Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:18


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:24

Ja precies. Helemaal mee eens.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:27


stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:22

Ik hoop alleen dat nu niet iedereen achter een duitser of een rijpaard aan hobbelt wat dan dekken onze eigen gelderse hengsten zo dadelijk niets meer.
Geen dekkingen, is geen geld voor hengsten houders, dus is een gelderse hengst comercieel niet interresant, waardoor er nog minder worden aangeboden op de keuring, de goede nog eerder worden verkocht voor de sport, eind resultaat einde gelderspaard

GJ9

Berichten: 4473
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:31

Maar het zou toch mooi zijn als er een hengst daaruit komt die nog goedgekeurd wordt ook? Wel beetje idealistisch, maar zo kan je bloedspreiding krijgen. En voor sommigen zit er niets anders op, maar dat is idd wat anders dan 'iedereen'.

(Of kan je uit zo'n combi geen KWPNer fokken)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:16

stoffel schreef:
Ik hoop alleen dat nu niet iedereen achter een duitser of een rijpaard aan hobbelt wat dan dekken onze eigen gelderse hengsten zo dadelijk niets meer.
Geen dekkingen, is geen geld voor hengsten houders, dus is een gelderse hengst comercieel niet interresant, waardoor er nog minder worden aangeboden op de keuring, de goede nog eerder worden verkocht voor de sport, eind resultaat einde gelderspaard


Dat is waar! Je komt dan in een soort negatieve spiraal.. Daar moeten de Gelderse fokkers of beter nog: fokkers met een Gelderse merrie, wel rekening mee blijven houden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:44

stoffel schreef:
Ik hoop alleen dat nu niet iedereen achter een duitser of een rijpaard aan hobbelt wat dan dekken onze eigen gelderse hengsten zo dadelijk niets meer.
Geen dekkingen, is geen geld voor hengsten houders, dus is een gelderse hengst comercieel niet interresant, waardoor er nog minder worden aangeboden op de keuring, de goede nog eerder worden verkocht voor de sport, eind resultaat einde gelderspaard


Mijn paard gaat ook een keer(of meer) onder een Goedgekeurde Gelderse hengst...alleen al om die rede...maar ik zit ook een beetje om me heen te kijken hoe ik een bijdrage aan de bloedspreiding kan leveren. Ik heb, al zeg ik het zelf, best een mooie merrie die Koss vrij is.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:52

@Natasja: dat doen wij ook :j We gaan sowieso Vitens bekijken en ik denk ook Negro. En dan maar zien wat ervan komt :D Wel leuk dat we beiden een Elegant merrie hebben, met daarachter ook in beide gevallen vrij bloed. Hoop voor je dat Bella ster of Voorl. keur wordt aankomende zomer!! *D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:07

Ja ik hoop op een sterretje. In de hoefslag stond een Elegant stermerrie...en ik vind Bella eigenlijk mooier :o :o
maar ja beweging telt ook he..en ik ben wellicht niet objectief..tja ach..we zien van de zomer wel.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:19

als je die merrie uit De Hoefslag ziet lopen, valt je mond open.
Ze kan echt heel apart bewegen!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:34

Dat geloof ik meteen Leonora..volgens mij komt ze ook uit een goed stammetje.

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:54

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:10


stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:49

Die beste man noemt een nakomeling van een volbloed hengst nog 100% gelders. Als je echt wilt weten of ze in aanmerking komt als gelders of dat je er een gelders veulen uit kunt fokken gewoon even het KWPN bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:37

Jammer dat er zoveel voorbij gaan aan Nickson ;( .
Ik lees hier over uitstapjes naar rijpaarden met een dosis Gelders bloed terwijl er eigenlijk nog wel wat keuze is voor een merrie die bijvoorbeeld Parcival als papa heeft.
Als je voor bloedverruiming gaat zou Nickson ook nog wel een goede mogelijkheid zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar is omdat hij te tuigtypisch is want dit hoeft toch geen enkele belemmering te zijn voor dressuur.
En als het is omdat hij niet goed genoeg zou zijn, waarom heeft het kwpn hem dan goed gekeurd?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:52

Hij was eerst op wacht gezet, ivm zijn nakomelingen. Nu blijkt hij zulke goede dochters te hebben dat hij weer beschikbaar is. Ik vraag me alleen af wat ik dan fok, als ik Nickson gebruik. Op de hengstenshow van 2006 heb ik em gezien, maar toen zag hij er nogal schraal uit en met lang haar. Kan er eigenlijk weinig van zeggen.
Ken ook geen kinderen van hem. Feit is wel, dat wij geen te tuigtypisch paard willen omdat het de aanleg voor de dressuur wel degelijk beinvloedt!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:37

Ilegra schreef:
Jammer dat er zoveel voorbij gaan aan Nickson ;( .
Ik lees hier over uitstapjes naar rijpaarden met een dosis Gelders bloed terwijl er eigenlijk nog wel wat keuze is voor een merrie die bijvoorbeeld Parcival als papa heeft.
Als je voor bloedverruiming gaat zou Nickson ook nog wel een goede mogelijkheid zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar is omdat hij te tuigtypisch is want dit hoeft toch geen enkele belemmering te zijn voor dressuur.
En als het is omdat hij niet goed genoeg zou zijn, waarom heeft het kwpn hem dan goed gekeurd?


Voor de dressuur hoeft dat geen belemmering te zijn...maar ik vindt Nickson gewoon niet mooi. Ik heb al wat tuigbloed in mijn merrie zitten en dat ben ik toch bang dat ik een tuigpaard fok ipv een gelders paard. Dan is Sirius meer een optie. Of zelfs Sander (niet vriendje Aimee) Sander vindt ik mooier dan Nickson.

Voor mij zijn de mogenlijkheden binnen de Gelderse fokrichting:

Alexandro (El Corona lijn)
Laurentz
Sirius
Parcival(El Corona Lijn)
Koss (El Corona lijn)
Zethar(El Corona lijn)

Zeker niet:

Ahoy
Rubus
Nickson
Vitens (en dat vind ik jammer maar komt uit een Zep moeder)
Galant (want halfbroer van Elegant)

Via DV wel
Bazuin
Zichem

Rijpaarden:

Negro(verkeerde kleur :D )
Montecristo (El Corona lijn)
Weyden (DV)
Inspecteur
Briar

Tuigpaarden:
Sander
Bakboord
(zijn er nog wel eenpaar met zeer weinig Hackney)

Alleen bij Laurentz blijf ik Amor vrij binnen de Gelderse hengsten...maar voeg ik wel Oregon toe...
Ook Inspecteur, Montecristo en Negro voeren het bloed van Amor.

En dan heb ik het nog makkelijk met mijn merrie. Een beetje inteelt heb ik overigens geen probleem mee

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:12

Pletje, ik heb wel foto's van een Nickson x Galant merrie. Evt. kan ik ook foto's maken van haar twee zonen, één Parcival en één Upperville. (Helaas is de laatste ook al geruind)
Mocht je daar interesse in hebben.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:39

Wat zit er nog meer achter die merrie? Galant en dan...?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:49

Ben zelf met de eigenaar bezig met een elegant x sirius merrie erg mooi dier, vorig jaar ster geworden. Momenteel staat er ook erg veel half gelders te koop. Vind dat toch zo zonde heb je een gelderse (ster) en dan zet je er geen gelderse hengst op.

Ga dit jaar toch echt maar op gelderse jacht!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:14

Fairytail. Er zijn al veel Gelderse (ster)merries waar de bloedspreiding een probleem vormt. Als je een Parcival x Elegant x Laurentz hebt..zoek daar maar eens een hengst voor.

De combinatie moet natuurlijk wel een goed paard opleveren.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:23

Dat is waar, het is gewoon erg lastig. Vind het persoonlijk erg jammer dat de eigenaar van mijn verzorgpaarden (2 ster merries) niet meer fokt. Snap het ook wel hij wil gewoon lekker rijden maar voor het voortbestaan van het gelders paard wel jammer!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:51

Tja ik ga eerst ook rijden met mijn Gelderse merrie.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:36

Pletje: Nickson x Galant x Elegant x Sateliet x Irak

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:23

@Patricia: Elegant en Satelliet zitten ook in de pedigree van mijn merrie :j Kan je die foto's laten zien?