Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 08:02

www.horsetalk.co.uk / Nieuwsredactie


Onderzoekers uit de Verenigde Staten hebben een electronische ademende "pacemaker" ontwikkeld, welke paarden kan helpen tijdens het dagelijks leven. De pacemaker zou ook van pas komen bij mensen met luchtwegproblemen.

Het apparaat werd bedacht tijdens een onderzoek naar de co-ordinatie van paardenbenen in combinatie met het ingewikkelde ademhalingssysteem tijdens de snellere gangen.

De pacemaker zorgt ervoor dat een paard steeds een keer kan ademhalen voor iedere galopsprong dat het maakt.

De onderzoekers zijn meer dan 10 jaar lang bezig geweest om de geheimen van het ademhalingsmechanisme bij paarden te ontrafelen. Hun werk zou kunnen zorgen voor een betere gezondheid bij paarden, en een andere aanpak van ademhalingsapparaten voor mensen.

De ademhalingspiek bij een paard is zeer hoog (ongeveer 80 liter per seconde), dus een kleine storing in de luchtwegen kan een grote impact hebben op de performance van het paard.

Twee kraakbeenderen beschermen het strottenhoofd van het paard tijdens het slikken. Wanneer het paard slikt zullen de kraakbeenderen sluiten, en wanneer het paard ademt zullen ze weer openen. Wanneer het paard aan het trainen is, zullen ze zover mogelijk openen zodat zoveel mogelijk lucht naar de longen kan worden gevoerd.

De kraakbeenderen worden geopend door een spier die wordt gestimuleerd door een lange zenuw, welke van de hersenen, naar de nek en rond de aorta loopt. Deze zenuw is zeer vatbaar voor ziektes en beschadigingen.

Wanneer deze zenuw door ziektes of beschadigingen niet meer goed kan functioneren, dan zullen de kraakbeenderen niet meer goed kunnen openen. De kraakbeenderen zullen in elkaar zakken, waardoor er minder lucht naar de longen kan worden gebracht, en het paard dus minder goede resultaten kan behalen.

De afgelopen 3 jaar zijn onderzoekers bezig geweest om een pacemaker te ontwikkelen voor het strottenhoofd. Deze electronische implantaat kan in een spier of rond een zenuw worden geplaatst om de spier te stimuleren en open te houden tijdens de training.

De implantaat is al zover gevorderd dat het kan worden gebruikt voor paarden welke 35 tot 40 mijl per uur moeten rennen. Ook met deze snelheiden en deze inspanning zullen de luchtwegen volledig open blijven.

De wetenschappers zijn van mening dat de pacemaker ook van pas zou kunnen komen bij mensen.
Dit laatste zal echter nog verder worden onderzocht.

Vertaling door bokt.nl, overname zonder bronvermelding niet toegestaan.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:58

Leuk, maar met het oog op de onderzoeken van o.a. Cook en Strasser zou ik zeggen probeer het eerst eens bitloos.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:30

laura1986 schreef:
Leuk, maar met het oog op de onderzoeken van o.a. Cook en Strasser zou ik zeggen probeer het eerst eens bitloos.


Bestudeer eerst eens de betekenis van de uitdrukking "als een tang op een varken".
Zowel Cook als Strasser zijn commerciele slimmerikken, maar de wetenschappelijke waarde van hun onderzoeken is op zijn minst twijfelachtig.
Jij schijnt uit hun onderzoeken te concluderen dat bitgebruik verantwoordelijk is voor aandoeningen van de in het artikel genoemde zenuw . Een verband dat zeker niet is aangetoond (bij mijn weten niet eens direct onderzocht).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:36

Nee Kuggur je hebt dus duidelijk Cook niet gelezen, bitgebruik roept het eetreflex op, wat de huig stoort en uiteindelijk ook de ademhaling.

Even heel heel kort samengevat wat Cook schrijft over bit & ademhaling.

http://www.bitlessbridle.com/dbID/302.html

Om tijdens beweging vrij te kunnen ademen, moet de keel in de 'ademstand' en niet in de 'eetstand' staan. De mond moet daarvoor gesloten zijn, met de lippen op elkaar, de tong stil, de kaken onbeweeglijk en het gehemelte in zo'n positie dat het de luchtpijp niet blokkeert. Een bit houdt de mond enigszins open, waardoor het gehemelte wordt opgetrokken en de luchtweg enigszins wordt geblokkeerd. Dat maakt een paard sneller vermoeid en kan in sommige gevallen leiden tot geluid maken bij het ademhalen.

SuperMinx
Berichten: 126
Geregistreerd: 19-03-03

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:12

mensen dit gaat over cornage....

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:17

Ja hoor...ongelofelijk hoe sommige mensen toch overal een bepaalde draai aan weten te geven....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:25

Arabesk schreef:
Nee Kuggur je hebt dus duidelijk Cook niet gelezen, bitgebruik roept het eetreflex op, wat de huig stoort en uiteindelijk ook de ademhaling.

Even heel heel kort samengevat wat Cook schrijft over bit & ademhaling.

http://www.bitlessbridle.com/dbID/302.html

Om tijdens beweging vrij te kunnen ademen, moet de keel in de 'ademstand' en niet in de 'eetstand' staan. De mond moet daarvoor gesloten zijn, met de lippen op elkaar, de tong stil, de kaken onbeweeglijk en het gehemelte in zo'n positie dat het de luchtpijp niet blokkeert. Een bit houdt de mond enigszins open, waardoor het gehemelte wordt opgetrokken en de luchtweg enigszins wordt geblokkeerd. Dat maakt een paard sneller vermoeid en kan in sommige gevallen leiden tot geluid maken bij het ademhalen.


Hm, ik heb Cook gelezen (en ja ook Strasser), mijn bezwaren zijn duidelijk (komen ook naar boven in jouw stukje), relatief weinig onderzoeksresultaten uit onderzoeken van methodologisch twijfelachtige kwaliteit uitgevoerd door een enkele groep vooringenomen "wetenschappers" (niet zo slecht als dat abonimabele werkje van Nezzie en z´n dicipelen, maar toch), waar vervolgens een gigantische zooi conclusies uit word geextrapoleerd. Ooit gehoord van wetenschappelijke consensus?
Net zoals hier (door laura en Arabesk) wordt geconcludeerd dat een bepaalde specifieke zenuw door bitgebruik wordt gelaedeert, laat me het onderzoek zien dat die specifieke vraag beantwoord, geen slecht gefundeerd geleuter over eetreflexen en huigstoringen.
Maar ja het moet natuurlijk over de bitstrijd gaan, hee, kun je anders geen redenatie vinden die hoefijzers verantwoordelijk maakt voor dit probleem?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:25

[quote="Kuggur"]Net zoals hier (door laura en Arabesk) wordt geconcludeerd dat een bepaalde specifieke zenuw door bitgebruik wordt gelaedeert..quote]

hierboven legde ik net uit dat het niets met die zenuw te maken heeft

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:36

Arabesk schreef:
Kuggur schreef:
Net zoals hier (door laura en Arabesk) wordt geconcludeerd dat een bepaalde specifieke zenuw door bitgebruik wordt gelaedeert..quote]

hierboven legde ik net uit dat het niets met die zenuw te maken heeft


In dat geval is je hele verhaal in dit topic irrelevant...Maar dat had ik eigenlijk al aangegeven.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:55

als het door het bit zo komen zou de pacemaker toch ook geen verbetering geven, die werkt namelijk door de spier die normaal door de beschadigde zenuw word aangestuurd te stimuleren. Hij doet dat in principe (zo veel mogelijk) op dezelfde manier waarop de zenuw de spier aanstuurd wanneer deze goed functioneerd.(als ik de werking van een pacemaker ooit goed heb begrepen).
Dus je argumentatie over bitloos lijkt me hier niet echt van belang.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:15

Nou, het is wel zo dat door gebruik van een bit de luchtwegen niet volledig open kunnen staan, dus wat dat betreft lijkt het me wel relevant.
Ik vind dat als een paard niet op een normale manier bereden kan worden dat je het dan maar moet laten. Het zijn toch geen machines die je met allerlei medische dingen moet verbeteren dat ze harder kunnen rennen? Als het paard daar niet geschikt voor is is hij/zij wel goed voor iets anders en ik vind het niet kunnen dat de mens hier dan weer tegenin wil gaan. Verdomme tien jaar onderzoek gedaan maar de meest simpele dingen niet begrepen?

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:54

daarbij bitloos is niet altijd mogelijk he Knipoog lekker bijdehand hier zeg, ik denk dat deze mensen heel wat meer weten dan iedereen hier,

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Electronisch ademende pacemaker voor paarden ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:43

Geen idee waarom men hier nu de bitloos-toer opgaat. Om dus terug ontopic te gaan, lijkt me wel een interessant iets. Had tot voorheen nog niet over dit soort pacemakers gehoord. Maar zoals ik het lees kunnen ze handig zijn. Is er ook al onderzoek op gebeurd bij de mens? want zoals ik het hier lees niet. Zou idd ook wel interessant kunnen zijn bij ademhalingsproblemen bij de mens.