Yara de Boer rijdt met beleid tijdens EK Endurance

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Yara de Boer rijdt met beleid tijdens EK Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 07:16

www.knhs.nl


Geen medaille voor Nederland dit jaar op het EK Endurance voor junioren en young riders (14-21 jaar). In de Noord-Spaanse heuvels reed Yara de Boer (Enschede) haar zevenjarige Arabische merrie Gitano Sumaya G naar een 32e plaats in een veld van 68 deelnemers uit 17 landen. De combinatie realiseerde in het sterk heuvelachtige parcours over 120 km een gemiddelde snelheid van 11.55 km/u.

“Het was een zware wedstrijd, alleen maar klimmen en dalen, en ook de bodem was erg ongelijk. Normaal gesproken rijd ik een opbouwende wedstrijd waarbij ik iedere ronde het tempo wat verhoog. Dat was nu niet te doen, we hebben continu tussen de 11 en 12 km per uur gereden. Sumaya is nog jong, het was haar eerste internationale kampioenschap en heuvels zoals hier had ze nooit eerder gezien. Ik heb dan ook bewust rustig gereden,” vertelt Yara de Boer. De 18-jarige amazone was na het uitvallen van Jarmila Lakeman (Zutphen) de enige Nederlandse afgevaardigde op het EK. Lakeman was wel naar Spanje gekomen, maar had haar paard Sattarov thuis moeten laten nadat eerder deze week een kreupelheid was geconstateerd.

Snelheid verlaagd
Vanwege de zwaarte van het terrein hadden de bondscoaches voorafgaand aan de wedstrijd een gezamenlijk voorstel ingediend voor verlaging van de minimum snelheid. De wedstrijdorganisatie gaf gehoor aan dit verzoek, waarna de minimum snelheid werd aangepast van 12 naar 11 km/u. De kopgroep bleef onder de 16 km/u gemiddeld en zette daarmee geen uitzonderlijke snelheden neer. Het individuele goud ging naar de Franse Lucia Marin met Lamiah El Oued die 15.92 km/u reed. Tweede werd Andéa Pulicani, eveneens uit Frankrijk, net voor de Belgische Selena de Wasseige. Ook het teamgoud was voor Frankrijk. België won het zilver, het brons was voor Zwitserland.

Bondscoach Mechteld Gerding (Bant) kijkt tevreden terug op het EK: “Zelfs voor senioren had ik het een zware wedstrijd gevonden. Het is heel gemakkelijk om in dergelijk terrein te veel van je paard te vragen, maar Yara heeft het verstandig aangepakt. Sumaya is een goed paard waar we nog veel van kunnen verwachten. Overigens viel het me bij de prijsuitreiking op hoe enorm fit de paarden nog waren. Ze hebben weinig te lijden gehad, blijkbaar heeft de verlaging van de minimum snelheid een positief effect gehad.”

Informatie over het EK is te vinden op http://www.fhpa.es .
Uitslagen zijn te vinden op http://www.atrm-systems.fr/URAEUS_WEB/ES/Resultats.awp

Verwante artikelen:

[VN] Lakeman supporter in plaats van deelneemster op EK
[VN] Sumaya van Yara de Boer goedgekeurd