Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:38

Aimee, wij zitten op hetzelfde spoor :j
We hebben hier voor Viev ook al overwogen om daar een Hannoveraan bij te doen. En dan vooral eentje die goed in het type staat, maar die ook nog eens een zeer goed karakter heeft.
Die wat koeler is in de kop. Bij ons zijn het alle 3 nogal zenuwpeesjes. Dat zou ik graag minder zien. Dan komt het eigenlijke blije, ongecompliceerde ook beter naar voren. Nu wordt dat wel eens in de weg gezeten door hun zenuwen.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:56

Ilegra, als je van een zwaar warmbloed houdt, dan kun je met je Gelderse merrie uitstekend shoppen bij de Groningers. Maar ik ben denk ik meer zoals Natasja, mijn voorkeur gaat uit naar een middelzwaar warmbloed paard. Vind bijvoorbeeld Vidieni van Janne een uitgesproken voorbeeld, maar haar nakomelingen mogen beslist niet luxer. Internet is qua zoeken een handig medium, leuk om ideeën op te doen, maar als het op echte hengstenkeuze aankomt, wil ik de hengsten wel 'live' zien!

Ga dit jaar weer naar Verden en me er nog eens in verdiepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:48

Ik begrijp dat er mensen niet zo gecharmeerd zijn van een Groninger omdat hij dan Front zou missen en te zwaar zou zijn.
Maar misschien zou Alderik dan nog wel wat kunnen betekenen.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64348
Hij is een halfbroer van Lisa (de merrie van Lia).
Hij is dan wel goed gekeurd als Groninger maar voert veel Gelders bloed en is ook de lichtere hengst vergeleken met de andere hengsten.
http://www.feelfreefoto.nl/view.asp?serieid=28&serieindex=4

Eigenlijk vraag ik mij dan ook wel af of je door te kruizen met Hannoveraans of Holsteiners (frederiksborger) nog mag spreken van een Gelders paard.
Ik vind dat je dan eigenlijk niet meer kunt praten over Nederlands erfgoed.
Het is dan meer Europees erfgoed :D

Overigens is er naar mijn idee meer gebruik gemaakt van Selle Francais hengsten.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:50

Het is toch sowieso Europees erfgoed als je het op die manier wil bekijken. Er is altijd invloed vanuit buitenlandse stamboeken geweest.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:23

Groninger hengsten zoals Alderik en Mats zou ik niet op spugen hoor; Die doen in niets onder voor Gelderse hengsten als Galant, Nickson en Ahoy. Die zouden beter passen binnen het Gelders paard dan bijvoorbeeld een Briar; want: wie wil er zoveel inleveren op achterbeen-gebruik voor zoveel geld?

Mats:
Afbeelding

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:19

Alderik, Extase en Marengo vind ik zo op een plaatje nog
wel de moeite waard. Zou ze dan een keer live moeten bekijken,
maar onder welk stamboek vallen zij?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:45

Ilegra schreef:
Eigenlijk vraag ik mij dan ook wel af of je door te kruizen met Hannoveraans of Holsteiners (frederiksborger) nog mag spreken van een Gelders paard.
Ik vind dat je dan eigenlijk niet meer kunt praten over Nederlands erfgoed.
Het is dan meer Europees erfgoed :D

Overigens is er naar mijn idee meer gebruik gemaakt van Selle Francais hengsten.


Er is heel veel bloed gehaald uit Duitsland. Zeker aan het begin van de stamboek voering

Cicerro II kwam uit Holstein. Hij is de grootvader van een van de grondleggers van het Gelderse paard..Domburg.
Afbeelding
Vader van de moeder van Domburg was Mentor. Die was ook Duits gefokt. En die kwam weer uit een merrie van Joubertinus, Hanoveraans gefokt.


Een ander stamlijntje. De lijn van Nubert en zijn vader Ebert.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=3508
Duits gefokt
Nubert:
Afbeelding
Ebert:
Afbeelding

Er is ook gebruik gemaakt van Frans bloed. L'Invasion bijvoorbeeld. Maar dat was al weer in de periode van de omvorming naar een meer rijtypisch paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:14


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:41

Ik vindt Mats qua exterieur het meest aanspreken maar qua bloed vint ik Farao wel erg interessant. Alleen die kleur :roll: Er is er echt geen een vos of roodbruin he?

Ik weet het je mag een paard niet op z'n kleur beoordelen maar ja.....

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:56

Albert schreef:
Groninger hengsten zoals Alderik en Mats zou ik niet op spugen hoor; Die doen in niets onder voor Gelderse hengsten als Galant, Nickson en Ahoy. Die zouden beter passen binnen het Gelders paard dan bijvoorbeeld een Briar; want: wie wil er zoveel inleveren op achterbeen-gebruik voor zoveel geld?


Heb jij al zoveel Briars gezien dan dat je zeker weet dat je inlevert op het ab-gebruik?

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:12

Drie. Voor dat dekgeld is de kwaliteit mager.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:24


SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:41

Albert schreef:
Drie. Voor dat dekgeld is de kwaliteit mager.


Wat ik me dan afvraag is: heb je de moeders ook gezien? Van wat voor kwaliteit waren zij?

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:21

NatasjavE schreef:
Briar bewijst zich ook in de fokkerij. duur is ie dat is zeker. Gewoon op een merrie met een goed achterbeen zetten

en dan ben je voor minimaal €1200,- achteruit aan het fokken. Nee, dank je.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:30

Er zijn er ook bij de Gelderse hengsten bij die een niet al te geweldig achterbeen gebruik hebben. Dan heb je er gratis inteelt bij. Het gaat om het vrije bloedlijn en het goede type. Als je een merrie hebt die dat kan compenseren ben je opdat moment niet aan het achteruit aan het fokken.. dan ga je vorruit. Er zijn genoeg Briars met een goedachterbeen en er zijn er inmiddel ook al een aantal in de hogere dressuurklasses.



Maar geen Briar dus..geef jij dan maar een een hengst met een vrije bloedlijn, in het Gelderse type, voldoende modern en waar je een vb papier bij krijgt?

Een Alexandro zonder El Corona zeg maar..de nieuwe Amor/Eclatant/Normann dus. Welke hengst is dat?

..
..
..

Lastig he?

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:33

Als je zo zwaar hecht aan het VB papier wel, maar wij hebben geen enkel probleem met een A register omdat je daar weer gewoon verder mee zou kunnen fokken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:39

Okey Reg A. prima...

Maar welke hengst?.. Ik bedoel ik zou graag een Koss vrije merrie uit mijn paard willen fokken..maar dan loopt ik al aardig vast al ik het door mij gewenste moderne Gelderse paard wil fokken.

Even voor de goed orde..Ik heb geen plannen richting Briar om precies hetgeen wat Albert al zegt..het achterbeen.

Miijn merrie heeft een goed achterbeen, maar er zit wel Zep in..dus een minder achterbeen kan maar zo terug komen. (voor Briar moet het goede snelle achterbeen meer in de stam verankerd zijn vind ik)

Maar ja...wat dan?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:42

Ik had al wat gesuggereerd toch O:)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:47

Oja...Weyden..wat kost zo'n portie DV :D (lijkt wel of je het over een portie bitterballen hebt.)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:56

Ah 1250 euro en lijnenteelt op Duellant via de moederlijn van Western Star.... Ai dat kon wel een passen.. (Bella is Elegant x Zep x Commandant x Eclatant-Duellant...okey wat verder weg...maar wie weet.)

Heb jij een standfoto van Weyden...en dan het liefst uit zijn glorietijd.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:22

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:07

Ik zal binnenkort even foto's uploaden van de Hero die wij gefokt hebben.
Was op en top een Gelders paard.
De dames Schilder hebben een paar jaar terug ook een Hero (x Ahoy) voorgebracht en ook die stond aardig goed in het type.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:53

De Hero van de dames Schilder stond goed in het type was wel wat onderstandig, maar had veel te weinig ruimte in zijn beweging

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 06:09

Lia_ schreef:
Ik zal binnenkort even foto's uploaden van de Hero die wij gefokt hebben.
Was op en top een Gelders paard.
De dames Schilder hebben een paar jaar terug ook een Hero (x Ahoy) voorgebracht en ook die stond aardig goed in het type.


Ustinov ken ik nog wel van de foto. Met de buikvlek toch? Inderdaad een mooi paard.

Hoe kwamen jullie destijds bij Hero? Ik ken de hengst niet echt goed.

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:26

We hadden hem op de HK gezien en hij sprak ons gewoon heel erg aan.
Dat het KWPN hem niet nam interesseerde ons niet zoveel omdat hij toch al was goedgekeurd voor Oldenburg.
De combinatie heeft ook precies zo uitgepakt als we hadden verwacht.