, maar ze zijn er wel en flink ook.

En dat is eigenlijk met alles zo. Als mensen blind een kudde volgen en doen wat hun voorbeeld doet zonder zelf na te denken, gaat het vaak mis. En tegenwoordig haalt men teveel zogenaamde kennis van internet en zijn zelfs de voorbeelden internet helden en geen echte ruiters of menners.

En naast dat alles moet er dus wel ruimte zijn om te leren en fouten te maken, want niemand kan in 1keer correct rijden en soms moet je met een paard door ups and downs.

Nog even wat het schrikken betreft; Er zit een hoop verschil tussen een paard dat schrikt waar je als ruiter goed mee om kan gaan of een paard dat schrikt, door de bak rent als een kip zonder kop en een ruiter in blinde paniek zit te trekken en doen.
Mensen vinden schrikken vaak echt heel eng en gaan er ook vaak echt verkeerd mee om. En dat kan zich zeker wel gaan stapelen.

Heet heeft ook niks met schrikken te maken. Ik had een heet paardje dat bijna niks eng vond en zeker niet hysterisch zou schrikken. Maar die had wel hete pepers in de kont.
Een slome duikelaar die we hadden kon in het begin echt van alles schrikken. Maar die was er ook altijd mee weg gekomen.

Maar je kan paarden en situaties niet altijd met elkaar vergelijken. Als je ergens komt lesgeven hebben mensen soms ene heel verhaal vooraf en wensen wat ze willen, dingen waar ze tegenaan lopen etc. Ik vraag ook wel waar ze tegenaan lopen en wat ze willen, maar wil ze vooral bezig zien en dan rijden. Vaak zie je snel genoeg waar het fout gaat.
Maar niet iedereen vindt het altijd leuk om geconfronteerd te worden of een stap terug te zetten. Toch lopen veel mensen ergens vast door ene gebrek aan goede basis of het vermogen om problemen op te lossen.

En dan mag er best wat invloed zijn van mensen die het anders bekijken en niet alleen ene groep mensen die alles met strengere bitten en bijzets wil oplossen. Of vooral meer gaan trekken en hangen wat tegenwoordig in lijkt te zijn.

Maar imo zou een samensmelting van goede dingen mooier zijn en nodig dan tegenover elkaar staan.

Als we het bijv over sporen en zweep hebben. Ik heb mijn sporen standaard aan mijn laarzen hangen. Laat die minister maar komen kijken. Het lijkt heel wat, want ik heb grote sporen, maar nog nooit plekken gereden en dat ze er hangen wil niet zeggen dat ik ze erin trap.

En qua zweep...........Ik zie juist mensen die met halsring rijden ook iets van ene zweep of stick gebruiken. Hoe gaan ze dat zien dan?

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:53

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Let's agree to disagree..jij kan ieder paard kennelijk perfect mak krijgen zodat ze nooit meer schrikken.

Daar kun je vast stinkend rijk mee worden...


Het is zo vreselijk kinderachtig elke keer om zo te reageren. Je noemt jezelf een professional........Laat dat dan eens merken in je reacties.

Je denkt dat alleen hoe jij het geleerd hebt en de info die jij bezit de enige juiste is. Ik lees juist vaak dat je dingen niet weet of kan erkennen.

Les 1 bij paarden; Je blijft altijd leren............

En ik wil er niet rijk meer mee worden, maar heb wel genoeg verdiend met lesgeven.


8)7
Moet ik proffesioneel zijn en blijven bij iemand die beweert dat als paarden schrikken dat het dan aan de ruiter/trainer ligt? Die vergeet dat een paard een vluchtdier is..oftewel instinct? Die geen rekening houdt met het verschillende temperament en volgens mij nauwelijks tot geen ervaring heeft met KWPN sportpaarden.
Nee sorry..ik weet niet alles, maar 1 ding weet ik wel. Iemand die zegt alle paarden zo te kunnen trainen dat ze nooit meer schrikken heeft een gave.

Juist die onzinnige beweringen zorgen ervoor dat ik het niet meer serieus kan nemen. En dan daarnaast commentaar hebben in alle berichten op alle andere mensen die het allemaal niet goed doen. En jezelf steeds als voorbeeld nemen dat je de enige bent die het wel goed doet/ kan doen.

Juist als je met veel paarden gewerkt hebt weet je dat er geen "one size fits all" bestaat.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:54

Dat zegt ze niet.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:06

Elisa2 schreef:
Vertrouwen in die ruiter wil niet zeggen dat ze nergens meer van schrikken of in paniek raken en/of stomme dingen doen. Sommige paarden zijn en blijven bang voor de hele wereld, ookal vertrouwen ze hun ruiter. :-)


Dit wilde ik ook precies zeggen.
Het is heel erg allebei. Die hele angstige kan juist heel snel heel gek doen en dan een fractie daarna bedenken dat het bij zij mens fijner is.
Ik ben meermaals mijn Knol kwijt geweest (touw uit mij handen getrokken of kapot) waarna hij na een paar galoppassen bedacht dat hij de enge dingen beter vanuit mijn broekzak kon gaan bekijken en meteen terug kwam ( in het bos, op wedstrijd terrein) . Heel grappig hoor voor de omstanders dat ik er zo rustig onder kan blijven omdat ik weet dat hij terug komt. Maar nog veilige is het als ik hem niet eerst die galoppassen laat doen. Want er kan ook net een vrachtwagen aan komen.....

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:44

toen ik bijna 40 jaar geleden menles kreeg deed de instructeur bij een van de eerste droogmenlessen de liverpoolstang met ketting bij de leerlingen om het onderbeen... nou dan leer je wel voorzichtig zijn! zo'n stang/ketting doet verrekt zeer als je daar hard aan trekt. Geweldige instructeur.
Bij mennen heeft de zweep overigens ook een functie in het verkeer om richting aan te geven of een stopteken.

Maar wat ik hier eerder in een opmerking las lijkt me een heel goede... laat die neusriemen weg, en beoordeel tijdens de proeven (van bixie t/m grandprix) op ontspannen gesloten mond. Ben benieuwd :)

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:00

Ah kijk! Tot nu toe heb ik alleen het ijslander onderzoek gelezen, leuk en goed beschreven. Wat mij betreft bevestigt dit onderzoek dat bij verkeerd gebruik (mijn eigen woorden) een bit schade kan geven. In de conclusies benoemen ze de relatie tussen hals/hoofd houding, type bit en schade. Interessant!

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:06

Natuurlijk kan een bit schade geven, daar hoef ik geen onderzoek voor.
Maar als je bitloos op dat neusbot zit te trekken ook. Ook daarmee kun je een paard in de verkeerde houding rijden. En dan bij logisch denken weet je ook wat de conclusie is.

Daarnaast weet ik met zekerheid dat de tandarts hier een opmerking zou maken als ik schade met bit zou maken.

En dan denk ik dat bij een goed passend bit het best eens mee valt hoe snel dat gaat.
Ik heb een keer gehad, 3 dagen voordat de tandarts kwam mijn paard schrok met buitenrit en er een stuk uitklapte. Echt dat doet hij nooit. In dat stuk heb ik echt er flink aangehangen, ja sorry.
En daarna er naast gelopen langs dat enge ding. En toen was het gelukkig weer goed.
Maar toen dacht ik ook, zou me niets verbazen als ze iets kan zien, dus haar ook gezegd dat ik me daar zorgen over maakte.
Maar niets, zelfs niet toen ze er extra naar keek.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:11

Ik heb zelf altijd het idee dat een verkeerde trainingsmethode meer schade geeft aan de wervels/ nek/ hals en rug dan dat een bit schade aanricht. Waarmee ik niet zeg dat dat niet kan, want ik geloof wel dat een bit met bijv. flink slofgebruik ook schade aan kan richten. Of als mensen alleen maar vasthouden en een houding forceren (schade aan de mondhoeken).

Maar goed, diezelfde mensen geven helaas net zoveel schade met een bitloos hoofdstel inderdaad. Het zit hem meer in de manier waarop...

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:31

Elisa2 schreef:
Ik heb zelf altijd het idee dat een verkeerde trainingsmethode meer schade geeft aan de wervels/ nek/ hals en rug dan dat een bit schade aanricht. Waarmee ik niet zeg dat dat niet kan, want ik geloof wel dat een bit met bijv. flink slofgebruik ook schade aan kan richten. Of als mensen alleen maar vasthouden en een houding forceren (schade aan de mondhoeken).

Maar goed, diezelfde mensen geven helaas net zoveel schade met een bitloos hoofdstel inderdaad. Het zit hem meer in de manier waarop...

De schade door het bit is spectaculair (veel bloed want tandvlees is redelijk goed doorbloed) en goed zichtbaar. Maar het meeste geneest en is daarna niet of nauwelijks terug te vinden.

Ik heb het in een panieksituatie weleens mee gemaakt maar daar vindt je later niks meer van terug.

Het enige wat ik eigenlijk in vijf pagina's lees, is extra koren op de molen van de dieren"welzijn"terroristen.
Alles wat je aandacht geeft groeit en dat is precies waar deze hufters op uit zijn. Knoop dat heel goed in je oren!

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:33

Elisa2 schreef:
Ik heb zelf altijd het idee dat een verkeerde trainingsmethode meer schade geeft aan de wervels/ nek/ hals en rug dan dat een bit schade aanricht. Waarmee ik niet zeg dat dat niet kan, want ik geloof wel dat een bit met bijv. flink slofgebruik ook schade aan kan richten. Of als mensen alleen maar vasthouden en een houding forceren (schade aan de mondhoeken).

Maar goed, diezelfde mensen geven helaas net zoveel schade met een bitloos hoofdstel inderdaad. Het zit hem meer in de manier waarop...

Dat is ook waar je de meeste schade ziet van het rijden, en ik kan me zo voorstellen dat als je een paar niet correct rijdt maar met weggedrukte rug en de kop in de lucht, dat die schade net zo erg is als de valse knik.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:39

Mee eens.

Ik heb altijd geleerd dat een mond snel bloedt, zowel bij mensen als bij dieren. Heb het zelf alleen ooit meegemaakt bij een paard die een ketting waar ze mee vast stond in haar mond kreeg door een schrik reactie en dat bloedde spectaculair.

Toch lijkt het me dat herhaaldelijk schade op dezelfde plek wel littekens zou moeten geven..dus ook bewijs.

Ikke, ze groeien sowieso helaas..of wij ze nu aandacht geven of niet..daar zorgen ze zelf wel voor.

Rocamor

Berichten: 10973
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:49

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb zelf altijd het idee dat een verkeerde trainingsmethode meer schade geeft aan de wervels/ nek/ hals en rug dan dat een bit schade aanricht. Waarmee ik niet zeg dat dat niet kan, want ik geloof wel dat een bit met bijv. flink slofgebruik ook schade aan kan richten. Of als mensen alleen maar vasthouden en een houding forceren (schade aan de mondhoeken).

Maar goed, diezelfde mensen geven helaas net zoveel schade met een bitloos hoofdstel inderdaad. Het zit hem meer in de manier waarop...

Dat is ook waar je de meeste schade ziet van het rijden, en ik kan me zo voorstellen dat als je een paar niet correct rijdt maar met weggedrukte rug en de kop in de lucht, dat die schade net zo erg is als de valse knik.


Volledig mee eens, alleen. De meesten zien wel dat een paard met weggedrukte rug en de kop in de lucht schade gaat krijgen. Denk dat de meesten zelf rugpijn krijgen bij het zien van zo'n plaatje. Maar bij een andere trainingsmethode waar schade aan nek en hals kan ontstaan, daar liggen er wat mij betreft te weinig mensen wakker van. Want hey, een deel van de top rijdt zo, dussss

En wat dat betreft is er best veel ruimte voor verbetering, te beginnen van binnenuit. En waarschijnlijk ook anders naar de dieren kijken.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:03

Dat was het omgekeerde van mijn punt.
Mensen hebben altijd van alles te zeggen over bitten, maar bitloos, met kop in de lucht en weggedrukte rug gaat dat paard ook stuk. Maar dier en recht ziet dat niet.

Rocamor

Berichten: 10973
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:09

Daarom moeten we dat vanuit de branche zelf doen. En ook vanuit daar zal dat uitdagend worden. Heb wel eens een aanvaring gehad met een te dikke amazone op een te klein en iel paard, die medelijden had met al die dressuurpaarden, omdat die aan de teugel moesten. Haar paard (lees smalle pony) hoefde dat niet, dus zij was wel goed voor haar paard. Dat het dier met een hertenhals en een weggedrukte pijnlijke rug stond, daar had ze het niet over.

Maar dat zijn dus twee uitersten bv hyperflexie en een hertenhals/weggedrukte rug.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:20

Avalanche schreef:
Dat was het omgekeerde van mijn punt.
Mensen hebben altijd van alles te zeggen over bitten, maar bitloos, met kop in de lucht en weggedrukte rug gaat dat paard ook stuk. Maar dier en recht ziet dat niet.

Ik ben niet voor (of tegen) bitloos.
Maar wil wel aangeven dat dit een fundamenteel foute redenatie is.
(Je kunt ook mét bit een paard met kop in de lucht en weggedrukte rug rijden).

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:21

Ik heb het niet over hyperflexie maar gewoon een valse knik. Sommigen zien zelfs een paar wat nageeft als dierenmishandeling wat dat lukt hen niet zonder trekken 8)7

Kuggur: not the point.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:34

Misschien niet maar het klinkt voor mij als dezelfde drogredenatie van ruiters die te zwaar zijn voor hun paard, "ja maar lichte ruiters die slecht rijden maken hun paard (óók?) stuk.

Enfin,terug on topic als je hier in deze discussie ziet hoe verdeeld de meningen onder "deskundigen" uit de sector zijn, kun je die zelf regulatie wel vergeten...