Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 05:34

En ik dacht dat van Norel het niet ziet zitten om hem in te zetten voor de Gelderse fokkerij.

En ik vindt Winningmood een plaatje...maar om er een gelderspaard mee te fokken... Nee dat wordt ook mij te luxe.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:10

Ik heb Winningmood wel gezien op de HK in Den Bosch. Ben benieuwd hoe hij het onder zijn nieuwe ruiter doet. Vond em onder Emelie wat strak aandoen, maar dat vond ik laatst ook van Westpoint (zonde). Op een wat degelijke merrie zou hij wel kunnen passen misschien, maar voor onze merrie wordt het voor een Gelderse te luxe :)

Maar: fokte Amor dan ook niet te luxe? Vraag ik me nu af.

Special D en Negro worden ook gebruikt voor Gelderse merries. Vorig jaar was de kampioen een Special D. Ik heb haar nog nooit gezien, bokkers in dit topic wel, vermoed ik. Was die merrie echt op en top Gelders..?

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:15

Trouwens, wat vinden jullie van de hengst Briar?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:19

Amor was een redelijke klassieke Holsteiner. Bovendien waren de merries van toen natuurlijk een stuk degelijker.

Negro en Special D vindt ik interessant. Jammer van de kleur.
Ik heb de kampioen van vorig jaar alleen op de foto gezien en vanaf de foto een erg mooi paard met absoluut een Gelders type.

BRIAR :*

Eindelijk iemand die hem als Gelderse optie noemt. Jammer dat hij zo duur is -O-
Wat is zijn XX %

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:22

25,38% XX hmmm das wel veel. Maar goed Het geeft wel ruimte..

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:31

Briar is ook wel eens geopperd op een advies- en discussie-avond van het GP. De inspecteur vond het een goede keus,
alleen als je het dekgeld bekijkt, schrik je je rot!

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:32

over de Special zullen de meningen wel weer verschillen, maar ik vond het een Gelders paard met veel front en loolust. Weet dat ze inmiddels ook onder het zadel is en superbraaf en nuchter is!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:45

Leonora schreef:
Briar is ook wel eens geopperd op een advies- en discussie-avond van het GP. De inspecteur vond het een goede keus,
alleen als je het dekgeld bekijkt, schrik je je rot!


En wat kost ie...

Ik ben nl best bereid om iets uit te geven aan Briar...maar euh het moet natuurlijk wel leuk blijven.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:46

Ik weet er nog wel eentje :D :D :D

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:53

Misschien kunnen jullie quantum korting krigen! :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:59

Aimee schreef:
Ik weet er nog wel eentje :D :D :D


O...Das ook een goed idee...

Ik neem aan dat je Weyden bedoelt toch???

Jaaa moet Weyden zijn... :D :D

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:01

Uiteraard :D Helaas moet het wel met diepvries, maar ach.... Het hoeft in ieder geval niet uit Amerika te komen :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:05

Dat kan ook nog he.. De eigenaren van zeer interessante Gelderse fokmerries een "subsidie" aanbieden als ze gebruikmaken van een dergelijke goede hengst.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:10

Twee jaar geleden goldt er een fikse korting op het dekgeld van Weyden, waardoor het gelijk was aan dat van een Gelderse hengst. Toen werd er ook niet meer met hem gedekt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:48

:wow: :wow: :wow: -:(- :wow: |( :') }:0 :oo :$ _-:(

Is het goed als ik het even niet meer begrijp?

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:12

NatasjavE schreef:
Dat kan ook nog he.. De eigenaren van zeer interessante Gelderse fokmerries een "subsidie" aanbieden als ze gebruikmaken van een dergelijke goede hengst.


:D *D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:18

Heb jij soms zo'n merrie Leonora?? ;)

:D

volgens mij wel :D

Luna63
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:27

Hallo liefhebbers van het Gelders paard. Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen in jullie topic. :oo Ik kwam dit topic tegen terwijl ik op zoek was naar berichten over de Frederiksborger en kon het niet laten om stiekum even mee te lezen. Ik vind het geweldig om te lezen hoeveel liefde jullie hebben voor het Gelders paard en hoeveel moeite jullie doen om dit prachtige ras te behouden.
Omdat ik ook wat meningen/vragen over de Frederiksborger voorbij zag komen wil ik hierbij wel wat informatie geven.
- Op dit moment zijn er 3 goedgekeurde dekhengsten in Nederland ([VN] Twee Frederiksborger hengsten goedgekeurd in Duitsland), allen eigendom van Stal Moravita in Coevorden
- De Frederiksborger is van oorsprong gefokt op zijn kwaliteiten als dressuur-paard. Stal Moravita heeft vrijwel alle Frederiksborgers onder het zadel en deze worden getraind tot en met Grand-prix niveau
- De stokmaat gaat tot 1.76 m

Mochten julle geinteresseerd zijn, dan weet ik zeker dat Moravita het heel leuk zou vinden wanneer jullie de Frederiksborgers "live" willen bekijken. :j Maak er gewoon een leuke dag van en wie weet wat je tegenkomt! :-)

Ik wil jullie verder heel veel succes wensen in jullie streven om het prachtige Gelders paard te behouden!! +:)+

Met vriendelijke groet,
Sandra

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:01

stond in ieder geval wel weer een heel leuk plaatje van een Frederiksborger op de voorpagina van Bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:33

Jee wat is hier afgeklets zeg :oo
Mooi paard die Frederiksborger kan qua type wel bij de Gelderse passen maar uhm toch blijft dat een kruising.

Zo krijg ik dat ook vaak te horen over mijn kruisingspraktijken ( :P Groninger x Gelders).
Bij de Gelderse fanatiekelingen hoor ik zonde van die Gelderse merrie en bij de Groninger fanatiekelingen hoor ik "kun je niet beter een groninger merrie kopen om mee te fokken".
En dat terwijl deze twee type paarden nauwer verwant zijn aan elkaar dan de Gelderse met de Frederiksborger.
Feit is wel dat je met de frederiksborger een doses nieuw bloed krijgt daar ben ik het mee eens, maar dat krijg je met een Groninger of Alt Oldenburger ook lijkt mij :o
Misschien dat jullie nu denken "daar komt zij weer met haar Groningers aan zetten" :+ maar ik kon het niet laten :D .

Afbeelding
Dit is [paard] (Groninger x Gelders) http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=141084

Afbeelding
Afbeelding
Dit is [paard] (Groninger x Gelders) http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=315860
De Groninger hengsten Mats en Orbaldo II hebben allebei een Gelderse moederlijn.

Er zijn overigens nog best wel een aantal fokmerries die ingeschreven staan als tuigtype maar die eigenlijk ook heel goed zouden passen bij Gelderse hengsten.
Zo liep ik enkele dagen geleden tegen een Tourist merrie aan (Tourist x Unicum) (die helaas naar iemand is gegaan die meer geld had dan ik :o ).
En zo staat er op marktplaats nog een 15 jarige Fortissimo merrie en een Unitas x Rex merrie van 12 jaar oud.
Dit zijn merries die van oudere mensen zijn maar ze nu niet meer kunnen houden vanwege ziekte en ouderdom.
Verder nog een tien jarige stermerrie van Lorton (ook zeer Gelderse opdruk) en een Zep x Paddox.
Kortom er is nog wel wat merrie materiaal waar met goed fokbeleid wel bloed verruiming mogelijk gemaakt kan worden maar vaak staan die merries ingeschreven als tuigpaard merrie en staan bij oude mannetjes thuis :o .

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:57

Gronings x Gelders is prima, maar die kleur hé? :+

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:07

Ik wil in eerste instantie geen Frederiksborger gebruiken :n :) Als iemand anders dat wil doen, ben ik wel heel benieuwd naar het resultaat :j en naar de mening van het KWPN.

Briar is, dacht ik, iets van 2.500 euro dekgeld. Of is het inmiddels alweer gestegen? Dat is wel beduidend duurder dan een Gelderse dekhengst, die zitten meestal rond de 550 euro :Y)

Subsidie zie ik wel zitten! :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:56

Van meeste de groninger hengsten vindt ik dat ze niet voldoende in het type staan van het paard wat ik wil fokken.
Ze hebben inderdaad gemeenschappelijke voorvaderen maar dat zijn diezelfde voorvaderen als de Fredriksborger heeft. Namelijk de Clevelandbay, Yorkshirecoachhorse etc. Goed veel Groninger en Gelders zijn later weer gekruisd. Dat klopt wel.

Ik vindt dat je bij de meeste groningers nog kan zien dat ze tentijde van voor de mechanisatie het type erg hebben verranderd.
Dat is mooi als je van een zeer zwaar paard houdt. Ik hou van een luxe middelzwaar warmbloed: Het Gelderse Paard dus. En ik viindt dat je dan een paard moet zoeken dat daar fenotypisch zoveel mogelijk aan voldoet en dat dat genotypisch zoveel mogelijk in zich heeft.

Het Geldersepaard is in Nederland het enige paard waar je de karossiersinvloed nog terug ziet vindt ik..sommige Holsteiners nog. En..zo lijkt het van de foto..de Fredriksborger misschien ook wel.

Sineada mogen ze overigens morgen van mij klonen als dat nog zou kunnen, dat was destijds ook een expiriment. Die had een super holsteiner moeder en zag er zelf heel erg goed uit. En heeft geweldige dingen gedaan voor de fokkerij.

Ik ben alleen maar voor een proef met de Fredriksborger als hij voor de HKC komt en het hele traject doorloopt met alle toeters en bellen. En dan eerst beperkt inzetten en veulens beoordelen.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:32

Ik ben nog niet zo overtuigd van zulke kruisingen :o
Voor bloedverversing zou ik het zelf eerder zoeken in de hoek waar al vaker wat vandaan gehaald is. Holstein bijvoorbeeld, of Hannover. Misschien komt dat ook wel omdat ik vooral sport-geïnteresseerd ben :)
In ieder geval heb ik nog niet zo lang geleden nog enkele Westfalers gereden die zo door konden gaan voor Geldersen. Ze voerden slechts enkele procenten volbloed, hadden massa en bot, sterk gebruik van het achterbeen, front en zeer allround inzetbaar, mede dankzij het karakter. Deze paarden gingen qua bloedvoering terug op hengsten als Grande en Duellant.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:42

Ja precies Aimee...dat is inderdaad wat ik ook het liefst zou zien.
Maar ja..Geld he.