Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:07

http://www.galop.be


Tijdens de jaarlijkse hengstenkeuring van het Europees Arabo-Fries Stamboek werden na rijp beraad 3 jonge hengsten voorlopig aangewezen.

De keuring vond plaats op zaterdag 28 februari in de installaties van het nieuwe paardencentrum Sunrise Stables in het Drentse Assen. Na twee bezichtigingen in de voormiddag bleven er van de 13 aangeboden hengsten nog 6 kandidaten over voor de definitieve beoordeling.

Onder voorzitterschap van mijnheer Tjeerd Velstra nam het jurykorps, bestaande uit mevrouw Itz Grijpstra en mijnheer Harm Mulder, de eindbeslissing om volgende 3-jarige Ynte-zonen met 18,75 % Arabisch bloed een voorlopige dekvergunning toe te staan:

• Yk Thijs van de Veedijk nr 70
M: Hilde-Jo fan Scheltinga Zathe MV: Nikolaas 310 MMV: Teake 273
Fokker/eigenaar: Mr. J. Nijmeijer – Mantinge (Ned)
• Yk Tjimme nr 73
M: Herke MV: Tjimme 275 MMV: Lammert 260
Fokker: Mr. W. van Balen – Hidaard (Ned)
Eigenaar: Mr. J. Nijmeijer – Mantigne (Ned)
• Yk Tiemen fan ’t Sud nr 67
M: Waldfamke fan ’t Sud MV: Sjaard 320 MMV: Hearke 254
Fokker: Mr. A. Durksz – Siegerswoude (Ned)
Eigenaar: R & K Lommers – Bergeyk (Ned)

De jonge Arabo-Friese vaderpaarden ontvangen nu een beperkte dekvergunning voor één jaar.
Volgend jaar dienen ze zich te bewijzen tijdens het verplichte verrichtingsonderzoek dat de paarden onderwerpt aan een aantal praktische proeven als rij- en/of menpaard. Daarna gaan de paarden de sport in om hun prestatievermogen te bewijzen en pas op de leeftijd van 10 jaar is het mogelijk om een definitief predicaat als stamboekhengst te verwerven.

Klik hier voor foto's.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:40

Het friese Assen?? Ai ai ai toch nog maar even een atlasje kopen cayenne...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:46

Ik heb het artikel niet geschreven :D
Maar het is even aangepast, thanks!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:11

Ik heb ze gezien: nummer 70 en 73 zijn goede paarden, de nummer 67 vond ik een stuk minder.

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:15

Ik moet toch echt zeggen dat ik ze arabo friesen dus echt niet mooi vind :n Weet niet waarom maar het is alsof er gewoon iets niet helemaal klopt... Kan het niet goed uitleggen maar ben er absoluut geen fan van :n

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:16

cp112 schreef:
Ik moet toch echt zeggen dat ik ze arabo friesen dus echt niet mooi vind :n Weet niet waarom maar het is alsof er gewoon iets niet helemaal klopt... Kan het niet goed uitleggen maar ben er absoluut geen fan van :n


Ik vind dit een rare reactie, sorry hoor...
Wat vind je dan van friezen?

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:19

Friezen vind ik prachtig! kan ik uren naar kijken, ben ook verschijdene keren op keuringen e.d. aanwezig geweest. Prachtige paarden, helemaal de echte ouderwetse, brede, types zijn mij favoriet. Misschien dat ik het daarom ook zo'n raar beeld vind geven, zo'n arabo fries, In mijn mening vind ik het arabier geen meerwaarde geven, sorry maar dat is mijn mening.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:46

Qua uiterlijk lijken deze paarden ontzettend veel op friezen, neem bv Dark Romke, als je die "live" ziet, komt het niet eens in je op dat er arabisch bloed in zit.
Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben hoor, maar ik ben het gewoon niet met jou eens... :D

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:26

De uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :P Zoals dus Dark Romke, inderdaad van hem zou je niet zo snel zeggen dat er arabisch bloed in zit. Maar vind hem toch iets te iel voor het beeld :+ O:)

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:28

cp112 schreef:
Ik moet toch echt zeggen dat ik ze arabo friesen dus echt niet mooi vind :n Weet niet waarom maar het is alsof er gewoon iets niet helemaal klopt... Kan het niet goed uitleggen maar ben er absoluut geen fan van :n



Ik hou niet van Tinkers.
Dus daar mag niet mee gefokt worden.


Sorry hoor maar ik vind het een beetje rare woordkeuze die je hebt neer gezet.

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:32

Uh, Ik zeg toch nergens dat er niet mee gefokt mag worden :? Als er mensen zijn die er wél interesse voor hebben dan vind i het niks niet vreemd dat ze gefokt worden, ik zeg alleen dat in MIJN mening er niet zozeer iets toegevoegd wordt maar dat is voornamelijk omdat ik de échte barokke fries gewoon een prachtig paard vind waar niet zozeer iets aan 'verbeterd' oid moet worden. (daarbij ben ik dus weer absoluut geen fan van arabieren :Y))
Maar het zullen best leuke paarden zijn hoor, dat zal best maar ik vind het Rastypisch gewoon geen mooie combinatie

cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:33

Enneh, daarbij houd ik zelf ook niet van tinkers, maar het kwam nou eenmaal zo uit :+

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:49


cp112

Berichten: 14739
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:56

Dark Romke vind ik wel een mooie hengst :j maar hij voert dan ook maar 6,75% arabisch bloed. De andere 2, Ynte en Sybren tja, niet mijn typjes :D

Nebron
Berichten: 447
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:51

Dat zijn echt mooie beesten vind ik!! :D

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:47

Ze kunnen wel een beetje meer de moeite doen om wat goede foto's te maken. Wat heb je hier nou aan?

Die 67 is wel een heeeeel ander typje zeg! Lijkt nog wat op een twenter, niet negatief bedoeld overigens.

Vind het best apart dat ze 2 totaal verschillende types goedkeuren ... die andere 2 hebben nog wel veel v/d Fries, die 67 daarentegen behoorlijk minder.
Waarnaar streven ze nou qua type? Of gaat het daar helemaal niet meer om (behalve correctheid dan), alleen de sport?

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:42

cp112 schreef:
Uh, Ik zeg toch nergens dat er niet mee gefokt mag worden :? Als er mensen zijn die er wél interesse voor hebben dan vind i het niks niet vreemd dat ze gefokt worden, ik zeg alleen dat in MIJN mening er niet zozeer iets toegevoegd wordt maar dat is voornamelijk omdat ik de échte barokke fries gewoon een prachtig paard vind waar niet zozeer iets aan 'verbeterd' oid moet worden. (daarbij ben ik dus weer absoluut geen fan van arabieren :Y))
Maar het zullen best leuke paarden zijn hoor, dat zal best maar ik vind het Rastypisch gewoon geen mooie combinatie


nee, maar ik ga toch ook niet in een topic over een AES keuring roepen dat het "mijn type" paarden niet zijn omdat ik van échte arabieren hou?
ik word een beetje moe van die onnutige opmerkingen. Het zou fijn zijn als je wat toe te voegen heb aan de discussie, nu lok je alleen maar weer onnuttige tegenreacties uit zoals deze:

hou je van barokke friezen? Wel eens op een FPS-keuring geweest? ben afgelopen jaar niet geweest, maar de drie jaren daarvoor waren het toch echt allemaal slanke rij-types wat daar rondliep. Over echt-barok-fries gesproken... }:)

zo, kunnen we dan nu weer on-topic verder.
De foto's van de hengsten zijn inderdaad belabberd

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:02

Ben er ook geweest, vond het mooie keuring! Mijn favo was nr 73. echt pracht beestje!!

AfbeeldingAfbeelding

Ze moesten allemaal nog 3 worden.. meesten rond mei/juni
Er was er 1 in de laatste ronde die echt nog veulen leek.. Vond k beetje jammer..

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:12

Afbeelding Afbeelding

Mooie foto's maken was echt heel moeilijk.. was erg vervelend lichtinval in de bak..

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:24

Ben er ook geweest :D
Ze waren mooi maar dat is logisch ik hou van arabo's maar vond ze eigenlijk nogal braaf. De gangen, op deze die de tweede plaats kreeg na, vond ik iets te fries. Hiermee bedoel ik dat ze teveel knie actie hadden ipv een uitgestrekte draf. Dit laatste zullen ze nodig hebben in de sport of misschien missen. Hopelijk zien we volgend jaar ook wat zonen van andere hengsten want Danillo was toch duidelijk oververtegenwoordigd.

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:16

mooie koppies hoor! Vooral 70, jum jum daar hou ik wel van! :=

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:55


Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:01

CP112, wat vind je dan van dit paard??? Ziet er toch niet verkeerd uit voor een Arabo? ;)
Afbeelding

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:46

Mooi, mooi, ... die hierboven ook welke afstamming heeft die ?

Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:48

Raad eens Arun? :D