Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden door bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:53

Ik snap eerlijk gezegd niet wie denkt dat hengsten in een kudde goed gaan als er andere vreemde paarden bij rijden? Dat gaat toch nergens goed? Paardenmensen castreren toch niet voor niets de meeste hengsten die niet dekken?

Lijkt me wijs dat deze kudde incl hengst verplaatst worden naar een minder druk en veiliger gebied of gewoon in een weide worden gezet met een flinke wolfwerende heining zodat ze niet hoeven te dienen als wolvenvoer.

Jorex

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:03

xYaartje als die hengst en kudde er al jaren stonden prima. Maar die zijn vrij recentelijk toegevoegd. Nu gaat de route langs een hele gevaarlijke drukke weg en kun je geen klein rondje meer rijden bij de spartelvijver. Alleen heen en weer over het pad of meteen een ronde van 30 km (met 2-3 km langs die gevaarlijke weg). Mijn oplossing zou zijn, kudde weghalen en ergens anders plaatsen, want ze horen daar niet. Hengst in de kudde is wegens de wolven en dat is nog een factor waardoor dieren op scherp staan. In Wolfheze loopt ook een groep stieren en door dat gebied loopt ook een ruiterpad en dat is nu afgesloten omdat die stieren dus nu ook alles aanvallen wegens wolven in de buurt. Maar daar ligt keurig een pad naast het gebied waardoor je dus hooguit een paar km om moet rijden.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:03

prugelpiet schreef:
Ik denk dat iedereen hier een beetje vergeet dat dit een ontzettend toeristisch gebied is. Mensen komen van heinde en verre om hier te fietsen, wandelen en paardrijden. De complete omgeving draait hier op, denk aan horeca en slaapplekken. Er is genoeg andere natuur over, maar dit stuk is een vrij drukbezochte doorsteek van routes naar routes, voor iedereen.

Daarbij laten ze echt niet alle fietsers en wandelaars nog met rust. Uiteraard worden die niet aangevallen op de manier waarop ruiters dat worden, maar ze worden ook niet compleet met rust gelaten hoor.

Daarbij vind ik het bizar dat je een nieuwe kudde midden in wolgengebied plant :o? En drek is t janken omdat de veulens gepakt worden. 1 hengst red het niet tegen een roedel wolven, die ook in deze tijd weer jongen krijgen.
Sterker nog, op 5 april reed ik toevallig langs. De kudde stond er nog maar net en was enorm onrustig, toen liepen ze tussen fietsers en wandelaars onrustig te wezen, leek me linke soep en heb toen de boswachter gebeld.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:19

prugelpiet schreef:
Ik denk dat iedereen hier een beetje vergeet dat dit een ontzettend toeristisch gebied is. Mensen komen van heinde en verre om hier te fietsen, wandelen en paardrijden. De complete omgeving draait hier op, denk aan horeca en slaapplekken. Er is genoeg andere natuur over, maar dit stuk is een vrij drukbezochte doorsteek van routes naar routes, voor iedereen.

Daarbij laten ze echt niet alle fietsers en wandelaars nog met rust. Uiteraard worden die niet aangevallen op de manier waarop ruiters dat worden, maar ze worden ook niet compleet met rust gelaten hoor.

Daarbij vind ik het bizar dat je een nieuwe kudde midden in wolgengebied plant :o? En drek is t janken omdat de veulens gepakt worden. 1 hengst red het niet tegen een roedel wolven, die ook in deze tijd weer jongen krijgen.


Natuurorganisaties proberen van alles om recreatie kapot te maken. Ik weet niet of ze dit van te voren zo bedacht hebben. Maar het zal ze ongetwijfeld mooi uitkomen. En nu ze zien dat dit kunstje werkt zullen we het vaker gaan zien.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:59

Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wie denkt dat hengsten in een kudde goed gaan als er andere vreemde paarden bij rijden? Dat gaat toch nergens goed? Paardenmensen castreren toch niet voor niets de meeste hengsten die niet dekken?

Lijkt me wijs dat deze kudde incl hengst verplaatst worden naar een minder druk en veiliger gebied of gewoon in een weide worden gezet met een flinke wolfwerende heining zodat ze niet hoeven te dienen als wolvenvoer.

Dit doet Mekel niet. Deed hij eerder ook niet.
Want hij weet dat zijn afrasteringen niet werken en dan is er nog meer bewijs voor.
dan laat hij ze liever zo opvreten.

En daar staan die lui niet die namen en adressen doorgeven om te bedreigen....

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 10:10

Wintu schreef:
De hengst van de kudde is niet afgeschoten.

Hij leeft niet meer, voor hem hetzelfde einde.
Die dieren zijn mega alert door de wolven. Dat maakt het voor wandelaars en fietsers ook zeer riskant om door dat gebied te gaan. Niet alleen voor ruiters.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:20

Ineke2 schreef:
Wintu schreef:
De hengst van de kudde is niet afgeschoten.

Hij leeft niet meer, voor hem hetzelfde einde.
Die dieren zijn mega alert door de wolven. Dat maakt het voor wandelaars en fietsers ook zeer riskant om door dat gebied te gaan. Niet alleen voor ruiters.


Jawel hij leeft nog wel, daarom is gebied nu ook afgesloten.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:20

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wie denkt dat hengsten in een kudde goed gaan als er andere vreemde paarden bij rijden? Dat gaat toch nergens goed? Paardenmensen castreren toch niet voor niets de meeste hengsten die niet dekken?

Lijkt me wijs dat deze kudde incl hengst verplaatst worden naar een minder druk en veiliger gebied of gewoon in een weide worden gezet met een flinke wolfwerende heining zodat ze niet hoeven te dienen als wolvenvoer.

Dit doet Mekel niet. Deed hij eerder ook niet.
Want hij weet dat zijn afrasteringen niet werken en dan is er nog meer bewijs voor.
dan laat hij ze liever zo opvreten.

En daar staan die lui niet die namen en adressen doorgeven om te bedreigen....


Het is dit of slacht, volgens Mekel, zo hoog heeft ie zn ponies zitten.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:29

Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wie denkt dat hengsten in een kudde goed gaan als er andere vreemde paarden bij rijden? Dat gaat toch nergens goed? Paardenmensen castreren toch niet voor niets de meeste hengsten die niet dekken?


Bij ons in de duinen lopen ook kuddes Exmoors met hengsten in een gebied waar ook ruiterpaden zijn.
Al jaren, en daar, zijn geen problemen althans ik heb er nog niet over gehoord.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:49

Is het ook niet zo dat hier eerder schapen liepen maar die "iets te makkelijk" opgevreten werden dus don ze nu maar paarden?
Die schapen liepen daar om de boel open te houden en nu dat niet kan peuren we er pony's neer die hopelijk iets minder snel worden opgevreten. Alles voor de wolf hè. En oh oh die biodiversiteit... als het ene niet meer werkt door 1 oorzaak gaan we het oplossen met iets anders hopende dat die ene oorzaak dit plannetje ook niet om zeep helpt...

Ik geloof er niks van dat dit een "tijdelijke" oplossing is.

En die 20 km er tussen van de oude en nieuwe plek is ook maar een schijntje voor de wolf.
(Er vanuit gaande dat hier ook pony's tussen zitten die vanuit wapserveen zijn gekomen).

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:53

Nouja als de dieren aggresiever worden door de wolf dan zit daar dus de oplossing. Wolf weg, probleem weg.

Die Mekel zou geen pony's mogen houden..gevalletje staatsbosbeheer wanpraktijken.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:54

Maar waarom moet er überhaupt een hengst bij lopen?
Lijkt me dat in een natuurgebied waar ook o.a. ruiters doorheen komen, een hengst gewoon sowieso beter te weren is.
Want hoe braaf de hengst ook, als je daar met je kneiterhengstige merrie komt, heb je ook altijd een risico.

Ik ga ervan uit dat het een particulier betreft die in overleg met het beheer van dat gebied afgesproken heeft er dieren neer te mogen gooien. Dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat er geen hengsten mogen lopen? mocht de huidige gebruiker dat niet willen, dan staan er vast legio andere in de rij die graag hun dieren in het natuurgebied in de opfok willen gooien.

Jorex

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:57

In andere gebieden lopen er inderdaad zonder problemen hengsten in de kudde. Bvb ook op Terschelling. Maar daar zitten dus geen wolven. Dus de aanwezigheid van een roofdier zet een hengst toch op scherp dan. Met een hengstige merrie zou ik een gebied waar paarden los lopen sowieso vermijden eigenlijk. Vooral als je op voorhand weet dat er een hengst tussen staat.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:05

Sky_As schreef:
Maar waarom moet er überhaupt een hengst bij lopen?
Lijkt me dat in een natuurgebied waar ook o.a. ruiters doorheen komen, een hengst gewoon sowieso beter te weren is.
Want hoe braaf de hengst ook, als je daar met je kneiterhengstige merrie komt, heb je ook altijd een risico.

Ik ga ervan uit dat het een particulier betreft die in overleg met het beheer van dat gebied afgesproken heeft er dieren neer te mogen gooien. Dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat er geen hengsten mogen lopen? mocht de huidige gebruiker dat niet willen, dan staan er vast legio andere in de rij die graag hun dieren in het natuurgebied in de opfok willen gooien.


Die hengst staat erbij voor bescherming tegen de wolf. En het is niet een particulier met een pony zoals jij en ik maar "de wolveconsulent" van Drenthe.

Eerder liepen hier in dit gebied schapen om de vlakte open te houden maar volgens mij lopen die er al bijna niet meer (lees wolven voer).

En denk dat die legio mensen die hier in dit probleemgebied hun paard wil hebben lopen op 1 hand te tellen is. (Dag en nacht).

Ik wil mijn paard er niet hebben. 10 jaar geleden had ik het prachtig gevonden. Nu niet...

Getup

Berichten: 8335
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:09

Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wie denkt dat hengsten in een kudde goed gaan als er andere vreemde paarden bij rijden? Dat gaat toch nergens goed? Paardenmensen castreren toch niet voor niets de meeste hengsten die niet dekken?

Lijkt me wijs dat deze kudde incl hengst verplaatst worden naar een minder druk en veiliger gebied of gewoon in een weide worden gezet met een flinke wolfwerende heining zodat ze niet hoeven te dienen als wolvenvoer.



Dit inderdaad.
T dier doet wat hij hoort te doen

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:11

Maar zou een dominante merrie niet veel heftiger reageren op een wolf dan de gemiddelde hengst?
Tenminste, wij hebben een aantal merrie's gehad, waarvan ik zeker weet dat die daar echt fel op zouden zijn (die gingen ook achter honden aan die de wei in kwamen).....

Om eerlijk te zijn vind ik een hengst in een natuurgebied waar ook echt mensen doorheen komen (te paard) sowieso wel een ding....

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:13

Cowgirl schreef:
Citaat:
Wat de oplossing voor het probleem is, weet Staatsbosbeheer nog niet.


Nou dat is niet zo moeilijk hoor. Hengst eruit andere hengst erin.
Verwijderde hengst ergens onderbrengen waar geen mensen en ruiters komen.

Maar er zal wel weer maanden over vergaderd moeten worden.


SBB is niet zo heel erg goed met hengsten en hun kuddes (understatement).
Een aantal jaren geleden hebben ze een kudde Konik merries verplaatst, en de hengst liet zich niet foppen, die bleef noodgedwongen alleen achter en heeft na een ellendige tijd nog een poos alleen in een schuur opgesloten gezeten, en toen hebben ze hem maar doodgeschoten.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:01

Ik word niet goed van die lui..de paarden schieten ze te pas en onpas maar dood wanneer het hun uitkomt. Maar nadenken Ho maar.. dat kunnen ze kennelijk niet.

Als een gewone particulier zo met z,n dieren om zou gaan dan waren de paarden allang in beslag genomen wegens mishandeling en verwaarlozing.

GabberGill

Berichten: 5905
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:11

Heb niet alles gelezen maar ik zou met mijn paard toch never nooit door een gebied rijden waar een "wilde" kudde leeft. Het is hun gebied en ze zullen je altijd als indringer zien. Kan heel goed gaan maar ook heel fout.

saskiaojan

Berichten: 7261
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:12

De kudde staat er sinds half maart, daarvoor stonden er geen paarden/ schapen of schotse hooglanders meer.
2 vd hengsten stonden in een ander gebied en de kudde die er nu geplaatst is ook.

2 dagen nadat de kudde er geplaatst is is er al een incident geweest waarop wij gebeld werden of wij met ruiters het gebied in konden om te kijken wat de kudde zou doen,
Ik heb daarvoor bedankt.

In andere gebieden zal het prima goed gaan, alleen is dit gebied mi te druk met recreanten.

Kudde verplaatsen naar een stukje verderop wat al dicht is gegaan vorig jaar en dan is iedereen weer blij….
Maar goed daar zal ik wel te makkelijk over denken :o

sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:34

saskiaojan schreef:
De kudde staat er sinds half maart, daarvoor stonden er geen paarden/ schapen of schotse hooglanders meer.
2 vd hengsten stonden in een ander gebied en de kudde die er nu geplaatst is ook.

2 dagen nadat de kudde er geplaatst is is er al een incident geweest waarop wij gebeld werden of wij met ruiters het gebied in konden om te kijken wat de kudde zou doen,
Ik heb daarvoor bedankt.

In andere gebieden zal het prima goed gaan, alleen is dit gebied mi te druk met recreanten.

Kudde verplaatsen naar een stukje verderop wat al dicht is gegaan vorig jaar en dan is iedereen weer blij….
Maar goed daar zal ik wel te makkelijk over denken :o


Nee, met enkel de kudde verplaatsen is niet iedereen weer blij.
De pony’s dienen dan nog steeds als wolvenvoer.

saskiaojan

Berichten: 7261
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:39

Eens, maar Waar ze ook komen te staan, dat zullen ze ook blijven …. Want op stal kunnen ze niet.
Maar dan kunnen wij en heel veel andere recreanten wel weer gebruik maken van het gebied.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:13

Wintu schreef:
Jawel hij leeft nog wel, daarom is gebied nu ook afgesloten.

De andere leeft niet meer… Ik snap dat er 1 nog loopt en je er daarom niet in mag. Maar de andere is wel afgeschoten.

Karlijnxxx
Berichten: 1423
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:42

GabberGill schreef:
Heb niet alles gelezen maar ik zou met mijn paard toch never nooit door een gebied rijden waar een "wilde" kudde leeft. Het is hun gebied en ze zullen je altijd als indringer zien. Kan heel goed gaan maar ook heel fout.


Jaren gedaan in de duinen, echt het was nooit een probleem, al liep je door de kudde heen (smal pad zonder uitwijkmogelijkheden was de favo spot vanwege de waterpoel maar ook enige route vanuit het strand).

Maar deze groep was dit gewend, mensen lieten de ponies en andere dieren met rust en er was veel ruimte in het gebied dus de groep kon uitwijken indien ze dat willen.

Ik begrijp dat als er roofdieren lopen dat de kudde ander gedrag gaat vertonen. Dat is heel jammer maar het blijft wel de vraag waarvoor de natuurgebieden zijn aangelegd. Soms lijkt het alsof recreatie altijd voorrang moet krijgen. Wat mij wel opvalt vs andere landen is dat in NL veel vaker de natuur opgehokt staat tussen hekken. Met ponies en schapen snap ik, maar herten e.d. is eigenlijk gewoon zielig.

Als de natuur zichzelf niet kan onderhouden, in hoeverre is dat gebied dan natuur? In mijn ogen is het dan een park. Waar ik woon zijn meeste bossen eigendom van mensen en moet onderhoud (kap) gepleegd. Soms huren ze een schaapherder in om te laten grazen maar verder laten ze groeien wat de natuur wilt. En dat werkt prima. Veel hert (wordt ieder jaar gejaagd), vossen, wolven, lynxen, sommige omgeving zelfs beren (ben ik zelf geen fan van) en de grazers overleven de winter prima. En geen hek :) maar ook geen ruiterpaden, enkel puin/stenen paden. Dus soms is het in NL zo slecht niet.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:47

Nederland heeft geen natuur.
Het is een groot stadspark.
Cultuur aangelegd landschap.
Ook de heide. Want dat is anders gewoon bos. Zoals het zou horen