Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:34

Ik vind het Amorbloed in Sirius wel heel ver gezocht om er een probleem mee te hebben

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:35

@Shan: ik had je gewoon verkeerd begrepen :) Nu is het me duidelijk waar je op doelt.

Wat ik me afvraag is: waarom worden er niet meer jonge hengsten op de HK aangeboden? Met slechts 4 of 5 hengsten per jaar op de 1e bezichtiging is de kans op een ggk dekhengst natuurlijk minimaal. Volgens mij liggen hier ook nog kansen :j Zo vind ik het jammer dat de volle broer van mijn merrie, met dus een mooie vrije lijn, niet aangeboden is. Wellicht kan er een soort "opfok-project" gestart worden met hengstveulens uit interessante lijnen.

En er komt dit voorjaar nog een Sander hengst in het onderzoek toch?

@Natasja: Hopelijk zijn er meer hengsten beschikbaar tegen de tijd dat jij gaat fokken met Bella :D

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:38

In zo'n kleine fokrichting zal het wel nauwelijks rendabel zijn om een goedgekeurde hengst te houden.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:39

Er vallen al veel jonge hengsten af om veterinaire redenen.
Verder zijn de kosten erg hoog, en is een goede gelderse meer waard als sport paard dan als dekhengst.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:44

Maar als gepassioneerde fokker is er toch niets mooiers dan een ggk hengst te fokken? Ik geloof niet dat je met een goede Gelderse echt veel geld kunt verdienen, op de uitzonderingen na. Volgens mij moet dat je streven ook niet zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:48

stoffel schreef:
Ik vind het Amorbloed in Sirius wel heel ver gezocht om er een probleem mee te hebben


Wel als ik daarna weer Amor bloed moet gebruiken. Ik ben niet bang voor een Koss... Het lijkt mij alleen niet verstandig om, net als bij het bloed van Domburg en Oregon, het bloed van Amor te blijven stapelen.

En Amor is ook niet de rede om Sirius(die ik wellicht ooit wel probeer)te laten staan. Het is de hengst zelf waardoor ik twijfel.

Ik zoek echt een Alexandro...maar dan zonder Koss/El Corona. Maar ik denk dat er zo meer zijn.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:51

Pletje123 schreef:
Maar als gepassioneerde fokker is er toch niets mooiers dan een ggk hengst te fokken? Ik geloof niet dat je met een goede Gelderse echt veel geld kunt verdienen, op de uitzonderingen na. Volgens mij moet dat je streven ook niet zijn.


Euh.... We leven in Nederland hè, hier moet aan alles geld verdient kunnen worden ;) :D :+

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:53

Aimee schreef:
Pletje123 schreef:
Maar als gepassioneerde fokker is er toch niets mooiers dan een ggk hengst te fokken? Ik geloof niet dat je met een goede Gelderse echt veel geld kunt verdienen, op de uitzonderingen na. Volgens mij moet dat je streven ook niet zijn.


Euh.... We leven in Nederland hè, hier moet aan alles geld verdient kunnen worden ;) :D :+


Dan kan je je paarden maar beter meteen verkopen, want rijk word je er meestal niet van :+ Mij zou het er niet van weerhouden. Als we uit Zam ooit een goede zoon met een Gelderse vader kunnen fokken, dan kan ik je er de donder op zeggen dat die dan naar de HK gaat :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:53

Pletje123 schreef:
En er komt dit voorjaar nog een Sander hengst in het onderzoek toch?

@Natasja: Hopelijk zijn er meer hengsten beschikbaar tegen de tijd dat jij gaat fokken met Bella :D


Ria denkt de Sander niet terug te zien.


Jawel, ze gaat zowiezo ook een keer onder Alexandro. En ik flirt ook met Negro. Maar ik wil ook graag een vrij lijntje fokken die echt Gelders is.

Ik hoop dat er volgend jaar nog een Upperville komt die geen Zep/Elegant voert. Charisma komt...maar heeft in de 3e generatie Zep...nou misschien dat ik dat nog wel durf al het achterbeen goed is.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:54

Daar heb je zeker gelijk in Aimee.
Het is en blijft zonde dat er zo weinig mee gefokt word en eigenlijk zo weinig hengsten zijn. Ik verzorg drie gelderse waarvan 2 sterren maar daar word ook niet mee gefokt.
Ik vind sowieso dat er weinig gelders in de handel is en als je het vind er inderdaad bloed van buiten af in zit, iets wat ik echt zonde vind.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:55

Pletje123 schreef:
Dan kan je je paarden maar beter meteen verkopen, want rijk word je er meestal niet van :+ Mij zou het er niet van weerhouden. Als we uit Zam ooit een goede zoon met een Gelderse vader kunnen fokken, dan kan ik je er de donder op zeggen dat die dan naar de HK gaat :j


Al moet ik hem zelf aanhouden en voorbrengen...Maar jullie mogen echt niets tegen Patrick zeggen he... :D

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:57

Hmm.. ik hoop dat die Sander nog een kans krijgt!

Negro past ook op Gelderse merries inderdaad, hoewel ik wel wat huiverig ben voor het korte voorbeen wat hij wel eens wil geven. Alexandro vind ik ook helemaal fantastisch!

@Fairytail: om die reden willen we onze Voorl. Keur + PROK merrie dus dit voorjaar wel laten dekken. Ik vind het anders zo zonde van zo'n merrie. Eerder had ik een andere mening hoor :o Zie ook ons Aachen veulen.

@Natasja: wie is Patrick? :P

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:59

Het hangt er natuurlijk van af als je de sport in wilt combineerd dit gewoon niet met fokken maar deze paarden zijn puur recreatief. Ik had persoonlijk graag met zijn oudere merrie nog een veulen gefokt want ze heeft een pracht dochter. De eigenaar heeft een ster gekocht en heeft er drie voor terug gekregen :P

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:01

Wat voor merrie is die oude merrie dan?

Wij gebruiken onze merrie voor de sport en fokkerij. Zeker op lager niveau (B/L) moet dat te doen zijn. Weet ook zeker dat ze de potentie heeft om het Z te behalen. Ze is alleen wel heel erg kijkerig, dat zit ons nu nog wat in de weg. Haar zoon van Aachen wordt straks als sportpaard ingezet.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:03

Actieve werkwillige merrie met echt spring talent van elegant x symphonie 11 jaar. Leuk aanhankelijk beest wil haar eigenlijk wel kopen :Dd

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:59

Citaat:
="Pletje123"


@Natasja: wie is Patrick? :P

[/quote]


Mijn eigen Gelderse dekhengst. Er staat een foto van hem + 2 nakomelingen in mijn profiel. Zijn verrichtingsonderzoek heeft hij afgelegd aan de radbouduniversiteit te Nijmegen. Hij is geboren in Doetinchem.

:D :D

Sorry iedereen voor deze off-topic reactie maar dit is een runninggag uit uit Gelderse topic :D


Waarom lukt die quote nou niet meer?

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:06

NatasjavE schreef:
Pletje123 schreef:

@Natasja: wie is Patrick? :P



Mijn eigen Gelderse dekhengst. Er staat een foto van hem + 2 nakomelingen in mijn profiel. Zijn verrichtingsonderzoek heeft hij afgelegd aan de radbouduniversiteit te Nijmegen. Hij is geboren in Doetinchem.

:D :D

Sorry iedereen voor deze off-topic reactie maar dit is een runninggag uit uit Gelderse topic :D


Waarom lukt die quote nou niet meer?


Whahahahahaha :D :D :D Mooie donkere kleur geeft 'ie zeg! Maar ik dacht dat jij alleen van vossen hield? :+ :D

Okeey.. en nu gaan we weer heel braaf on-topic O:)

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:44


AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:46

shan schreef:
In het kader van de bloedspreiding bedoelde ik Pletje. :D

AWvL blijft steeds maar beweren dat er voldoende bloedlijnen zijn buiten de nu beschikbare hengsten om.
Maar hij geeft nooit eens namen.
Ik vind dit vaag gedoe, waarmee hij bij ministeries, KWPN ed geen poot aan de grond krijgt.

Ik waardeer het ten zeerste wat hij doet voor het Gelders paard, gelukkig dat er mensen zijn die er verstand van hebben en zich er hard voor maken.
Ook ik vind dat deze 'genen' bewaard moeten blijven zodat we er naar terug kunnen grijpen later (en dat dit punt een keer komt daarvan ben ik overtuigd)
Maar hij moet wel de oogkleppen afdoen en het realistisch bekijken.
Op deze manier gaat het nl niet werken, ben ik bang.
Zo werkt het alleen maar averechts en worden de mensen op een gegeven moment een beetje moe van het gezever, dit doet het gelders paard weer geen goed.
Zoals ik al eerder aangaf, kom met duidelijke concrete plannen.
Stel op papier een fokprogramma op. (met namen)
Daarmee kom je veel verder bij Gerda en het KWPN.
Steeds maar vertellen dat het einde van het Gelders paard in zicht is en vervolgens geen duidelijke oplossingen aandragen is echt verspilde tijd.


Ik kom na even zoeken wereldwijd tot een lijst van minstens 13 hengsten die voldoen aan de originele bloedvoeringseisen voor Gelders paard, zoals eerder in dit topic vermeld bij de bloedvoeringseisen van de GPA. Hiervan is vers sperma of diepvriessperma verkrijgbaar.
Dit zijn andere hengsten dan in de lijst van Gelderse hengsten van het KWPN staan vermeld of waarvan sperma in de genenbank is opgeslagen of die bij het IHW als Gelderse hengst zijn goedgekeurd.
Deze hengsten ga ik hier om verschillende redenen nog niet met name noemen.

De lijst met halfbloed-Gelderse hengsten zoals Recruut, Anriejetto en Farrington is nog groter. Door zo’n hengst te combineren met een oude originele merrielijn kan weer een hengst met 75% Gelders bloed teruggefokt worden die een vrije bloedlijn heeft.
Zo lang die paar merries er nog zijn is ander bloed ook nog niet nodig.

AimeeJarig

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:51

Nog niet nodig? Kom op, hierboven worden al twee voorbeelden genoemd. Nieuw bloed is in zo'n kleine fokkerij ALTIJD nodig.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:06

Door het KWPN-beleid van de laatste jaren is de keuze voor de fokkers inderdaad kleiner. Maar dit is tijdelijk en de oude hengsten als Ahoy, Elegant, Galant, Laurentz zijn er nog.
Als nu begonnen wordt met het terughalen van andere bloedlijnen komen over vier jaar daaruit weer vrije bloedlijnen beschikbaar. Maar dan moet er nu wel een ander fokbeleid komen dan de afgelopen tijd.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:11

Zeker mee eens, nu is de stap om actie te ondernemen!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:44

Het kan een gemotiveerde fokker die zijn eigen fokdoel gesteld heeft niets schelen of deze hengst bij bepaalde stamboeken wel of niet is geregistreerd,
zo'n fokker denkt op langere termijn en die weet dat zijn tijd dan wel komt.


Citaat:
Ik kom na even zoeken wereldwijd tot een lijst van minstens 13 hengsten die voldoen aan de originele bloedvoeringseisen voor Gelders paard, zoals eerder in dit topic vermeld bij de bloedvoeringseisen van de GPA. Hiervan is vers sperma of diepvriessperma verkrijgbaar.
Dit zijn andere hengsten dan in de lijst van Gelderse hengsten van het KWPN staan vermeld of waarvan sperma in de genenbank is opgeslagen of die bij het IHW als Gelderse hengst zijn goedgekeurd.
Deze hengsten ga ik hier om verschillende redenen nog niet met name noemen.

Wereldwijd 13 hengsten is natuurlijk niet heel veel.
Wat moeten we met vers sperma uit de States?

U zal best goede redenen hebben om deze hengsten nu niet bij naam te noemen, maar ze zullen niet piepjong meer zijn, als ze straks dood neervallen en we hebben ze niet gebruikt omdat we niet van hun bestaan wisten dan hebben we er niets meer aan.

Zelf ben ik zeer geinteresseerd in deze hengst (half gelders weliswaar) maarja hij staat wel in Amerika!

http://www.fokt.nl/phpBB3/viewtopic.php ... it=olivier

Hebben ze natuurlijk DV van, maar goed dat is toch een hele onderneming.
Ik denk niet dat ik als hobbyfokkertje zonder connecties en de juiste weg, dit avontuur aanga.

Ook voor Alexandro is grote interesse vanuit Amerika, dus met een beetje pech raken we die ook nog kwijt. (al is het niet mijn persoonlijke favoriet, maarja dat is smaken verschillen)

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:05

AwvL, even voor mijn beeldvorming: verwachten jullie echt dat als je paarden gaat fokken zoals ze waren in de jaren '60 dat daar dan ook kopers voor zijn? Of willen jullie die alleen maar fokken om ze maar gefokt te hebben?
Dat van het behoud van de oude bloedlijnen blijft me ook een beetje bezighouden. Je kunt er ook vanuit gaan dat met die oude bloedlijnen de basis gelegd is om breed te kunnen blijven in bloedvoering en dat die stevige basis ook echt zorgt kwaliteit behouden blijft. De oude bloedlijnen waren ook ooit nieuw en hadden toen ook een oude bloedlijn als basis en zo is het ook met de fokkerij van vandaag de dag, over enige generaties is dat ook oud bloed. Het lijkt mij een verkeerd uitgangspunt om maar te blijven denken dat oud het beste brengt, ik zou eerder kritisch open staan voor iets nieuws en goed met goed combineren in plaats van krampachtig terug te blijven kijken in de fokkerij.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:35

AWvL schreef:
Door het KWPN-beleid van de laatste jaren is de keuze voor de fokkers inderdaad kleiner. Maar dit is tijdelijk en de oude hengsten als Ahoy, Elegant, Galant, Laurentz zijn er nog.
Als nu begonnen wordt met het terughalen van andere bloedlijnen komen over vier jaar daaruit weer vrije bloedlijnen beschikbaar. Maar dan moet er nu wel een ander fokbeleid komen dan de afgelopen tijd.


Daar blijft voor mij alleen Laurentz dus van over....en dat moet dan wel net passen op mijn merrie he. En zelfs met Laurentz voeg ik erg veel Oregon toe..maar liefst 7 keer in totaal in het veulen.

Ahoy zal ik nooit mee dekken. Nog niet misschien.

Wat denkt u van een hengst die uitmuntend in het Gelderse type staat maar wel uit een totaal andere hoek komt. Puur omwille van de bloedspreiding? bv zoals een tijdje geleden in het Gelderse huiskamer topic geopperd.. Een Fredriksborger. En deze dan langs de KWPNmaatlat leggen(gerontgend, cornageonderzoek, verrichtingsonderzoek) Een Fredriksborger heeft het zelfde fokdoel als het Gelderse type.