Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:43

Angela schreef:
De motie:

http://www.partijvoordedieren.nl

verzoekt de regering het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten;


Waar moeten eigenaren die actief zijn in de mensport of dressuur heen met hun gecoupeerde dieren? Ik zie er zo al veel de frikandellen in verdwijnen . De motie is bij lange na niet concreet genoeg, teveel open eindjes. De Partij voor de Dieren heeft weer iets geroepen maar hebben ze ook nagedacht over de uiteindelijke vormgeving van de wet? (zie mijn eerder post)

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:58

Exact dezelfde discussie liep toen bij de honden de staarten niet meer gecoupeerd mochten worden, weliswaar met andere argumenten (mn dat honden hun staart stuk zouden gaan slaan en dat dat veel zieliger was..) en daar zie je na een aantal jaren vrolijke bestaartte hondjes en het probleem wordt weinig meer genoemd want men is eraan gewend geraakt (en ook daar is de mogelijkheid tot sluiproutes). Zal bij de paarden wel niet veel anders gaan.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:24

Ik vind het goed dat het er nu eindelijk door is, maar moet eerlijk zijn; heb er een hard hoofd in of het ook daadwerkelijk gaat werken!
Wat ze sowieso moeten vaststellen is het al eerder genoemde "gecoupeerde voor het jaar...." Anders mogen er zo veel mensen nergens meer aan meedoen met hun paard!
Goh, zie het hier al gebeuren dat er geen 1 gecoupeerd paard meer mee mag doen mer ringrijden....Dan kan de helft van de vereniging niet rijden!
Maar buiten dat, al die fokkers, juryleden en stamboekmensen...... Niet voor niets staan de kortstaarten nu nog steeds vooraan op keuringen......


We wachten het allemaal maar af!

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:28

Wat goed dat er over nagedacht en gesproken wordt!! Want couperen is zo onnodig.

Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:47

@ Nielsd, Als je een supergoede KWPN'er hebt die door een ongeluk zijn staart verliest is het toch ook jammer? Dan zal je ook bij keuringen minder hoog scoren. Zo is de wereld nu eenmaal. Volgens mij is dit de enige manier om dat walgelijke couperen aan te pakken.

postbodesiem

Berichten: 523
Geregistreerd: 23-09-05

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:52

Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:55

postbodesiem schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.

Hahahaha, waarschijnlijk wel ja, maar ik vind het ook 'horen' (omdat ik niet anders gewend ben, denk ik)
Toch goed dat het nu verboden is; zie bij m'n knollie Fleur hoe bedonderd het is om er geen te hebben....

Symphonic

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:56

xx_Horsiex schreef:
Eindeijk doet de Partij van de Dieren of voor de Dieren whatever iets zinnigs.


Mee eens, dit is de eertse keer dat ik ze erop kan betrappen.
Een paard heeft niet voor niets een staart.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:57

postbodesiem schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.
dan kom ik er eerlijk voor uit dat ik dieren liever in hun originele vorm zie, zonder dat er stukjes afgehaald zijn omdat dat volgens de mens mooier is Knipoog

edit: en dit geldt ook voor het afknippen van tastharen.
Laatst bijgewerkt door fojoe op 10-10-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:58

postbodesiem schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.


Dat mag blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak Knipoog. Al zal het voor velen vooral wennen zijn omdat je niet beter weet. Was bij honden als de Dobermann bijvoorbeeld ook zo Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:11

Juliette86 schreef:
Nieuwe maas in de wet al gespot Knipoog . Je koopt een gecoupeerd paard uit het buitenland.

Lees: je verkoopt je veulen eerst naar Frankrijk om vervolgens een gecoupeerd veulen in Frankrijk te kopen en te importeren naar NL. Een beetje prijziger wellicht maar niet onmogelijk.


Dat werd al gedaan. En op het moment dat het geld gaat kosten, haken heel veel fokkers af. Ik ben dan ook heel blij dat de regering eindelijk ingegrepen heeft. De stamboeken konder er duidelijk zelf niet mee omgaan.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:17

Ik ben echt helemaal blij met deze maatregel ! Kappen dat onnodige !

Zie tegenwoordig heel wat mooie trekpaarden etc met een supergave dikke staart, waar mening tinker, haflinger, kwpn etc ontzettend jaloers op zou zijn ! Het misstaat ze zeker niet !

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:18

postbodesiem schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.

Bij ons op stal staan twee belgen met staart. Als ik nu paarden zonder zie dan vind ik het er verschrikkelijk uit zien.

Kan iemand mij vertellen wat TEGENWOORDIG nog het nut is van de staart couperen?
(omdat het mooier lijkt vind ik niet nuttig.. Knipoog )

bagage

Berichten: 146
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:26

Thats_Me schreef:
postbodesiem schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.


Dat mag blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak Knipoog. Al zal het voor velen vooral wennen zijn omdat je niet beter weet. Was bij honden als de Dobermann bijvoorbeeld ook zo Lachen


klopt helemaal! Heb jaren geleden een Duitse Dog pup gekocht met lange oren. Dit wilde ik perse.
Kon niet meedoen aan hondenshows vanwege die oren!! Nu mag je niet meer meedoen met een hond met gecoupeerde oren. Iedereen is er aan gewend.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:30

Wat een kletspraat dat er staarten voor medische doeleinden gecoupeerd worden. Komt haast niet voor. Vandaar dat je ook alleen maar Trekpaarden zonder staart ziet en geen andere rassen. Dus die ene enkele gedupeerde door deze maatregel weegt echt niet op tegen het leed van de coupeerpraktijken. Vind het dus absoluut geen argument.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:44

nielsd schreef:
Cayenne schreef:
In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.


Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!


met honden is deze discussie ook geweest:
de honden die voor het verbod gecoupeerd waren mochten nog gewoon meedoen etc, toen was het immers nog legaal, deze regels zullen dan waarschijnlijk ook van kracht zijn voor de paarden die na het verbod gecoupeerd worden.

ik vind het iig een goede zaak!

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:54

Ik zie het nog niet echt voor me eigenlijk, Trekpaard keuringen met alleen maar Trekpaarden met lange staarten. Op de een of andere manier zit het er toch in, het is echt iets rastypisch en veel fokkers zullen het hier niet mee eens zijn.

Ik vind het trouwens zelf wel beter, van het weekend heb ik met een Trekpaard gement waar je zo ongeveer naar binnen kunt kijken. Dan liever ietsjes langer, dat het toch net iets bedekt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:24

_Future_ schreef:
Ik zie het nog niet echt voor me eigenlijk, Trekpaard keuringen met alleen maar Trekpaarden met lange staarten. Op de een of andere manier zit het er toch in, het is echt iets rastypisch en veel fokkers zullen het hier niet mee eens zijn.

Ik vind het trouwens zelf wel beter, van het weekend heb ik met een Trekpaard gement waar je zo ongeveer naar binnen kunt kijken. Dan liever ietsjes langer, dat het toch net iets bedekt..


Ik vind het eerlijk gezegd zelfs lelijk, zo'n kort staart.
Gister was er op mijn school een demonstratie met trekpaarden, heb genoten van die mooie billen hoor.
En ze kunnen prima zonder, ze kunnen zich immers nog verdedigen met hun manen, of door te bijten, of door met hun vel te trillen.

Mooie beesten, mocht ik er ooit nog een nemen als reacreatiepaard, dan zou ik 'm toch 't liefst gecoupeerd zien, tenzij het tegen die tijd helemaal onmogelijk is...

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:27

Joto schreef:
Goed dat ze het verbieden..Maar zullen de echte fokkers niet gewoon een boete gaan riskeren? Ik denk van wel.. Ben heel benieuwd..



dat wel, maar uitsluiting van keuringen, stamboeken etc zullen ze toch veel minder graag riskeren

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:30

amillia schreef:
Joto schreef:
Goed dat ze het verbieden..Maar zullen de echte fokkers niet gewoon een boete gaan riskeren? Ik denk van wel.. Ben heel benieuwd..



dat wel, maar uitsluiting van keuringen, stamboeken etc zullen ze toch veel minder graag riskeren


Idd, en dat is wel zonde...
Want een van de fokkers die ik ken (er zitten er nog wel wat hier) die gebruikt ze ook nog echt.
Ze lopen in 't span, of hij ploegt ermee.
Dan heeft couperen wel nut!

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:44

Waarom moet een trekpaard wel gecoupeerd voor het trekken van de ploeg/kar/wagen en alle overige rassen niet? Er bestaat toch ook zoiets als een staartzak waar het ding in opgebonden kan worden?

Ik vind gewoon dat als een paard zonder staart door het leven behoort te gaan, hij wel zonder staart geboren zou zijn. Dat geld voor alle dieren waar men in knipt, hakt, afzet en snijd.

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:57

nielsd schreef:
Cayenne schreef:
In de motie van de Partij voor de Dieren is dan ook mede opgenomen om het stamboeken onmogelijk te maken veulens in te schrijven die gecoupeerd zijn en tevens een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten.


Ik zou dat laatste schandalig vinden.
A: Paarden die al gecoupeerd zijn valt niks aan te doen.
B: Er zijn meerdere paarden zonder staart wegens medische redenen, mogen die dan ook geen keuringen en shows lopen?!!!


ja wel als een dieranarts iets opsteld wel

maar dan dient het volgende probleem zich aan.

ik ken veel dierenarten die gewoon opschrijven moeder heeft op staart veulen gestaan.......
dus zelfs dierenarten werkenmee aan couperen.

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:01

Esther schreef:
postbodesiem schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik een Belg zonder staart mooier vind dan met een lange staart.

Bij ons op stal staan twee belgen met staart. Als ik nu paarden zonder zie dan vind ik het er verschrikkelijk uit zien.

Kan iemand mij vertellen wat TEGENWOORDIG nog het nut is van de staart couperen?
(omdat het mooier lijkt vind ik niet nuttig.. Knipoog )


mijn vriend ploegt nog steeds.
met enkele lijn.

zaterdag b.v nerderlands kampioen schappen.

plus dat jury van keuringen vooral van trekpaarden.
vaak ouderen zijn. dus krijgen zonder staart vaak iets hoger uitslag

Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:12

Tegen leidselvangen kun je een extra riem, of zelfs een speciaal net over de staart heen naar de broek gebruiken.

Dus met een beetje vindingrijkheid kan er vast wel een oplossing voor het leidselvangen bedacht worden... Staart eventueel een beetje uitdunnen, en daarna opbinden bijvoorbeeld. Maar ja, is wat meer werk, en ploegen doe je met meerdere paarden...

Wat betreft amputatie om medische redenen, ja hoor, dat gebeurt ook zó vaak.... niet dus. Ik hoop alleen dat er nu niet toevallig allemaal jonge trekpaarden een "vreselijk ongeluk met de staart krijgen" zodat ze toch nog geamputeerd worden. Fokkers zijn, wat het ontlopen van het coupeerverbod betreft, al jaren zeer creatief gebleken, helaas.

Couperen werd gedaan om het trekpaard er nóg massiever uit te laten zien, en dat vond en vindt men (keurmeesters, "liefhebbers", fokkers) mooier. En dat vraagt om mentaliteitsverandering.

Ik hoop dat het eindelijk echt afgelopen is met het couperen. Er zijn buitenlanders die me weleens gevraagd hebben waarom, en dan wezen ze naar een belg zonder staart, "dat paard geen staart heeft" en op dat moment voel ik plaatsvervangende schaamte, eerlijk gezegd.

Anoniem

Re: Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:14

Zoolgangster schreef:
Tegen leidselvangen kun je een extra riem, of zelfs een speciaal net over de staart heen naar de broek gebruiken.

Dus met een beetje vindingrijkheid kan er vast wel een oplossing voor het leidselvangen bedacht worden... Staart eventueel een beetje uitdunnen, en daarna opbinden bijvoorbeeld. Maar ja, is wat meer werk, en ploegen doe je met meerdere paarden...

Wat betreft amputatie om medische redenen, ja hoor, dat gebeurt ook zó vaak.... niet dus. Ik hoop alleen dat er nu niet toevallig allemaal jonge trekpaarden een "vreselijk ongeluk met de staart krijgen" zodat ze toch nog geamputeerd worden. Fokkers zijn, wat het ontlopen van het coupeerverbod betreft, al jaren zeer creatief gebleken, helaas.

Couperen werd gedaan om het trekpaard er nóg massiever uit te laten zien, en dat vond en vindt men (keurmeesters, "liefhebbers", fokkers) mooier. En dat vraagt om mentaliteitsverandering.

Ik hoop dat het eindelijk echt afgelopen is met het couperen. Er zijn buitenlanders die me weleens gevraagd hebben waarom, en dan wezen ze naar een belg zonder staart, "dat paard geen staart heeft" en op dat moment voel ik plaatsvervangende schaamte, eerlijk gezegd.


kleine aanpassing....
ploegen kan ook met 1 paard....
zie profiel