Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:43

echt bizar............. wat een nachtmerrie zeg Verdrietig

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:43

jeetje zeg !! , echt goed van die man.

Waar ik dan echt een groot vraagteken bij heb is waaron die bijen dat dan in hemelsnaam doen ?

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:50

Wat een nachtmerrie. Ik heb een hekel aan bijen, wespen e.d. en ben ook best een beetje bang voor ze.

x_Renee

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:29

Wooooe, wat een verhaaaal!

hoe kan dat gebeuren? bijen worden nooit zómaar boos..
maarja.. ik ben heel blij dat hij zo snel heeft gereageert en dat het paard het heeft overleefd.
het dier zou nu wel bang zijn voor de wei.. omdat het zijn eerste keer was.. Verdrietig

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:33

ieuwww


doet mij gelijk weer denken aan een paar jaar terug
mijn zoontje en ik parkeerde de auto en liepen over een asvalt weg naar de wei toen we ineens door een zwerm werden aangevallen .. helaas wespen in ons geval .. ondanks
de anti ... kom er ff niet op zijn we er toen nog knaop ziek van geweest
ik geloofde eindelijk net als jij hun niks deed dat ze jou ook niks deden ..horde mijn kleine ook roepen
waarom steken ze nou mamma wij deden toch niks ?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:42

Dit zijn echt GEEN killerbees hoor, die leven hier niet Knipoog . Het ene volk is gewoon wat agressiever dan het andere. Het kan zijn dat 1 bij zich inderdaad bedreigd voelde en stak, waardoor de rest erop af kwam. Mijn vader heeft ook een keer zo'n agressief volk gehad, hij heeft ze gedood, want er viel niet mee te werken...

Iemand vroeg hier trouwens hoe het kan dat een zwerm bijen ineens weg kan zijn. Dit kan, omdat dan de koningin naar een andere plek vliegt. De werksters/darren zijn hun koningin trouw, en vliegen er achteraan. Zo kan ineens het hele volk weg zijn Lachen .

paars

Berichten: 5645
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:48

Jeminee....wat een superactie van de eigenaar! En gelukkig meteen de DA erbij gehaald. Petje af hoor! Hoop dat een imker dit volkje weet te lokken met een korf. Zo gaat dat geloof ik?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:59

Wat een nachtmerrie voor mens en paard en chapeau dat die man zomaar tegen die hele zwerm in gaat voor zijn paard! Hij is er nog aardig van af gekomen... Ach gut maar echt, respect voor die man!

Bijen sterven toch na 1 x steken? Grote kans dat het zwermpje al aardig uitgedunt is Ach gut

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:16

Een nest kan wel uit enkele tienduizenden bijen bestaan, als er een honderdtal gestoken hebben zal het zwermpje niet zo zeer uitgedunt zijn.

Maar wat een nachtmerrie zeg. Ik ben zelfs als de dood voor alles wat zwart/geel is gestreept en steekt. Ik mag er echt niet aan denken om mijn paard zo te vinden.

Mijn vermoeden is, als ik alle gegevens van hier en in de krant bijeen raap, dat het al om een aggressiever type ging (kruising?) die op de een of andere manier ontregeld is geraakt (nest verloren?) en dan met spijtige toeval een paard tegenkwam dat instinctief wild begon te doen, maar daardoor juist de aandacht van de bijen trok en door de bijen als gevaarlijk werd gezien. Had het paard gewoon rustig staan grazen zullen de bijen hem ook niet hebben aangevallen, maar hij zal bij het zien van zo'n zwerm het wel op een lopen hebben gezet, en daardoor juist de aandacht hebben getrokken. Verkeerde plaats verkeerde moment zeg maar.
*tjee ik mag er niet aan denken dat ik ooit zo'n zwerm tegenkom, ik vlieg al in paniek naar binnen als ik een onschuldig bijtje zie en ik krijg al de kriebels als ik zo'n beest op tv zie vliegen. Volgens mij overleef ik zoiets niet.*

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:22

Jeetje wat een verhaal, brrrrrr. arm paard! Lijkt me verschrikkelijk zo'n hele zwerm bijen...bah.

Angg

Berichten: 1113
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:25

Vreselijk... Vorig jaar gingen we ook een buitenrit maken met 4 mensen en paarden.. heel leuk en we waren bijna thuis.. totdat het paard achteraan begon te flippen toen kwam er ook een hele zwerm ik was de enige die er aan kon ontsnappen.. Dat zijn echt nare dingen

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:27

Nadya schreef:
Kan ook gebeuren dat een bijenkast een te grote bevolking heeft en dan gaat zo'n groep ook zwermen. Knipoog
Heb ik net even op internet opgezocht.

Haha, killerbees komen hier inderdaad helemaal niet voor Clown . Dat zijn meteen weer van die fabeltjes, die al gauw een eigen leven gaan leiden. Haha!

De zwermen bijen zullen op zich niet agressief zijn, tenzij je er in terecht komt en in paniek raakt (wat ik op zich niet vreemd vindt Clown ). Laat staan zo'n paard, die net de pech heeft gehad om blijkbaar in zo'n zwerm terecht te zijn gekomen. Een keer zwiepen met die staart en ze worden agressief uit angst en ze steken.

Nogmaals, zwermen bijen komen nou eenmaal voor en dat zijn hele gewone honingbijen, geen killerbees.


Daar dacht ik idd ook aan.
Petje af voor die man en enorm veel sterkte voor het paardje Ach gut

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:28

paars schreef:
Jeminee....wat een superactie van de eigenaar! En gelukkig meteen de DA erbij gehaald. Petje af hoor! Hoop dat een imker dit volkje weet te lokken met een korf. Zo gaat dat geloof ik?

Als een bijennest bijvoorbeeld in een boom hangt, dan zet de imker er een nestkast/korf ondersteboven onder. Vervolgens schud hij aan de boom/tak waardoor de bijen in de nestkast vallen. Hij controleert dan wel even of de koningin in de nestkast is gevallen. Dat is namelijk de voorwaarde. Wanneer de koningin in de kast zit, volgen de rest van de bijen vanzelf.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:52

He jakkes, arm paard. Vind die man wel ontzettend dapper hoor! Pfff, ik zou echt 7 kleuren schijten Bloos

jestop
Berichten: 701
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:28

Ik ben ooit eens als kind door een zwerm bijen of wespen heengefietst, dat was echt een nachtmerrie. Overal vlogen ze tegen mij aan. Gelukkig ben ik alleen maar 1 keer in mijn hals gestoken.. Heel dapper van die man.

Ansofie_

Berichten: 627
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Balen

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:33

Die man (Carlo) is een collega van mijn vader op het werk. Gelukkig is het paard nu toch al iets meer gerust en geraakt ie toch al zelf tot aan de drinkbak.
Lijkt me verschrikkelijk om mee te maken en te zien dat je paard zo word aangevallen! Het is te hopen dat die wespen nu maar wegblijven, al ben ik toch ook wel eens benieuwd waar die ineens vandaan kwamen!
Al lijkt het me niet komen door iets wat de paarden deden, omdat de zwerm kwam aangevlogen náar de paarden toe ?

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:57

Het arme paard zal wel getraumatiseerd zijn... Heel vreemd dat ze een paard aanvallen... arm beest.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:30

heb niet alle posts gelezen, maar ik vind het ook heel apart dit.
zwager is jaren imker geweest, en ik heb dus ook al vele zwermen gezien. hij heeft mij altijd verteld dat als de bijen gaan zwermen, ze niet steken in principe, omdat ze puur de koningin volgen en ze op dat moment vol zitten met nectar...?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:42

Maar ik weet niet op wat voor hoogte zo'n zwerm normaal vliegt? Als ze gewoon dicht bij de grond hebben gevlogen is het wel mogelijk, zeker als het een agressiever nest was.
Zie de post van Topaas(wat een nachtmerrie inderdaad brrrr), die is ook ooit door een nest heen gefietst. Als het paard net in de buurt van zo'n zwerm kwam en dan heftig begin te slaan met de staart is het hek van dam. Ze zullen wel niet van plan zijn geweest om te steken maar door een reactie van het paard zullen ze zijn gaan verdedigen vermoed ik.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:47

Dat die maar uit de buurt blijven Leopoldsburg is een buurgemeente van ons. Ik wil die zwerm niet tegenkomen, dat weet ik zeker.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:04

Misschien had iets of iemand het nest aagevallen of beschadigd en daarmee de wespen van streek gemaakt. Wat een ellende zeg, zowel voor paard als eigenaar... Gelukkig heeft het paard het overleefd.

Ellen__

Berichten: 1980
Geregistreerd: 29-01-08
Woonplaats: apeldoorn

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:04

oh jeetje wat erg Verdrietig
ik krijg er gewoon kippenvel van tijdens hetlezen.
gelukkig is het paard gered en heeft hij t overleefd Knipoog

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:34

Heel moedig was die man!!
Ik zou het ook wel doen hoor, op zo'n moment besef je niets... achteraf wel de pijn Bloos
Het paardje heeft nogal wat meegemaakt!!

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:30

Gadverdamme. Gelukkig heeft het paard het overleeft, maar hij zal zich niet echt lekker voelen nu, lijkt me.
Waar zouden die bijen toch vandaan zijn gekomen, en waar zijn ze gebleven?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:53

Kijk, aan zulke mensen moesten ze nou eens lintjes uit delen!

Wat een geluk dat ze het er allebei redelijk goed vanaf hebben gebracht... Heel veel beterschap voor het arme dier, en hopelijk houdt hij er geen blijvend letsel aan over.