NOC*NSF stelt meldpunt Sport en Crisis in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

NOC*NSF stelt meldpunt Sport en Crisis in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:50

www.knhs.nl / noc*nsf


NOC*NSF stelt een meldpunt Sport en Crisis in. om daarmee zicht te krijgen op de effecten van de economische crisis voor de sport in Nederland.

"Ons bereiken allerlei berichten over de mogelijke gevolgen van de economische crisis voor de sport”, zegt Geert Slot, hoofd Strategie & Beleid bij NOC*NSF. “Het lijkt ons goed die snel te inventariseren. Zo kunnen we maatregelen nemen om de negatieve gevolgen te beperken, maar ook om de sport aan te bieden als sector waar nieuwe projecten direct van start kunnen gaan."

Nu al zijn er voorbeelden te over van directe effecten van de crisis voor de sport. Het VSB Fonds stopt met het jaarlijks doneren van € 5 miljoen aan vooral lokaal gerichte verbeterprojecten voor sportverenigingen, Den Haag bouwt voorlopig niet het beoogde demontabele Strandstadion en binnen de KNVB wordt gediscussieerd over inkrimping van het aantal clubs in het betaald voetbal.

NOC*NSF verwacht dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Sporters, sportverenigingen, sportorganisaties, gemeenten en andere bij de sport betrokken personen en partijen worden opgeroepen hun melding te doen via een e-mail aan: meldpuntsportencrisis@noc-nsf.nl

NOC*NSF rekent ook op suggesties voor het versterken van de economie via de sport. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het versneld invoeren van de combinatiefuncties, of het vervroegd laten uitvoeren van toch al gepland groot onderhoud of zelfs vernieuwing van sportaccommodaties.

Wat dit precies gaat inhouden voor de paardensport is nog onduidelijk.

Getup

Berichten: 8296
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:08

Ben ik de enige, die hier nu iig het nut nog niet van inziet? Misschien dat iemand me hierbij kan helpen :D .

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: NOC*NSF stelt meldpunt Sport en Crisis in

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:31

Nou Getup zoddra je er achter bent laat het mij dan ook even weten.

Die zogeheten crisis wordt ons allemaal aangel*ld. Dan komt er ook vanzelf een crisis van. Ik kan het woord inmiddels niet meer horen!

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:17

Ik heb ook het gevoel dat ons een economische crisis wordt aangepraat... Tuurlijk gaat het even wat slechter, nou en? Het vervelende is alleen dat niet iedereen er zo over denkt, waardoor alles in een neerwaartse spiraal terecht komt! En ja, dan komen de problemen vanzelf... Het is momenteel heel lastig om sponsoren voor wedstrijden te vinden bijvoorbeeld en dat heeft dan weer negatieve gevolgen voor de sport, etc... Dus dat er aandacht aan besteed wordt is goed, alleen komt het heel overdreven en paniekerig over allemaal.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:25

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl / noc*nsf

binnen de KNVB wordt gediscussieerd over inkrimping van het aantal clubs in het betaald voetbal.


Zo komt er zelfs nog iets goed uit dit hele verhaal :+
Die lui worden zwaar overbetaald, mensenhandel in mijn ogen, dus dit kan me niet spijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:08

Invloed op de sport :(

Ben veel meer geïnteresseerd in de invloed op de paarden zelf. Krijgen we hier toestanden zoals in Amerika. Gedwongen verkoop (al dan niet aan slachthuizen), verwaarlozing, bezuiniging op voer/veearts/hoefsmid enz.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:32

ranna schreef:
Zo komt er zelfs nog iets goed uit dit hele verhaal :+
Die lui worden zwaar overbetaald, mensenhandel in mijn ogen, dus dit kan me niet spijten.


Dacht je soms dat de topclubs zouden verdwijnen?
Als het om inkrimpen van het aantal clubs in het betaald voetbal gaat, gaat het in eerste instantie om de eerste divisie clubs en eventueel de kleine eredivisieclubs. Daar worden de voetballers helemaal niet overbetaald :n Die hebben een heel normaal jaarsalaris, maar komen wel in hetzelfde gat terecht als ze te oud zijn.

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:38

Klein voorbeeldje: sponsors trekken zich al terug hier en daar.
Dat heeft consequenties voor de organisatie van evenementen, het ondersteunen van sportverenigingen en sporters - en dus zeker ook voor het ondersteunen van stallen en ruiters. De ruitersport wordt voor een groot deel gefinancierd door geld dat 'over' is, uit de winst van bedrijven die het leuk vinden om van dat geld iets te doen voor de sport. Als dat wegvalt zal het voor veel (sub)toppers moeilijk zijn om de kost te verdienen in de paarden, ruiters kunnen niet meer starten op grote concoursen, enz.
Het gaat dus wel ergens over!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:45

ranna schreef:
Die zogeheten crisis wordt ons allemaal aangel*ld. Dan komt er ook vanzelf een crisis van. Ik kan het woord inmiddels niet meer horen!

Volgens mij heeft het kabinat gezegd dat NL ondertussen officieel in een crisis zit, dus nee, het wordt niet aangepraat. Alleen zijn de gevolgen nog niet zo goed zichtbaar, dat kan een paar maanden duren. Helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:54

Kendra schreef:
Klein voorbeeldje: sponsors trekken zich al terug hier en daar.
Dat heeft consequenties voor de organisatie van evenementen, het ondersteunen van sportverenigingen en sporters - en dus zeker ook voor het ondersteunen van stallen en ruiters. De ruitersport wordt voor een groot deel gefinancierd door geld dat 'over' is, uit de winst van bedrijven die het leuk vinden om van dat geld iets te doen voor de sport. Als dat wegvalt zal het voor veel (sub)toppers moeilijk zijn om de kost te verdienen in de paarden, ruiters kunnen niet meer starten op grote concoursen, enz.
Het gaat dus wel ergens over!


Om hoeveel mensen zou dit gaan in Nederland? Juist...... een handjevol.

Ik maak me eerder zorgen over de 'normale' mensen die hun geliefde viervoeter noodgedwongen moeten verkopen of terkort doen in zorg. Niet om de anky's die ipv 4 audi's er nu maar 1 winnen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:55

Vroeger heette dat gewoon nog een recessie (daar hebben we nl. mee te maken) Nu is het opeens de crisis. En alles wat er nu economisch gebeurt (of dat nu wel/niet altijd al gebeurde met een conjectuur) hangt nu aan het labeltje 'crisis'. Crisis dit, crisis dat. Daar krijg ik pas een crisis van :+

@e_horse Hoe je het ook wel went of keert, een recessie kun je wel degelijk erger maken door te zeggen hoe erg het is, hoe erg het kan zijn, hoe erg het wordt. Enz. enz. Of zou jij nog steeds van plan zijn om (persoonlijke) lening af te sluiten, als iemand zegt dat rente flink gaat stijgen op korte termijn en dat je eigenlijk zeer krap komt zitten met de aflossingen zoals de rente nu al staat? Dan stel je aanschaf van die auto wel even uit, want eigenlijk kan hij nog wel een jaartje of wat mee en die tv. Ja die is eigenlijk nog niet een stuk, dus waarom zou je dan een andere aanschaffen. Hij doet het toch nog? Een jaar geleden kon je naar de plaatselijke sloop gaan en tig tv's halen die het allemaal nog prima deden. Sommige nog geen twee of drie jaar oud. Ze waren afgedankt omdat mensen zo graag een plasmabreedbeeldscherm wilde.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: NOC*NSF stelt meldpunt Sport en Crisis in

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:09

Het is een crisis omdat het een mondiaal probleem is Sammie. Het gaat veel verder dan een "simpele" recessie, het wereldwijde financiële systeem is aan grote veranderingen onderhevig. Dat daar nu zoveel aandacht voor is, komt eigenlijk gewoon omdat het tot nu toe taboe was dit onderwerp aan te snijden. Voor een ieder die echter echt goed heeft opgelet, moet op z'n laatst in 2006 al duidelijk zijn geweest wat er gaande was. Wij hebben toen in ieder geval al "voorbereidingen" getroffen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: NOC*NSF stelt meldpunt Sport en Crisis in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:13

Ben jij van mening dat dit soort dingen helpen, Aimee? Of de werktijdverkorting of al die andere andere 'maatregelen' die nu ingezet worden om de 'crisis' tegen te gaan?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:22

Sammie schreef:
Ben jij van mening dat dit soort dingen helpen, Aimee? Of de werktijdverkorting of al die andere andere 'maatregelen' die nu ingezet worden om de 'crisis' tegen te gaan?


Nee, en wel om de reden dat het er alleen maar aan bij draagt om geld te scheppen dat er feitelijk niet is.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:49

ranna schreef:
Die zogeheten crisis wordt ons allemaal aangel*ld. Dan komt er ook vanzelf een crisis van. Ik kan het woord inmiddels niet meer horen!

Sammie schreef:
Crisis dit, crisis dat. Daar krijg ik pas een crisis van :+

@e_horse Hoe je het ook wel went of keert, een recessie kun je wel degelijk erger maken door te zeggen hoe erg het is, hoe erg het kan zijn, hoe erg het wordt.

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden! :j
Dit is precies hoe ik erover denk. Het mag dan momenteel wel iets minder goed gaan met de economie (om maar niet te zeggen 'slecht'), maar ik heb ook het gevoel dat al die verhalen over crisis nou niet echt bepaald bijdragen aan herstel.
Ik vermijd zelf al zo veel mogelijk het journaal, radio en de economie-pagina van de krant omdat ik het woord 'crisis' helemaal niet meer wil zien of horen of wat dan ook. :+
Positief blijven denken, mensen! (Al geef ik toe dat dat mij zelf ook niet altijd lukt, hoor! ;) )

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: NOC*NSF stelt meldpunt Sport en Crisis in

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:54

Is het positief blijven of is het kop in het zand steken.....

Laat die echte crisis maar komen hoor, met een beetje geluk halen wij ons voordeel eruit *D

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:31

Sammie schreef:
@e_horse Hoe je het ook wel went of keert, een recessie kun je wel degelijk erger maken door te zeggen hoe erg het is, hoe erg het kan zijn, hoe erg het wordt. Enz. enz. Of zou jij nog steeds van plan zijn om (persoonlijke) lening af te sluiten, als iemand zegt dat rente flink gaat stijgen op korte termijn en dat je eigenlijk zeer krap komt zitten met de aflossingen zoals de rente nu al staat? Dan stel je aanschaf van die auto wel even uit, want eigenlijk kan hij nog wel een jaartje of wat mee en die tv. Ja die is eigenlijk nog niet een stuk, dus waarom zou je dan een andere aanschaffen. Hij doet het toch nog? Een jaar geleden kon je naar de plaatselijke sloop gaan en tig tv's halen die het allemaal nog prima deden. Sommige nog geen twee of drie jaar oud. Ze waren afgedankt omdat mensen zo graag een plasmabreedbeeldscherm wilde.

Tuurlijk is dat zo, je moet het je niet te erg aan laten praten. Maar wel goed nadenken inderdaad.

Wij hebben net in 2 weken ons huis verkocht en een nieuwe hypotheek afgesloten :+

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:46

Juliette86 schreef:
Kendra schreef:
Klein voorbeeldje: sponsors trekken zich al terug hier en daar.
Dat heeft consequenties voor de organisatie van evenementen, het ondersteunen van sportverenigingen en sporters - en dus zeker ook voor het ondersteunen van stallen en ruiters. De ruitersport wordt voor een groot deel gefinancierd door geld dat 'over' is, uit de winst van bedrijven die het leuk vinden om van dat geld iets te doen voor de sport. Als dat wegvalt zal het voor veel (sub)toppers moeilijk zijn om de kost te verdienen in de paarden, ruiters kunnen niet meer starten op grote concoursen, enz.
Het gaat dus wel ergens over!

Om hoeveel mensen zou dit gaan in Nederland? Juist...... een handjevol.
Ik maak me eerder zorgen over de 'normale' mensen die hun geliefde viervoeter noodgedwongen moeten verkopen of terkort doen in zorg. Niet om de anky's die ipv 4 audi's er nu maar 1 winnen.


Allebei is toch erg? 'k Weet niet hoor, beetje onnozel als je denkt dat het alleen om de Anky's (die ws juist weinig problemen heeft) gaat, ik ken toch behoorlijk veel mensen die gesponsord worden of een paard voor een eigenaar uitbrengen in de sport. En kan toch echt niet zeggen dat ik mij nou in een Anky-achtige omgeving bevind. Weet zo een paar voorbeelden waar paarden aan mensen waren beloofd maar wat niet is doorgegaan omdat eigenaren het niet meer aandurven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:54

Kendra schreef:
Allebei is toch erg? 'k Weet niet hoor, beetje onnozel als je denkt dat het alleen om de Anky's (die ws juist weinig problemen heeft) gaat, ik ken toch behoorlijk veel mensen die gesponsord worden of een paard voor een eigenaar uitbrengen in de sport. En kan toch echt niet zeggen dat ik mij nou in een Anky-achtige omgeving bevind. Weet zo een paar voorbeelden waar paarden aan mensen waren beloofd maar wat niet is doorgegaan omdat eigenaren het niet meer aandurven.


Maar gaat het hier om een luxe probleem of een primaire levensbehoefte?

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:09

Dat is een interessante vraag...
Er zijn veel mensen die hun brood verdienen aan 'luxe', bv. iedereen die in de toeristische sector werkt, maar ook heel veel mensen in de paardensport. Ruiters, handelaren, trainingsstallen, veel mensen hebben de afgelopen jaren hun boterham verdiend aan de paardensport.
Dus het is misschien wel luxe, maar als jouw inkomen bestaat uit het rijden van paarden voor eigenaren - en die trekken hun paarden terug - dan ben je gewoon je baan kwijt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:59

Kendra schreef:
Dat is een interessante vraag...
Er zijn veel mensen die hun brood verdienen aan 'luxe', bv. iedereen die in de toeristische sector werkt, maar ook heel veel mensen in de paardensport. Ruiters, handelaren, trainingsstallen, veel mensen hebben de afgelopen jaren hun boterham verdiend aan de paardensport.
Dus het is misschien wel luxe, maar als jouw inkomen bestaat uit het rijden van paarden voor eigenaren - en die trekken hun paarden terug - dan ben je gewoon je baan kwijt.....


Eigenlijk is 99% van de paarden in Nederland een vorm van luxe product. Of het nu voor de prof, de semiprof, of voor de hobby is. Wat ik me in deze periode afvraag is in hoeverre de crisis ook echt impact gaat heben op het paard als individu. Dus niet of hij minder wedstrijden zal lopen. Maar meer; wat nu als de eigenaar (prof of niet) zijn baan verliest? In hoevere wordt het paard daar de dupe van in de vorm van; gedwongen verkoop of verwaarlozing. Krijgen meer paarden en enkeltje Italië, omdat er geen markt meer voor is? Als voorbeeld kan je kijken naar de situatie in Amerika.

Ik vind het jammer dat het NOC*NSF alleen kijkt naar de impact op de sport en niet naar de situatie van de eigenaren en inherent daaraan de situatie van hun paard. Dat staat los van of iemand zijn brood in de paarden verdient.

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:41

NOCNSF is natuurlijk niet van de paarden :D , de vragen over de consequenties voor het paard zelf horen meer bij de paardensportbond, stamboek, dierenwelzijnsorganisaties.