Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:18

Esmeralda schreef:
volgens mij komen de paarden van ankie wel regelmatig buiten hoor!


volgends mij niet ;) altans niet van 9 uur s'ochtends tot 17.00 euro savonds.

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:19

Ja wat versta je onder regelmatig. Elke dag 2 uurtjes is IMO veel te weinig en draagt niet bij aan het doel van deze campagne...

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:19

Anoniem schreef:
Esmeralda schreef:
volgens mij komen de paarden van ankie wel regelmatig buiten hoor!


volgends mij niet ;) altans niet van 9 uur s'ochtends tot 17.00 euro savonds.


bij wie wel dan???? bij heel weinig mensen denk ik zo ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110853
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:20

Anoniem schreef:
Esmeralda schreef:
volgens mij komen de paarden van ankie wel regelmatig buiten hoor!


volgends mij niet ;) altans niet van 9 uur s'ochtends tot 17.00 euro savonds.


Dan heb je niet goed opgelet.
De paarden van Anky komen wel degelijk regelmatig buiten.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:21

DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.


:o? ik snap jouw reactie niet. Ze spreken toch alle paardenbezitters aan. Ook die hun paard op een pensionstal hebben staan. Zolang de pensionstallen vol staan en de paardenbezitters niet klagen, zal een pensionstal eigenaar niet geneigd zijn veranderingen aan de brengen. Het moet toch echt vanuit de eigenaren komen.

Ik vind het een hele goede actie. Iedere eigenaar die zijn paard van ophokplicht omzet naar minimaal 4 u per dag de box uit is meegenomen. Er zal toch echt eerst bij veel mensen een 'knopje' om moeten.
En ik vind het super dat Anky zich hiervoor inzet.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:21

tja,Ik vind het is wel een goed iets,maar de grootste deel van de ruiters gaan hier toch niet aan mee doen.Laat staan de meeste hengstenhouders en meenig dressuur ruiter die wat hooger rijdt in de sport.Die vinden het risico te groot. En alle koetjes,kalfjes en varkens daar hebben de meeste mensen ook geen propleem mee,want dat is geen paard ;) De meeste paarden hebben het zo slecht nog niet en er zijn heel veel andere dieren meer,die hulp harder kunnen gebruiken

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:21

Salinero komt anders nooit buiten. Alleen stappen en grazen aan de hand.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:23

rowo schreef:
Salinero komt anders nooit buiten. Alleen stappen en grazen aan de hand.


grazen doe je binnen??? :+ :D
flauw grapje tussendoor

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:24

@janouk *\o/* voor anky,daar komt geen een wedstrijdpaarden los,laat staan 4 uur in een gras wei
Laatst bijgewerkt door maverick op 03-03-09 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:24

Ik vind het een goed voorstel :j Ben alleen benieuwd of mensen hier aan mee gaan werken ;)

jesito
Berichten: 12821
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:25

Ze hebben het licht gezien, nou hopen dat paardeneigenaren dat ook gaan zien. :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:25

Esmeralda schreef:
Anoniem schreef:


volgends mij niet ;) altans niet van 9 uur s'ochtends tot 17.00 euro savonds.


bij wie wel dan???? bij heel weinig mensen denk ik zo ;)


bij mij wel :) van 7 tot 6 zelfs :)

DinaxUllie

Berichten: 675
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:26

@ Dubbeldun ja hij vind het ook heerlijk alleen je mag geen eten in de paddock leggen.. daarom is er voor hem weinig te doen behalve zand eten en beetje rondstruinen.. gooi er altijd wel speelgoed bij zodat er toch iets ligt. maar Hooi mag er niet in..

als hij thuis kon staan en had er alle ruimte voor had ik dat allang gedaan. Maar denk niet dat het beleid gaat veranderen op stallen waar de paarden haast niet los gaan.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:28

Helaas kunnen wij hier ook paarden niet swinters buiten houden op het land.
Als dit gebeurt is er zomers een gebrek aan mooi vlak stuk land en lekker gras.(dan heb ik dus over het noorden van nl.. kleigrond..)
Dus paddocks/bak zou een fraaie oplossing zijn maar niet elke stalling wil dit.

Bij ons staan de paarden overdag van 10.00-16.00 op een pad verdeeld in stukken met eten en water.
Dit gaat prima en ze zijn er lekker uit.
Ze kunnen niet onwijs uit hun dakkie gaan maar ze lijken het wel prettig te vinden lekker in de buitenlucht met soortgenootjes.

Niet elke stal heeft mogelijkheden (lees weinig stallen) paarden winterdaags buiten te kunnen hebben.
Dus denk dat de DB idd vooral bij gemeentes ed moeten gaan kijken en niet alleen bij de paardeneigenaar die ook maar afhankelijk is van een pension/manege oid.
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 03-03-09 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:28

Even een losse opmerking tussendoor.
Wij zitten nu even aftegeven op Ankie, maar zijn wel zelf wel zo goed bezig. Komen jullie paarden dagelijk een aantal uur buiten? Is het niet zo dat de meeste onder ons enkel even rijden en weer gaan. ( niet iedere dag maar wel regelmatig)
Verbeter eerst je eige situatie en kijk dan verder.
En wie komt er dagelijks bij Ankie over de vloer om te controleren of haar paarden wel/niet buiten komen, denk niemand.

** een aantal hebben wel de mogelijkheid lees ik nu, maar dat zullen er denk ik wel weinig zijn **
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 03-03-09 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:29

janouk schreef:
Zolang de pensionstallen vol staan en de paardenbezitters niet klagen, zal een pensionstal eigenaar niet geneigd zijn veranderingen aan de brengen. Het moet toch echt vanuit de eigenaren komen.
En die doen niks, want het interesseert ze niet.
De pensionstal zal er dus op aangesproken moeten worden vanuit een overheid, want als een stalhuurder dit zegt kan hij gewoon op zoek naar een andere stal !!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:29

Goed initiatief, al begrijp ik zoals gewoonlijk niet dat mensen zelf niet beseffen dat een paard gewoon lekker paard moet kunnen zijn.

Die van mij staat tegenwoordig van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met een groepje buiten op een gigantische wei, en ze is er stukken van opgeknapt. Veel socialer! In het begin is ze wel wat afgevallen omdat ze niet gewend was aan zoveel beweging (ze kwam wel gewoon lekker een paar uur buiten, maar dat is niet te vergelijken met de huidige situatie), maar met wat extra voer en gewenning is dat nu ook weer aan het bijtrekken.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:29

Ik ben het met het artikel eens. Maar laat ze dan ook eens een norm noemen waaraan een eigenaar van een paard zou moeten voldoen. Wat is het beste en let dan ook op het gebied waar iemand woont. Je hebt zand gronden, klei gronden enz. Daar zit een groot verschil in. Laat ze dan ook met een graadmeter per provincie komen of zo iets. Mijn eigen paarden staan elke dag buiten, omdat ik die mogelijkheid heb, kan me ook voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegt. Neemt niet weg dat deze mensen geen paard zouden moeten bezitten maar bied ook oplossingen ipv alleen maar roepen en campagne voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:31

rowo schreef:
Maar wat ik nou niet snap; Ondersteund door Anky???? Als er iemand is die de paarden veel op stal houdt :?


Volgens mij komen de paarden daar juist wel veel hun stal uit en hebben ze ook geen gebrek aan beweging.

maverick schreef:
maar de grootste deel van de ruiters gaan hier toch niet aan mee doen.Laat staan de meeste hengstenhouders en meenig dressuur ruiter die wat hooger rijdt in de sport.Die vinden het risico te groot


Ik ga erin mee dat je niet elk paard uren in groepsverband naar buiten kunt doen (zoals een dekhengst). Toch zijn er voor zo'n paard legio andere mogelijkheden om aan extra beweging te komen (denk aan extra in de molen, stappen aan de hand, grazen aan de hand).

Verder denk ik dat de kans op blessures juist kleiner is, als je paard veel beweging krijgt / buiten komt.

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:32

@hilden1971 : elke grondsoort kan geschikt gemaakt worden om zandpaddocks van te maken. Maar dan moet je wel willen investeren en maar al te vaak zijn pensionstallen uit op het snelle geld.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:32

maverick schreef:
@janouk *\o/* voor anky,daar komt geen een wedstrijdpaarden los,laat staan 4 uur in een gras wei


Ik vind dat je het houden van topsportpaarden niet kan vergelijken met het houden van een 'gewoon' paard. En het rijden van topsportpaarden is een hele andere discussie. Er zijn in Nederland weinig paarden die de hele wereld over reizen in vrachtwagens en vliegtuigen en ingezet worden in volle arena's en zwaar getraind worden, etc.
En ik denk dat niemand kan ontkennen dat de paarden van Anky wel degelijk veel lichaamsbeweging krijgen dagelijks.

Dit artikel en deze actie gaat over het houden van de duizenden paarden in Nederland. De inzet van de DB is om deze paarden meer lichaamsbeweging te gunnen. Wij kennen, denk ik, allemaal wel paarden die dagen op stal staan en als ze mazzel hebben een 1/2 uurtje per dag eruit komen. Het gaat om deze paarden, die vaak uit onwetendheid geen of onvoldoende lichaamsbeweging krijgen. Voor deze paarden wordt actie gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:33

janouk schreef:
maverick schreef:
@janouk *\o/* voor anky,daar komt geen een wedstrijdpaarden los,laat staan 4 uur in een gras wei


Ik vind dat je het houden van topsportpaarden niet kan vergelijken met het houden van een 'gewoon' paard. En het rijden van topsportpaarden is een hele andere discussie. Er zijn in Nederland weinig paarden die de hele wereld over reizen in vrachtwagens en vliegtuigen en ingezet worden in volle arena's en zwaar getraind worden, etc.
En ik denk dat niemand kan ontkennen dat de paarden van Anky wel degelijk veel lichaamsbeweging krijgen dagelijks.

Dit artikel en deze actie gaat over het houden van de duizenden paarden in Nederland. De inzet van de DB is om deze paarden meer lichaamsbeweging te gunnen. Wij kennen, denk ik, allemaal wel paarden die dagen op stal staan en als ze mazzel hebben een 1/2 uurtje per dag eruit komen. Het gaat om deze paarden, die vaak uit onwetendheid geen of onvoldoende lichaamsbeweging krijgen. Voor deze paarden wordt actie gevoerd.



een paard dat hoog in de sport loopt is nog steeds een gewoon paard hoor... Die net zo goed 5 a 6 uurtjes op het land of in de paddock moet..

edit: en ik rijd mijn paard ook iederen dag 1,5 uur dus zou de mijne dan ook niet meer naar buiten hoeven ? want ik geloof niet dat anky 3,5 uur perdag op de paard zit...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:34

Misschien dat Anky inmiddels ook 'het licht' gezien heeft? :+

Op zich vind ik deze actie verder helemaal ok. Het is waar dat heel, heel veel paarden veel te veel in hun uppie op stal staan ;( . Daar kun je niet omheen, ook hier op bokt niet, want ook daar zitten veel van dit soort paardenhouders tussen. ;(

Er kan me niet genoeg over gezegd worden, want voor mijn gevoel leven velen nog in ontkenning en onwetendheid. Hopelijk gaat men ooit eens begrijpen wat paarden voor dieren zijn en wat ze echt nodig hebben om gelukkig te zijn, naast hun leven met ons, de mens.

Overigens merk ik dat meer en meer mensen zich hiervan bewust worden. Wij hebben hier bv een traditionele pensionstal in het dorp, die deze zomer zijn hit actief gedeelte gaat openen. Dus ja, ik denk zeker dat er steeds meer mensen zijn, die hun best doen om de paarden een paardvriendelijker leven te geven!!!! ;)
En zo hoort het.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:34

DubbelDun schreef:
janouk schreef:
Zolang de pensionstallen vol staan en de paardenbezitters niet klagen, zal een pensionstal eigenaar niet geneigd zijn veranderingen aan de brengen. Het moet toch echt vanuit de eigenaren komen.
En die doen niks, want het interesseert ze niet.
De pensionstal zal er dus op aangesproken moeten worden vanuit een overheid, want als een stalhuurder dit zegt kan hij gewoon op zoek naar een andere stal !!


Ik denk juist als alle pensionpaardenbezitters in verzet komen, dat dan juist wel oplossingen gezocht worden.
Waarom de overheid? Volgens mij is iedereen in Nederland wars van inmenging van de overheid. Laat nu juist de paardenwereld zelf met goede oplossing komen, voordat de Overheid komt met regels, die niet voor iedereen haalbaar zijn.
Wij paardenmensen moeten dat toch ook kunnen oplossen zonder nog meer regels van bovenaf.

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:35

Maar dan? Als je in het westland nu paarden op het land laat lopen, wordt het een grote kniediepe modderboel. Slecht voor spieren en pezen, en slecht voor het land.

Een niet te grote stal waar zeg 40 paarden staan, die elk zeg 4 uur buiten moeten staan. Stel dat je ze 2 aan 2 buiten kunt zetten (niet alle dieren zijn even sociaal, en gezien de maat van een redelijke paddock) zou je dan minimaal 10 van die goed gedraineerde paddocks moeten hebben met een oppervlakte van bijna een half hectare (ben uitgegaan van 20 x 20 meter)..
Onbetaalbaar.. De enige oplossing is dan dat je grootschalige stallen zou moeten verbieden..

En toch... waarom maken ze zich zooo druk over de paarden.. is het dierenleed in de bioindustrie al gewoon geaccepteerd? Varkens en kippen die zouden willen dat ze een eigen schone stal zouden hebben.. die nooit daglicht zien, zo snel mogelijk vergemest worden en gewoon echt een kutleven hebben.. Maarja die zien we niet dus daar maken we ons niet druk om.. Hier hebben ze het over 180.000 paarden. Niets vergeleken bij de ruim 41 miljoen vleeskippen en ruim 11 miljoen varkens. Ruw gezegd, per nederlander zijn er 3 kippen en 1 varken die "mishandeld" worden. Ik wou het toch even melden..