Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:15

Ja, natuurlijk snappen mensen dat. Maar mensen kunnen gewoon niet toveren.

Mensen zien hoe het in andere delen van de wereld gaat en denken; moet ik nu alles minderen en me beperken als druppel op de gloeiende plaat?

En met dieren speelt heel veel gevoel en emotie mee.
Het volgende is de honden en katten, die poepen en plassen ook veel. Dan verzinnen ze daar weer wat op en dat geeft weerstand, want mensen willen hun geliefde huisdieren niet kwijt.

Wij gaan vrijwel nooit op vakantie. Mijn man is dichterbij gaan werken en gaat nu op de fiets. Maar waar we het huis verbouwen en verduurzamen, heb je ook veel afval. Het is het 1 of het ander.
Maar ik weet zeker dat ik ondanks 5 paarden misschien minder vervuil, dan menig persoon/huishouden en daar wordt niet naar gekeken.

En ja, wij hebben een kind, inmiddels wel 25. Die komt uit de generatie van alles bestellen en ik hamer er vaak op om niet te bestellen en bewust te kopen, maar zij leven nu, groeien nu op en kunnen zich allang niet meer voorstellen hoe ik opgroeide, laat staan hoe oma opgroeide zonder tv, telefoon of iets als internet. Dat kan je ze niet eens echt kwalijk nemen.

Maar elke generatie hoort elke keer weer hoe slecht ze het doen, wat er allemaal anders en beter moet. Maar ook elke keer weer blijkt het niet voldoende te zijn. En wij als Nederland gaan het echte probleem ook niet oplossen. We kunnen dichtbevolkt zijn, welvarend en vervuilend, maar er zijn zoveel grote problemen en dan komt het snel te ver van het bed te staan.

josien_m_
Berichten: 2449
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:37

Als wij het probleem niet op gaan lossen, wat dan voor de toekomst? Is die er nog voor de mensheid? Ach, ik ben 65, ik hoop nog een tijdje mee te gaan, maar wat komt daarna? Mensen houden niet van somberen natuurlijk en je kunt zeggen dat het iedere keer nog goedgegaan is. Maar vergeet niet: de geschiedenis leert ook dat hele beschavingen kunnen verdwijnen en de mensheid opnieuw moet beginnen. (als er nog wat groepjes overleven) Ik zou best over 1000 of 10.000 jaar willen kijken hoe het gegaan is met de wereld, haha!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:47

Je kan niet alles voorkomen.

Vroeger hadden mensen in onze ogen minder luxe, maar maalden niet om vervuilen. Alles werd verbrand en toen er veel vooruitgang kwam ( als je dat zo mag noemen ) met auto's, industrie, communicatie, luxe producten etc, ging het hard.

Mensen werkten hard en als ze zich dan een luxe product konden veroorloven was dat geweldig. Daarna kwam de kritisch blik daarop en dat vonden en vinden mensen dan lastig. Jaren hard gewerkt en dan mag niks meer en is alles slecht en ongezond. Waar een hele generatie ook mensen heel oud zagen worden, ondanks roken, ongezond en hard werken etc.

Het leven is heel snel geworden en dat zie je aan veel terug. Dan kan je mensen wel bewust maken, maar heel veel mensen bereik je niet en doen gewoon hun ding.
Daarbij is je omgeving ook bepalend voor het leven dat je leidt en de keuzes die je maakt.

Nu moeten wij ons druk maken om de paarden en onze grond. Hadden we nog in Amsterdam gewoond, hadden we moeten nadenken over welke auto nog de stad in mag. En soms snappen mensen de problemen van de ander niet.

We zouden allemaal iets moeten doen, maar het moet wel realistisch zijn. Nu met stijgende kosten van zo ongeveer alles, krijg je alleen maar weerstand en dat mensen eerder verkeerde keuzes maken. Wat je niet hebt, kan je niet uitgeven en mensen willen toch een dak boven hun hoofd, eten, drinken, zich verplaatsen etc.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:15

Wat helpt is een keertje eens goed naar al je abonnementen te kijken............
Kleintjes zijn samen heel groot hoor.