Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:11

http://www.horses.nl


De zelfherstellende hindernis van leverancier Kylix is door paardenbeurs Equitana genomineerd voor de Innovatieprijs 2009. ,,Je hoeft met deze hindernis geen hulp meer te vragen als je wilt springen, je bedient de hindernis vanaf je paard met behulp van een soort horloge”, aldus Martin Kuipers van Kylix Nederland.

,,Als je een balk van de hindernis tikt, beweegt de hindernis met één druk op de knop terug naar de oorspronkelijke positie. Je hoeft ook niet meer af te stappen om de hindernis omhoog of omlaag te zetten. De hoogte is namelijk ook met de afstandbediening in te stellen”, legt Kuipers uit.

De zelfherstellende balken van de hindernis bestaan uit twee delen die elkaar in het midden raken. Door de twee delen van de balk loopt een kabel die – als deze strak staat – de balk recht trekt. Op het moment dat een paard de balk aantikt vallen beide helften van de balk uit elkaar in segmenten), waardoor beide helften van de balken slap naar beneden komen te hangen. Met de afstandbediening wordt een mechanisme in werking gezet die de balken strak trekt zodat de hindernis opnieuw kan worden gesprongen. De hindernis kan uit zowel normale balken als zelfherstellende balken worden opgebouwd.

De zelfherstellende hindernis van Kylix is nog niet op de markt. De hindernis is waarschijnlijk vanaf eind mei verkrijgbaar. De winnaar van de innovatieprijs wordt bekendgemaakt tijdens de Equitana. Deze paardenbeurs vindt plaats van 14 tot 22 maart in Essen (Duitsland).

Klik hier en hier voor foto's en meer informatie.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:13

Haha ik zat daar altijd over te fantaseren op me paard hoe het is om niet meer af te hoeven stappen! , of het echt handig is moet dan nog blijken

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:14

Gaaf, daar zaten we nou net op te wachten. Maar is zo'n ding nou ook makkelijk verplaatsbaar in je eentje?

RoseK
Berichten: 1281
Geregistreerd: 14-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:15

Het klinkt wel handig maar ben toch altijd een beetje huiverig voor dat soort nieuwe ideeen. De staanders zien er behoorlijk stevig uit, lijkt erop dat ze niet zomaar zullen omvallen als een paard er tegen aan loopt.

notalways
Berichten: 328
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: leek

Re: Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:15

Wat een stoere uitvinding!
Of het idd ook handig en goed is moet nog blijken,
maar toch :D

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:16

Hm, maar hangt er dan zo'n kabel tussen waar je in blijft hangen............

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:16

goed idee, of t in de uitvoering ook zo handig is ben ik benieuwd naar :+
parcoursje springen kan er al vast niet mee,
of anders moet je wel een flink aantal knoppen op je arm dragen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:17

Tavanta schreef:
Hm, maar hangt er dan zo'n kabel tussen waar je in blijft hangen............


idd dadelijk rent er een paard door heen en word dan onderuit gehaalt door de kabel...? lijkt mij niet prettig..

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:18

Volgende versie is een zelfherstellende hindernis zonder afstandsbediening?
Kan je paard voor zich zelf trainen, hoef jij er geen tijd meer in te steken :+

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:18

Het constant op en afstappen is 1 van de redenen dat ik niet vaak spring. Dus wat dat betreft lijkt mij dit wel een uitkomst. De vraag is alleen of zo'n hindernis niet verschrikkelijk duur is? Zou zoiets te betalen zijn voor mensen die misschien maar 1 keer per maand een sprongetje maken voor de lol?
En inderdaad, is het makkelijk verplaatsbaar in je eentje? Anders heb je er ook niet veel aan.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:20

Heb ook vaak op mijn paard zitten nadenken hoe ik nou kan gaan springen als er niemand bij is. Ben op zijn tijd erg lui en te beroerd om af te stappen.
Heb veel dingen bedacht. Maar allemaal even onmogelijk.
Leuk dat er iemand wel een werkend systeem heeft kunnen bedenken!

Misschien hebben ze wel een speciaal systeem bedacht met maar 1 knop die voor alle hindernissen werkt. dat het systeem zo slim is dat hij enkel de "gevallen" balk hersteld.. Of gewoon weer alle lijnen strak trekken ongeacht ze gevallen zijn of niet. Dan gaat de gevallen hindernis ook weer recht.

Toch denk ik inderdaad ook dat je wel achter de kabel kan blijven hangen. Maar daar zullen ze ook wel wat op bedacht hebben.

Anoniem

Re: Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:21

en kruisjes springen lijkt me ook dat dat niet mogelijk is ?

wendietjuhhh

Berichten: 1043
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: oldenzaal

Re: Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:24

ben benieuwd hoe duur deze gaat worden!!!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:25

Tavanta: die kabel baarde mij ook direct zorgen, evenals de argumenten of dit wel betaalbaar is voor velen en of het wel verplaatsbaar is alleen.

Het idee vind ik super en als het werkt, dan is dat natuurlijk geweldig! Alleen die kabel, die er doorheen loopt zou ik graag meer over weten.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:29

Zal best prijzig zijn, voor je een leuk parcourtje hebt ben je echt arm.
Die kabel baart mij ook zorgen eerlijk gezegt.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:30

O, als ik het plaatje zo zie loopt de kabel denk ik niet door maar werkt het net zoals de toverstok die ik vroeger had, allemaal van die losse delen die als je het touwtje strak hield aan elkaar bleven tot een rechte "goochelstok".
Dus twee halve balken die vanaf de staander rechtgehouden worden en dus geen doorlopende kabel.......

Is het nog te volgen ;)

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:31

wat nou als je paard in de hindernis valt,of er doorheen springt?
dan sleept de hele hindernis achter je aan of zo?
ik denk niet dat dit ook echt op de markt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:32

Tavanta schreef:
O, als ik het plaatje zo zie loopt de kabel denk ik niet door maar werkt het net zoals de toverstok die ik vroeger had, allemaal van die losse delen die als je het touwtje strak hield aan elkaar bleven tot een rechte "goochelstok".
Dus twee halve balken die vanaf de staander rechtgehouden worden en dus geen doorlopende kabel.......

Is het nog te volgen ;)


ik snap um :) maar zoals het uitgelgt staat klinkt het bij mij echt als of hij door de balk heen loopt

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Zelfherstellende hindernis genomineerd voor innovatieprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:33

mischien was het makkenlijker te snappen als ze er een filmpje van hadden!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:41

knooopje: zoals je in de beginpost kan lezen komt hij waarschijnlijk eind mei op de markt. Zeker voor professionele (spring)stallen kan dit denk ik erg handig zijn.
Een filmpje zou idd handig zijn of anders een animatie en/of duidelijkere uitleg van hoe het werkt.

Ik interpreteer het ook zoals Nini-roosje zegt, dat de kabel wel doorloopt. Alleen geven zowel foto als uitleg niet echt hele duidelijke uitleg.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:45

Als de kabels lopen zoals de rode lijnen (tot de blauwe ) en de balk "breekt" bij de blauwe lijn hoeft er geen kabel door te lopen.
De kabel kan dan strak getrokken worden in de staander.
Afbeelding

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:52

Goed gevonden maar ik vrees dat de markt heel klein zal zijn want dat ding zal waarschijnlijk veel geld kosten. Electrisch aangedreven ? Stopkontakt nodig ?

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:53

Tavanta schreef:
Als de kabels lopen zoals de rode lijnen (tot de blauwe ) en de balk "breekt" bij de blauwe lijn hoeft er geen kabel door te lopen.
De kabel kan dan strak getrokken worden in de staander.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8I4T4OH8.jpg



als het zo werkt kan het wel ja. zou het nogal link vinden als je paard vast kan komen te zitten in een kabel. die van mij vind het bij losspringen namelijk erg leuk om bij een weigering dan maar door de hindernis heen te wandelen zodat ik de balken er weer op kan leggen.. wat een schatje heb ik toch }:)
Laatst bijgewerkt door Winged op 05-03-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto veranderd in link

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:54

just2see schreef:
Goed gevonden maar ik vrees dat de markt heel klein zal zijn want dat ding zal waarschijnlijk veel geld kosten. Electrisch aangedreven ? Stopkontakt nodig ?



ik neem aan dat er dan een accu in kan. je mobiele telefoon is toch ook electrisch die heb je ook niet continu in het stopcontact zitten

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:56

just2see schreef:
Goed gevonden maar ik vrees dat de markt heel klein zal zijn want dat ding zal waarschijnlijk veel geld kosten. Electrisch aangedreven ? Stopkontakt nodig ?


ben je net lekker aan het springen,is de batterij leeg,kun je zelf die kabel strak gaan trekken,zal wel met een opdraai systeem werken haha moet je de staander los doen om hem weer op te draaien!
prof stallen hebben daar wel een groom voor die de balken raapt,we zullen zien,maar ik vind het niks!

edit:ow paard laat aub vandaag de balk liggen ander moet de hindernis weer aan de lader haha