Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:38

www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie


De Britse springbond BSJA wil dat er een verbod komt voor gekloonde paarden en hun nakomelingen om deel te nemen aan nationale en internationale wedstrijden.

Een woordvoerder van de springbond sprak: "Er zijn op dit moment geen regels die verhinderen dat klonen mee mogen doen aan onze sport, maar het zou het enthousiasme van andere deelnemers weg kunnen nemen als een kloonpaard op een wedstrijd verschijnt. Het is niet eerlijk en zou ook niet moeten worden toegestaan."

Volgens de woordvoerder moeten het internationale reglement van de FEI ook op de schop. Een woordvoerder van de FEI verklaarde dat dit onderwerp al ter sprake is gekomen bij verschillende nationale bonden, maar omdat er nog geen klonen oud genoeg zijn om mee te doen aan wedstrijden, zijn er nog geen regels klaar voor dit issue.

De Britten zien de bui voornamelijk hangen omdat er recentelijk een kloon is geboren van het voormalig topspringpaard Gem Twist. Het veulen kreeg de naam Gem Twist II en werd gecreeerd door het Franse bedrijf Cryozootech. Vandaag de dag worden er steeds meer kloons geboren. Afgelopen week werd nog bekend gemaakt dat er ook een kloon van het Zwitserse toppaard Calvaro 5 is geboren.

Vertaling door bokt.nl, overname zonder bronvermelding niet toegestaan.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:44

Oeps..
Als je er niet mee op wedstrijden mag komen, zouden deze dieren dus alleen dienen als stalversiering.....

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:51

Slaat in mijn ogen nergens op.
Het hangt ook nog altijd af van de ruiter die erop zit en wat voor opleiding zo'n dier krijgt.

Ik heb meer moeite met het klonen op zich.
Waar is het einde????
Nu met dieren straks met mensen!!!!
Wat volgt???

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:52

Ik vind het een beetje onzin, ze weten nog niet eens of het paard uberhaupt goed presteert. Dat de kloon op zich niet mee mag doen okee, maar waarom de nakomelingen niet. Ik ben juist wel benieuwd hoe deze beesten presteren. Bevalt het niet, dan kunnen ze altijd nog de regelementen aanpassen toch?

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:52

Je kan er ook nog mee fokken Liezel Knipoog

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:58

odetteke schreef:
Je kan er ook nog mee fokken Liezel Knipoog


Klopt, maar bewijzen in de sport zal dus nooit kunnen. Dan blijft je dus altijd afhankelijk van de prestaties van het "originele" ouderdier om te beoordelen. Uiteindelijk zijn er nieuwe paarden met "vers" bloed en misschien wel een even interessante lijn die wel presteren in de sport. Ik vraag me dus af hoeveel dekkingen zo'n kloon zal krijgen op langere termijn.

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:00

Liezel1 schreef:
odetteke schreef:
Je kan er ook nog mee fokken Liezel Knipoog


Klopt, maar bewijzen in de sport zal dus nooit kunnen. Dan blijft je dus altijd afhankelijk van de prestaties van het "originele" ouderdier om te beoordelen. Uiteindelijk zijn er nieuwe paarden met "vers" bloed en misschien wel een even interessante lijn die wel presteren in de sport. Ik vraag me dus af hoeveel dekkingen zo'n kloon zal krijgen op langere termijn.

Ik zou voordat ik er mee ging fokken toch wel eerst even willen weten wat de prestaties in sport zijn.
Kan ie uiterlijk nog zoveel op zijn pappie lijken!!!!

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:05

Ik vind het prima dat dit aan banden wordt gelegd. Als je kijkt naar de ontwikkeling van paarden, dan worden de sportprestaties steeds "beter". Lijkt mij gezond als je blijft ontwikkelen (dus met nieuwe paarden ) ipv stilstaan (klonen). Stilstand is achteruitgang, en klonen vind ik persoonlijk niks toevoegen (ja een reservepaard, maar misschien zijn zijn nakomelingen veel beter).

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:09

Door ze te verbieden in de sport leg je meteen het klonen op zich aan banden, want wie wil dan nog een gekloond paard. Daarnaast zou ik zowiezo geen kloon voor de fok gebruiken, je weet toch nog altijd niet wat het lange termijn effect van klonen is. Schaap Dolly verouderde heel snel, dus misschien hebben de nakomelingen daar ook nog last van.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:13

eilander schreef:
Liezel1 schreef:

Klopt, maar bewijzen in de sport zal dus nooit kunnen. Dan blijft je dus altijd afhankelijk van de prestaties van het "originele" ouderdier om te beoordelen. Uiteindelijk zijn er nieuwe paarden met "vers" bloed en misschien wel een even interessante lijn die wel presteren in de sport. Ik vraag me dus af hoeveel dekkingen zo'n kloon zal krijgen op langere termijn.

Ik zou voordat ik er mee ging fokken toch wel eerst even willen weten wat de prestaties in sport zijn.
Kan ie uiterlijk nog zoveel op zijn pappie lijken!!!!

Zelf heb ik het ook niet zo op klonen Bloos Maar anderzijds.... als de papa er niet meer is, het diepvriessperma is op en er loopt een paard met identieke genen, waarom niet? Fokken is gokken, het altijd afwachten welke genen er precies worden doorgegeven. Bij het "orginele" paard kan je de pech hebben dat het karakter van papa en het springtalent van mama wordt doorgegeven en bij de kloon heb je misschien geluk met het talent van papa en het karakter van mama.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:43

Ik vind het goed en ik vind tevens het hele klonen niks.
Zeker met dit soort dingen , daar moet je niet mee rotzooien.

Straks heeft iedereen een Salinero of Bonfire in de tuin. Is paardensport dan nog zo leuk?
Juist omdat er van 1 paard maar 1 exemplaar is maakt het zo bijzonder en ja als het dier voortijdig wegvalt is dat triest maar er zijn nog zoveel andere goede paarden waar mee gefokt kan worden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:12

Ik vind het ook een goed initatief want ben absoluut niet voor klonen. Er zijn genoeg goede paarden uit de nieuwe fok dus vind dat we inderdaad daar vooruitgang mee moeten boeken. In het verleden gaan leven met paarden van toen heeft weinig zin. Men moet wat meer vertrouwen hebben in het fokbeleid vind ik.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:16

OK dan! Super nieuws. Nu nog het klonen ansich stoppen en we zijn weer op de goede weg Lachen

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:28

ben het er totaal mee eens Lachen

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:57

Ik vind het überhaubt al raar dat er aan een verbod gedacht word.
Al dat klonen, vind het 3x niks. Scheve mond

Sin

Berichten: 988
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:15

Ik deel dezelfde mening.. vind heel dat gekloon maar vies.
Dat ze daar tijd in geld insteken.. ongelooflijk!

savasan

Berichten: 1044
Geregistreerd: 21-03-08

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:14

Misschien moet er maar eerst bewezen worden dat al die kloonpaarden even goed zijn als hun evenbeelden zonder er iets voor te hoeven doen of dat het paarden zijn als elk ander paard.
Als het het eerste is, ok dan ben ik ook voor dat verbod. Maar asl het succes afhangt van de training, en de ruiter die het paard heeft, zoals bij elk ander paard, zie ik het nut ervan niet in.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:03

Cowgirl schreef:
Ik vind het goed en ik vind tevens het hele klonen niks.
Zeker met dit soort dingen , daar moet je niet mee rotzooien.

Straks heeft iedereen een Salinero of Bonfire in de tuin. Is paardensport dan nog zo leuk?
Juist omdat er van 1 paard maar 1 exemplaar is maakt het zo bijzonder en ja als het dier voortijdig wegvalt is dat triest maar er zijn nog zoveel andere goede paarden waar mee gefokt kan worden.



Een eeneiige tweeling bestaat volgens jou dus niet uit twee individuen maar het zijn twee exact dezelfde mensen/ dieren. Die hebben namelijk ook hetzelfde DNA.
Ik denk dat dat toch wel een beetje een overtrokken conclusie is. daarbij is het voor een groot deel talent en aanleg, maar een dier dat niet goed getraind word zal nooit een geweldig sportpaard worden.
klonen om een kopie van een dier of persoon te maken vind ik ook niks, maar bij stamceltechnologie heb je in principe hetzelfde principe nodig en dat vind ik el weer een goede vooruitgang in de geneeskunde. (als het zo zal werken als beweerd word)

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:19

Maar waarom wilt men zo nodig klonen???
Het kost klauwen vol geld, en de vraag is of een paard zo goed zal worden als zijn origineel..

Ik zie het al voor me: honderden paarden die genetisch identiek zijn.. dan ga je straks nog krijgen dat er een strijd ontstaat wie de beste kloon heeft.. en als die klonen zo goed blijken te zijn, heeft straks iedereen zo'n kloon, waar gaat dat dan heen met de paardensport??? Nog meer haat en nijd onderling??

Nee, laat ze het maar aan banden leggen.. en laten we terug gaan naar de echte paardensport..

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:25

Je houdt de wetenschap echt niet tegen.......
Beetje zielige symboolpolitiek.

De eerste stoomtrein werd ook verketterd, en Aarde was ooit plat.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:45

Klonen vindt ik niet kunnen... Gaat me iets te ver... Dus prima plan om te verbieden kloons te gebruiken op competities Lachen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:02

Een beetje vreemd dat ze ook de nakomelingen niet willen toelaten op de wedstrijden. Zoon of dochter zijn van een goed paard zegt immers niets over of het ook kan presteren... We fokken nu toch ook niet voor niets met goede hengsten... en daar komen echt niet allemaal winnaars uit...

En de kloon zelf, ze zouden toch ook kunnen zeggen dat het niet op een lager niveau mag uitkomen als dat het echte paard heeft gelopen? Dan is er toch niets meer oneerlijks?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:03

Cayenne schreef:
www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Het veulen kreeg de naam Gem Twist II en werd gecreeerd door het Franse bedrijf Cryozootech. [/size]


Ik krijg hier ladingen kippevel van.
Van mij mogen ze alle klonen verbieden in sport of wat dan ook. In mijn beleving klopt het hele klonen gewoon niet. Ze zijn echt veel te ver doorgeschoten.

Verbieden in de sport is een goed begin. Dat zal in elk geval ervoor zorgen dat er minder (financiële) voor is en de interesse in het geheel zal afnemen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:19

ranna schreef:
Het veulen kreeg de naam Gem Twist II en werd gecreeerd door het Franse bedrijf Cryozootech. [/size]

Ik krijg hier ladingen kippevel van.
Van mij mogen ze alle klonen verbieden in sport of wat dan ook. In mijn beleving klopt het hele klonen gewoon niet. Ze zijn echt veel te ver doorgeschoten.

Verbieden in de sport is een goed begin. Dat zal in elk geval ervoor zorgen dat er minder (financiële) voor is en de interesse in het geheel zal afnemen.

Dit zegt toch al genoeg? Knipoog
Angela schreef:
En de kloon zelf, ze zouden toch ook kunnen zeggen dat het niet op een lager niveau mag uitkomen als dat het echte paard heeft gelopen? Dan is er toch niets meer oneerlijks?

Dit zijn geen echte paarden. Dit zijn levende DINGEN die nooit geboren hadden mogen worden en daar ook niet om gevraagd hebben.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Ruiterbonden willen kloons verbieden mee aan competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:23

odetteke schreef:
Je kan er ook nog mee fokken Liezel Knipoog


Nou dat helpt nog niet want als je goed leest staat er dat nakomelingen van kloons ook niet in de sport mogen. Knipoog