2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:10

@Suelza: ik zou geloof ik ook echt woest zijn Bloos Lijkt me vreselijk als je dit nieuws krijgt...

paradepaard
Berichten: 142
Geregistreerd: 08-07-05

Re: 2-Jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:22

Lusitana schreef:
Beetje triest dat er geen dagelijkse controle is bij opgroeiende dieren. Ik had toch al het idee dat in Nederland "opfok" vaak betekent een paar jaar in een land dumpen en dat idee is alleen maar versterkt.
Afschuwelijke dood voor zo'n paard.



Wij hebben zelf een opfok en hebben +/- 35 paarden lopen op de weilanden ik moet er zelfs deze zomer 10 minuten met de auto voor rijden want niet alles staat aan huis.Wij controleren zo en zo s'morgens en in de avond voordat het donker word en tussendoor zijn we er ook regelmatig om de paarden om te weiden.Ik weet niet in wat voor sloot dit paard is gevallen maar als er bij ons een paard in de sloot terecht komt wat deze zomer gelukkig nog niet is gebeurd kunnen ze nooit langer dan een aantal uren er in liggen voordat wij ze vinden en nu zijn onze sloten niet mega diep maar ze kunnen er niet zelf uitkomen.Vraag me dan wel af of deze paarden dagelijks gecontroleerd worden en geteld of aantal klopt.Want een uitgeput paard zit naar mijn idee al een hele poos in de sloot.Dit is dus de nachtmerrie voor elk opfokbedrijf een klant te moeten bellen dat zijn paard is verdronken ik denk dat bij dagelijkse controle dit niet hoeft te gebeuren tenzij dit een hele diepe sloot is geweest en het dier heeft moeten zwemmen bij ons kunnen ze nog door de sloot wandelen gaan niet helemaal kopje onder.Het opfokken van jonge paarden is een intensieve bezigheid er komt heel wat op hun pad voordat ze drie zijn je kunt niet alles voorkomen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:24

Adil18 schreef:
Nikka schreef:
Dat betekent in ieder geval dat ze sinds juni niet bij hun paard zijn wezen kijken.


Juist...niet dat ze de dood van hun paard hadden kunnen voorkomen maar in juni voor het laatst bezocht....? hoezo ik heb belang bij mijn paarden...


Ik ga er hier maar vanuit dat jullie niet exact weten hoe het met de opfok/begrazing werkt en dat je de kudde juist zoveel mogelijk met rust laat, dat ze paard mogen zijn, op mogen groeien en opgevoed worden door soortgenoten. Als eigenaar ben je van harte welkom om te komen kijken, maar gezien er maar een paar begrazingen zijn voor ijslanders en die bijna voor iedereen een heel end rijden zijn, ga je gewoonweg niet elke week kijken..dat is onmogelijk, met daarbij, je hebt je paard niet voor niets de kudde in gedaan voor een jaar of langer bij ijslanders.
Mag dus hopen dat jullie hier niet van op de hoogte zijn, anders heb je me bij deze kotsmisselijk gemaakt met jullie opmerking en enorm naar voor de eigenaren van Brosa. Ze zijn verscheurd van verdriet en vol woede over hoe dit heeft kunnen gebeuren, grove nalatigheid een merrie met hun eigen!!! ruin te verwisselen..als eigenaar sta je dan vol paniek op het land te zoeken naar je lieve merrie die je niet kunt vinden en even door de telefoon te horen krijgt dat je merrie al 6 weken dood is..
Afschuwelijke situatie en ik denk dat er geen enkel excuus is om dit te verlichten voor de eigenaren...
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo zie je maar weer, maar om als beheerder van een opfok je eigen paard te verwisselen met een merrie, met notabene van een ander kleurtje, sja, dan ben je bij mij aant verkeerde adres hoor.
Ook vanuit hier voor Marye en Bart heel veel sterkte toegewenst.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: 2-Jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:26

paradepaard schreef:
Lusitana schreef:
Beetje triest dat er geen dagelijkse controle is bij opgroeiende dieren. Ik had toch al het idee dat in Nederland "opfok" vaak betekent een paar jaar in een land dumpen en dat idee is alleen maar versterkt.
Afschuwelijke dood voor zo'n paard.



Wij hebben zelf een opfok en hebben +/- 35 paarden lopen op de weilanden ik moet er zelfs deze zomer 10 minuten met de auto voor rijden want niet alles staat aan huis.Wij controleren zo en zo s'morgens en in de avond voordat het donker word en tussendoor zijn we er ook regelmatig om de paarden om te weiden.Ik weet niet in wat voor sloot dit paard is gevallen maar als er bij ons een paard in de sloot terecht komt wat deze zomer gelukkig nog niet is gebeurd kunnen ze nooit langer dan een aantal uren er in liggen voordat wij ze vinden en nu zijn onze sloten niet mega diep maar ze kunnen er niet zelf uitkomen.Vraag me dan wel af of deze paarden dagelijks gecontroleerd worden en geteld of aantal klopt.Want een uitgeput paard zit naar mijn idee al een hele poos in de sloot.Dit is dus de nachtmerrie voor elk opfokbedrijf een klant te moeten bellen dat zijn paard is verdronken ik denk dat bij dagelijkse controle dit niet hoeft te gebeuren tenzij dit een hele diepe sloot is geweest en het dier heeft moeten zwemmen bij ons kunnen ze nog door de sloot wandelen gaan niet helemaal kopje onder.Het opfokken van jonge paarden is een intensieve bezigheid er komt heel wat op hun pad voordat ze drie zijn je kunt niet alles voorkomen.


Het is ook enorm veel werk en een gigantische verantwoordelijkheid als beheerder zijnde lijkt me..ook al kan er altijd iets gebeuren.
Trieste is nog, dat de eigenaren er zelf achter moesten komen dat hun Brosa overleden was, na een telefoontje naar de beheerder waar de ruin vandaan kwam en waar hun merrie was..als je dan zo'n kleine groep hebt staan dan vraag ik je hoor....

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:27

Jeetje zeg ik zal woest worden fijn ook dat ze de eigenaren van de merrie even op de hoogte hebben gestelt van de gebeurenis wat erg als je als eiganaar loopt te zoeken in de wei naar je paard en blijkt dat ze al 6 weken dood is.


Maar ook vreemd voor die mensen die denken dat hun ruin overleden was in plaats van de merrie.Ben benieuwd hoe het overkomtbij die mensen als ze vertellen dat hun ruin gewoon in het weiland loopt en toch niet dood blijkt te zijn.
Wel trieste gebeuren allemaal

Marye en Bart heel veel sterkte toegewenst

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:29

Dat er een ongeluk kan gebeuren a la... Maar dat ik mijn paard geen laatste aai over zijn bolletje zou hebben kunnen geven, voordat ze hem zijn komen ophalen is in mijn ogen ONVERGEEFLIJK!!!!

Contigo
Berichten: 271
Geregistreerd: 25-08-07
Woonplaats: Ijmuiden

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:30

Dit is dus precies de rden dat ik mijn veulens niet naar de opfok doe.
Ik heb totaal geen vertrouwen in de opfok in nederland.
Maar goed dat is weer wat anders

Ik vind het werkelijk belachelijk dat het al 6 weken was en dat ze een merrie erward hebben met een ruin is niet heel erg slim hoor

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:30

jeetje zeg Boos!
kijk, dat je niet wekelijks bij je veulen op de stoep staat is 1,
maar ze hadden het wel even beter kunnen nakijken!

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:31

Dit is echt vreselijk voor die eigenaren van de overleden merrie, wens ook hen heel veel sterkte toe met het verlies.

Ik heb ook een jong paard (hengst) van nu 1 en 3 maanden, en heb hem ook in een kudde/opfok lopen, mijn beessie loopt nu nog lekker met de kudde in hengstenbos/wei en gaan pas tegen oktober naar binnen, maar de eigenaar van de opfok doet echt elke dag een controle of hij stuurt iemand anders om te gaan kijken (ze moeten maar klein stukje rijden vanaf de standplaats naar hengstenbos/wei). Ik zou mijn paard ook echt niet dood willen vinden,dan breekt gewoon de hel los, ik woon op een stukkie of 3 kwartier van de opfok standplaats af en ga niet iedere dag/week/weekend ernaar toe,maar ben wel blij met die dagelijkse toezicht.

iig heel erg veel sterkte voor de eigenaren van de overleden merrie.

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:34

6 weken niet bij je paardje kijken die in de opfok staat is niet zo erg hoor. 6 maanden vind ik wat anders. Ik vind het veel triester dat zulke jonge paarden geen dagelijks toezicht hebben en dat ze in een sloot kunnen komen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:37

Contigo schreef:
Dit is dus precies de rden dat ik mijn veulens niet naar de opfok doe.
Ik heb totaal geen vertrouwen in de opfok in nederland.
Maar goed dat is weer wat anders

Ik vind het werkelijk belachelijk dat het al 6 weken was en dat ze een merrie erward hebben met een ruin is niet heel erg slim hoor


nou idd, 6 weken!! met maar zo weinig paarden op het land en nog je eigen ruin ook die je niet herkent, 6 weken land. Kijk, ijslandse veulens veranderen gigantisch als ze klein zijn, maar ze waren al 2 jaar en nog eens zomerperiode, waardoor de vacht een stuk dunner is al een hele periode, dus dan helemaal zie je de kleurverschillen goed (als excuus gebruik ik dat dan maar eventjes)...nee, kan me de woede en verdriet zo ontzettend voorstellen en ik mag dan ook van harte hopen dat ik met mijn jaarling dit straks niet hetzelfde hoef mee te maken, bah.

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:38

Wat een vreselijk nieuws voor de eigenaren van het paardje. Ik wens ze heel veel sterkte toe met dit onverwachte en zware verlies.

Maar ook wat een vreselijke blunder van de opfokeigenaren
Het verschil tussen een ruin en een merrie lijkt me toch duidelijk genoeg....

Adil18 schreef:
Nikka schreef:
Dat betekent in ieder geval dat ze sinds juni niet bij hun paard zijn wezen kijken.


Juist...niet dat ze de dood van hun paard hadden kunnen voorkomen maar in juni voor het laatst bezocht....? hoezo ik heb belang bij mijn paarden...

Nors opkijken Lekker symphatiek. Mijn enter loopt ook in de opfok in Groningen. De laatste keer dat ik naar Groningen ben gegaan was halverwege juli. De keer daarvoor was in april. Met mijn fulltime baan, eigen huis en nog 2 paarden aan huis heb ik gewoon niet de tijd om elke 2 weken naar Groningen te rijden. Daarnaast heb ik de volle 200% vertrouwen in de bokker waar mijn enter bij in de opfok staat en heeft mijn enter ook niet echt de behoefte om elke 2 weken mij weer voor haar neus te zien staan. Mijn enter vermaakt zich uitstekend, krijgt de aandacht die ze nodig heeft en als er wat is zal ik altijd op de hoogte worden gesteld.

Je moest eens weten hoe lang sommige mensen niet naar hun paarden in de opfok kijken. Mijn oudste heb ik ook in de opfok gehad. Daar ging ik wel 1-2 keer in de maand langs. De eigenaar van die opfok wist eerst niet wat hem overkwam. In al die jaren dat hij opfok had gedaan was er nog geen van de paardeneigenaren zo regelmatig langs gekomen als ik deed. Paarden werden daar gerust voor een periode van 2 jaar neergezet om daarna weer uit de wei te worden geplukt.

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:39

Jeetje wat zielig.

Dat er voor die jonkies toch niet een betere omheining is Huilen

eilander

Berichten: 3252
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:39

Had niet door dat ze maar met zn vieren liepen.
dat maakt het verhaal even anders met er niet achter komen om welk paard het gaat.Daar hebben jullie gelijk in .Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt.
Ik dacht dat ze in een grote koppel liepen.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:39

Fouten gebeuren nu eenmaal, slimme fouten bestaan er niet Lachen
De mensen van de opfok hier gaan veroordelen heeft weinig zin, en dat brengt de mensen hun paardje niet terug. Sterker nog maakt de situatie voor beide kanten erger...

Veel sterkte

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:40

Wat een triest verhaal! Verschrikkelijk voor de eigenaren van dit paardje!

Ik hoor wel vaker dat er paarden/veulens in een sloot terecht komen en maak me daar erg kwaad over. Dit kan toch alleen maar gebeuren als je je afrastering niet in orde hebt!! Vind dit een zeer kwalijke zaak!!

Anoniem

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:42

Suelza schreef:
Cayenne schreef:
Het paard was al ruim 6 weken dood.
Ik kan er ook niet bij dat die mensen niet door hebben gehad dat er al 6 weken een ruin liep in plaats van een merrie. Er stonden op dat stuk maar 4 paarden. Het lijkt mij toch dat je die wel uit elkaar kunt houden.


Vind ik ook... Als goed opfokker moet je WETEN wat er in je groepen loopt. Voor hetzelfde geld breekt er een hengst uit en dan kan die dus 6 weken lang alle merries daar lopen dekken... Zou een mooie zaak zijn... Hoe ga je dat dan weer uitleggen?



haha, die mensen wisten waarschijnlijk nog niet eens dat er een merrie tussen liep. Clown Zij dachten 4 ruinen.

eilander

Berichten: 3252
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:42

singasong schreef:
Wat een triest verhaal! Verschrikkelijk voor de eigenaren van dit paardje!

Ik hoor wel vaker dat er paarden/veulens in een sloot terecht komen en maak me daar erg kwaad over. Dit kan toch alleen maar gebeuren als je je afrastering niet in orde hebt!! Vind dit een zeer kwalijke zaak!!

Wat een flauwe kul ,een sloot is een hele mooie natuurlijke afscheiding!!
Het pennygehalte is weer hoog hier!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110907
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:43

Nou nou, om het nou gelijk maar een pennyuitspraak te noemen?
We horen de laatste tijd wel heel veel verhalen over paarden die in de sloot belanden, dus wat dat betreft... Lachen

Daarbij is Singasong volgens mij al heel wat jaartjes boven de gemiddelde pennyleeftijd hoor Haha!

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:44

singasong schreef:
Wat een triest verhaal! Verschrikkelijk voor de eigenaren van dit paardje!

Ik hoor wel vaker dat er paarden/veulens in een sloot terecht komen en maak me daar erg kwaad over. Dit kan toch alleen maar gebeuren als je je afrastering niet in orde hebt!! Vind dit een zeer kwalijke zaak!!


Gebeurt idd veel te vaak. Op veel weilanden is de sloot juist vaak de afrastering helaas. Heel veel sterkte voor de eigenaren !

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:46

Als een paard aan uitputtingsverschijnselen overlijdt, heeft ie er niet maar een uurtje ingestaan Rolleyes

Ik mag aannemen dat als je een professionele opfok bent (uiteindelijk verdien je eraan) dat je toch een paar keer per dag kijkt of er niets in de sloot ligt, of ze geen ernstige verwondingen hebben oid. Daarvoor hoef je nog niet eens het land in...

Koppen tellen en kijken of er geen gebroken pootjes of zwaar kreupelende paarden rondlopen...

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:49

Juul schreef:
singasong schreef:
Wat een triest verhaal! Verschrikkelijk voor de eigenaren van dit paardje!

Ik hoor wel vaker dat er paarden/veulens in een sloot terecht komen en maak me daar erg kwaad over. Dit kan toch alleen maar gebeuren als je je afrastering niet in orde hebt!! Vind dit een zeer kwalijke zaak!!


Gebeurt idd veel te vaak. Op veel weilanden is de sloot juist vaak de afrastering helaas. Heel veel sterkte voor de eigenaren !


Daar heb ik dus verder geen moeite mee... Mijn jonge paard ging de eerste dag de opfok in, dacht: " Laat ik even lekker gaan rollen", rolde alleen de verkeerde kant uit en " PLONS" zo de sloot in...

Alleen had ik het geluk dat het direct werd opgemerkt en ze binnen no time weer op de kant stond... Daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Mijn paarden staan zomers ook in het land met een " natuurlijke afrastering" ... Heb ik totaal geen moeite mee... Zolang er maar toezicht is...

eilander

Berichten: 3252
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:49

Alles is tegenwoordig maar zielig!
En als er even iets niet goed gaat moet er perse een zondebok aangewezen worden!
Het is natuurlijk vreselijk om je paardje te verliezen (emotioneel en financieel)
Maar nou moeten ineens om iedere sloot een afrastering???
Je kunt niet alles uit de weg gaan en een paard moet ook maar leren uitkijken.
Als er een kind verdrinkt in een of andere sloot wordt er toch
ook niet direkt een hek omheen geplaatst.
Had de ouder beter op moeten letten.
Zo blijf je aan de gang.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:49

wat afschuwelijk... dan ben ik toch weer blij dat mijn paardje bij een vriendin staat en dagelijks mensen ziet van dichtbij..

Ongeluk kan gebeuren maar wel slordig dat ze met zo'n klein groepje paarden, een merrie en een ruin verwisselen. En je zal het als eigenaar maar horen zeg :s Trouwens, hoe goed je afrastering ook is,een ongeluk is zo gebeurt hoor, paarden zijn nou eenmaal onhandige lompe beesten af en toe..

Trouwens, wat een onzin dat je geen belang hebt bij je paarden als je 2 maanden niet bent gaan kijken.. Mijn paardje staat ook 300 km verderop jong paard te zijn, zij en ik hebben er allebei niks aan als ik daar om de week op de stoep sta. Je kunt toch weinig met zo'n dier, die moet gewoon lekker grazen en opgevoed worden door haar collegapaarden. Laatste keer dat ik daar was was juni, komend weekend ga ik weer.

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:51

Suelza schreef:
Daar heb ik dus verder geen moeite mee... Mijn jonge paard ging de eerste dag de opfok in, dacht: " Laat ik even lekker gaan rollen", rolde alleen de verkeerde kant uit en " PLONS" zo de sloot in...

Alleen had ik het geluk dat het direct werd opgemerkt en ze binnen no time weer op de kant stond... Daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Mijn paarden staan zomers ook in het land met een " natuurlijke afrastering" ... Heb ik totaal geen moeite mee... Zolang er maar toezicht is...


Ja okee, daar heb je gelijk in. Maar hoe zit het dan met paarden die 24/7 in het land staan ? Ik neem niet aan dat de eigenaar midden in de nacht een aantal keer gaat kijken of z'n paardje er nog staat. Als een paard raar terecht komt in de sloot of de sloot te diep is gaat het ook snel fout. Ik heb de laatste tijd nogal wat verhalen gehoord van paarden die overleden in een sloot.