Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:17

Als er een lekker graspriet staat, op ong 3 mm naast een drol van gister, dan wordt ie gewoon gegeten hoor.

Bovendien wordt het land bemest dus strond komt toch wel binnen.

Op stal fourageert een paard en waar mijn paard zijn hooi krijgt, daar poept ie iid niet dus hij eet echt niet zijn eigen poep

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:18

Pardon... nou dat is t toch echt wel, ze zeiken en schijten er in, en ze kunnen er niet uit... Maar goed als je die discussie niet aan wilt gaan moet je het vooral niet doen natuurlijk.

Kijk t is heel simpel. In t westen zijn er veel stallen die gewoon niet de mogelijkheid hebben tot weidegang. Maar er zijn wel degelijk stallen te vinden waar het wel kan.
En daar heb je ook een binnenbak enz enz enz.

Er zijn natuurlijk altijd uitersten, zoals mensen die idd hun paard op de wei pleuren en er niet naar omkijken, of ze 24/7 op stal zetten, 2 keer in de week komen rijden en het dan heel raar vinden dat t paard explodeert (heb ik meegemaakt op de manege waar ik vroeger reed).
Maar ik vind dat je als eigenaar verplicht bent om je paard een zo paardwaardig bestaan te geven en rekening moet houden met waar het paard behoefte aan heeft!!!!!!!!!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:19

RedPassion schreef:
Tita, hoe je het ook wendt of keert: Je paard, een bewegings- en kuddedier, staat hele dagen op een zeer klein oppervlak.


Dat klopt en toch is ie 26 en super gezond altijd gestart was Z1 klaar (gestopt door leeftijd) en mijn paard is gezonder dan vele weidepaarden dus wilt niet zeggen dat stalpaarden ongezond, ongelukkig zijn.

Hij staat op stal met genoeg kuddedieren en helaas er zijn er maar 2 paarden waar hij mee los kan dus ik heb niet echt het idee dat ie veel contact wil

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:20

En daarnaast, wie heeft het over een paard 24/7 naar buiten flikkeren? Niemand toch?

het is maar net waar je je prioriteiten stelt, bij je eigen gemakzucht of het welzijn van je paard. Als jij voor het eerste kiest, prima. Maar geef dan eerlijk toe dat je je paard als gebruiksvoorwerp hebt en ga niet zeggen dat je zo vreselijk veel om je paard geeft want dan geef je blijkbaar niet zo veel om het dier dat je het een optimaal leven wilt geven.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:21

paardwaardig bestaan >;)

1 lucht
2 voer
3 water

de 3 levensbehoeften van een paard om uberhaupt te kunnen leven

4 beweging een ruime stal waar ze in kunnen bewegen is goed, nergens wordt gezegd dat je paard minimaal zoveel uur er uit moet.
Dat is voor elk paard verschillend

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:22

Pipo schreef:
Caira schreef:
Maar hoe wil je voor jezelf dan goedpraten dat je paard zoveel uur per dag op zijn eigen wc staat?



Een paard is een gewoonte dier Caira, dat ben je misschien een beetje vergeten. Een dier wat gewend is om dagelijks 4 tot 5 uur buiten te lopen en verder op stal, die is daar aan gewend.

Weet je wat een paard doet als de brand uitbreekt in de stal? Juist zijn box in vluchten!! Die plek is voor hem veilig.

24 uur ophokken vind ik ook slecht, maar 24/7 buiten flikkeren op een landje terwijl je je paard voor de sport hebt, vind ik verreweg van ideaal.

Maar ik geloof ook niet dat ze met deze berichten bedoelen dat paarden geen stal meer mogen zien. Maar dat ze alleen maar willen dat paarden er meer uitkomen dan alleen om te rijden (als het baasje al elke dag komt)

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:23

tita schreef:
paardwaardig bestaan >;)

1 lucht
2 voer
3 water

de 3 levensbehoeften van een paard om uberhaupt te kunnen leven

4 beweging een ruime stal waar ze in kunnen bewegen is goed, nergens wordt gezegd dat je paard minimaal zoveel uur er uit moet.
Dat is voor elk paard verschillend


Menswaardig bestaan:

1 lucht
2 voer
3 water

Zou jij het ermee redden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:23

Caira schreef:
[

Laat ik heel eerlijk zijn, ik heb met mijn merrie alle voorkomende stallen al gehad. Maar geloof mij, een paard weet wel degelijk het verschil. En als jij goed naar je paard kijkt zul je het verschil ook leren zien.


Jij weet helemaal niet wat ik heb gezien en wat ik dus nog moet leren. Ik praat niet over mijn paarden of mijn situatie maar over het algemene. Wees gerust, mijn paarden hebben een zeer goed leven. En dat is ze af te zien.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:24

Caira schreef:
En daarnaast, wie heeft het over een paard 24/7 naar buiten flikkeren? Niemand toch?

het is maar net waar je je prioriteiten stelt, bij je eigen gemakzucht of het welzijn van je paard. Als jij voor het eerste kiest, prima. Maar geef dan eerlijk toe dat je je paard als gebruiksvoorwerp hebt en ga niet zeggen dat je zo vreselijk veel om je paard geeft want dan geef je blijkbaar niet zo veel om het dier dat je het een optimaal leven wilt geven.


Als jij mij en ons verleden zou kennen, dan zou je dus gelijk deze zin weg halen want de mijne is niet echt een gebruiksvoorwerp
En ja ik sta in de randstad en ja het moet leuk blijven dus heb ik de beste stal in deze omgeving waar 6x per dag gevoerd wordt 1x per dag gemest en doe zelf ook 1x per dag en in de zomer weidegang.
Ben al blij dat ie van de zomer de weide opmocht voor aantal uur per dag vele stallen hebben hier geen weide of gaan ze 2 uurtjes naar buiten

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:24

Caira schreef:
tita schreef:
paardwaardig bestaan >;)

1 lucht
2 voer
3 water

de 3 levensbehoeften van een paard om uberhaupt te kunnen leven

4 beweging een ruime stal waar ze in kunnen bewegen is goed, nergens wordt gezegd dat je paard minimaal zoveel uur er uit moet.
Dat is voor elk paard verschillend


Menswaardig bestaan:

1 lucht
2 voer
3 water

Zou jij het ermee redden?


tja en omdeze dingen te kunen betalen moet ik werken en om antwoord te geven op je vraag :j

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:25

Caira schreef:
tita schreef:
paardwaardig bestaan >;)

1 lucht
2 voer
3 water

de 3 levensbehoeften van een paard om uberhaupt te kunnen leven

4 beweging een ruime stal waar ze in kunnen bewegen is goed, nergens wordt gezegd dat je paard minimaal zoveel uur er uit moet.
Dat is voor elk paard verschillend


Menswaardig bestaan:

1 lucht
2 voer
3 water

Zou jij het ermee redden?

Ik zou het graag eens testen op de mensen die vinden dat alleen een stal al meer dan genoeg beweging biedt. Maar ja, zet je diezelfde persoon vervolgens lekker een dagje op de wei, dan zullen ze zeggen dat ze daar ook geen klap aan vinden :') Het blijft toch een discussie zonder eind, maar het minste wat de DB kan doen is het aankaarten en adviseren.

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:25

Sorry Tita, ik ben absoluut niet van plan die zin weg te halen. Dat jij je die zin persoonlijk aantrekt zegt meer over jou dan over mijn opmerking.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:26

je doet maar ik ga aan het werk, en laat jullie achter met deze nutteloze discussie

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:28

tita schreef:
tja en omdeze dingen te kunen betalen moet ik werken en om antwoord te geven op je vraag :j


Dus jij zou je complete leven kunnen leven zonder wezelijk contact met soortgenoten? Vind je het heel raar dat ik je niet geloof?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:29

Kijk de ideeën over wat wel en wat niet paardwaardig zijn, zijn de afgelopen decenia wel wat verandert... Vroeger had een paard aan een ruime stal voldoende omdat ze overdag veelal op t land aan t werk waren.
Maar een paard is een dier wat moet lopen voor het in conditie houden van zijn hoeven en voor t functioneren van zijn darmen. Dat krijg je niet voor elkaar met rondjes lopen in een box van 3 bij 3.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:34

De kop zou moeten zijn: maneges en pensionstallen zonder weidegang moeten dicht omdat de paarden te weinig beweging krijgen. En zolang dat product wordt aangeboden verandert er niet veel.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:40

Het blijft een lastige discussie. Maar ik vind vooral dat het voor ieder dier moet gelden, niet alleen voor paarden, alle dieren die in een kooitje zitten horen een minimum aan bewegingsvrijheid te hebben en een sociaal leven, anders moet je er niet aan beginnen. Niet alleen de bio-industrie dieren, maar ook alle cavia's, hamsters, muizen, ratten, konjnen en vooral vogels zitten vaak ook relatief l*llige bakjes en kooitjes de hele dag door. Vergeet niet dat de meesten ook sociale dieren zijn. Maar je moet ergens beginnen...

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:41

Anya schreef:
De kop zou moeten zijn: maneges en pensionstallen zonder weidegang moeten dicht omdat de paarden te weinig beweging krijgen. En zolang dat product wordt aangeboden verandert er niet veel.


nou dat vind ik niet, wie zegt dat ze dan te weinig beweging krijgen. Het enige wat ze niet hebben is weidegang. Maar er is meer dan rondjes te rijden in de bak. De weide is meer een oplossing van. Tuurlijk is het waanzinnig als je paard iedere dag of met grote regelmaat de wei op kan. Maar gewoon lekker in een paddock kan ook geen kwaad.

De zin zou moeten zijn : maneges en persionstallen zonder genoeg bewegingsruimte moeten dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:46

Erretje schreef:
Maar ik vind vooral dat het voor ieder dier moet gelden, niet alleen voor paarden, alle dieren die in een kooitje zitten horen een minimum aan bewegingsvrijheid te hebben en een sociaal leven, anders moet je er niet aan beginnen. Niet alleen de bio-industrie dieren, maar ook alle cavia's, hamsters, muizen, ratten, konjnen en vooral vogels zitten vaak ook relatief l*llige bakjes en kooitjes de hele dag door.


Dat zeker. :j Ik word er ook naar van als ik al die kleine huisdieren in rothokjes zie zitten. Als je die tralies checkt zijn ze in de meeste gevallen aangeknaagd, uit pure verveling en frustratie. Daar zou ook wat aan gedaan moeten worden. En dan geen vrijblijvende campagne, maar duidelijke verplichte punten.

DubbelFun

Berichten: 88882
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:51

Esmeralda schreef:
De zin zou moeten zijn : maneges en persionstallen zonder genoeg bewegingsruimte moeten dicht.
En 'genoeg' moet dan duidelijk omkaderd zijn.
Overigens vind ik 'beweging' óók de rondjes die ze in lessen etc lopen al houdt dat niet in dat een paard wat één uur per dag 'loopt' dus genoeg beweging heeft gehad.
Ik zou dan graag opgenomen zien het woord 'vrije' beweging.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:00

DubbelDun schreef:
Esmeralda schreef:
De zin zou moeten zijn : maneges en persionstallen zonder genoeg bewegingsruimte moeten dicht.
En 'genoeg' moet dan duidelijk omkaderd zijn.
Overigens vind ik 'beweging' óók de rondjes die ze in lessen etc lopen al houdt dat niet in dat een paard wat één uur per dag 'loopt' dus genoeg beweging heeft gehad.
Ik zou dan graag opgenomen zien het woord 'vrije' beweging.


ja idd vrije beweging 8-)

juval

Berichten: 13326
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:03

het radiospotje was net op... maar het ging te snel om te volgen... volgende keer beter opletten.

pegasusjus
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:07

Als je niets leert dan is alles zinloos!

Ik ga er van uit dat er slimme mensen zijn die heel heel veel meer van paarden weten dan ik ooit zal doen. Een deel van die mensen kan je lezen op sites hebben eens nagedacht wat een paard 'echt' nodig heeft. Dat heeft in Denemarken geleid tot een wet die verbiedt dat een paard alleen mag staan (kudde idee) en voorschrijft dat het paard buiten moet kunnen staan.

Dus met alle respect voor iedereen zijn eigen mening: een huis tuin en keuken analyse is m.i. niet meer en niet minder dan dat.

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:08

Caira schreef:
Maar hoe wil je voor jezelf dan goedpraten dat je paard zoveel uur per dag op zijn eigen wc staat?

Caira schreef:
Waarom is die vergelijking raar? Een paard zal in de weide nooit eten van dezelfde plaats als waar hij gemest heeft. In een stal van 3 bij 3 is er vaak geen andere optie.

Mijn paarden hebben een weiland van bijna 1 ha, en een schuilstal van 3 x 9 waarin ik voer... je wilt niet weten hoeveel ze schijten binnen, ook met mooi weer.

En een paddock, dat is leuk met een tinker... Loopt een rondje, rold een keer, en gaat weer bij het draadje staan dat ie naar binnen wil... En voeren in een dure gedraineerde paddock... iedereen weet dat je dan binnen de kortste keren een grote blubberboel krijgt (of zandkoliek).

DubbelFun

Berichten: 88882
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:09

@Mariska_28 : die van mij leven al 10 jaar grotendeels in een zandpaddock. Het is geen modderpoel óók niet bij de voernetten en ook géén koliek.
Daar gaat tijd in zitten en tijd kost geld op een pensionstal en dat heeft men er dus niet voor over.