Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:41

Een prachtig paard :j dat zeker, maar nee, niet mijn typ :P

Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:44

Ik zal je even uit de droom helpen, het is een van de jongere lichting goedgekeurde Friese dekhengsten, de Onne-zoon Jesse 434. Geen spatje Arabisch bloed te bekennen overigens én het prototype van het hedendaagse Friese paard wat ook nog iets moet kunnen presteren.
Uitzwaren zal hij nog wel doen, hij is een jaar of 6 meen ik en het behang groeit ook nog ;)

cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:46

Wel raar dat Dark romke die wél arabisch bloed voert toch een stuk zwaarder is. Maarja, zoals ik al zei, doe maar maar de lekkere brede volle ouderwetse type friezen :j

Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:52

Friezen worden pas zwaarder naarmate ze ouder worden, net als Tinkers, die moeten ook uitzwaren. Ken uw rassen ;)
Als je verder je er even in had verdiept, had je geweten dat Dark Romke ouder is als de getoonde hengst Jesse ;)

Maar goed, buiten dat, de markt zit niet meer te wachten op de dikke goedmoedige vreetzakken van oudsher, men wil een paard wat ook nog iets kan én karakter heeft. Verder is het zo dat als je een wat jij noemt ouderwets paard, gerichter gaat voeren en trainen, er ook een heel ander soort Fries onder vandaan komt ;)

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:52

Dacht al dat je me beet had toen ik het bericht verstuurde :)
Je kan veelal behoudens aan het behang het verschil niet zien maar dat bewijst eens te meer dat de toevoeging van arabisch bloed eigenlijk enkel het sportieve aspect verbeterd en de inteelt doorbreekt.

Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:55

Arun, we hebben kwa inteelt niks aan de toevoeging van het arabische bloed, omdat de paarden niet in het Friese stamboek worden ingeschreven ;)
Verder vind ik tot nu toe de sportprestaties van de Arabootjes matig tot zeer matig ;)

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:05

Is dat ons schuld? Eigenlijk zou het zo moeten zijn maar die discussie wil ik niet openen.
Sportprestaties, dit is een relatief begrip. Ik denk dat enkelen zich toch mooi bewezen hebben maar van anderen krijg je gelijk van mij. Belangrijke kanttekening is dat je alles procentueel dient te bekijken en de populatie arabo's is nog vrij minimaal. In cijfertjes stel dat 0.5% geschikt is voor topsport dan zal je niet veel meer dan een vierspan hebben. Ik stel het misschien wat cru maar we zullen nog enkele jaren moeten wachten voordat we hier echt kunnen over oordelen. Het is wel een feit dat de arabos stuk vuriger zijn dan de klassieke friezen. Dit is althans mijn ervaring en deze van eigenaars die beiden lopen hebben. Op alles zijn uitzondering dus discussies hierover zijn uberhaupt zinloos maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:10

Arun ;) het is niet onze schuld :)
Verder ken ik een paar Arabo's en die vind ik niet vuriger dan een sportgefokte Fries.
Maar ik begrijp jou en heb het idee dat jij mijn visie ook wel snapt ;)

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:45

jaja snap uw visie perfect en komen nog overeen ook, dat is het leuke :D

Compromis : sportgefokte friese merrie x één van de hoogste in bloed staande arabo hengsten = ikke (zwart turbo monster van bijna 1 jaar oud, 'k heb mijn baas zijn weide lekker kapot gecrost deze winter en vond het nog leuk ook) :D

MiepprinZ
Berichten: 1507
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:22

suleilitha schreef:
Ik zal je even uit de droom helpen, het is een van de jongere lichting goedgekeurde Friese dekhengsten, de Onne-zoon Jesse 434. Geen spatje Arabisch bloed te bekennen overigens én het prototype van het hedendaagse Friese paard wat ook nog iets moet kunnen presteren.
Uitzwaren zal hij nog wel doen, hij is een jaar of 6 meen ik en het behang groeit ook nog ;)


Oeps.... kom hier ff binnenvallen! Jesse is 435 en een Leffert zoon, hij is dit jaar officieel 6 jaar geworden!

Interessante discussie hier ;) Arabo of niet, het paard moet je aanstaan! Iedereen z'n ding, gelukkig maar anders had iedereen een WPNer of een Fries of...!

Anoniem

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:26

Excuse me, Jesse is inderdaad een nakomeling van Leffert :D
Leuk detail is dat ik een Onnezoon heb die als twee druppels water op Jesse lijkt maar dat is niet gek want ook Onne is een nakomeling van Leffert.

MiepprinZ
Berichten: 1507
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Coevorden

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:28

Excuses aanvaard hoor :))!

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:51

ik zet de foto's nog even in dit topic, ben benieuwd naar commentaar op bouw/beweging

Yk Tiemen fan ’t Sud nr 67
M: Waldfamke fan ’t Sud MV: Sjaard 320 MMV: Hearke 254
Fokker: Mr. A. Durksz – Siegerswoude (Ned)
Eigenaar: R & K Lommers – Bergeyk (Ned)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

• Yk Thijs van de Veedijk nr 70
M: Hilde-Jo fan Scheltinga Zathe MV: Nikolaas 310 MMV: Teake 273
Fokker/eigenaar: Mr. J. Nijmeijer – Mantinge (Ned)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Yk Tjimme nr 73
M: Herke MV: Tjimme 275 MMV: Lammert 260
Fokker: Mr. W. van Balen – Hidaard (Ned)
Eigenaar: Mr. J. Nijmeijer – Mantigne (Ned)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb alleen foto's geplaatst waarvan duidelijk het hoofdnummer te zien is.
bron: http://arabo-hengstenkeuring-2009.jitzk ... .com/#1.48

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie hengsten aangewezen op Arabo-Friese hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:30

jammer, de arabofries is alweer snel uit de aandacht verdwenen.