[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:19

Freekieee schreef:
Hoe dan jullie dan met levensnummer ? Als ik nrps belde zeide ze dat ze gechipt moet worden. Maar op site van rvo staat dat levensnummer ook kan? Maar die word niet gevonden


Je kunt beide invullen maar een paard moet verplicht gechipt zijn. Bij mij pakte hij ook enkel alleen de chipnummers en niet de levensnummers.

Bo_San

Berichten: 2723
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:24

Ik heb net het RVO aan de lijn gehad. Het I&R houdt NIET bij wie de eigenaar van het paard is. Gemeld wordt wie de eerste aanvrager van het paspoort is. DUS

Je hoeft NIET ineens je paard op je naam te zetten of iets dergelijks voor dit systeem en daar dus ook geen kosten voor te maken.

Kidde
Berichten: 3481
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:44

xtessax83 schreef:
Freekieee schreef:
Hoe dan jullie dan met levensnummer ? Als ik nrps belde zeide ze dat ze gechipt moet worden. Maar op site van rvo staat dat levensnummer ook kan? Maar die word niet gevonden


Je kunt beide invullen maar een paard moet verplicht gechipt zijn. Bij mij pakte hij ook enkel alleen de chipnummers en niet de levensnummers.

Chippen is inderdaad echt al een hele tijd verplicht

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:52

Citaat:
Chippen is inderdaad echt al een hele tijd verplicht

Ook niet helemaal waar :)

Citaat:
Schets of chip
Een chip is niet voor elk dier verplicht. Paarden in de EU die na 1 juli 2009 zijn geboren moeten een transponder of chip dragen, die in de linkerzijde van de hals wordt ingebracht. Deze transponder of chip koppelt een paard eenduidig aan het paspoort. Voor paarden die voor 1 juli 2009 zijn geboren geldt deze verplichting niet. Wel moet daarvoor in de plaats de ingetekende schets in het paspoort zijn ingevuld. Een paard kan natuurlijk wel alsnog gechipt worden.

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:10

xtessax83 schreef:
Freekieee schreef:
Hoe dan jullie dan met levensnummer ? Als ik nrps belde zeide ze dat ze gechipt moet worden. Maar op site van rvo staat dat levensnummer ook kan? Maar die word niet gevonden


Je kunt beide invullen maar een paard moet verplicht gechipt zijn. Bij mij pakte hij ook enkel alleen de chipnummers en niet de levensnummers.



De mijne heeft ook geen chip en was ook niet te vinden, het stamboek gemaild en klopt dat paarden zonder chip vaak niet verder geregistreerd staan, dit heeft het stamboek alsnog gedaan en is nu terug te vinden in RVO.
Het is een fabeltje dat paarden alsnog gechipt moeten worden die een levensnummer hebben.

Van stalgenoot kunnen we zowel levensnummer als chip invullen en herkent hij alle 2 terwijl de nummers echt anders zijn.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:21

dat vermoeden had ik ook al, dat het paard dan niet met levensnummer geregistreerd is door de ppi

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:36

pillow schreef:
Jessix schreef:
Klopt als je je paard niet kan terugvinden in de database moet je eerst dat voor elkaar laten maken. Kun je niet zelf, maar moet een paspoort uitgevende instantie doen.

edit: hier kun je kijken of je paard er in staat:
https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

Ik weet dat ze niet in I&R staat en zoals hier al veel vaker is gezegd hoeft dat niet via een ander stamboek maar kun je haar via een importmelding bij RVO registreren

Gelukt. Land van oorsprong en geboorteland Duitsland van gemaakt. 528 van het chipnummer veranderd in 276 van Duitsland. Dus nu geimporteerd en aangemeld op UBN.

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:55

pillow schreef:
pillow schreef:
Ik weet dat ze niet in I&R staat en zoals hier al veel vaker is gezegd hoeft dat niet via een ander stamboek maar kun je haar via een importmelding bij RVO registreren

Gelukt. Land van oorsprong en geboorteland Duitsland van gemaakt. 528 van het chipnummer veranderd in 276 van Duitsland. Dus nu geimporteerd en aangemeld op UBN.

Super! Dan had je meer geluk dan ik. Ik heb eerst moeten registreren en toen pas kon ik importeren.

PenP
Berichten: 172
Geregistreerd: 03-02-08

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:02

Iemand enig idee hoe het werkt als je al een bedrijfsmatige ubn hebt, maar de paarden prive zijn. Als ik nu de bedrijfsmatige ubn bekijk worden de paarden bedrijfsmatig als ik ze daarop invoer en dat is niet de bedoeling. Moet ik dan prive (zelfde locatie) nog een ubn aanvragen?

Marije_jiplover

Berichten: 25416
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:24

Dat kan niet, er kan op 1 adres maar 1 UBN worden geregistreerd.

Sodeletuut

Berichten: 21312
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:32

Kan wel.. Je kan, gekoppeld aan je DigiD, een tweede UBN aanvragen.

1 houder mag geen 2 ubn's hebben op 1 locatie, maar een bedrijf en een particulier mogen wel allebei een eigen UBN hebben op een zelfde locatie.

Kan alleen telefonisch, dus dit kan je niet zelf aanvragen als je inlogt. Van te voren inloggen is wel handig, want ze hebben je relatienummer gekoppeld aan DigiD wel nodig.

Brainless

Berichten: 29787
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:33

Marije_jiplover schreef:
Dat kan niet, er kan op 1 adres maar 1 UBN worden geregistreerd.

Ja en nee.. gaat het om je eigen dieren (of als je bv naast koeien ook een paardenpension hebt of eigen paarden) heb je 1 nummer nodig.
Dat geldt dus voor PenP.

Maar er kunnen wel meerdere UBN nummers per locaties zijn.
Citaat:
Houdt u dieren? Op een locatie kunt u maar één UBN registreren. Wel is het mogelijk dat meerdere houders op dezelfde locatie een UBN registreren.

Dus stel, ik verhuur een gedeelte van mijn wei (met contract) aan een ander, dan mag degene daar ook een UBN nummer voor aanvragen.
Ook kan mijn man/kind/kamerhuurder enz een eigen UBN aanvragen voor als degene zijn eigen dieren wilt registreren.

PenP
Berichten: 172
Geregistreerd: 03-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:42

Brainless schreef:
Marije_jiplover schreef:
Dat kan niet, er kan op 1 adres maar 1 UBN worden geregistreerd.

Ja en nee.. gaat het om je eigen dieren (of als je bv naast koeien ook een paardenpension hebt of eigen paarden) heb je 1 nummer nodig.
Dat geldt dus voor PenP.

De paarden zijn van mij prive. Als ik ze op de ubn van het bedrijf zet worden ze als ik het goed zie opeens bedrijfsmatig gehouden. Zitten daar geen nadelen aan dan?

Brainless

Berichten: 29787
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:47

PenP schreef:
De paarden zijn van mij prive. Als ik ze op de ubn van het bedrijf zet worden ze als ik het goed zie opeens bedrijfsmatig gehouden. Zitten daar geen nadelen aan dan?

Dat weet ik niet, wel dat je als 1 persoon maar 1 nummer kan/mag aanvragen.
Kennis van mij heeft naast een pensionstal (bedrijfsmatig) ook een paar schaapjes privé, maar die staan ook op hetzelfde UBN aangemeld.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:53

Willen ze dat juist ook niet weten dan als je bijvoorbeeld 2 paarden hebt dat je betreft mestboekhouding ook 2 koeien minder mag hebben? (geen idee of ze precies gelijk tellen)

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:29

je moest toch kiezen uit bedrijfsmatig en er stond ook 'overig' bij. Die heb ik gebruikt

Sodeletuut

Berichten: 21312
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:39

DuoPenotti schreef:
Willen ze dat juist ook niet weten dan als je bijvoorbeeld 2 paarden hebt dat je betreft mestboekhouding ook 2 koeien minder mag hebben? (geen idee of ze precies gelijk tellen)

Hobbydieren moet je altijd meetellen voor de fosfaat en stikstofnormen als ze op je bedrijf staan.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:41

Ja precies en dan nu officieel vastgelegd.

Sodeletuut

Berichten: 21312
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:47

DuoPenotti schreef:
Ja precies en dan nu officieel vastgelegd.

Dat moest sowieso al in de gecombineerde opgave voor landbouwers.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:55

ah oke.
Maar als die dan al geregistreerd staan moet dat hier nu dan nog een keer?

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:08

xtessax83 schreef:
Freekieee schreef:
Hoe dan jullie dan met levensnummer ? Als ik nrps belde zeide ze dat ze gechipt moet worden. Maar op site van rvo staat dat levensnummer ook kan? Maar die word niet gevonden


Je kunt beide invullen maar een paard moet verplicht gechipt zijn. Bij mij pakte hij ook enkel alleen de chipnummers en niet de levensnummers.



Zij hoefde niet gechipt te worden. Nog geboren in 2008 en willen haar ook niet meer chippen omdat ze dus gewoon levensnummer hebt. Maar ik ga even het rvo bellen.


Edit: stamboek maar gemaild na aanleiding van een reactie hier.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:12

Brainless schreef:
PenP schreef:
De paarden zijn van mij prive. Als ik ze op de ubn van het bedrijf zet worden ze als ik het goed zie opeens bedrijfsmatig gehouden. Zitten daar geen nadelen aan dan?

Dat weet ik niet, wel dat je als 1 persoon maar 1 nummer kan/mag aanvragen.
Kennis van mij heeft naast een pensionstal (bedrijfsmatig) ook een paar schaapjes privé, maar die staan ook op hetzelfde UBN aangemeld.


Hoe heb jij dat gedaan? Ik krijg namelijk alleen mn schapen en kan nergens paarden registreren

deedee19

Berichten: 7936
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:14

Nou hier is het klusje eindelijk geklaard +:)+

Kidde
Berichten: 3481
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:31

Horseloverl schreef:
Brainless schreef:

Dat weet ik niet, wel dat je als 1 persoon maar 1 nummer kan/mag aanvragen.
Kennis van mij heeft naast een pensionstal (bedrijfsmatig) ook een paar schaapjes privé, maar die staan ook op hetzelfde UBN aangemeld.


Hoe heb jij dat gedaan? Ik krijg namelijk alleen mn schapen en kan nergens paarden registreren

Je moet eerst de diersoort paard toevoegen als je al een ubn hebt. Ik weet niet of je dat al gedaan hebt?

Mocht je de diersoort paard nog niet hebben toegevoegd staat hier vanaf bladzijde 8 een handleiding hoe je dat doet: https://mijn.rvo.nl/documents/20448/113 ... 4349755734

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:12

ik dacht dat ik het klusje geklaard had dinsdag. Ik keek net even ter controle. Staat er dat mijn Ierse dame uit Koeweit komt????
Geen idee wat de landcode van Ierland is.