Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:56

Nieuwsredactie


Afbeelding
Er waren weer veel trekpaarden in Noordwelle (foto 2008)
foto: http://www.horsecapture.nl
Wie afgelopen zaterdag in het kleine dorpje Noordwelle, gelegen op Schouwen-Duiveland, was waande zich zo rond het middaguur terug in de tijd. Op de ring stonden vele koudbloeden, de trekpaarden van weleer en veel Haflingers en Fjorden, af en toe kon men een warmbloed spotten. De historische Travalje op de ring maakt het plaatje compleet.

Ongeveer 150 paarden stonden omstreeks 10.00 uur op de ring versierd, klaar om richting het strand te vertrekken. Straô 2009 voor Noordwelle was begonnen. Al vanaf negen uur 's ochtends was er hoefgetrappel te horen. De beide, speciaal daarvoor aangewezen, parkeerplaatsen stonden tot de nok toe afgeladen met trailers. Een paar jaar geleden is het maximaal aantal deelnemers door de organisatie vastgesteld op 150 combinaties, méér kan het dorp ook niet aan. De 150 paarden werden op de parkeersplaatsen opgetuigd en versierd. De versieringen varierden bij de paarden van kleurige pompoenen tot kunstige in elkaar gevlochten dennetakken met rozen. Van de ruiters zelf was de één gekleed in tradionele kleding, de ander reed simpel op klompen. Soms was een simpel dekje het enige wat de ruiter en het paard scheidde. Om 10.30 vertrok de stoet vanaf de ring richting "Huize" Zeelandia om te vertrekken richting het strand. Ondertussen konden de kleine kinderen zich in Noordwelle vermaken met het ringsteken.

Bij de duinovergang 'Kijkduin' aan de Rampweg ging de stoet het strand op. Vele belangstellenden stonden op het strand te wachten om de stoet voorbij te zien gaan. De rit over het strand is ruim een kilometer lang, pas bij de Zeeuwse Stromen komt de stoet van het strand af. Bij de Zeeuwse Stromen kon warme chocomel, met of zonder rum, genuttigd worden. Na de pauze vertrok de stoet richting het nabijgelegen Renesse om zo weer omstreeks 14.30 om gevangen te worden door de lokale muziekvereniging die stoet Noordwelle in begeleidt. Aansluitend werd op de ring het ringsteken gehouden. Omstreeks 16.00 uur begon in het dorpshuis de livemuziek waarbij de winnaar van het ringsteken en de mooist versierde combinatie bekend werd gemaakt.

Foto's van Noordwelle 2009 zijn hier te zien.
Ook foto's van de straôfeesten van Burgh-Haamstede en Renesse zijn op deze website te bekijken. Onlangs riep de Provincale Zeeuwse Courant op tot het inzenden van (oude) foto's van voorgaande straôfeesten. Hier werd massaal gehoor toe gegeven en er kwamen enkele zeer interessante foto's, oude krantenknipsels en zelfs een kort filmpje uit 1935 naar boven. De foto's en krantenknipsels kun je hier vinden.

Er zijn nog drie straôfeesten te gaan. Het volgende straôfeest is aanstaande zaterdag in Ellemeet. De week daarop in Scharendijke en als laatste Serooskerke.

Het programma van Ellemeet vind je hier.
Het programma van Scharendijke vind je hier.
Het programma van Serooskerke vind je hier.

Doe jij mee met één van deze straô's en lijkt het je leuk om een verslag te schrijven? Neem dan contact op met de Nieuwsredactie.

Verwant artikel
[VN] Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon
[ON] Straôfeesten in volle gang
[VN] Fotoimpressie van het straôrieën in Burgh-Haamstede

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:23

Leuk.

De straô Noordwelle is de leukste straô om te zien, zeker voor mensen van buitenaf, die niet gewend zijn aan 'knollen' zoals ze hier genoemd worden.
Die bij ons dagelijks voorbij komen in het straatbeeld.
Het is natuurlijk een spectaculair gezicht en vooral niet te vergeten gehoor, om zoveel trekpaarden bij elkaar te zien en vooral te horen.

Straô Noordwelle komt ieder jaar langs ons huis voorbij (net als die van Ellemeet, Scharendijke en Serooskerke)

Voordat ik ze zelf hoor of zie, staan mijn paarden thuis al te luisteren en te voelen in opperste staat van paraatheid!!!
Zij voelen de grond letterlijk al dreunen als het hele spul nog niet in zicht is!


Heel leuk ook om die oude foto's te zien Sammie!

Ylifra
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Sijbekarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:28

Schitterend, wil er graag een keer naar toe.

Charlie_

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:16

Was erg leuk, ik heb mee gereden!

Anoniem

Re: Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:47

wow gaaf al die trekpaarden :D

Yavanna

Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:47

Alleen een paar kleine correcties :) Er waren dit jaar 155 inschrijvingen, echt geweldig, en ipv half 11 reden ze om half 12 pas van het dorp weg.
Het was echt geweldig om te zien, en heb er erg van genoten. Ik reed niet mee, maar mijn dochter wel op ons paardje, geen knol, maar een nrps er.
Ik denk dat er zo'n 130 knollen meereden en de andere 25 waren " gewone" paarden.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:36

Op dit moment ben ik bijna op de helft van de foto's, heerlijk om te zien! Het lijkt me een geweldig feest om bij te wonen :) Prachtig al die sterke koudbloeden!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:56

Ik heb meegereden. Sta ook vaak op die foto's zag ik.
Het was echt heel gezellig :D

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:57

Yavanna schreef:
Alleen een paar kleine correcties :) Er waren dit jaar 155 inschrijvingen, echt geweldig, en ipv half 11 reden ze om half 12 pas van het dorp weg.
Het was echt geweldig om te zien, en heb er erg van genoten. Ik reed niet mee, maar mijn dochter wel op ons paardje, geen knol, maar een nrps er.
Ik denk dat er zo'n 130 knollen meereden en de andere 25 waren " gewone" paarden.


Mij is verteld dat er 150 paarden meereden waarvan 95 trekpaarden. Al moet ik zeggen dat het er wel meer dan 95 leken.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Re: Noordwelle weer in het teken van de koudbloeden - straô 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:19

Prachtig zeg! :)