Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:50

Er zijn inderdaad veel automobilisten/ buschaufeurs die je niet netje's passeren, laatst nog reed ik met mijn paard net een bussluis over dringt er een auto zicht er tussendoor midden over die bussluis, ik heb heel hard met mijn zweep op de ruiten geslagen maar kon helaas geen sterretje's ontdekken en tjeus wat kon ik hard vloeken en die autobestuurder keek toch wel heel angstig! Maar mijn paard is nog niet geheel verkeersmak dus die kan zo voor een auto gaan springen (ze zou het toch echt in het verkeer moeten leren) dus ik neem altijd flink mijn ruimte en gebaar ook altijd dat auto's langzamer moeten gaan maar niet te langzaam want dat vind ik zo irritant Clown

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:52

ik rij met mijn jonge paard buiten met een blauw hesje aan waarop een grote witte L op mijn rug staat en dat doet echt wonderen al zeg ik het zelf

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:54

In engeland is dat verplicht en dat wil ik dadelijk met zanda ook gaan doen.
Ik kan hier alleen over kleine smalle landweggetjes dus er is gewoon niet veel plek om elkaar te passeren.

Auto's menen dat ze toch 80 moeten rijden
Fietsers denken dat ze gewoon met 2e naast elkaar kunne blijven.
Tractoren weten ook niet wat een berm is.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:56

de hesjes kun je kopen bij de FNRS

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:26

Ow ja, dat wist ik niet Lachen
Wilde er zelf al een in elkaar zetten Lachen
Bedankt voor de tip

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:56

Nou, ik had gisteren ook last van een automobilist die niet wist dat ik op de rijbaan mag met m'n paard.
Hij reed vlak achter me, was de hele tijd gas aan 't geven, teken aan 't doen dat ik de stoep op moest Boos!
en toen ik dat niet deed (10m verder kon hij me passeren), is hij achteraan tegen m'n paard op gereden Boos! Boos!
Ik ben nog nooit zo razend geweest als gisteren.
Ze zouden bij het autorijbewijs beter een heel hoofdstuk wijden aan paarden in 't verkeer.
alhoewel die man z'n rijbewijs nog had uit de tijd dat je dat nog gewoon zomaar kreeg op het gemeentehuis Schijnheilig

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:04

het stukje op de rijban met uitzondering van levensgevaarlijke situaties...
lijtk me dat de ruiter degene is die de situaties in moet schatten toch
zo schat ik een heleboel wegen in als te gevaarlijk en pak ik daar de stoep, fietspad etc
mocht ik daar in de weg lopen verhuis ik naar de berm ,

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:07

Jakary schreef:
Nou, ik had gisteren ook last van een automobilist die niet wist dat ik op de rijbaan mag met m'n paard.
Hij reed vlak achter me, was de hele tijd gas aan 't geven, teken aan 't doen dat ik de stoep op moest Boos!
en toen ik dat niet deed (10m verder kon hij me passeren), is hij achteraan tegen m'n paard op gereden Boos! Boos!
Ik ben nog nooit zo razend geweest als gisteren.
Ze zouden bij het autorijbewijs beter een heel hoofdstuk wijden aan paarden in 't verkeer.
alhoewel die man z'n rijbewijs nog had uit de tijd dat je dat nog gewoon zomaar kreeg op het gemeentehuis Schijnheilig


dat hij dan tegen je aanknalt is niet normaal..absoluut niet! maar ik vind het ook wel een beetje een kwestie van rekening met elkaar houden hoor. als de automobilist wat minder drammerig was en jij éven aan de kant was gegaan, was er geen probleem geweest.... dat zie ik heel vaak

xSCWx
Berichten: 7081
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:48

runningkawa schreef:
Mag een tractor dan op het fietspad Haha!

Mag een (brom)fietser op de weg? Clown

AnjaL
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:05

Ik heb mijn ruiterbewijs al heel wat jaartjes, ik weet inderdaad ook dat we officieel op de weg moeten rijden.
Indien je kunt uitwijken naar een fietspad of berm waardoor je gevaar voor je zelf en anderen verminderd was dat zover ik weet toegestaan.

Ik blijf ook vrolijk op het fietspad rijden. Mijn paard is prima verkeersmak (er kunnen trekkers, combains, vrachtverkeer en mammoet-vrachtverkeer langsrijden - niks aan de hand), maar een erf of bruggetje is toch wel erg spannend.

Bij ons kunnen we een leuk rondje buitenrijden maar het verkeer houd er geen rekening mee.

Ik rij dus ook voor alle veiligheid op het fietspad of in de berm.

Laatst weigerde mijn paard over een pas geverfde brug te lopen, een ouder echtpaar gaf geen ruimte en scheurde toch even door dat gaatje voorbij (mijn paard gaf ruimte omdat hij in zijn achteruit teerug liep wegens dat bruggetje). . Levensgevaarlijk he, paarden!.... pfffff men moet wel weten dat een paard ook een eigen hersenfunctie heeft..... een auto niet.

Geef mij dat fietspad/berm maar.

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:10

Ik hoor meestal pas vlak achter me wat eraan komt,
omdat die ijzertjes zo heel hard op de grond 'slaan'

Ik heb ook al eens bijna een paar fietsers van de fiets af gegooit, maar die mensen hadden ruimte zát! (wel 1,50m voor 2 personen, en dan kunnen ze ook nog achter elkaar gaan..) Gaan ze vlak achter me zitten bellen (met een fietsbel Clown )

Zeggen ze zo; uitkijken met dat rotbeest!
ikzo; Krijg je dr van heh Knipoog

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:16

_rosita_ schreef:
dat hij dan tegen je aanknalt is niet normaal..absoluut niet! maar ik vind het ook wel een beetje een kwestie van rekening met elkaar houden hoor. als de automobilist wat minder drammerig was en jij éven aan de kant was gegaan, was er geen probleem geweest.... dat zie ik heel vaak


Tja, maar ik mag niet op het voetpad en 10m verder kon ik wel opzij en kon hij makkelijk langs.
Als ik met m'n auto ergens rij en iemand achter me rijdt sneller, dan moet ik daar toch ik niet voor aan de kant gaan.
Nee, dan moet hij effe wachten tot hij kan passeren.
Ach ja, ik was al blij dat m'n paard er niets van had.

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:17

xSCWx schreef:
runningkawa schreef:
Mag een tractor dan op het fietspad Haha!

Mag een (brom)fietser op de weg? Clown

Als er een speciaal pad voor gemaakt is niet dan moet hij daarop
Is dat speciale pad er niet moet deze ook op de weg. Hij mag bjv ook niet op het voetpad, ook al vind je de weg gevaarlijk.

Zouden ze nu naast voetpaden en fietspaden ook ruiterpaden standaard overal aanleggen was de vraag snel beantwoord Lachen

Daarom moet de brommer (uitzondering bebouwde kom) op het fietspad en een paard niet

Qimm

Berichten: 15204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:19

Enne hoe doen menners dat dan? Die passen doorgaans niet op de smallere fietsstroken en horen ook op de weg.

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:20

je hoort als ruiter eigenlijk ook op de weg, alleen uit veiligheid doe je wel eens wat anders Lachen
Dus een koets hoort ook op de weg

Maar dat stond eerder al in dit topic Lachen

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:28

duidelijk weer geschreven door een niet paardenmens,, zucht, daar wordt je toch echt heeeeeeeel moe van.

Qimm

Berichten: 15204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:36

runningkawa schreef:
je hoort als ruiter eigenlijk ook op de weg, alleen uit veiligheid doe je wel eens wat anders Lachen
Dus een koets hoort ook op de weg

Maar dat stond eerder al in dit topic Lachen


Ik had niet alles exact gelezen Bloos

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:47

hns schreef:
Marloes_R schreef:
Het schijnt idd dat je niet zonder bit over straat mag gaan.


Was dat voor een lariekoek Sigaar
Als een paard ervandoor gaat kun je hem zelfs niet met het scherpste bit tegen houden. Die regel over dat je niet op het fietspad mag vind ik ook erg bedenkelijk. Hoe stellen die zich dat in godsnaam voor?!


Kun jij vinden, maar ik heb het zelf niet verzonnen hoor!
Ik weet zeker dat ik dat ergens heb gelezen. Daarbij vind ik het zelf ook prettiger omdat ik dan meer te vertellen heb.

ArianneF

Berichten: 334
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Grijpskerke

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:50

hoe zit dat trouwens, heb je altijd een ruiterbewijs nodig, of is het rijden van een bepaald niveau ook goed?

ik zou trouwens nooit op de weg gaan rijden bij ons hier. ze rijden meestal 100 in plaats van 80, en dat lijkt me levensgevaarlijk. vooral als je paard ineens omdraait omdat hij van iets schrikt in de berm. kun je toch beter op een fietspad? fietsers kunnen altijd gemakkelijk langs, want dan stap ik de berm in.
vorig jaar werd ik in de binnenweg bijna aangereden. kwam een auto door de bocht, die de bocht even wilde afsnijden. toen liep ik daar. dus mijn zweep knade op haar voorruit. sil natuurlijk helemaal gestresst. en die automobilist keek vervolgens zo gschrokken dat ze rechtdoor zo tegen een boom op reed zowat (bijna dan, want ze draaide nog net, en reed alleen door wat struiken )
3 jaar geleden zoiets soortgelijks gehad met een trekker die niet rustig wilde rijden. mijn vorige pony stond te draaien op de weg omdat hij het eng vond, nou dat scheelde misschien 30 cm.

nee, geef mij maar een fietspad Lachen
Laatst bijgewerkt door ArianneF op 15-04-07 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:53

Op een paar gebieden na heb je niks nodig.

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:23

Dus als je met een paard wandeld moet je dan ook op de weg lopen? Of hoort dat alleen als je aan het rijden bent.(sorry als het ier in dit topic al gemeld was). Bloos

Want ik heb een jong paard van 2, bijna 3 en is bijna nooit langs de weg geweest dus alles is nog spannend en eng.
Dan loop ik liever met hem in de berm dan op de weg tussen scheurende,toeterende en opgefokte-extragasgevende autos Bloos

11a11
Berichten: 1604
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:38

ik rij altijd in de berm
wat nou als ik op de weg rij en mijn paard spring opzij omdat ze ergens van schrikt
dan springt ze straks zo voor een auto
nou dat lijkt me maar helemaal niks

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:46

De regels zijn heel mooi bedacht, maar zolang auto-rijdend Nederland geen rekening houdt met ruiters, ga ik niet op de weg rijden.
Ik denk dat elke agent er begrip voor heeft als je met je paard in de berm of op het fietspad gaat.

AnjaL
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:54

Ik ben er een keer op gewezen (op de weg gaan rijden ipv op het fietspad) door oom agent. Maar toen ik het argument gaf = "Bestel de ambulance(s) dan maar vast, men scheurt als een idioot mijn paard voorbij waardoor hij huizenhoge bokkensprongen gaat maken. Levensgevaarlijk voor alle partijen", gaf ie me toch gelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110898
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 17:56

Axel_Clauw schreef:
Dus als je met een paard wandeld moet je dan ook op de weg lopen? Of hoort dat alleen als je aan het rijden bent.(sorry als het ier in dit topic al gemeld was). Bloos

Want ik heb een jong paard van 2, bijna 3 en is bijna nooit langs de weg geweest dus alles is nog spannend en eng.
Dan loop ik liever met hem in de berm dan op de weg tussen scheurende,toeterende en opgefokte-extragasgevende autos Bloos


Dan moet je inderdaad ook gewoon op de weg Lachen