'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:39

Arabesk schreef:
Zolang het opgefokt rondjagen van gestresste paarden de hoogste punten oplevert bij jury's gaat er helemaal niets veranderen qua welzijn voor de paarden bij de dressuur.

(Laatst is er een onderzoek geweest, stond ook op de voorpagina van bokt, dat dressuur de meest stressvolle sport is voor paarden.)

Bitloos is een kleine stap vooruit, maar we zijn er nog lang niet. Wat heeft een paard aan bitloos gereden worden als baasje nog steeds schopt, schreeuwt, trapt, slaat en hem in de krul trekt? Ik heb het gezien bij die bitloze testwedstrijd, bij sommigen was het inrijden minstens net zo walgelijk als wat je ziet bij een reguliere wedstrijd.

Wat heeft een paard aan bitloos als het nog steeds 23/7 in een box staat omdat ie niet vies mag worden en zijn vlechtjes eruit gaan?




ik ben het wel met je eens,maar ik denk niet dat het bit daar schuldig aan is....het is de ruiter die eraan hangt.
En het paard vervolgens met erge druk rijdt...want dat is dressuur namelijk...
Weg willen maar niet kunnen...even kort door de bocht natuurlijk.

Zet een paard maar op stal met stang en trens...niets aan de hand....en zet er dan een ruiter op met een harde hand,dan weet je niet wat je ziet.....dit geldt ook voor de 'normalere bitten'.
Het is de ruiter die het bit schadelijk maak,niet het bit zelf.
En die ellende begint al op de pony club,rukkende en trekkende kinderen.....

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:40

Ik ben groot voorstander van bitloos rijden, inmiddels rij ik mijn paard al weer 2 jaar 100% bitloos. Ik vind de ontwikkelingen die gaande zijn dus zeer positief :j

Maar ik denk niet dat het toestaan van bitloos op dressuurwedstrijden direct een grote verbetering voor het welzijn van het paard is. Zoals hier al eerder gezegd zou ik graag zien dat ruiters die hun paard op een grove manier rijden veel strenger afgestraft worden door de jury. En bijvoorbeeld controle bij het losrijden.

In de laatste alinea wordt gesproken over eventueel gevaar wanneer een paard zonder voorbereiding ineens bitloos gereden wordt. Je gaat toch niet op wedstrijd voor het eerst bitloos rijden?! Beetje zinloze opmerking...

Reflectionn

Berichten: 47
Geregistreerd: 30-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:47

Daan_Ordeal schreef:
Ik ben groot voorstander van bitloos rijden, inmiddels rij ik mijn paard al weer 2 jaar 100% bitloos. Ik vind de ontwikkelingen die gaande zijn dus zeer positief :j

Maar ik denk niet dat het toestaan van bitloos op dressuurwedstrijden direct een grote verbetering voor het welzijn van het paard is. Zoals hier al eerder gezegd zou ik graag zien dat ruiters die hun paard op een grove manier rijden veel strenger afgestraft worden door de jury. En bijvoorbeeld controle bij het losrijden.

In de laatste alinea wordt gesproken over eventueel gevaar wanneer een paard zonder voorbereiding ineens bitloos gereden wordt. Je gaat toch niet op wedstrijd voor het eerst bitloos rijden?! Beetje zinloze opmerking...


Ik denk dat bedoeld wordt dat men bitloos op concours gaat zonder uitvoerige training. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.

Asmaryl
Berichten: 168
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:54

Ik ben het wel met het stukje eens.
Veel mensen denken met trekken de problemen op te lossen maar dat werkt niet zo.
De paardenmond is erg gevoelig (zoals het stukje ook al aangeeft) en daar moet je zorgvuldig mee om gaan.
Zo ook met de neus van het paard.
En hyperflexie....daar zal ik het maar niet over hebben, naar mijn mening is dat overbodig. Maar wie ben ik :o

Eknowledge
Berichten: 956
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:55

Arabesk schreef:
Zolang het opgefokt rondjagen van gestresste paarden de hoogste punten oplevert bij jury's gaat er helemaal niets veranderen qua welzijn voor de paarden bij de dressuur.

(Laatst is er een onderzoek geweest, stond ook op de voorpagina van bokt, dat dressuur de meest stressvolle sport is voor paarden.)

Bitloos is een kleine stap vooruit, maar we zijn er nog lang niet. Wat heeft een paard aan bitloos gereden worden als baasje nog steeds schopt, schreeuwt, trapt, slaat en hem in de krul trekt? Ik heb het gezien bij die bitloze testwedstrijd, bij sommigen was het inrijden minstens net zo walgelijk als wat je ziet bij een reguliere wedstrijd.

Wat heeft een paard aan bitloos als het nog steeds 23/7 in een box staat omdat ie niet vies mag worden en zijn vlechtjes eruit gaan?

Helemaal mee eens!
Als ze bitloos gaan trekken aan de teugels of in rolkurr rijden, lost er niet veel op in het welzijn.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:06

Maw, iedereen is het met deze man eens en bitloos is dus niet hét antwoord, maar duidelijke grenzen stellen en goede instructie zou dat antwoord moeten zijn.

Captain

Berichten: 21432
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:07

Cayenne schreef:
Niet helemaal waar. Er zijn gevallen bekend van bloed uit de mond, kapotte mondhoeken etc.


Is zo maar 9 v/d 10 keer zie je het niet.. sperriempjes doen hun best! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:15

Hoe wil jij pony's die dagelijks beginners op hun rug krijgen die hun balans nog niet hebben gevonden "perfect op de zit" blijven laten reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xAmazone
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-01-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:22

en wat nou als je bitloos verkeerd gebruikt?
dat neusbotje.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:27

Noompiejjj schreef:
Het grootste probleem van de slechte ruiters tegenwoordig is dat ze niks anders leren op de manege.. die pony's reageren alleen op het bit, niet op hun zit. Zodra een manege vol zou staan met pony's die pérfect op de zit reageren zou het probleem ook al grotendeels opgelost worden, immers, je leert ze op hun zit te rijden. Deels kan je het een groot deel van de ruiters waarschijnlijk niet kwalijk nemen dat ze zo rijden, puur omdat ze niet anders weten. (Hier heb ik het dan niet over volwassen ruiters ;) )
Daarnaast zal het overgrote deel van de jury's zo gaan beoordelen dat de ontspannenheid en losheid van het paard worden beoordeeld en niet een gespannen, in de krul getrokken paard.
Oftewel, zelfs met bitloos zou je het niet oplossen. Die ruiters zouden ipv aan de mond nu aan de neus gaan trekken.. En als ze met dat ene vriendelijke hoofdstel niet kunnen rondsturen ligt het weer aan het paard en zal er een steeds scherpere optoming worden gebruikt. Waarschijnlijk los je er inderdaad weinig mee op.



En dat valt op zich zat mee.

Er zijn genoeg manege's met goede instructies waar de pony's dus wel gewoon goed op zithulpen reageren.
Veel verder dan dat gaat het ook niet, maar dat geeft niet. veel manegepaarden kunnen gewoon nageeflijk lopen, zijn aan het been en reageren op zithulpen.

De achterhand eronder brengen gaat het m inderdaad niet worden door het vele wisselen van ruiters.
Dat is lichaamstechnisch onmogelijk voor manegepaarden.
Maar nageeflijkheid en zithulpen wel.

Maar ja , moet een manege wel goede instructeurs in de bak zetten ;)

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:28

@amazone, alles wat niet correct bevestigd word kan schadelijke zijn. Dat geld voor hoofdstel, zadels, peesbeschermers etc. Indien je een bitloos hoofdstel correct omhangt, kun je het neusbotje niet beschadigen.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:51

Cayenne schreef:
"Weten we eigenlijk wel wat er kan gebeuren als een ruiter hyperflexie probeert met een bitloze optoming? Dat zal onherroepelijk gebeuren. De neus is dan wel niet zo gevoelig en kwetsbaar als de mond, maar ook zeker niet ongevoelig. In andere woorden ben ik van mening dat men teveel de schuld op het bit afschuift, terwijl het daadwerkelijke probleem -het trekken aan de teugels- niet wordt bekeken.

Oh ik dacht dat bij hyperflexie niet aan de teugels werd getrokken? Dan kan het toch geen pijn doen op de neus? Lijkt me nog altijd minder erg als dat iemand het probeert met een metalen staaf door de mond O:)

Wat een onzin zeg. Gesproken door iemand die nog nooit bitloos heeft gereden. Met de hoofdstellen die ze nu toelaten is dat onmogelijk. Gelijk ook een van de redenen waarom bitloos nooit punten gescoord zullen worden: geen pijnprikkel, geen FEI puntenwaardig plaatje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:53

Hoe weet jij dat deze meneer nog nooit bitloos heeft gereden? :+
Beetje een vreemde aanname.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:56

Cayenne schreef:
Bitloos is op dit moment ook een hype en daar doen veel mensen aan mee. Ik ken uit mijn omgeving al 3 mensen die er opeens zondere duidelijke reden mee begonnen zijn, alleen omdat dit beter zou zijn.
Maar verder hebben ze geen idee hoe ze ermee moeten omgaan, dus dat zal hij ook wel bedoelen.


Grappig, wanneer mensen een bit inhangen voor het eerst hebben ze toch ook geen idee hoe ze ermee om moeten gaan? ;)

Les is natuurlijk altijd van belang imo, maar met een bit hoor je er niemand over en als men overstapt naar bitloos moet men ineens "leren" hoe ermee om te gaan. Je "mag" wel allerlei verschillende bitten proberen en testen zonder dat gelijk wordt geroepen dat je moet leren hoe ermee om te gaan natuurlijk.
(Niet persoonlijk dus op jouw opmerking gericht Cayenne, maar in het algemeen.)

Net als de test in het BIT laatst met bitloze hoofdstellen. Die paarden hadden er nooit mee gelopen en voor sommige was het dus best verwarrend, wat in de test gelijk aan het bitloze hoofdstel lag.
Moet je een paard eens voor de EERSTE keer een bit in doen... :D Denk dat de meeste van ons wel weten hoe paarden zich dan gedragen ;) Ze weten zich geen raad. Dat moet wennen, net als het sturen van de neus ook vaak moet wennen.

Verder ben ik het 100% eens dat bitloos bij lange na niet het welzijns probleem in de dressuur oplost.
Soms lijkt het wel alsof men inderdaad (onbewust?) denkt, ik rij bitloos en dus ben ik, per definitie, paardvriendelijk(er) bezig.
Niks is natuurlijk minder waar, er speelt nog zoveel en voor sommige paarden is een bit gewoonweg vriendelijker/duidelijker.

Toevallig zat ik in BIT te bladeren vanmorgen en daarin stonden wat foto's van dressuur ruiters (ik geloof uit Rusland?) van "vroegah". En het valt me gewoon op dat die teugels dan niet strak staan? Het contact met de mond lijkt zoveel lichter te zijn.

Persoonlijk denk ik dat een van de belangrijke dingen in de dressuursport zou zijn dat die paarden niet zoveel op zo'n jonge leeftijd moeten kunnen. Toen ik "klein was" :D waren de meeste paarden die je op de TV zag, de toppers dus, gewoon al dik over de 12-14 jaar. Althans, zo kijk ik erop terug.
Als ik nu lees over iemand die een paard met 7 jaar al op nivo als lichte tour heeft.. :? Ze zijn dan nog niet eens echt uitgegroeid kwa lijf?

Wat mij betreft dus B wedstrijden vanaf 4 jaar, L vanaf 6, M vanaf 8, Z en ZZ vanaf 10 en dan pas verder :j

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:08

Bitloos is idd niet per definitie vriendelijker. We kennen allemaal wel de hackamore en dergelijke.
De nieuwe "hype" van bitloos is in mijn ogen een vriendelijkere uitvoering dan de oude bitloze modellen.

Elk paard/pony EN ruiter moeten ook leren hier mee om te gaan. Niet elk paard zal het prettig vinden om met de kaak gekruisde variant te moeten lopen, en sommige willen met de site pool niet lekker lopen. Dus idd net als met bitten, zoeken naar wat wel en niet lekker werkt. En hoe sterk de inwerking moet zijn en waar.

Ik ben zelf een voorstander van bitloos, maar heb absoluut geen problemen met rijden met bit.
Ik geef nog wel eens als advies bij bitproblemen stap even terug op het halster of op de neusriem. Zoek naar hoeveel druk ruiter en paard nodig hebben voor een fijn probleemloos contact in de mond.

Er zal (helaas) altijd een discussie blijven over wel of geen bit is verstandiger. Kijk naar wat voor je zelf goed voelt, en of het voor je paard ook een optie is.

Ik zelf ben geen wedstrijd mens, maar ik kan wel toejuichen als de jury bitloos ook als normaal willen gaan zien. En geloof me probleem monden is niet altijd de oorzaak van huidige de ruiter, of door een ruiter veroorzaakt.
Juist voor die groep dieren zou bitloos een ideale oplossing zijn.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:13

Ach over een paar jaar is het helemaal ingeburgerd en dan weten we niet beter.
Laatst bijgewerkt door Cookies op 28-12-09 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Berichten: 22145
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:14

Ik ben wel blij, hoef nu geen dispensatie meer aan te vragen als ik met mijn merrie met kaakprobleem zou willen starten.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:35

Anoniem schreef:
De enige oplossing voor welzijns problemen bij dressuurpaarden is om het door jury's keihard te laten straffen. Helaas zie ik vaak op wedstrijd dat de grootste zaagmachine's winnen ... Omdat hun paard het mooist beweegt...
Nu zal ik vast bokt over me heen krijgen :+


bravo! mee eens!
voordeel van bitloos is wel dat marteltrainingsmiddelen zoals slof en tieleman etc niet gebruikt kunnen worden. (toch of heb ik het mis?)

Anoniem

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:40

fleurbartels: die worden dan wel uitgevonden.. zal vast geen probleem zijn..

Maar naar mijn idee zit dus het hele probleem bij je jury... want waarom doen mensen dingen? precies omdat het werkt! werkt het niet word het niet meer gedaan. Heel simpel

Captain

Berichten: 21432
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:42

xAmazone schreef:
en wat nou als je bitloos verkeerd gebruikt?
dat neusbotje.


Het welbekende neusbotje! _O-
Een neusbotje breekt niet zomaar, misschien als je een hackamore te laag hangt en er als een olifant aan gaat trekken.. dan ZOU het kunnen.

lillybee
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:46

het begint al bij de pony's.
zelden kom ik een pony tegen die Z dressuur loopt, en dat doet terwijl hij
nageeflijk de hand volgt, over zijn rug loopt en contact zoekt met de ruiterhand.

vaak is het een kwestie van " even erdoor zetten" Oftewel, trek hem
hard genoeg aan de teugels, en dan loopt hij in de krul.
En... Voilla! de pony loopt in de houding, daar is hij ligt aan de hand..
in werkelijkheid intwijkt hij de druk.

En als een pony meisje dan overstapt naar paard
( ik beken zelf ook schuld)
dan gaat het precies hetzelfde door.
Paard loopt niet aan de teugel, en dat is vervelend want altijd ligt de nadruk op die voorkant, zowel in de clubles als op wedstrijden.
Je moet gewoon aan de teugels trekken tot het aard "inknikt"

gelukkig heb ik een geweldige leermeester als paard.
hij had besloten dat hij daar absoluut niet van gediend was.

Ik heb opnieuw moeten leren rijden. en dat was jaren terug. Maar k ben nog steeds bezig met mijn omscholing.

Bitloos zal het welzijnsprobleem niet oplossen.
Toch zal het wel kunnen helpen. Precies wat deze man ook aangeeft.
Het kan mensen wel aan het denken zetten.

ik zeg, bezin, voordat je begint met druk op de teugels zetten om het paard in de krul te krijgen.
het paard moet eerst zelf de hand gaan opzoeken doormiddel van simpele oefeningen, wendingen en schakelen.

Het enige wat het welzijnsprobleem zal oplossen, kunnen jury's zijn. die met teveel hand rijden afstraffen! instructie die een op de hand gereden paard en ruiter kunnen laten inzien dat het niet de manier is. en ruiters die zelf écht goed willen leren rijden, fouten inzien en geduld hebben. engelen geduld mag ik wel zeggen.
Alleen die 3 factoren gecombineerd kunnen iets uithalen.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:49

Duh, bitloos gaat echt niet alle problemen oplossen.. Daarvoor is toch echt meer nodig (in willen zien hoe paarden zijn en hoe op een ethisch verantwoorde manier mee om gaan). Bitloos zie ik wel als stapje de goede kant op, prima dus. Ik hoop dat de dressuur, zoals dat nu bestaat, ook verder nog heel veel zal veranderen ten gunste van de paarden.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:54

Anoniem schreef:
fleurbartels: die worden dan wel uitgevonden.. zal vast geen probleem zijn..

Maar naar mijn idee zit dus het hele probleem bij je jury... want waarom doen mensen dingen? precies omdat het werkt! werkt het niet word het niet meer gedaan. Heel simpel


hopelijk niet :S

persoonlijk vindt ik de grootste ergenis bij dresuur dat 85% niet weet waarmee ze bezig zijn dan alleen dat plaatje: kop naar beneden. maar waarom een paard de kop naar beneden moet hebben en hoe en wat er gebeurd als je het zover of zover en welke houding wanneer en het allerbelangrijkste: wat je moet voelen en wat je moet proberen te verbeter als je iets voelt wat niet hoort en waar dat vandaan komt en stap voor stap verbeteren (idd 7 jaar en al lichte toer lopen :s)..... dat is iets waar weinig weet van heeft en het ergste: waar weinig zich in wil verdiepen.
jury ziet iemand natuurlijk maar enkele minuten. in het lagere niveau is de kans groot dat de jury zelf ook niet beter weet.... kip en ei verhaal.
ook met bitloos kan je paarden verrijden doordat ze scheef lopen en zich verkeerd belasten... maar denk ik wel minder druk op uitgeoefend kan worden als met bit.