Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:27

Wat gebeurd er eigelijk met de botten? zijn er ook bacterien die die kapot maken ofzo?

zie het trouwens al voor me, heel land vol dode paarden Clown

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:33

volgens mij duurt het een tijdje voordat die botten vergaan....ik zie ze al zitten,al die archeologen met tentjes en een kwastje al die botten schoonvegen over 200 jaar.....en zich dan afvragen waarom er zoveel liggen..massagraf misschien?

Anoniem

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:35

geerke schreef:
volgens mij duurt het een tijdje voordat die botten vergaan....ik zie ze al zitten,al die archeologen met tentjes en een kwastje al die botten schoonvegen over 200 jaar.....en zich dan afvragen waarom er zoveel liggen..massagraf misschien?


ROFL zegt de ene archeloog tegen de ander; ik dacht dat dit het tijdperk van de NHers was Clown

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:39

Ze moeten wat te doen hebben tegen die tijd, tenzij de wereld al vergaan is maar dat is een ander topic haha

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:46

Juliette86 schreef:
geerke schreef:
volgens mij duurt het een tijdje voordat die botten vergaan....ik zie ze al zitten,al die archeologen met tentjes en een kwastje al die botten schoonvegen over 200 jaar.....en zich dan afvragen waarom er zoveel liggen..massagraf misschien?


ROFL zegt de ene archeloog tegen de ander; ik dacht dat dit het tijdperk van de NHers was Clown


Juliette Foei! ROFL ROFL

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:50

danneke80 schreef:
Even los van of het stinkt of niet lijkt het me wel een betere manier dan de slager of rendac.


Weet je wel wat je schrijft. Middels de Rendac wordt er een hoop gedaan voor weinig kosten, en ja we zien ze liever in de weide, maar er komt een dag dat het niet anders is/kan. als je eens op de site van de Rendac zou kijken dan kun je zien wat er allemaal met de beesten gebeurd en waar ze uiteindelijk nog goed voor zijn. We praten hier alleen maar over het verwerken van de verpakking hoor, de spirituele kant van je paard is elders!!. Dit is hetzelfde als een donor codicil we staan delen van ons lichaam af tbv de medemens. De karkassen van de beesten worden ook herbruikt dus niets mis mee. Wanneer je daar wel problemen mee hebt moet je geen beesten houden en de slachter nee niet voor mij vind dat gruwelijker dan de Rendac. Duivel

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:01

ik weet nou niet zo wat ik ervan moet vinden...
t zal echt een vreselijke stank opleveren als t paard aan t rotten is..
opzich is t natuurlijk best intressant om t weten hoe t rotten begint en hoe t zich uitbreid ok maja de stank daar zitten veel mensen denk ik niet op t wachten

Britt19

Berichten: 328
Geregistreerd: 03-09-08

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:03

Misselijk

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:10

Bse, miltvuur, botulisme, en nog een hele zooi andere pathogenen kunnen het composteringsproces overleven, gezonde wei!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:38

Een kadaver wat een paar dagen ligt is qua luch al niet meer te harden. Die lucht blijft ook nog weet ik hoe lang hangen nadat het kadaver verwijderd is. Dit gaat in NL echt niet werken hoor.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:42

Nou, ik zie het inderdaad echt niet zitten, kan het niet beter in een grote schuur ofzo verrotten, dat de stank binneblijft, en dat ze dat over het land strooien/ spuiten ofzo? Want zo een heel rottingsproces op je land. No thanks.
Maar ik zou ook niet willen dat mijn paard aan het wegrotten is eigenlijk of ben ik nu raar.. Schijnheilig

Anoniem

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:45

Cayenne schreef:
www.horsetalk.co.nz

Volgens het onderzoeksteam van de universiteit zullen door de hoge temperaturen die vrij komen door de goede compost, de bacterien en virussen gedoodt worden, terwijl micro-organismen het karkas zullen vernietigen.


@Kuggur; je hoeft je volgens de onderzoekers dus geen zorgen te maken over een besmettelijke wei.

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:47

Vind het ook niet zo'n fijn idee, onder de grond oke, maar daarboven moet er even niet aan denken...Snap dat het met gevogelte werkt, maar ja een paard is wat groter dan een vogeltje...

en nou maar hopen dat onze begraafplaatsen niet overvol worden, anders wordt het helemaal luguber!!

botjesJarig
Berichten: 129
Geregistreerd: 10-10-08

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:50

Het is best een creatief idee, heel biologisch verantwoord, maar toch, het grootste gedeelte van een dier is snel weggerot of opgegeten, maar de botten doen er toch zo'n 3 jaar om te vergaan...dus voordat je opbrengst hebt duurt het wel even.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:55

Uuuugh, nee dank je wel... 'Goh, wat ruik ik toch?' 'Och, een paar rottende paarden op het weiland...'

GATS!

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:58

botjes schreef:
Het is best een creatief idee, heel biologisch verantwoord, maar toch, het grootste gedeelte van een dier is snel weggerot of opgegeten, maar de botten doen er toch zo'n 3 jaar om te vergaan...dus voordat je opbrengst hebt duurt het wel even.

Wat heb je een toepasselijke naam, botjes Nagelbijten / Gniffelen

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:59

Ben toch benieuwd wat er voor ongedierte op paardenkadavers afkomt....
Ben eerlijk gezegd niet echt bezig met het idee dat mijn door de Rendac afgehaalde paard in lijm ofzo verwerkt is. Daar denk ik niet aan, dat omhulsel was mijn paard toch niet meer. Als ze maar op enigszins stressvrije manier aan hun einde komen. Zou ik me beter hebben gevoeld als het diertje hier op een weiland had liggen vergaan?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:11

Juliette86 schreef:
Cayenne schreef:
www.horsetalk.co.nz

Volgens het onderzoeksteam van de universiteit zullen door de hoge temperaturen die vrij komen door de goede compost, de bacterien en virussen gedoodt worden, terwijl micro-organismen het karkas zullen vernietigen.


@Kuggur; je hoeft je volgens de onderzoekers dus geen zorgen te maken over een besmettelijke wei.


Sporen vormende bacteria kunnen ongelovelijk extreme toestanden overleven; plaatsen waar miltvuurkarkassen zijn begraven blijven letterlijk eeuwen lang gevaarlijk (het karkas in kwestie is dan allang "weggecomposteerd"). BSE is misschien niet zo relevant in geval van paarden, maar het pathogeen in kwestie (een eiwit géén organisme) leeft niet eens, en is behoorlijk stabiel (blijft actief na gekookt te zijn...)
Kortom ik laat me niet zó gemakkelijk geruststellen, zeker niet omdat temperaturen bij compostering niet zo hoog zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:26

Ga met Kuggur mee, dit kan desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van de veestapel, en uiteindelijk de volksgezondheid. Nu hebben we in Europa de middelen en locaties om kadavers in grote getale te verbranden, in Amerika of Nieuw Zeeland zijn de afstanden van dien aard dat dit toch minder makkelijk gaat worden.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:21

Tsja, het is wél effe wennen, maar met een knipoog naar ene bekend nederlands spreekwoord:

De één zijn door is de ander zijn brood....eeeeehhh gras!

Als een dergelijke vorm van kompost in NL wordt toegestaan (ik zie de Fransen er best toe in staat om dit te gaan produceren om europese eco-subsidie te ontvangen Clown ) mag ik hopen dat er inderdaad goed onderzoek wordt gedaan naar overdracht van zieken en zo.

Daarbij: bij echt gevaarlijke en besmettelijke ziekten weten we toch wat er gebeurt. Dan komt het plan epidemie bestrijding uit de kast en wordt alles verbrand.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:43

In geval van BSE is het dan al te laat. Verbranden helpt alleen bij hele hoge temperaturen. Het prion kan eeuwen overleven, dus eenmaal de wereld in, is het er niet zo snel weer uit.

Bovendien komt BSE in Nieuw Zeeland niet voor. En gezien de link ik de discussie afkomstig van een Nieuw Zeelandse website.

xDonnoz
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:56

Sorry maar vind het een beetje Cru idee
Niet mijn idialen plan

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:14

Het zou ook niet mijn voorkeur hebben, zeker niet in een al overbevolkt land als NL.

Wat ze in andere landen zonodig moeten doen moeten ze zelf weten Lachen

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:50

cheyentic schreef:
volgens mij hebben ze het niet over begraven maar over op de grond leggen met een laag compost erover

Denk ook niet dat ze het over begraven hebben. Nou als ze ziektes willen verspreiden moeten ze dat inderdaad maar zo doen. Om nog maar van de ratten en andere ongedierte nog maar te spreken die ook ziektes meebrengen.

Jeany

Berichten: 1928
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Dode paarden composteren voor een voedzaam weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:17

Ik vind dit een beetje een viezig idee, en inderdaad ongedierte/ziektes en stank Scheve mond