Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:41

http://www.telegraaf.nl



De Dierenbescherming begint dinsdag met een voorlichtingscampagne voor paardenbezitters. Met onder meer posters en radiospotjes wijst de organisatie er op dat paarden gezelschap en voldoende beweging in de buitenlucht nodig hebben.

Voorlichting over paardenwelzijn is hard nodig, stelt directeur Frank Dales van de Dierenbescherming. Veel paardenleed ontstaat door gebrek aan kennis bij de eigenaar. Daarom gaat de organisatie een jaar lang hameren op het belang van fatsoenlijke verzorging en huisvesting.

In Nederland worden ongeveer 400.000 paarden gehouden. Ongeveer 100.000 dieren krijgen onvoldoende beweging en zo’n 80.000 hebben onvoldoende contact met soortgenoten. Een paard is een groepsdier en kwijnt in zijn eentje weg, aldus de Dierenbescherming.

Ook zijn paarden en pony’s van nature het grootste deel van de dag wandelend op zoek naar voedsel. “Het is dus niet de bedoeling dat zij 23 uur per dag in een gesloten box staan”, aldus Dales.

Op http://paarden.dierenbescherming.nl/ kan de paardenliefhebber terecht voor tips en nieuws. De campagne wordt gesteund door dressuurruiter en olympisch kampioene Anky van Grunsven.

Verwant artikel:

[VN] Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:45

Goed plan...... maar of het ook wat uithaald? ik hoop het

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:46

Ik vind het een hele goeie zaak!

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:47

En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:47

Hebben ze niets nuttigers om zich me bezig te houden? Om hier nu een grootschalige campagne over te starten is imo zonde van eht geld, zijn vast wel hele groepen dieren die grotere problemen hebben.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:48

Mooi! Ook al zal het niet iedereen meteen 180 graden 'bekeren' dan nog is het een eerste stap naar bewustwording dat veel mensen erg verkeerd bezig zijn :)

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:49

Ik ben erg blij dat er nu in ieder geval ingezet wordt tegen de ophokideeen die nog vele paardenbezitters hebben! Top!
Of het wat uithaalt op grote schaal weet ik niet, maar ik denk dat het in ieder geval voor een aantal mensen een eye-opener is. En ik hoop dat ook pensionstallen een beetje vuur onder hun billen voelen branden en doorhebben dat wat zij aanbieden ( hele winter stal) eigenlijk niet kan.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:49

..beter als niets doen!...ik vind het een goeie aktie...

als we echt een beetje mee willen helpen kan je ook nog de nodige dingen uitprinten om eens fijn in de stallen te hangen
(een hint naar de mensen die het niet zo nauw nemen)

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:50

daniella74 schreef:
Hebben ze niets nuttigers om zich me bezig te houden? Om hier nu een grootschalige campagne over te starten is imo zonde van eht geld, zijn vast wel hele groepen dieren die grotere problemen hebben.


Jammer, dit soort reacties... Zijn altijd grotere problemen of ergere dingen, maar dat neemt niet weg dat 'de minder ergere dingen' dan maar onder tafel geveegd moeten worden!

zevenmoor
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:51

Hoop dat gemeenten ook eens gaan nadenken over dit onderwerp, als je een kinderboerderij hebt kun je grond huren van de gemeente zoveel je maar wilt, maar als je een manege of pensionstal hebt ho maar, is toch niet nodig!!!

Wellicht dat dit ze aan het denken gaat zetten dat niet alleen het geven van subsidies aan de plaatselijke badmintonvereniging te maken heeft met goed sport beleid maar ook het uitgeven van grasland een hoop stallen zou helpen weidegang aan te kunnen bieden aan hun paarden

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:51

DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.


Ik denk dat je ook bij gemeentes ed moet zijn...
Hier in de omgeving kunnen nergens paarden buiten staan, zo triest

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:57

Ik vind het goed dat ze dat doen!
Veel (nieuwe) paarden eigenaren weten niet hoe ze een paard moeten houden en ook veel staleigenaren doen niet genoeg om paarden (een paar uur per dag) buiten te laten lopen.
Of de campagne veel resultaten zal boeken weet ik niet maar ze proberen het tenminste!

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:58

Zo lang mogelijk uit stal, doet zo goed!
Zullen er ook misschien minder probleem paarden komen!

Pensionnen en maneges zijn het eerste die aangepakt moeten worden.
Particulier gaan ze er toch meer en langer uit, omdat ze aan huis staan.

Sommige pensionnen zetten ze zomers wel door de weeks op de wei en halen ze er later op de dag er weer af, maar in de winter kan je in ene geld gaan betalen om je paard een uurtje in de paddok te mogen laten!
Veel te kort en belachelijk!

Kom maar op met die acites/campanges.
Wil er zelfs graag aan mee helpen!

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:07

hmmm vind het altijd zo raar dat er alleen gezeurt word als er een paard alleen word gehouden.. maar ieder ander dier dat ook in setjes of groeppen horen te leven hoor je nooit wat over...

en verder vind ik idd dat ze maar eens moeten beginnen met de manege's ! en dan niet alleen over genoeg buiten staan en dergelijke maar ook eens naar het tuig van die dier moeten gaan kijken... Ik denk dat dat veel meer nodig is dan de particuliere paardenhouders te gaan informeren

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:07

Maar wat ik nou niet snap; Ondersteund door Anky???? Als er iemand is die de paarden veel op stal houdt :?

Ik vraag me af of de campagne wat uithaalt, ik geloof er niks van.

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:08

DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.

Elmira schreef:
Ik denk dat je ook bij gemeentes ed moet zijn...
Hier in de omgeving kunnen nergens paarden buiten staan, zo triest
In dat geval zou er geen vergunning voor een manege/pensionstal afgegeven mogen worden.
Triest voor de mensen die dan in de direkte omgeving geen paard kunnen houden, maar wel veel beter voor de paarden. En dáár draait het tenslotte om.

petradek

Berichten: 507
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:09

Super goede actie! Paarden moeten minimaal 4 uur per dag lekker naar buiten! Is goed voor ze!

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:10

rowo schreef:
Maar wat ik nou niet snap; Ondersteund door Anky???? Als er iemand is die de paarden veel op stal houdt :?

Ik vraag me af of de campagne wat uithaalt, ik geloof er niks van.


eh ja, dat was dus ook mijn gedachte..(over anky dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:10

DubbelDun schreef:
DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.

Elmira schreef:
Ik denk dat je ook bij gemeentes ed moet zijn...
Hier in de omgeving kunnen nergens paarden buiten staan, zo triest
In dat geval zou er geen vergunning voor een manege/pensionstal afgegeven mogen worden.
Triest voor de mensen die dan in de direkte omgeving geen paard kunnen houden, maar wel veel beter voor de paarden. En dáár draait het tenslotte om.


maarja dat doen ze dan weer niet... dat is slecht voor de economie als straks 1/3 van de pesionstallingen en manege's hun vergunningen af moeten geven. En dan gaan waarschijnlijk die paarden voor een groot deel het handel circuit in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:13

Ik denk dat de mensen die hun paarden apart en hele dagen op stal hebben staan hier -helaas- geen boodschap aan hebben.

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:13

en toen kwam de dierenbescherming wel in actie, en als je belt dat er 20 graadmageren paarden op een klein modderveldje staan kunnen ze niks doen omdat er een hampeltje rot hooi ligt :(
en ook nog bij mensen die in het verleden al aangepakt zijn in het niet onderhouden van de paarden EN koeien en honden.......
moest zelf maar even terug fotos maken, mss kunnen ze dan wat.....

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:16

Dus 'de economie' is een vrijbaken voor alles ??
Als de regering er voor kan zorgen dat er geen kistkalveren meer mogen en dat batterij-kippen meer ruimte móeten hebben, dan kan dit ook bij wet geregeld worden.

Overigens zijn dit soort dingen allemaal 'aanzetjes' die straks in de nieuwe wet Dierwelzijn bepaald gaan worden.

@Nini_roosje : en waar denk je dat al die paarden die ivm de crisis die niet meer gehouden kunnen worden terecht komen ??

@previr: ik denk idd dat de DB zich voor 'een karretje' laat spannen ipv daadwerkelijk iets te doen aan echte misstanden.

DinaxUllie

Berichten: 674
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:17

Vind het wel goed dit plan. Helaas kan je bij ons op stal in de winter niet je paard op de wei zetten. Ik probeer hem wel elke dag in paddock te zetten paar uurtjes.. maarja dat mag ook alleen onder toezicht. Dus je moet verplicht daar blijven. Het is ook een kale paddock dus zonder eten en dergelijke waardoor paardje niet zo lang wil. wantjaa wat moet hij daar doen.. Denk niet dat het veel uithaalt. Meeste mensen zijn vastgeroest aan wat voor hun het beste is.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:17

volgens mij komen de paarden van ankie wel regelmatig buiten hoor!

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:18

@DinaxUllie : wei is leuk, maar paddock is prima. Daar kun je ook mogelijkheden scheppen dat ze moeten lopen om aan eten te komen.