Lastig, paard en wagen inparkeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Lastig, paard en wagen inparkeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 08:55

www.gooieneemlander.nl


Voor een dag was het Oranjeweitje aan de Torenlaan in Blaricum zondag omgetoverd tot een authentiek boerenerf uit 1900. Met een grote hooiberg, op hout gestookte bakoven, ouderwetse kinderspelletjes en de aanwezigheid van een smid, doet niks op het weitje denken aan het moderne leven.

Alle 110 deelnemers lopen in kostuum: klompen, vlechten en lange geruite schorten. Dankzij een bijdrage van het Gemeenschapsfonds Blaricum had een groep vrijwillige naaisters zo'n dertig kostuums kunnen maken. Het boerenevenement Dag van het Werkpaard' vond voor de achtste keer plaats.
Tijdens het evenement nemen negen teams het tegen elkaar op. Elk team bestaat uit vier personen en een paard en wagen.
Zij moeten verschillende opdrachten uitvoeren, zoals zaaien, ploegen en aardappels poten. ,,Ik heb van tevoren een aantal onderdelen geoefend, aldus Sophie Schra (18) uit Blaricum. Ze mag haar kunsten vertonen op het onderdeel 'boer en erfstuk'.
,,Het is de bedoeling dat ik het paard met wagen achteruit in parkeer. Dat lijkt me best lastig'', bekent ze.
Alle aandacht wordt getrokken naar de hooistapel midden op het veld. ,,Elk jaar proberen we iets nieuws uit, zegt bestuurslid Klaas Vos (54) uit Blaricum. Dit jaar hebben we deze authentieke hooiberg naar het weitje gehaald.''
Een paard trekt de grijper omhoog terwijl de deelnemers bovenop de berg alles ordenen. ,,Boer, noem je dat hooi? wijst Vos op een stuk gras. Als antwoordt krijgt hij een flinke schep hooi zijn kant opgegooid. Lachend strijden de deelnemers verder.
Voor het ploegen moeten de bezoekers iets verder lopen naar het weiland aan de Noolseweg. Onderweg worden ze staande gehouden door muziekmakende zigeuners ,,Kleedje kopen? Is maar vijf euro, zegt de verklede vrouw in gebrekkig Nederlands. ,,Ook zigeuners horen bij de 19e eeuw, legt Vos uit.
Niet alleen de muziek van de zigeuners zorgt voor een lekker sfeertje. Ze worden geregeld met de mattenklopper achterna gezeten als ze weer eens iets proberen te stelen.