Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110825
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:27

www.nhd.nl


Bij een stal in Beets raken voordurend paarden te water. ,,We zijn sinds de zomer zeker tien keer uitgerukt om de dieren uit de sloot te halen'', zegt commandant van de Brandweer Zeevang Jan van der Blom. Gemeente en inspectie (AID) weten ervan, maar grijpen niet in, zeggen betrokkenen.

Het gaat om zo'n tien paarden in een drassig landje. ,,Ik heb de indruk dat er teveel paarden staan'', zegt brandweercommandant Van der Blom. ,,Donderdag kregen we opnieuw een melding. Tot op heden heeft de brandweer steeds kosteloos geholpen, maar het wordt nu een beetje teveel.''

Hoefsmid Ciska Koomen bood die donderdag hulp. ,,Ik heb een halster gepakt en ben in de sloot gesprongen'', vertelt ze. Kort daarna heeft een medewerker van de gemeente, die toevallig in de buurt was, het paard mee op de kant helpen trekken.

In november heeft burgemeester Martijn Smit met de eigenaresse van de stal gesproken over de kwestie, bevestigt brandweercommandant Van der Blom. Ze beloofde toen beterschap. Toch zijn daarna opnieuw twee paarden te water geraakt.

De stalhoudster laat in een telefoongesprek weten niet op de gebeurtenissen te willen reageren. De Algemene Inspectiedienst (AID) heeft de zaak in onderzoek, maar geeft nog geen informatie.

Burgemeester Martijn Smit zegt wat dierenwelzijn betreft niets te kunnen doen, omdat de gemeente daar niet over gaat, maar de AID. Hij gaat wel kijken of de vereiste vergunningen aanwezig zijn voor de hoeveelheid mest die de paarden produceren.

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en eenzaam lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:30

Arme dieren.. 't lijkt mij wel handig als je al even achter je oren gaat krabben wanneer er èèn paard te water komt, laat staan 10+
Hopelijk komt er snel een oplossing.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:32

Volgens mij weet ik om wie dit gaat. Deze dame laat zich gewoon echt niet terecht wijzen. Ze heeft al zoveel hulp aangeboden gekregen en doet er vervolgens niets mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110825
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:33

Caira, je vermoedens kloppen inderdaad maar laten we dit topic aub netjes houden voordat er weer een heksenjacht geopend wordt :o Dan zit ie zo weer op slot ben ik bang.

(niet naar jou gericht trouwens. Ik zou het alleen zonde vinden wanneer er weer een topic op slot gaat.)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:51

Ik vind het super dat Ciska gelijk actie heeft ondernomen +:)+ super.

Zonde toch dat er blijkbaar eerst over de tien keer een paard te water moet komen voor er actie wordt ondernomen. Ik ben benieuwd waarmee de AID komt :)

Dennis

Berichten: 31488
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:52

Hoefsmid Ciska meld zich.
Ik heb geholpen met deze merrie op het droge helpen. Paard had het zelf al op gegeven en was niet van plan zelf op te staan toen ze op het droge lag.
Ik hoop dat het niet echt fout gaat binnenkort.

Zappa

Berichten: 2745
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:00

ik weet bijna zeker over wie het gaat
helaas is het weer fout gegaan

wanneer word er nu eens echt ingegrepen daar

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:02

De verslaggever van dit artikel is afgelopen vrijdag bij een van mijn beste vriendinnen langs geweest voor een interview mbt dit verhaal :j . Mijn vriendin is een van de gelukkigen die haar paard heel snel weg heeft weten te halen bij deze vrouw, dit staat ook in het komplete artikel vermeld :) (online is het artikel iets ingekort, het hele artikel is te vinden in het Noord Hollands Dagblad van vandaag, maandag 23 februari.) Ik hoop dat de media aandacht een bijdrage kan leveren door voor een ommekeer te zorgen waardoor voorkomen wordt dat het daar binnenkort goed fout gaat.

Ciska, mijn petje af voor jou, het paard in kwestie mag van geluk spreken dat jij op dat moment aanwezig was.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:04

Ik ken de situatie/eigenaresse niet, maar gezien de locatie denk ik dat het om een stuk land gaat dat "omheind" is met slootjes?

Is het dan heel moeilijk/duur om rantsoenpaaltjes/draadje te spannen? Ik bedoel: als 10 van je paarden te water raken, dan span je er toch een draadje voor?

Zappa

Berichten: 2745
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:08

ja dat is voor deze eigenasse erg moeilijk ja...................

Anoniem

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:14

My godddddddd......... laat dit een sein zijn dat die paarden daar weg moeten!!!
Ciska/Dennis, jij bent je gewicht in goud waard!!! Dikke duim omhoog!

tones

Berichten: 5290
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:17

Djiezzzzzz! Is er dan echt geen instantie die kan ingrijpen??? :(

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:26

dat er nog zo veel paarden in pension staan dan :?
ciska je bent de goeiste!!!!!!!!! *\o/*

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:27

suleilitha schreef:
My godddddddd......... laat dit een sein zijn dat die paarden daar weg moeten!!!
Ciska/Dennis, jij bent je gewicht in goud waard!!! Dikke duim omhoog!


Zeg maar 3 dubbel want anders is het nog weinig goud :+

Ik heb zelf ook even naar het huis gekeken maar er zijn te weinig stallen voor mijn 8 paarden. Stond dus ook stom verbaast te kijken toen ik op dat stuk een volledige kudde zag staan. Noordhollandse klei is niet geschikt om daar de gehele winter paarden te laten lopen. Het is dus nu 1 zwarte bende. Ken mevrouw niet maar heb wel mijn twijfels over de bedrijfsvoering. Lijkt een beetje op een uit de hand gelopen paardenliefde.

150863
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:33

Alle dieren afpakken, en een dierenverbod geven
klaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ze mag nooit een dier meer aanraken

FuegoJoy
Berichten: 1162
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Roswinkel ( emmen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:38

Het is ronduit schandalig , volg dit verhaal net als Vikki al een tijdje vanwege het paardje van een vriendin die daar vandaan is gehaald .. wat me nog het meest steekt is dat in alle paardenblaadjes staat van alles over welzijn etc etc ... maar als er duidelijk al maanden wat aan de hand is gebeurt er niks ,, triest

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:39

Nou, ik hoop dat er hierdoor een beetje beweging in komt daar. Het heeft me enorm verbaasd dat er nog niet door deze of gene instantie is ingegrepen, hopelijk komt het balletje hiermee aan het rollen. Ook ik volg dit verhaal dus al een tijdje...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:42

Goed artikel! Misschien, heel misschien gebeurt er nu eindelijk eens wat daar. Waar blijven toch al die instanties???
Dennis, petje af voor jouw actie +:)+

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:44

Het is te hopen dat ze er wat aan gaan doen, want zo kan het niet langer!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:46

Ik ben daar al eens langsgeweest, heb haar aangesproken op de slechte situatie van haar paarden en toen ze niet wilde luisteren de AID er op afgestuurd. Dat was in november, het schiet dus niet erg op. :(

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:50

Ik ben er ook een aantal keer langsgeweest, de laatste keer vanmiddag. Toen stond er 1 zwart paard die druk bezig was een baal hooi uit elkaar te trekken, voor zover zichtbaar alleen. Waar de rest is weet ik niet. De deur werd voor mijn gezicht dichtgesmeten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:57

mick75 schreef:
De deur werd voor mijn gezicht dichtgesmeten.


Komt me bekend voor :+

Anoniem

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:59

Die foto's van jou spraken afgelopen herfst al boekdelen, Arabesk. Ik blijf het maar raar vinden dat er geen instantie in grijpt.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:01

Jammer dat zulke "randdebielen" meestal door de mazen van het net gaan. |( Komen meestal goed weg.... hopelijk deze keer dus niet.... Voor de rest wijs ik naar beneden....

Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig toch ?? ;)

Anoniem

Re: Paarden in Beets wacht een onzeker en gevaarlijk lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:05

Tja, die foto's zijn ronduit weerzinwekkend. En commentaar is overbodig, lijkt me.