Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:10

www.galop.be


De jaarlijkse hengstenkeuring van het Europees Arabo Fries Stamboek heeft dit jaar plaats op zaterdag 28 februari in het hippische centrum Sunrise Stables in Assen (Ned).

De 15 aangeboden jonge hengsten voeren tussen 9 en 25 % Arabisch bloed en zijn zonen van de Arabo-Friezen Dark Ynte, Dark Danilo en Dark President en van de Friese hengst Jasper. Voor de jonge kandidaat hengsten die dit jaar aangenomen worden wacht hen volgend jaar nog een verrichtingsonderzoek. Daarna gaan ze in de sport om hun prestatievermogen te bewijzen en pas op 10-jarige leeftijd is het mogelijk om een definitieve goedkeuring als stamboekhengst te verwerven. Het jurykorps bestaat uit klinkende namen als Tjeerd Velstra, Harm Mulder, Lothar Abele en Itz Grijpstra. De keuringsdag vangt aan om 9 uur en bestaat uit 3 bezichtigingen.

Tijdens de middagpauze en in de namiddag worden er shows en demo’s gebracht door oudere goedgekeurde Arabo-Friese hengsten.

sarah_m
Berichten: 1331
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:20

Waarom is het eigenlijk maar zo weinig procent Arabisch?
Is dat verplicht volgens het stamboek of zijn er wel Arabo Friezen met meer dan 25% Arabisch?

noproblemo94
Berichten: 98
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Noord-holland

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:51

Het is onderzocht bij welk percentage het bloed het best tot z'n recht komt, het moet namelijk wel ech teen fries blijven lijken..

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:23

Leuk, ik had graag willen kijken maar heb dan zelf een wedstrijd.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:02

Ik ga wel....met fotocamera...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:59

Videootje?? ;)

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:17

Oef, dan moet ik eerst nog een camera zien te kopen, onze oude heeft het begeven...maar ik doe mijn best... :D

Overigens, fijn dat je er weer bent...

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:52

Cayenne schreef:
http://www.galop.be

Daarna gaan ze in de sport om hun prestatievermogen te bewijzen en pas op 10-jarige leeftijd is het mogelijk om een definitieve goedkeuring als stamboekhengst te verwerven...


om de discussie maar weer even op gang te brengen twee vragen:

a. Huh? 10 jaar? op de website staan de ggk hengsten als zijnde licensed:
"De "licensed" dekhengsten komen uit internationaal bewezen prestatielijnen van zowel vader's als moeder's kant en hebben wereldwijde dekvergunning. De registred hengsten hebben een regionale en beperkte dekvergunning.

Om meer te weten over de selectiecriteria van dekhengsten, hun deklimieten en de daaraan gekoppelde vereiste sportresultaten, ga naar de pagina Vereniging, onderaan klikken op de diverse reglementen"
--> niet te vinden of er nu wel of niet een dekbeperking geldt

b. er is ineens niks meer te vinden over het maximale niveau volgens KNHS/FEI richtlijnen?
zie onderstaand het (nieuwe?) foktechnisch reglement:

Foktechnisch Reglement Europese Arabo-Friezen Vereniging (EAFV)
VERRICHTINGS - EISEN in de sport.
(Voor de gekeurde hengsten en om het Definitieve Sport Certificaat te bekomen)

Aangezien wij van onze hengsten verwachten, dat ze op het niveau van warmbloed- en andere prestatierassen moeten kunnen presteren achten wij het nodig om de verrichtingen te koppelen aan sportprestatie's op werkelijke officiële wedstrijden (KNHS) tussen alle andere rassen.
Dat zijn meetbare objectieve resultaten, die nog weinig beïnvloed kunnen worden door smaakverschillen of subjectieve beoordeling van een verrichtingsjury.
Bovendien is het van het grootste belang dat Arabo-Friezen werkelijk in de praktijk voldoen en de gebruiker zelf voldoening schenken (en niet een jury)!

De eisen t.a.v. het prestatieniveau van de jonge goedgekeurde Arabo-Friese hengsten tot het punt, dat ze definitief goedgekeurd kunnen worden, zijn als volgt:


Op 1 october van het jaar dat de jonge hengst 4 jaar wordt:
Dressuur onder zadel klasse L2 met min. 1 winstpunt.
Mennen dressuur op L niveau met min. 1 winstpunt.
Andere prestaties in het gebruik, die het bestuur voldoende acht.

Op 1 october van het jaar, dat de hengst 5 jaar wordt:
Dressuur onder zadel klasse M1 met min. 1 WP.
Endurance klasse I
Mennen dressuur op M niveau met 1 winstpunt.
Samengesteld mennen: 3 x deelnemen op klasse 3 niveau,
zonder veterinaire probleem de marathon volledig uitlopen en redelijk fit finishen.

Oudere leeftijden (vanaf 6 j zijn steeds hogere prestatie's verplicht):
Dressuur o.z.:
Op het einde van het jaar dat ze:
6j. worden min. klasse Z1 met 1 WP.
8j. worden leeftijd min. ZZ met 1 WP.
daarna lichte toer en uiteindelijk na redelijke tijd grand prix niveau halen.
Endurance:
klasse III
Samengestelde mennen:
3 x deelnemen aan een klasse 3 of 4 wedstrijd, te beoordelen door het bestuur
en deze zonder veterinaire probleem de marathon volledig uitlopen en redelijk fit finishen.

Sportprestaties bij officiële wedstrijden in het buitenland moeten op gelijkwaardig niveau liggen, te bepalen door het bestuur.

Jonge hengsten, die de prestatielimieten voor hun leeftijd niet halen vallen automatisch terug naar de voor hun categorie geldende lagere limiet.

Als er totaal geen of duidelijk onvoldoende prestaties geleverd worden zal het bestuur beslissen om de
hengst eventueel op wacht te zetten of een zeer beperkte individuele limiet te geven.

Daarna krijgen zijn producten de kans om het prestatievermogen te bewijzen. Als minstens 4
afstammelingen van de hengst het bovenstaande schema halen binnen 5 jaren wachttijd, kan de hengst alsnog goedgekeurd worden en doorgaan in de fokkerij.



Om in aanmerking te komen voor het Definitieve Sport Certificaat moet een Arabo-Fries paard op oudere leeftijd minstens de sportprestaties halen, die vereist zijn vanaf de leeftijd van 6j.
Als het een merrie betreft moet zijzelf dit presteren of 3 van haar afstammelingen.


DEKLIMIETEN ZIJN SLECHTS 5 JAAR GELDIG, WAARBINNEN VOLDOENDE SPORTPRESTATIES GELEVERD DIENEN TE WORDEN, ANDERS VOLGT AUTOMATISCH DE WACHTTIJD.
(mits de hengst minstens 50 dekkingen heeft binnen 4 jaren).


De hengsteigenaar verbindt zich aan al onze selectiecriteria als een der voorwaarden, waarmee hij akkoord gaat voor deelname aan de hengstenkeuring. Deze verbintenis is overdraagbaar bij verkoop naar een nieuwe eigenaar.

bron:
http://www.arabofriesiansporthorses.net ... en_nl.html

ik begin er goed klaar mee te raken zo, er wordt echt een grote janboel van gemaakt

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:42

Vooral dat laatste: De hengsteigenaar verbindt zich aan al onze selectiecriteria als een der voorwaarden, waarmee hij akkoord gaat voor deelname aan de hengstenkeuring. Deze verbintenis is overdraagbaar bij verkoop naar een nieuwe eigenaar.

Da's lekker!!! Als die criteria net zo snel veranderen als de website dan ben je er mooi klaar mee!!
Woods, jij gaat ook kijken he?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:19

Wel leuk, zodra we weer ergens commentaar op geven worden de reglementen vliegensvlug weer aangepast. Misschien kunnen we integraal een lijntje van Bokt naar de arabofriezensite maken zodat ze op de hoogte blijven van alles en hun reglementen per direkt kunnen wijzigen als dat weer nodig mocht zijn?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:50

_O- _O- _O- Die is echt goed!!

Maar je hebt wel gelijk...zodra er wat van gezegd wordt (hier) wordt er wel wat aangepast.....

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:54

frisiangirl schreef:
Da's lekker!!! Als die criteria net zo snel veranderen als de website dan ben je er mooi klaar mee!!


Hmmm, volgens mij heb ik eerder in een topic al eens voorzichtig aangegeven dat het me niet zou verbazen als de reglementen zouden worden aangepast als doelen niet werden gehaald. Jammer jammer jammer, ik had gehoopt dat ik fout zat. Ik ben altijd een (kritische) enthousiast geweest, maar vrees nu toch echt voor de toekomst van dit ras. Met deze ongelofelijke misstappen wordt mijn vertrouwen als toekomstig gebruiker van het ras in ieder geval ontzettend geschonden.
Ben overigens wel benieuwd of er ook andere gebruikers/fokkers zijn die de heibel binnen het stamboek ook zo (ernstig) ervaren als wij doen?

frisiangirl schreef:
Woods, jij gaat ook kijken he?


neeeeeee ik kan niet!! Er is helaas een afspraak tussendoor gekomen die ik niet kan afzeggen. Ik baal als een stekker en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Ik had a. echt heeeeeel graag de papa van mijn veulen weer eens willen zien b. ben erg nieuwsgierig naar de nieuwe lichting hengsten en c. had graag willen weten (en op bokt verslaan :D ) wat er allemaal gebeurt met het stamboek en wat de vooruitzichten van het ras zijn.

*zit op haar knieën*
frisiangirl, zou je alsje alsje alsjeblieft foto's willen maken met een klein verslagje van de hengsten?
en me willen pben over de uitslag van de ledenvergadering? heb je de agenda gelezen, de voorzitter gaat zich schijnbaar verdedigen

edit: ter verduidelijking: mijn vertrouwen in het stamboek is geschonden. Ben nog steeds gelukkig met het aankomende veulentje, half april hoop ik vol trots hem/haar te kunnen showen. Mocht het een gedrocht worden, dan weet ik nu naar wie ik de vinger moet wijzen hahaha :P

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:31

Het wordt vast een heel leuk veulentje! Spannend!

Jammer dat je niet kan gaan,
*zit naast woods op haar knieën*
Als je dan toch bezig bent Frisiangirl... ;)

Ik moet op Flanders Horse Expo rijden dus kan ook niet, jammer!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:17

Jaja, ga wel een heel verslag maken....*zwoeg*
Of ik er 's middags bij de vergadering bij ben, weet ik nog niet. Heb ook nog het 1 en ander aan werk thuis te doen...

Ik heb overigens besloten mijn merrie nog 1x door Dark Ynte te laten dekken (wil graag een spannetje) en daarna houd ik met de arabo-friezen op.....

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:05

leuk leesvoer:

http://www.maestro.nu/nederlands/nieuws2.php?id=245
even de link aanklikken "Vervolg van vorig persbericht"

7!! pagina's (ietsjes te lang om geheel op bokt te plaatsen

Maar hier schrok ik wel erg van:
"Tijdens de eerste keuring in Lunteren waren alle 5 nakomeling hengsten (Danilo en Ynte) afgekeurd.
Op de volgende keuring in Lunteren zijn er twee hengsten goedgekeurd, die daarvoor waren
afgekeurd. Zo konden ze op die keuring dan 3 hengsten, van de in totaal 15 aanwezige, goedkeuren, anders hadden ze maar 1 goedgekeurde hengst. "

want een van deze hengsten is de vader van mijn veulen. Ben dus best benieuwd om wat voor reden Aerts en Verschuren vinden dat deze hengsten niet ggk hadden moeten worden.

Ik snap alleen niet zo goed hoe de hengsten op de eerste keuring op de tweede keuring ggk zijn. Dan moeten ze op de eerste keuring al op 2jarige leeftijd zijn voorgebracht??

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:19

Goh, dat artikel verduidelijkt veel....

Moet het even laten inwerken....

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:24

Zo, mijn dag zit erop...
Moet jullie teleurstellen wat foto´s betreft; mijn camera geeft alleen mooie flitseffecten bij bewegende paarden en als ze opgesteld stonden, stonden ze achter een bouwhek, wat niet echt een mooi plaatje maakt....
Ben er later achter gekomen dat ik ook korte filmpjes kan maken met deze camera...maar toen waren de jonge hengsten al weg...heb dus maar even een paar gekeurde hengsten gefilmd (weet alleen nog niet hoe ik die filmpjes op internet krijg....*zucht*)

Maar een verslagje kan ik alvast wel geven;
We hebben de eerste 5 niet op harde ondergroond gezien, daar waren we te laat voor. Maar de paarden die we van toen af hebben gezien (9 stuks) waren paarden waarvan we niet direkt van onder de indruk waren...; stap was over het algemeen goed, maar bij de draf was er weinig actie, veel van de paarden draafden hun rondje en dat was het, beetje tam. Alleen de laatste 3 vielen ons wel mee.

Dit jaar werden ook alle hengsten de kooi in gedaan om ze goed te kunnen bekijken. Hier werden ze eerst opgesteld en dan losgelaten. Naderhand nog even een rondje stap en draf en dan eruit.
Van de 14 hengsten ( 1 hoefde alleen nog maar `het werk` te laten zien, daarover later meer..) waren er in de tussentijd 2 afgevallen omdat ze te klein waren...
Toen waren er nog 12...
De eerste (nummer 61); YK Pike; Dark Ynte x Fede 350 x Bendert 281
Een paard wat in stap niet echt over de spoor trad, in draf zag je heel duidelijk dat het paard erg vast in de rug zat.

Nummer 62; Yk Thor de Lamotte; Dark Danilo x Jillis 301 x Hearke 254
Een paard met veel beweging in draf voor, maar achter veel minder. Een paard wat erg in twee gedeeld liep..

Nummer 63 Yk Tsjalling; Dark Ynte x Tsjomme 329 x Leffert 306
Een heel gewoon paard; stap ok, draf ok, maar verder niks extra´s...

Nummer 64 Yk Tjesse; Dark Ynte x Sjaard 320 x Jochem 259
Een paard met een goede stap en een goede draf maar had geen schwung, was niet los genoeg.

Nummer 65 Yk Dark Talent; Dark Danilo x Olof 315 x Oege 367
Helaas kleiner dan 1.58...

Nummer 66; Yk Tahmurath K; Dark Danilo x Wabe van Jagershof x Quibus
Paard met een korte hals. Beweegt wel goed en los in het lichaam.

Nummer 67; Yk Tiemen fan `t Sud; Dark Ynte x Sjaard 320 x Hearke 254
Beweging op zich goed, maar niet ruim. Begint een beetje te `krabbelen` als het tempo hoger wordt.

Nummer 68; Yk Wietske; Dark Ynte x Remmelt 323 x Bertus 280
Een lekker los paard, maar de achterhand treedt niet genoeg onder. Paard doet wel erg jeugdig aan.

Nummer 69; Yk Tinis-Elbrich; Dark President x Sape 318 x Lute 305
Te klein...

Nummer 70; Yk Thijs van de Veedijk; Dark Ynte x Nicolaas 310 x Teake 273
Stap is goed, draf is ook goed. Een mooi paard en los.

Nummer 71; Yk Dark Uzma vd Katshaarhoeve; Dark Ynte x Ygram 240 x Gabe 221
Zeer goede bewegingen, maar een erg jeugdig paard.

Nummer 72; Yk Ulrig fan `t Sud; Dark Ynte x Sjaard 320 x Hearke 254
Zeer zeer goed paard, heel erg mooi type. Bewegingen zeer goed en lekker los in het lichaam.

Nummer 73 Yk Tjimme ; Dark Ynte x Tjimme 275 x Lammert 260
Het beste paard. Type, beweging...alles in 1 woord geweldig.

Tsja, volgens ons waren alleen de laatste 4 paarden geschikt voor een verrichtingsonderzoek...nou, de jury was het niet helemaal met ons eens. Volgende nummers gaan door naar de 3de bezichtiging; 70 73 67 66 64 en 68....

Ik kan er echt niet bij dat ze 72 niet hebben genomen. Dat was zo`n geweldig paard!!

De 3de bezichtiging hebben we niet meer afgewacht.
Wel hebben we nog even de shows gekeken.
Dark Ynte werd goed gereden; leeker los en met plezier in zijn werk.
Sybren P...tsja, beetje gewoontjes, maar is nog een jong paard.
Rico S....ben verliefd.....wat een geweldig paard! Die heeft zich in 1 jaar positief veranderd! Een groot paard die, zelfs als hij iets kort in de hals wordt gereden, nog met schwung dor de baan zweeft...
Heb Auke Heuker ook meteen verteld dat ik ben geswitcht van Dark Ynte naar Rico....

Daarna kwam nog even de 12 jarige Dark Danilo los in de baan...Sorry voor al zijn fans, maar ik moet bij hem gelijk denken aan een poemeltje...hij is vrij dik en heeft dunne beentjes....En los kun je aan hem niet zien dat hij Z loopt vind ik...Nee, niet mijn paard.

Toen nog een Kur van Dark Laes, momenteel ook op Z niveau...De hengstenhouder sprak van een paard met een lang voorbeen, waarop mijn man gelijk zei; ja, langer dan zijn oren zijn ze wel.... _O-
We kwamen overeen weg te gaan als het te teleurstellend werd om naar te kijken....ok, de stap was niet best, maar we wachten de draf even af.....hij draafde aan en we zaten in de auto....
Sorry, maar dat was gewoon echt niet best. De beweging vond ik onder de maat en een Z combinatie was ver te zoeken....

In de pauze hebben we nog even de nummer 60 gezien. Dit was de hengst Jaspers Shama-IL; Jasper 366 x Quibus x Tsjalling.
Volgens de catalogus was deze hengst gekeurd in 2008 en moet het oude trajekt van de EAFS regelementen afmaken, dus een proef in het werk, die hij vorig jaar moest afbreken i.v.m. acute koliek....
Errug vreemd, vooral omdat hij vorig jaar afgekeurd werd...
En als je op de website kijkt, kun je zien bij de uitslagenlijst van vorig jaar, dat hij inderdaad is afgekeurd...

En dan nog het voorwoord in de catalogus.......maar dat bewaar ik voor volgende keer, want ik ga nu naar bedje toe.... :D
:D

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:06

Ik heb gehoord dat geen enkele van de oudere hengsten een goede galopwissel kon springen, klopt dat?
Omdat de laatste publicatie beweerde dat Dark Ynte winstpunten in de Z2 had lijkt me dat je dan wel een wissel kan springen?

Alvast bedankt voor dit verslagje, wel nog even het vervolg hé want het is niet eerlijk om ons zo nieuwsgierig te maken en dan naar bedje toe te gaan! ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:43

Ben je nu nog niet wakker???

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:10

hm, dat klinkt erg hetzelfde als vorig jaar. Toen sprong overigens dark Rico er ook al zo positief uit. Die sprong echt rond alsof hij een elastiekje was. Heerlijk paard, maar helaas qua bloedvoering niet geschikt voor mijn merrie...

Vreemd dat die jasper Il Shama nu toch werd goedgekeurd. Hij was inderdaad afgekeurd vorig jaar. Maar ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat tijdens de keuring al het gerucht rondzoemde dat hij koliek had. Een aantal mensen was het daar niet mee eens, bij het voorbrengen was er niks te merken, hij liep netjes zijn rondjes, maar niet spectaculair. Zijn slechte prestatie voor de wagen leek echter gewoon veroorzaakt te worden door de enorm grote wagen die ze erachter geknoopt hadden. Het was nog net geen postkoets en je zag het arme dier echt helemaal in het borsttuig geworpen en met alle moeite proberen om die wagen in beweging te houden. Het was gewoon sneu om te zien...
Maar ja, er zit Jasper in hé, dat is nogal interessant voor de dressuur-gerichte fokkers.

En het voorwoord, daar kan ik me wel wat bij voorstellen, aangezien het vorig jaar ook nogal opviel... In negatieve zin.

Ik ben benieuwd welke hengsten nu goedgekeurd zijn. Stonden de eigenaren trouwens nog vermeld in de catalogus??

avdb
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:46

Frisiangirl,
Bedankt voor de goede verslag, Ik snap niet dat ze jouw nog nooit hebben gevraagt als jury van een hengstenkeuring, je hebt er werkelijk veel verstand van. Ik heb toevallig net m'n gemaakt film bekenen en de door jouw genoemde hengstenhouder had het toch echt over de nakomelingen met een fijn hoofd en lange voorbenen, maar goed een foutje kan
iedereen overkomen nietwaar. Alleen jammer dat dit aangeeft
dat je niet zo objectief bent dan dat je jezelf doet voorkomen.
Iemand die echt geinterreseerd is blijft tot het einde en gaat de
winnaars even van dichtbij bekijken, nietwaar. :o

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:20

Wat bedoel je nu avdb? Dat de hengst zelf wel korte voorbenen heeft maar dat de hengstenhouder zeker weet dat hij wel lange voorbenen doorgeeft aan zijn nakomelingen?
Weet je wat leuk zou zijn? Als je het door jou genoemde filmpje op internet zet (niet stukken eruit knippen aub, iemand die echt geïnteresseerd is wil namelijk ALLES zien! ;) ) dan kunnen we het allemaal eens rustig bekijken.

Gert Schrijvers deed ondertussen dit weekend trouwens een demonstratie op Flanders Horse Expo in Gent met een vierspan en hij had twee prachtige nieuwe warmbloed voorpaarden.
Tijdens zijn clinic vertelde hij dat het de arabofriezen aan snelheid ontbrak en dat hij dat nodig had omdat tegenwoordig de hindernissen steeds langer werden.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:58

Mmm, advb, niet objectief? Geinteresseerd zijn betekend niet dat je alles moet zien. Wat ik heb gezien was voor mij genoeg: de jonge hengsten 2x en alle dekhengsten zowel bij het losrijden als in de ring. Misschien heb jij het nodig om de hengsten de hele dag meerdere keren te zien, wij niet.... :P En de winnaar was voor mij wel bekend, de nummer 73. En daarna nummer 70....Maar het laatste woord is aan de voorzitter...oeps, nee, natuurlijk aan de jury :+
In de jury zitten? Nee, dank je, ik wil zoiets best, maar dan wil ik ook beslissingen kunnen nemen die geaccepteerd worden...
Misschien heb ik dat dan verkeerd gehoord over Laes zijn lange voorbenen, dat neem ik dan terug. Desalniettemin vond ik het geen Z- paard...En ook op een filmpje op youtube vind ik hem niet bepaald overtuigen...(jaja, zoek ik op)

Ynte heb ik tijdens het inrijden wel wissels zien springen, maar niet geheel bevestigd...

Woods, de eigenaren en de fokkers stonden nu wel in de catalogus vermeld.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Jaarlijkse hengstenkeuring van het Arabo Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:00

Oja, woods, dit keer mocht Shama een 2-wieler trekken die een beetje op een kleine sjees leek: die vent werd echt helemaal door elkaar geschud op dat ding. Maar lichter dan die andere koets was hijwel..

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:08

Even gejat van het FPF...:

Voorwoord Arabo-Friese Hengstenkeuring 2009

Als we zo'n 30 jaren terugkijken naar de Friese hengstenkeuring te Leeuwarden, dan waren er soms slechts 3 of 6 kandidaat hengsten voor de keuring. Op planken sta-tribunes stonden de boeren en eigenaren met klompen te roffelen om hun favorieten aan te moedigen. Er kwam door de jaren heen steeds meer lawaai aan te pas en de jongen hengsten liepen opgewonden als een speer door de baan.

Nu is dat lawaai en opjagen verboden, maar de hengsten lopen zelfs nog meer opgewonden in een zwevende onnatuurlijke draf door de baan. Is het karakter meer opgefokt als vroeger of worden de paarden zo getraind, dat ze geen natuurlijke gangen meer (durven) tonen. Maar sensatie is het in ieder geval wel. Een niet te missen show-evenement. Heel Leeuwarden en omgeving staan op z'n kop!

Hoe kun je zo selecteren op de werkelijke kwaliteiten, de natuurlijke aanleg? Ik heb bewondering voor de KFPS-jury, dat ze toch durven aan te wijzen, maar dat hun keuze niet altijd de beste was, komt pas uit als we de meestal tegenvallende prestaties zien van die snel uit de bol gaande jonge hengsten in het Verrichtingsonderzoek.

Het EAFS heeft reglementen ontworpen om de werkelijke fokwaarde van een hengst zo goed mogelijk te selecteren en bovendien volledig blind te keuren. De jury kent de eigenaren en zelfs de fokker niet van het catalogusnummer. Die worden pas bij het opstellen aan het einde bekend gemaakt.
Eigenaren, die belang hebben bij een hengst en tevens in bestuur of commissie zitten moeten de vergadering verlaten als hun hengst besproken wordt. Absolute neutraliteit! De genetische kwaliteiten worden vooraf beoordeeld door een commissie van experts. Er wordt een scoreformulier ingevuld met punten: 40% genetisch en 60% exterieur en gangen. De hengsten met de hoogste punten, die minder als een punt verschillen in de einduitslag worden door bestuur, jury en foktechnische commissie herschikt, waarbij het fokkerijbelang telt (b.v. inteelt met de huidige hengstenpopulatie).

We maken een snelle ontwikkeling door en er wordt zeer kritisch gekeken naar onze manier van functioneren. Terecht. We willen kwaliteit en neutraliteit. De beste hengst voor de fokkerij voorop, zonder aanzien van de eigenaar of relaties met bestuur of jury. Iedereen gelijke kansen. Hengstenhouder, ervaren fokker of particulier, Nederlander of een buitenlander.

Het doet ons een plezier te merken aan de vele blije en tevreden liefhebbers, dat het ras werkelijk iets te bieden heeft in de paardenwereld.

We betekenen beslist géén concurrentie voor het mooie Friese paard, eerder de reputatie van Friezen verhogen en een extra dimensie toevoegen aan deze mooie paarden door een flink stuk meer in de richting van de sport te fokken. De hengsten moeten zich bewijzen tot 10 j. leeftijd in de actieve sport en wel tot zeer hoog niveau, voordat ze definitief gekeurd worden. Om al wat eerder een (beperkt) inzicht te krijgen in de aanleg, hebben we nieuw ingevoerd een verrichtingsonderzoek op 4j. leeftijd. De meest veelbelovende jonge hengsten mogen dit jaar max. 20 merries dekken en zullen volgend jaar na het examen flink uitgedund worden.

We wensen u veel plezier op deze "Arabo-Friezendag"

Namens het EAFS bestuur,

Jan Driessen