Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:54

Volgens de site van KNHS - Regio Zeeland hebben ze vrijdag (1 dag na de brief hierboven) de volgende brief uitgestuurd:


Geachte besturen,leden,

Gelukkig kan ik één dag na de vorige brief m.b.t. de uitbraak van Rhinipneumonie melden dat er op Renesse GEEN Rhino is vastgesteld. Behandelend veterinair van Ardenne heeft dit vanmorgen medegedeeld en zal dit ook schriftelijk bevestigen. Renesse (Grol) is dus niet meer verdacht. Anders is het bij de manege in Ouddorp. Van Ardenne bevestigd dat er na de incubatietijd (die a.s. zondag voorbij is) nog 2 weken zullen worden aangehouden om zeker te zijn dat de Rhino absoluut weg is. Reken daar dus op ongeveer 1 november tenzij de dierenartsen anders aan geven. Na 1 november zal de manege niet méér verdacht zijn dan andere maneges en handelsstallen. Voor de wedstrijden op 26 oktober (subtop) en 2 november (Grevelingen) is het zo dat de manege in Oude Tonge geen probleem vormt. Daar kan alles dus gewoon doorgaan, ook het vervoer er naar toe is geen probleem meer.

Over de selectiewedstrijd in Ouddorp op 22 november zal z.s.m. een besluit vallen. Indien er voor 1 november geen gevallen meer optreden van (b.v.) Rhino, kan daar ook gereden worden. De selectie op 17 januari bij Se-Ros vervalt dan dus weer. Met dank aan Se-Ros voor de medewerking die op voorhand verleend is.

Om nog even samen te vatten;
Geen Rhino dus in Renesse op manege Grol,
De manege in Ouddorp is 1 november weer Rhino vrij, mits….
Wedstrijden in Oude Tonge kunnen gewoon doorgaan,
De selectiewedstrijd op 22-11 gaat terug naar Ouddorp.
De dierenartsen geven schriftelijk een verklaring af over de maneges in Renesse en Ouddorp.
Er is geen reden meer om de Schouwse en Flakkeese combinaties te weren op andere wedstrijden buiten die genoemde gebieden.

De website van de KNHS en die van de KNHS Regio Zeeland zullen z.s.m. worden aangepast.

We hopen dat een ieder voldoende is ingelicht, er is geen reden tot paniek meer. Zoals ik eerder opmerkte naderhand weet je pas of je goed gehandeld hebt door te wijzen op de situatie zo die ontstaan is. Blij te kunnen aangeven dat gelukkig de problemen voorbij zijn. We verzoeken de clubs hun leden wederom te informeren, waarvoor dank.

Vriendelijke groet,
Kor v.d.Werve, secr. )mede namens het Regiobestuur KNHS Zeeland.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:05

zijn wel 2 tegenstrijdige brieven dan...

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:36

Betekend dat dat paarden uit Ouddorp (niet afkomstig van de manege) nu weer vervoerd mogen worden? Moet vrijdag namelijk naar de hoefsmid.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:46

mijn paarden moeten ook dringend naar de smid.. merel mist al 2 weken haar 2 voorijzers...

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:06

Heel erg jammer dat het nu toch aan het verspreiden is!!

Dit stond er vandaag in de PZC:

Paardenziekte nog steeds op Goeree-Overflakkee


DREISCHOR - De Zeeuwse tak van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) blijft waarschuwen voor de ziekte rhinopneumonie.

De paardenziekte heeft Zeeland nog niet bereikt, maar geeft nog steeds overlast op Goeree-Overflakkee. Vorige week stierf daar een aantal paarden, en ook nu staat er een dier in Sommelsdijk in quarantaine omdat hij mogelijk aan de ziekte lijdt.

Ruiters wordt geadviseerd niet naar Goeree-Overflakkee te gaan.


Het is dus nog steeds niet over!!!

Jetjejet
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-08

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:08

@ Touscha

nee dat betekent het niet. Als er geen andere verdachte gevallen meer op duiken zou Ouddorp vanaf 1 NOV (!) weer vrijgegeven worden. Dus nu nog niet.

Ik las gister dat in Sommelsdijk een paard staat met verdachte symptonen. Die schijnt daar pas een paar dagen te staan en daarvoor in Oude-Tonge te hebben gestaan.
Weet iemand daar al iets meer over?

Ik kreeg een mailtje via hyves dat er in Middelharnis 2 paarden (tinkers) staan met het virus, maar ik kan op internet daar helemaal niets over vinden (alleen over Sommelsdijk).
Dus ik weet niet of ik dat moet geloven.
Weet iemand hier iets meer over?

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:12

Hoi Jetjejet, heb gister geïnformeerd bij iemand die ik ken in de buurt van de staver, en daar staat wel een verdacht paard (nog geen uitslag), maar die staat er al langer en is dus niet het paard zoals bedoeld in de brief van de KNHS. Welk paard er van manege OT vandaan komt en nu in quarantaine staat weet ik dus nog steeds niet. Als het een tinker is, weten ze dat op stal van eck misschien wel.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:58

Jetjejet schreef:
Ik kreeg een mailtje via hyves dat er in Middelharnis 2 paarden (tinkers) staan met het virus, maar ik kan op internet daar helemaal niets over vinden (alleen over Sommelsdijk).
Dus ik weet niet of ik dat moet geloven.
Weet iemand hier iets meer over?

Die Tinkers staan in Sommelsdijk aan de Staver, er is nog geen uitslag of het echt rhino is.
Ze hebben overigens niet pas in Oude Tonge gestaan.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:11

Enige manier hoe je dit soort dingen zeker kunt weten is afwachten tot er een melding komt op de site van de knhs of gewoon ZELF contact opnemen met de dierenkliniek die hiermee bezig is. Alle verhalen en geruchten veroorzaken onnodig onrust.

Ik heb vorige week gewoon zelf naar Diergeneeskundige Kliniek Zeeland gebeld en ernaar gevraagd wat de stand van zaken is.

Is misschien een idee voor ieder die zich zorgen maakt Knipoog

Ik snap dat wanneer je daar nu ergens staat en je paard is/wordt ziek, dat je zelf of je stalgenoten meteen aan rhino denken, maar verhalen hierover gaan altijd zooo snel.

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:03

verhalen gaan heel snel
maar nieuws soms langzaam
vooral hyves. kreeg gister de brief die op de vorige blz van dit topic staat. maar niet de nieuwe dus waar word geschreven dat het NIET op grol was...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:30

Van de Tinkers aan de Staver in Sommelsdijk is inmiddels de uitslag binnen en het is gelukkig geen rhino.

Jetjejet
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-08

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:45

gelukkig maar.

staat er nou nog ergens een paard in Sommelsdijk waarvan het wordt onderzocht, of waren dit de enige?

oxbowbas

Berichten: 33
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Oude-Tonge - Zuid-Holland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:59

Ik heb wel gehoord van een jaarling met verlammingsverschijnselen? Maar er doen natuurlijk heel veel spookverhalen de ronde.

oxbowbas

Berichten: 33
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Oude-Tonge - Zuid-Holland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:18

oxbowbas schreef:
Ik heb wel gehoord van een jaarling met verlammingsverschijnselen? Maar er doen natuurlijk heel veel spookverhalen de ronde.


Ik lees net ergens anders, dat de verlammingsverschijnselen te maken hebben gehad met de koorts.
Dat is dan ook uit de wereld.

Kunnen we weer lekker buiten rijden.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:45

Gelukkig maar!!! Gezien de voorzorgsmaatregelen die er in Ouddorp worden genomen, is de kans klein dat het verspreidt, maar natuurlijk nooit helemaal uitgesloten. In ieder geval komt 1 november snel dichterbij, hopen dat er in de tussentijd geen nieuwe uitbraken komen Knipoog

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:50

is van het andere paard in sommelsdijk dan ook "zeker" dat het geen rhino is?
die tinkers inderdaad ja. maar dat andere paard, wat dan van oude tonge vandaan kwam ofzo?

xxxNaatjuhxx

Berichten: 1036
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:55

pfff neit goed Boos! woon zelf in zeeland maar me paarden staan in brabant. kan die virus toch neit meenmen zonder in contact te komen met besmette paarden ?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:02

Vanavond om 17:00 besteedt TV Rijnmond aandacht aan rhino.
Er zal een live-interview zijn met de eigenaresse van de 2 Tinkers die gelukkig geen rhino bleken te hebben en de dierenarts.

De uitzending wordt daarna nog elk uur herhaald.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:22

Ik lees net op de website van het knhs het volgende:

Citaat:
Subop wedstrijd Oude Tonge verplaatst naar Wouwse Plantage
22 oktober 2008

ERMELO (KNHS) - Er is een nieuw verdacht geval van Rhinopneumonie in Sommelsdijk nabij Oude Tonge. Daarom heeft de KNHS besloten om de subtop wedstrijd in Oude Tonge te verplaatsen naar Wouwse Plantage. Deze wedstrijd wordt op 1 dag verreden op zaterdag 25 oktober 2008. Helaas zal daardoor de tweede proef voor iedereen komen te vervallen.

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:37

Stennisje schreef:
Vanavond om 17:00 besteedt TV Rijnmond aandacht aan rhino.
Er zal een live-interview zijn met de eigenaresse van de 2 Tinkers die gelukkig geen rhino bleken te hebben en de dierenarts.

De uitzending wordt daarna nog elk uur herhaald.

Wel ja, we maken er ook nog een media show van.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:08

Touscha schreef:
Stennisje schreef:
Vanavond om 17:00 besteedt TV Rijnmond aandacht aan rhino.
Er zal een live-interview zijn met de eigenaresse van de 2 Tinkers die gelukkig geen rhino bleken te hebben en de dierenarts.

De uitzending wordt daarna nog elk uur herhaald.

Wel ja, we maken er ook nog een media show van.

Verward Beetje extra info en duidelijkheid kan geen kwaad lijkt me.

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:16

De KNHS is wel snel met zeggen dat er Rhino is voordat het bevestigd is, maar als blijkt dat het loos alarm is, zijn ze niet zo snle met het weghalen of corrigeren van dat bericht!

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:21

MirjamN schreef:
De KNHS is wel snel met zeggen dat er Rhino is voordat het bevestigd is, maar als blijkt dat het loos alarm is, zijn ze niet zo snle met het weghalen of corrigeren van dat bericht!

De KNHS zegt niet dat het Rhino is, maar geven alleen bericht van verdachte gevallen, is alleen maar goed volgens mij Knipoog Vindt het wel prettig om als paardeneigenaar op de hoogte te worden gehouden van de stand van zaken, en zeer zeker ook van verdachte gevallen Knipoog

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:43

Kreeg net via hyves een KNHS brief doorgestuurd waarin stond dat heel het verhaal van het verdachte paard wat van Oude Tonge naar Sommelsdijk was verhuisd, niet waar is.
Misverstandje blijkbaar...

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:04

roddellsss

dus onze verzorgstertjes mogen ook weer komen dan per 1 november??
want heb ik gezegd niet in de wei te komen omdat ze ook op oostmoer rijden en daar iedereen van t eiland komt;)

of is er nog een bepaalde periode dat we nog voorzichtig moeten zijn?

Was leuk om te zien trouwens op de tv. mooie tinkers.