IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Didtje

Berichten: 507
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Ergens op de aardkloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:27

janderegelaa schreef:
Een erkenning intrekken op grond van een bestuurlijke crisis kan natuurlijk niet. Ik denk wel dat er bestuurlijk iets moet veranderen om zo de professionalisering mogelijk te maken. Gezien de afgelopen gebeurtenissen, die door het huidige IHW bestuur veel transparanter gecommuniceerd hadden moeten worden naar de leden vind ik wel dat daar voor Karel de Lange, Groenned & Consorten geen plaats meer is.

Uit diverse vergadering verslagen is gebleken dat Groenned al geruime tijd niet functioneerde zoals dat zou moeten en dat ze zelfs ernstige fouten gemaakt hebben. Daarnaast hebben ze financiële gegevens openbaar gemaakt en onrechtmatig briefpapier en adresbestanden van het IHW gebruikt.

Nu was het zo dat de voorzitter al had aangegeven om bij de eerstvolgende ALV zijn aftreden bekend te maken. De ontdekking van het achterhouden van overheidsdocumenten door de voorzitter heeft het bestuur genoodzaakt hem in het belang van het stamboek direct op non actief te zetten. Vervolgens hebben ze met heel veel geluk van het PVE toestemming gehad om alsnog de raportages in te leveren al was het maanden te laat. Hadden ze deze toestemming niet gehad dan was de erkenning ingetrokken en dat was dan 100% de schuld van de voorzitter geweest.



Een discusie is altijd Hoor en wederHoor.
En niet klakeloos van alles uit gaan als der geen bewijzen zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:28

@Arie, mooi weer spelen is leuk maar die rapportage had eind juni 2008 al binnen moeten zijn. Hier is ook een brief van die verzonden is door het PVE naar Groenned. Het huidige stamboekbureau heeft een kopie van deze brief in haar bezit en deze is voor een ieder in te zien op het stamboekbureau ( dus niet bij Groenned ).

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:37

Ook hier sla je plank weer volledig mis. De rapportage van juni, die conform de voorgeschreven tijd is ingeleverd, heeft een aantal vervolgvragen opgeleverd die voor 22 januari 2009 binnen had moeten zijn. Aan al deze voorwaarden van de PVE is nauwgezet voldaan.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:40

Waarom dreigde de PVE dan met intrekken omdat de documentaties niet waren ingeleverd?

Voor de lol?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:47

arie53 schreef:
Ook hier sla je plank weer volledig mis. De rapportage van juni, die conform de voorgeschreven tijd is ingeleverd, heeft een aantal vervolgvragen opgeleverd die voor 22 januari 2009 binnen had moeten zijn. Aan al deze voorwaarden van de PVE is nauwgezet voldaan.


Die datum was een ultimatum Arie. Dit omdat de ingeleverde rapportage door Groenned zoveel fouten bevatte dat er niet een aantal vervolgvragen waren maar een waslijst waar, als hier geen helder antwoord op gegeven kon worden, de consequentie aan zou hangen dat de erkenning ingetrokken zou worden. Overigens heeft Groenned die vragen in september al gehad en zij noch jij hebben die gecommuniceerd naar de rest van het bestuur.

bonnefooi

Berichten: 491
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: schone brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:19

Kan deze discussie niet per pb gevoerd worden?
Of ga dan om de tafel zitten maar niet open en bloot op een internetforum.
Wat een onvolwassen gedrag wordt hier getoond :n

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:46

janderegelaa schreef:
arie53 schreef:
Ook hier sla je plank weer volledig mis. De rapportage van juni, die conform de voorgeschreven tijd is ingeleverd, heeft een aantal vervolgvragen opgeleverd die voor 22 januari 2009 binnen had moeten zijn. Aan al deze voorwaarden van de PVE is nauwgezet voldaan.


Die datum was een ultimatum Arie. Dit omdat de ingeleverde rapportage door Groenned zoveel fouten bevatte dat er niet een aantal vervolgvragen waren maar een waslijst waar, als hier geen helder antwoord op gegeven kon worden, de consequentie aan zou hangen dat de erkenning ingetrokken zou worden. Overigens heeft Groenned die vragen in september al gehad en zij noch jij hebben die gecommuniceerd naar de rest van het bestuur.


Je hebt slechts een klok horen luiden. De rapportage is conform de voorschriften uitgevoerd en binnen het bestuur gecommuniceerd. De erkenning is hier überhaupt niet aan de orde. Dat zijn puur verzinsels. Elk stamboek dient aan de de jaarlijkse rapportage te voldoen om de erkenning te kunnen behouden. Dit staat standaard op de PVE rapportage. Nogmaals verdiep je eerst eens in de feiten alvorens je domweg maar wat uitkraamt.

Citaat:
Als je de dan toch een zinnige opmerking wil maken ga dan eens in op mijn opmerking dat Karel hengsteneigenaren tijdens de keuring adviseert om hun hengst niet bij het IHW maar bij zijn eigen EASP aan te brengen


Ook hier weet je weer van toeten noch blazen. Bonte hengsten kunnen en mogen bij het EASP niet eens worden ingeschreven. Het is overigens bekend dat je daar in het verleden regelmatig tegenaan hebt geschopt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:59

Op donderdag 29 januari heeft het huidige secretariaat aan mevrouw van der Ploeg een toelichting gegeven op vragen die wederom gerezen waren n.a.v. jullie aanvulllende rapportage. Daar hebben zij een periode de tijd voor gehad van het PVE. Deze correspondentie kan ieder belangstellend lid gewoon inzien.

En ik heb het natuurlijk niet over mijn ( bonte ) hengst. Ik zie niet in wat die in een niet erkend stamboek zou moeten. Overigens kan ik mij niet herinneren ooit tegen het EASP geschopt te hebben en ik heb er ook geen enkele reden voor. Maar het EASP staat volgens mij buiten deze discussie.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 03-03-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:59

Waar gaat deze discussie over?? Het raakt kant noch wal...
Is het misschien verstandiger om de brand te blussen en dan te kijken wie het vuur heeft aangestoken???

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:27

janderegelaa schreef:
Citaat:
Op donderdag 29 januari heeft het huidige secretariaat aan mevrouw van der Ploeg een toelichting gegeven op vragen die wederom gerezen waren n.a.v. jullie aanvulllende rapportage. Daar hebben zij een periode de tijd voor gehad van het PVE. Deze correspondentie kan ieder belangstellend lid gewoon inzien.


Het antwoord van mw. van der Ploeg spreekt hier voor zich en behoeft geen nadere uitleg.

Citaat:
En ik heb het natuurlijk niet over mijn ( bonte ) hengst. Ik zie niet in wat die in een niet erkend stamboek zou moeten. Overigens kan ik mij niet herinneren ooit tegen het EASP geschopt te hebben en ik heb er ook geen enkele reden voor. Maar het EASP staat volgens mij buiten deze discussie.


Wijze woorden.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:11

saaraah schreef:
Waarom dreigde de PVE dan met intrekken omdat de documentaties niet waren ingeleverd?

Voor de lol?


Mezelf nog maar even quotend, want ik word genegeerd :P

compromie
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:24

Saaraah
Helaas heeft Karel gelijk, denk ik, het zal een standaard onderschrift,, kunnen'' zijn.
Karel vermeld niet dat hij te veel aanvaringen heeft gehad met de P.V.E. aangaande E.A.S.P., wat negatief uitstraalt op het I.H.W.
Opzet was 1 jaar voorzitter Karel om het weer op poten te zetten, de andere jaren waren echt te veel, hoe moest het P.V.E. een voorzitter van 2 verenigingen bespelen zodat de erkende vereniging geen schade op kon lopen en zit Karel niet bij het I.H.W. om zijn E.A.S.P.te kunnen bevoordelen?
Dit gaat niet samen !!!
Enkele weken geleden,, lekte'' een bron zonder zijn naam te noemen, aanwezig zijnde tijdens kantoortijden in Zoetermeer, waarop ik mijn stukje in bokt geschreven heb, in principe wacht men op reactie van de leden om onder begeleiding met garanties bij het Groninger paard in een apart boek onder gebracht te worden.
Met alleen de N.E.W.P. is dit moeilijk te realiseren maar met het I.H.W. populatie zal dit mogelijk zijn ( met aansturing van P.V.V. op verzoek van de I.H.W. leden).
Mijn dank gaat uit naar E. Takens N.E.W.P. voor zijn reactie waar uit blijkt dat de samen werking met het Groninger paard echt mogelijk is.
Laat de modder partijen maar rustig verder modder gooien als lid kom je toch nooit de waarheid te weten van dit soort besturen.
Het oude of Nieuwe bestuur houden toch de boot af, in eigenbelang, maar u als leden I.H.W. kunnen toch het P.V.E. verzoeken of er begeleiding naar het Groninger paard met de garanties dat het oude bloed ( ook pools ect) behouden word in dit aparte boek Groninger paard zwaar warm bloed.
U moet niet vergeten het I.H.W. zit al vanaf medio 2006 in een ,, gedoog'' zone en als het P.V.V. de erkenning intrekt op wanprestaties van voorgaande en huidige I.H.W. besturen en het blijven weigeren om met het Groninger paard in zee te gaan, dan komen de leden met lege handen te staan en verdwijnt de populatie I.H.W. zwaar warm bloed.
De groep Takens daarin tegen heeft zich gedeeltelijk ,, veilig'' gesteld door de samen werking met het Groninger paard.
Er komt hoe dan ook een eind aan de erkenning vroeg of laat, maar ik denk dat het P.V.V. dankbaar in zal haken op dit ruziënd
bestuur en niet langer zullen ,, gedogen'' !!!
U als leden hebben het voor het zeggen in de vereniging en kunnen als groep ,, verontruste leden'' uw licht op steken bij de P.V.E.
Voorts vraag ik het Groninger paard en P.V.E. en E Takens om reactie of samen werking en opname in dit nieuwe Groninger paard, boek zwaar warm bloed onder toezicht P.V.E. opgericht kan worden !!!
U als leden I.H.W. komen direct op de hoogte van de mogelijkheden zonder dat bestuursleden uit eigenbelang dit naar eigen hand zetten!!!!

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:09

@Compromie...
Je zorgt voor onrust met deze tekst...Het Groninger Paard accepteert niet mijn merrie met Poolse bloedlijnen. De helft van de afstamming wordt niet geaccepteerd cq. vermeld. Dit houdt in dat mijn merrie (78% Hoofdstamboek 1e premie en ster) wordt geplaatst in het hulpstamboek wat dus inhoudt waardevermindering en eventuele toekomstige veulens zullen minder waarde hebben. Ik blijf erbij dat deze brand eerst geblust moet worden en dan kijken wie nu toch eindelijk de grootste brandstichter is. Of woont deze toevallig in Provincie Victoria in Australie????
De discussie raakt kant noch wal en dient naar mijn mening niet over het internet te worden besproken maar op bestuurlijk niveau. Met modder gooien kan iedereen maar wie ruimt het op??
Uiteindelijk is het Zwaarwarmbloed paard de dupe ervan en met mij de leden van het stamboek en om nu het PVE te vragen in welk stamboek ik toch asjeblieft mag met mijn merrie gaat toch echt te ver.....

jacobus
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 01:13

De leden hebben gesproken en niet geaccepteerd dat er met hun belangen gesold wordt. Daarom hebben de leden [en dus niet door een voorliggend voorstel van het bestuur,] besloten 2 man naar huis te sturen. Een kleine groep leden had onder aanvoering van de heer Geenhuizen eerst een motie van wantrouwen tegen hun voorzitter De Lange in willen dienen. Je leest het goed Geenhuizen versus De Lange :D .
En deze 2 zouden nu samen het IHW willen besturen? Is dit een komische act of zo? Een niewe GTST?
Het geeft mij vertrouwen dat de leden wakker zijn en de bezem door het stamboek hebben gehaald.Iedereen van het groninger paard , newp,easp kunnen zich met een gerust hart aansluiten bij het IHW , nu alle verborgen agenda s eindelijk geelimineerd zijn.

Want was het niet de bedoeling het IHW te laten stranden en het de erkenning te laten ontnemen, zodat alle klassieke paarden onder een nieuw stamboek geregistreerd konden worden, wat dan MOGELIJK een EU erkenning zou kunnen krijgen??

Voor degene die dat dacht heb ik een droevige mededeling. Die bloedgroepen gaan niet samen en voordat dat nieuwe stamboek van wal kan steken hebben ze mekaar al lang hardstikke dood gevochten. En er is er maar een die het overleefd , Karel De Lange want die is verreweg de slimste :D Lang leve het EAS-ih-ne-g-P :D

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:11

Hoewel niet echt on topic, is het natuurlijk wel zo dat een Slask merrie gewoon bij de VGrP wordt ingeschreven en kan deelnemen aan keuringen. Door de huidige indeling is dat dan niet in het stamboek maar in het fokboek. Dit geldt eveneens voor de Schweres Warmblut uit Sachsen-Thüringen.

Xander

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:21

@Xander....jij hebt misschien makkelijk praten echter ik heb nu een Hoofdstamboek merrie en als ik in het fokboek kom heb ik waardevermindering....dus haalt het niks uit....

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:42

Het valt wel op dat er plotseling heel wat nieuwe accounts worden aangemaakt, waarschijnlijk om allemaal hier even hun mening te spuien.....maakt het er allemaal veel duidelijker op.

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:45

Puss...dus dat was jou ook al opgevallen???

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:54

saaraah schreef:
saaraah schreef:
Waarom dreigde de PVE dan met intrekken omdat de documentaties niet waren ingeleverd?

Voor de lol?


Mezelf nog maar even quotend, want ik word genegeerd :P


Dit zijn slechts bedenksels uit een hele dikke duim die gespeend zijn van de inhoudelijke feiten.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:02

Ik vind het zo ontzettend jammer dat er al zólang zó ontzettend moeilijk wordt gedaan over álles wat maar mogelijk is. Het voornaamste is toch dat mensen bij elkaar kunnen komen die dezelfde passie hebben??Het zwaar warmbloedpaard. Waar is die in deze?? Ik vind hem niet terug.

Ik denk niet dat wij de enigen zijn die het opvalt Bellie;)

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:28

Staat een mooi stukje in de paardenkrant over de gehele gang van zaken. Het is volslagen belachelijk dat er mensen zijn die menen het goed voor te hebben met het stamboek in feite op deze manier het stamboek de nek om te draaien. Ik vind het vooral belachelijk dat er valsheid in geschriften wordt gepleegd, mensen de toegang wordt ontzegt en als klap op de vuurpijl een laster campagne starten. Wat een niveau hebben deze zichzelf benoemde bestuurders toch.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:30

Xander schreef:
Hoewel niet echt on topic, is het natuurlijk wel zo dat een Slask merrie gewoon bij de VGrP wordt ingeschreven en kan deelnemen aan keuringen. Door de huidige indeling is dat dan niet in het stamboek maar in het fokboek. Dit geldt eveneens voor de Schweres Warmblut uit Sachsen-Thüringen.

Xander


Ik heb kopie van de papieren van Awa en Waldfee (inmiddels is de laatste helaas dood) opgestuurd waarbij ze beiden in het hulpboek zouden komen met niet verwante afstamming.
Van Waldfee heb jij het papier nog bekeken en heb je gezegd dat je gecharmeerd was van alle predikaten. zulke dieren laat je als eigenaar niet ergens in het hulpboek zetten terwijl ze kwa type en beweging meer uitblinken dan mening hoofdstamboek dier.

Overigens heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat ik voorstander ben van het onderbrengen van de 3 stamboeken onder 1 vlag mits behoud van het klassieke type en het indelen op % klassiek bloed.Belangrijkste is eerst de samenwerking op div. gebieden als promotie, keuringen e.d.

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:25

Los van de kwestie samenwerking (lees fusie) tussen de VGrP en het NeWP en in een later stadium als dit rond zou zijn met het IHW, is door het bestuur van de VGrP al een keer besloten, dat het Poolse stamboek - voorzover betrekking hebbend op de Slaks - als zusterstamboek zou worden erkend.
Dit moet formeel nog een keer worden geregeld bij de eerstvolgende aanpassing van het stamboekreglement.

Veronderstel dat degene die jou toen heeft laten weten dat die merries in het hulpboek zouden komen of niet goed geinformeerd was, danwel dat dit op een tijdstip was voordat dit standpunt van het bestuur VGrP bekend was.

Om nog even op de opmerking van Belliebel in te gaan: het begrip hoofdstamboek gaat niet boven dat van stamboek, fokboek of sportboek bij de VGrP. Deze indeling is indertijd alleen gekozen om aan te geven hoe zich het percentage Groninger bloed (en dus geen Oldenburger bloed) verhoudt op de totale bloedopbouw van een paard. Van enige waardevermindering is uiteraard geen sprake.

Xander

Groninger paard - één club geeft meer body en maakt dingen echt eenvoudiger !
Laatst bijgewerkt door Xander op 04-03-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:33

Xander ik hoop dat Holoc goed geïnformeerd is. Dit is overigens geweest toen Awa 3 was, bijna 3 jaar geleden.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: IHW Stamboek ontzet voorzitter Karel de Lange en bestuurslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:07

Ik zit me eigenlijk voornamelijk te verbazen over het feit dat 1 persoon, in dit geval dhr de Lange, eenzelfde functie bekleedt bij twee verschillende stamboeken. Is dat niet vragen om problemen?