Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 07:20

www.partijvoordedieren.nl


Afbeelding
Een gecoupeerde staart bij een trekpaard
foto door _rosita_

7 oktober 2008 is een gedenkwaardige dag geworden voor de paarden in Nederland.
De Partij voor de Dieren had een motie ingediend, met mede ondertekening van de PvdA, om tot een verbod te komen op het laten couperen van paarden in het buitenland.

De motie is aangenomen zodat we eindelijk verlost worden van deze legale dierenmishandeling, door “ zgn. paardenliefhebbers” ook wel een “legale constructie” genoemd. Kun je nagaan hoe ze over hun dieren denken.
In het verleden is er ook al door sommige “paardenliefhebbers” geopperd dat ze met het fokken van deze paarden stoppen als ze niet meer mogen couperen.

Dit soort paarden met hun mooie staart zullen straks veel vaker gaan zien.

In 2003 heeft de AID geprobeerd om via een proefproces deze praktijk een halt toe te roepen maar helaas moest dit ingetrokken worden omdat het toen geen kans van slagen had. Nu wordt het dus bij wet verboden.

Een functie heeft het couperen in ieder geval ook niet, ook vroeger niet toen er nog intensief met paarden werd gewerkt want een staart kan ook iets ingekort worden zodat deze niet in de leidsels kan komen. Dit betreft dan alleen het knippen van de haren. De haren werden toen zelfs nog aan de deur verkocht. De staart zit er natuurlijk ook niet voor niets. Als je soms ziet hoeveel vliegen er op een paard zitten is het paard zeer blij dat hij een staart heeft.

De paarden met staart, wat toch normaal zou moeten zijn voor een paard, worden zelfs op keuringen zoveel mogelijk genegeerd en achteraf gezet.
In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.

Nu deze motie is aangenomen kunnen straks de paarden met staart gewoon vooraan staan bij keuringen.

Amandavd
Berichten: 12109
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:24

Eindeijk doet de Partij van de Dieren of voor de Dieren whatever iets zinnigs.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:27

Goed dat ze het verbieden..Maar zullen de echte fokkers niet gewoon een boete gaan riskeren? Ik denk van wel.. Ben heel benieuwd..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:30

Joto schreef:
Goed dat ze het verbieden..Maar zullen de echte fokkers niet gewoon een boete gaan riskeren? Ik denk van wel.. Ben heel benieuwd..


Als ze niet meer opgenomen kunnen worden en niet aan keuringen mogen deelnemen met hun verminkte paard... Dan stoppen ze echt wel! Het zei met fokken het zei met couperen.

Goede zaak dit!

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:42

Ik vind het ook een goede zaak, vind het onnodig dat touperen!

nientje78

Berichten: 3432
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Hanzestad

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:50

Hehe.....dat werd wel tijd zeg....eindelijk word er nu echt een keer wat aan gedaan.

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:57

Cayenne schreef:
In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.


Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:02

Eindelijk, een belg met lange staart is geweldig om te zien.
het is gewoon mishandeling.
kijk als het voor een medische reden is zal dat misschien wel in het paspoord gezet kunnen worden?(ook voor andere rassen) en ze zullen paarden voor een bepaald jaar geboren zijn, wel toestaan met korte staart op de keuring denk ik?

Ik vind het fijn voor de belgen, echt super!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-08 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:02

Goh heeft de Partij voor de Dieren toch nog iets nuttigs geroepen.

- Ik vraag me nu wel af wat er met de paarden gaat gebeuren die vóór het verbod al gecoupeerd waren. Worden die ook geweigerd op keuringen (in het stamboek zijn ze immers al opgenomen)?

- Komt er een handelsverbod voor gecoupeerde dieren?

- Mag je met gecoupeerde dieren nog meedoen op concoursen?

- Hoe gaan we om met dieren die gecoupeerd gekocht worden in het buitenland? Ik zie namelijk nergens staan dat couperen in Frankrijk zelf verboden is. Dus Nederlandse boer verkoop veulen aan een Franse boer na bijv. 3 maanden verkoopt die Franse boer het veulen gecoupeerd en al weer aan de Nederlandse boer.

- Wat nu als je paard echt door een ongeluk een deel van de staart is verloren? Hoe gaan ze borgen dat dit bewezen kan worden? Vermelden in het paspoort? Wie geeft de verklaring af en is die persoon betrouwbaar?

- Wordt het couperen in het algemeen starfbaar gesteld? Je hoeft namelijk niet naar het buitenland, omdat huis, tuin en keuken afbinden in NL ook een optie is.

- Wat is de grens qua datum? Verbod voor dieren geboren na..........?

Grootste manko is en blijft de markt. Zolang de markt vraagt om gecoupeerde dieren zullen fokkers dit blijven doen. En mensen die een gecoupeerd paard kopen voor de hobby zullen niet wakker liggen van uitsluiting voor het stamboek en eventueele festiviteiten. Hoe denken ze deze groep mensen aan te pakken?

Het liefts zou ik zien dat het couperen zelf, de handel en het eigendom van gecoupeerde paarden geboren na ....... strafbaar wordt gesteld. Dan kan je niet alleen coupeerder zelf vervolgen maar ook de markt die vraagt naar een verminkt paard.

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:05

Verminkt vind ik het niet.
Het staat absoluut niet mooi, maar ik heb niet het idee dat mijn paard er last van heeft. Gewoon een vliegendek met hals en wat vliegenspray...

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:07

Citaat:
Het liefts zou ik zien dat het couperen zelf, de handel en het eigendom van gecoupeerde paarden geboren na ....... strafbaar wordt gesteld. Dan kan je niet alleen coupeerder zelf vervolgen maar ook de markt die vraagt naar een verminkt paard.


Lijkt me een goed plan.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:08

nielsd schreef:
Cayenne schreef:
In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.


Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!

Er zijn genoeg paarden met staart die ook niet aan keuringen en shows meedoen omdat ze niet goed genoeg zijn of niet helemaal correct gebouwd zijn. En toch komen er nog genoeg paarden op keuringen en shows.

Het is ook een deel het risico van het vak en couperen was al langer verboden. Als mensen het dan toch hebben laten doen dan zullen ze nu de consequenties moeten aanvaarden van hun daden.

En als het goed is wordt het aantal gecoupeerde paarden in de loop van de tijd vanzelf minder.

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:09

nielsd schreef:
Verminkt vind ik het niet.
Het staat absoluut niet mooi, maar ik heb niet het idee dat mijn paard er last van heeft. Gewoon een vliegendek met hals en wat vliegenspray...


Weet je wat dat kost?! nee vooral zo duur en onnatuurlijk mogelijk, dat is hét!

en nee ik ben geen natural, maar zoals het stukje uitlegt is het nergens voor nodig om de staart te couperen!

En geen verminking? alsjebliefd zeg... als ze bij jou je neus afbinden omdat het mooier is.. is het dan ook geen verminking? per slot van rekening kan je toch nog gewoon ademen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-08 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:11

Share: In het geval van onze paarden beknibbelen wij niet op vliegenspray en vliegendeks. Onze paarden staan door de deks rustig in de wei met de dazentijd, waarom dan zonder dek houden?

En ben je ook van die mening als er om medische redenen gecoupeerd is Esther?

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:12

Het is goed dat het er nu eindelijk door heen is! Bij keuringen staan idd altijd de langstaarten onderaan. (terwijl er ook hele mooie en goede bij zitten!)Ik persoonlijk vind een korte staart mooier. Maar goed als het niet meer mag mag het ook niet! Dat de staart vroeger voor jan *** er is afgehaald is niet waar! Ik heb vorig jaar nog met een langstaart gewerkt met een enkele lijn. Dus een hand stuuren en de andere de ploeg vast houden. Tijdens het keren sloeg het paard de staart over de lijn kneep hem en weg was ze met ploeg! Gelukkig sprong er iemand voor. Maar goed zoveel ploegen de mensen niet meer.

racekater
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:12

Ik vraag me serieus af op welke manier de stamboeken deze nieuwe regelgeving ten uitvoer willen gaan brengen. Fokkers van trekpaarden zullen blijven zoeken naar de mazen in het net. Momenteel worden de veulens in het buitenland, voornamelijk Frankrijk, gecoupeerd, waar ze keurig een dierenartsverklaring krijgen. Er is dan op papier sprake van couperen vanuit medische noodzaak.

Deze verklaringen uit het buitenland zullen dan dus niet langer geaccepteerd moeten worden. Het stamboek zal na het couperen van een paard dan ook een Nederlandse verklaring moeten eisen want ik geloof niet dat er in Nederland veel dierenartsen zijn die hier hun vingers aan willen branden door een onjuiste medische verklaring op te stellen.

Paarden met een juiste medische verklaring zullen dan dus ook niet geweerd mogen worden op keuringen en evenementen en de eigenaren zullen ook niet bestraft mogen worden.

Verder zal er een nieuwe datum gesteld moeten worden waarop dit nieuwe verbod ingaat. Tot aan dit nieuwe verbod zijn er immers paarden gecoupeerd binnen de mogelijkheden die de vorige wetgeving geboden heeft. Deze paarden kunnen daardoor dan ook niet geweigerd worden op keuringen en evenementen en hun eigenaars zijn niet strafbaar.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:13

Brammetje16 schreef:
Ik vind het ook een goede zaak, vind het onnodig dat touperen!


Haha! Touperen mag best wel hoor.
Couperen daar gaat het over Knipoog

Goede zaak overigens!!

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:15

Het gaat niet om beknibbelen... Het gaat erom dat zo een staart functioneel is ook al draagt hij wel een vliegendek en wordt hij wel ingespoten met vliegenspray/ én waatom zou je de staart couperen? omdat het traditie is? kom op nou zeg in welk jaar leven we nou? het heeft geen funtie óm de staart te couperen.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:17

eindelijk doet die partij waar ze voor in de kamer zit.

couperen is trouwens al verboden vanaf begin jaren 90 alleen zaten er nog teveel mazen in die wet om de echte fokkers( lees dierenbeulen ) tegen te houden.

ik hoop van harte dat er in deze wet geen mazen zitten en dat we eindelijk van deze vorm van mishandeling af zijn.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:19

Cayenne schreef:
In het verleden is er ook al door sommige “paardenliefhebbers” geopperd dat ze met het fokken van deze paarden stoppen als ze niet meer mogen couperen.
Nu deze motie is aangenomen kunnen straks de paarden met staart gewoon vooraan staan bij keuringen.


Nou dan stoppen ze toch met fokken of dan gaan ze over op een ander ras.....Hebben alle hondefokkers ook moeten doen toen het couperen (terecht) verboden werd

nielsd schreef:
Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!


O kom op zeg, zoveel paarden lopen er niet rond die in hun eerste jaar al een geamputeerde staart hebben. Bovendien bij elk ander ras besef je als fokker/eigenaar gewoon dat als je paard zijn staart op de een of andere manier verliest dat je dan pech hebt.

Ik vind het echt een overwinning dat de franse constructie ook aangepakt wordt. Het blijft toch plastische chirurgie waar de patient zelf niets over te zeggen heeft, en wat geen enkel doel dient.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:19

@Nielsd; Als er werkelijk om medische redenen een staart verwijderd moet worden is het dikke pech.
Wellicht dat met een aantekening in het paspoort eea mogelijk zou moeten zijn.
Het punt is alleen dat je dan het frauderen weer makkelijker maakt.
Helaas is niet iedereen even betrouwbaar en proberen hun eigen gelijk te blijven halen door de mazen in de wet te gebruiken.
Zoals tegenwoordig gebeurt met de paarden zogenaamd in het buitenland laten couperen.
Als dat niet meer mag dan zijn er ongetwijfeld mensen die een elastiekje om de staart doen om ervoor te zorgen dat die dusdanig beschadigd wordt dat die er vanzelf afvalt of er toch een medische reden is..

Dus dan toch maar dikke pech, de goeden zullen weer eens onder de slechten lijden.
Alleen ik hoop dat het leed voor de paarden minder zal worden.

Mijn paard maak je bijvoorbeeld helemaal niet blij met een (vliegen)deken, vindt hij niks, zelfs insprayen met vliegenspray hoeft van hem eigelijk niet. Dus zo'n eenvoudige oplossing is dat ook niet.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:23

De motie:

http://www.partijvoordedieren.nl

Motie Ouwehand/Waalkens over concrete maatregelen die een einde maken aan de sluiproute voor het omzeilen van het Nederlandse coupeerverbod voor paarden
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat het couperen van staarten bij paarden in Nederland verboden is, maar dat Nederlandse houders van koudbloed paarden naar het buitenland gaan om hun veulens de staarten te laten couperen;

verzoekt de regering het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten;

verzoekt de regering om met concrete maatregelen te komen die een einde maken aan de 'sluiproute' voor het omzeilen van het Nederlandse coupeerverbod voor paarden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Ouwehand
Waalkens

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:24

Goeie zaak!

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:37

Nieuwe maas in de wet al gespot Knipoog . Je koopt een gecoupeerd paard uit het buitenland.

Lees: je verkoopt je veulen eerst naar Frankrijk om vervolgens een gecoupeerd veulen in Frankrijk te kopen en te importeren naar NL. Een beetje prijziger wellicht maar niet onmogelijk.

edit; typefout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-08 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:41

Beste Nielsd; hoeveel paarden lopen er in Nederland rond met een om MEDISCHE redenen gecoupeerde staart denk je?
Heel, heel, heel errug weinig, daar kun je van op aan.
Ik heb couperen altijd een walgelijke gewoonte gevonden, maar ik zet niet eens op papier wat ik van de eigenaren vind............. Hamer Hamer Stoom uit je oren