Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:13

http://www.nos.nl


Afbeelding
Anky en Bonfire na hun overwinning op de Olympische Spelen
foto: Kit Houghton / FEI

Dressuurrijdster Anky van Grunsven en haar voormalige kampioenspaard Bonfire lanceren volgende week een nieuwe voorlichtingscampagne van de Dierenbescherming.

In de campagne wordt aandacht gevraagd voor de verwaarlozing en slechte leefomstandigheden van paarden.

Volgens de Dierenbescherming worden veel paarden niet bewust verwaarloosd, maar hebben eigenaren te weinig kennis van de verzorging.

Groepsdier
Paarden moeten elke dag minstens vier uur in de wei lopen en ze mogen volgens de Dierenbescherming nooit alleen zijn omdat een paard een groepsdier is.

Dinsdag geven Van Grunsven en Bonfire in het Brabantse Erp het startschot voor de voorlichtingscampagne.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:16

nou die 4 uur daar komt menig manege pony al niet aan hoor! en met dit slechte weer en land mijn pony ook niet!

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:18

Zullen de paarden van Anky wel zoveel buiten lopen dan? Paint it black in de wei met het idee dat er wat kan gebeuren? lijkt me stug.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:19

Painted Black en Salinero gaan niet in de wei, grazen aan de hand, maar 4 uur op een dag, denk het niet!
Ik denk wel dat ze 4 uur per dag uit de stal komen.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:20

Ik vind het een goed idee in ieder geval. Ik vind niet dat een paard 20 uur per dag op stal hoeft te staan.. Die van mij zou het grootste gedeelte van de dag buiten staan.

Ik vind minder dan 4 uur absoluut niet acceptabel , en niet eerlijk tegenover je paard..

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:20

Op veel wedstrijd stallen staan de paarden wel buiten. Maar of dat ook bij dressuurstallen ook zo is, daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar ik weet genoeg springstallen waar ook paarden van dat nivo op de wei lopen.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:22

Goeed dat ze de campange opstarten!

Telpeva

Berichten: 14758
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:39

Heel mooi initiatief, fijn dat Anky eraan meehelpt. Ze heeft toch veel naamsbekendheid, hopelijk dat mensen zich er wat van aantrekken als zij de boodschap brengt.

jennifer14
Berichten: 443
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:45

Goed initiatief!
Hier komen ze zeker 4 uur buiten. Veel meer zelfs, ze lopen hier gemiddeld 8,5 uur buiten. 's Zomers natuurlijk langer!

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:48

gaan ze ook nog aandacht besteden aan hoe buiten staan? ik vind een stel paarden in een padockje van 5 bij 5 in weer en wind zonder eten en schuilstalletje toch ook niet echt natuurlijk.......en ik zie het toch vaak genoeg...

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:52

4 uur weide??
Das niet goed voor mijn paard hoor. Ze is al snel hoefbevangen en krijgt bultjes van te veel eiwitten. Het is niet dat ze geen gras krijgt, maar we gaan altijd even aan de hand grassie eten.
4 uur uit stal vind ik wel een must, maar of dat nou weide, paddock enz is. maakt mij niet uit.

ikowtje

Berichten: 779
Geregistreerd: 12-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:54

Hier staan ze buiten als het licht is, zomers dus langer. Weide is overigens niet mogelijk nu hoor... een paddockje wel in de winter. Alleen zijn is slecht, maar er zijn altijd uitzonderingen. EN soms moet het ook tijdelijk.

Toch vind ik het goed als ze er aandacht voor vragen. Nu maar hopen dat ze is wat makkelijker die schuilstalletjes laten bouwen!

@ Mizz lisje: kleine stukjes land dan en paddock. Maar ik denk eerder dat ze buiten, in plaats van weide bedoelen. Het gaat om beweging, of je nou hooi geeft of hij in de wei graast. Ik heb hem overigens
wel liever op wei

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:55

Dan is het toch eigelijk ontzettend hypocriet? loopt ze ons te vertellen hoe het moet, dat weidegang van belang is en dan zet ze ze zelf niet buiten in de wei? vraag me af of dat echt zo is, anders vind ik het echt een aanfluiting van een campagne (hoe goed bedoelt hij ook maar mag zijn)

ikowtje

Berichten: 779
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:00

Ik weet wel zeker dat die paarden nooit zoveel op de weide gaan... paddock misschien, maar ik heb al wel eens ergens gelezen dat eigenlijk bijna alle (top)sportpaarden niet veel op de weide mogen, worden ze te snel dik. Waarschijnlijk gaat het niet zo kort door de bocht, maar je begrijpt me wel.

Ze zullen misschien wel in de paddock gaan, maar waarschijnlijk wel apart van elkaar, te veel risico anders.

Overigens staat bonfire nu wel veel op de wei samen met een maatje.

Ik weet natuurlijk niets zeker, dus als ik iets zeg wat niet waar is, dan moet je me vergeven.

p_ponypaard

Berichten: 611
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:05

ik vind het ook hypocriet! Anky doet die compange??? wat is nou diernmishandeling dan? kijk voor de grap eens naar de foto boven aan dit topix!!! ik zie maar 1 ding... en dat is een verschrikkelijk groot bit waar iemand verschrikkelijk aan loopt te trekken! je wil niet weten hoe die paarden getraint worden!!!! ik vind het goed dat er aandacht aan word besteed en ik hoop ook echt dat er strenge regels gaan komen zo wel voor alle paarden maar ook andere dieren in ons land!

meeikk

Berichten: 2610
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:37

p_ponypaard schreef:
ik vind het ook hypocriet! Anky doet die compange??? wat is nou diernmishandeling dan? kijk voor de grap eens naar de foto boven aan dit topix!!! ik zie maar 1 ding... en dat is een verschrikkelijk groot bit waar iemand verschrikkelijk aan loopt te trekken! je wil niet weten hoe die paarden getraint worden!!!! ik vind het goed dat er aandacht aan word besteed en ik hoop ook echt dat er strenge regels gaan komen zo wel voor alle paarden maar ook andere dieren in ons land!


dat klopt idd wel, maar denk dat de paarden van anky verder een goede verzorging zullen krijgen. het gaat over het paard en zijn huisvesting, en niet of de roll kur wel of niet toegestaan is voor het weer een heel rel topic word

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:45

Ik denk idd niet dat je de paarden van anky kan vergelijken met paarden waarvoor deze campagne is.

Marjo

Berichten: 37251
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:48

in de zomer gaan onze paarden 's nachts naar buiten, maar in de winter als het koud is staan ze 24 uur per dag binnen in de stand.

Daar zou meer aandacht aan besteed mogen worden.

Veel mensen zetten de paarden 's winters niet in de wei omdat ze de wei kapot trappen. Nou sorry, maar dan zet je toch een deel af?

ik vind dat je beter paarden 20 uur per dag in de wei kan hebben staan dan 4 uurtjes... veel te weinig.

Buiten dat, sportpaarden staan al minder buiten vanwege blessures.

Leuk dat ze Bonfire ervoor gebruiken, maar of het zin heeft?

Ik zie ook niet in alle weides een waterbak. Of eentje waar het groen ziet van alg...

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:54

Paardje_13 schreef:
p_ponypaard schreef:
ik vind het ook hypocriet! Anky doet die compange??? wat is nou diernmishandeling dan? kijk voor de grap eens naar de foto boven aan dit topix!!! ik zie maar 1 ding... en dat is een verschrikkelijk groot bit waar iemand verschrikkelijk aan loopt te trekken! je wil niet weten hoe die paarden getraint worden!!!! ik vind het goed dat er aandacht aan word besteed en ik hoop ook echt dat er strenge regels gaan komen zo wel voor alle paarden maar ook andere dieren in ons land!


dat klopt idd wel, maar denk dat de paarden van anky verder een goede verzorging zullen krijgen. het gaat over het paard en zijn huisvesting, en niet of de roll kur wel of niet toegestaan is voor het weer een heel rel topic word

Ik ben het helemaal met je eens.
De DB zal echt niet met iemand in zee gaan die niet goed voor de paarden zorgt.
De paarden op stal van Grunsven zullen niet 24 upd in het land staan maar ik denk dat de paarden daar een puike verzorging hebben.

Onze paarden zijn er vandaag niet uitgeweest. Mijn vader had geen zin om alles eruit te gooien, daar hebben de paarden echt niets van te lijden.
Het gebeurd trouwens niet vaak, meestal gaan ze in verschillende sessies in de binnenbak. 's zomers lopen de fokmerries de hele dat buiten en komen 's avonds weer binnen. De sportpaarden komen korter in het land. Ook omdat we anders niet genoeg gras hebben..en omdat ze gereden worden en na het rijden vaak op stal komen om op te drogen..

aam_mic

Berichten: 966
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:57

Zowiezo dat er een campagne word gestart is al een goed begin. Ik las laatst ook een stuk in de krant, ik was al ontzettend blij dat er toen eindelijk aandacht aan besteed werd. Ik zie zoveel mensen met paarden die er eigenlijk geen verstand van hebben of geen moeite nemen om zich ergens in te verdiepen.

Anky is dan weer volgens mij wel een beeld dat iedereen herkent en misschien ook dan naar de campagne zal kijken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:00

ik vind het echt heel goed dat deze campagne komt!
ben er ook wel van overtuigd dat anky goed voor dr paarden zorgt!
volgens mij loopt bonfire heel wat uurtjes in de wei, samen met een ander ponytje...

van haar andere paarden weet ik het natuurlijk niet...
maar is er op bokt geen (oud)groom oid die weet hoeveel de paarden daar buiten lopen?

en hier gaat het natuurlijk niet alleen om weidegang en dat een paard een groepsdier is..
het gaat ook om andere dingen als goede verzorging, bekappen en goede medische zorg

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:03

Ik vind het ook wel opmerkelijk dat juist zij die actie doet. ;)

Marjo

Berichten: 37251
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:04

siskeh schreef:
ik vind het echt heel goed dat deze campagne komt!
ben er ook wel van overtuigd dat anky goed voor dr paarden zorgt!
volgens mij loopt bonfire heel wat uurtjes in de wei, samen met een ander ponytje...

van haar andere paarden weet ik het natuurlijk niet...
maar is er op bokt geen (oud)groom oid die weet hoeveel de paarden daar buiten lopen?

en hier gaat het natuurlijk niet alleen om weidegang en dat een paard een groepsdier is..
het gaat ook om andere dingen als goede verzorging, bekappen en goede medische zorg


Bonfire wel, maar Salinero, Painted Black en Nelson ook?

meeikk

Berichten: 2610
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:17

sallie en painted komen volgens mij alleen aan de hand buiten, vindt ik niet goed. nelson weet ik niet

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:19

Mooi dus ik kan hieruit concluderen dat óók Salinero dagelijks vier uur buiten in een paddock met hooi danwel weiland, komt mét een paardenvriendje?

>;)