"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110739
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:42

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie



De Britse paardenbescherming zal later dit jaar beginnen met een campagne genaamd Verantwoord Fokken. Deze actie zal worden gehouden omdat er jaarlijks enorme aantallen paarden en pony's gefokt worden in Engeland.

De organisatie maakt zich zorgen over de hoeveelheid fokkers die veulens fokken zonder na te denken over de toekomst van de dieren. De paardenbescherming kan steun verwachten van een aantal Engelse verzekeringsmaatschappijen.

De recessie zorgt er voor dat het overmatig fokken van paarden nog eens extra onder de loep wordt genomen. De paardenmarkt ligt nagenoeg stil en rusthuizen en opvanghuizen raken overvol. Er leven ongeveer 1.35 miljoen paarden en pony's in Engeland, en de dierenbescherming is van mening dat er simpelweg niet genoeg ervaren mensen zijn die de paarden op kunnen vangen.

Daarom willen zij iedereen die met paarden te maken heeft nog eens op het hart drukken om goed na te denken voordat men overweegt een veulen te fokken, omdat je het probleem alleen nog maar groter maakt.

Sommige paarden bereiken een leeftijd van zo'n 30 jaar, en pony's worden soms nog ouder, dus niemand kan echt garanderen dat een veulen een onderkomen voor het leven heeft gevonden. Wat een fokker ook voor plannen heeft met het veulen, het is altijd essentieel om alles te doen wat in het vermogen ligt om ervoor te zorgen dat het veulen twee gezonde, goed gefokte ouders heeft met goede afstamming, zodat het veulen in de toekomst een goede waarde heeft op de commerciele markt.

Veel teveel merrie-eigenaren laten hun merries dekken zonder objectief naar hun merrie te kijken als potentiele commerciele fokmerrie. De meeste eigenaren vinden hun merries speciaal genoeg, maar er zijn veel afwijkingen en ziektes die de veulens kunnen erven van de ouders. Niet alle mankementen van de ouders zijn met het blote oog zichtbaar en ontzettend veel mensen besluiten een veulen te fokken zonder na te denken over de consequenties.

"Wanneer je een paardenmarkt bezoekt dan zie je wat overmatig fokken teweeg brengt. Paarden en pony's van slechte kwaliteit worden verkocht voor minder dan de prijs van een avondje stappen," aldus een woordvoerder van de Britse paardenbescherming.

"Onze mensen horen veel schokkende verhalen over waar deze paarden eindigen en ik weet zeker dat de fokkers van deze dieren dit niet in gedachten hadden voor hun veulens."

"We zijn ontzettend blij dat verzekeringsmaatschappijen ons willen sponsoren met deze campagne. Dankzij hen kunnen we ons nu meer gaan richten op het welzijn van paarden en pony's en hopelijk gaan mensen eens wat beter nadenken voordat ze besluiten hun merries te laten dekken."

Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:52

Dat vind ik nou eens een goede zet, dat mogen ze in meer landen (zo ook hier in Nederland) doen (en ook honden en katten bij toevoegen ;) ). Ik denk dat veel mensen zo wel eens gaan nadenken voordat ze een veulen fokken. Die 4 the fun fokkers blijf je altijd wel houden. Maar goed dit vind ik wel een mooie eerste stap.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:54

Eindelijk, dit werd echt tijd!
De houding van "ik vind een veulentje zo leuk" veroorzaakt heel wat paarden leed.
Nu nog hopen dat het aankomt.
Laatst bijgewerkt door Katja op 03-03-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:54

Het idee is goed! maar of het zal helpen? Vind alleen dat de afstamming van het paard er niet zoveel toe doet, als ie maar helemaal gezond verklaard is..
Laatst bijgewerkt door rensju op 03-03-09 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lotte
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:54

Dat is zeker een goed idee! *D

manic

Berichten: 6990
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:55

In Engeland is dit alleen een veel groter probleem als hier.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:58

Goed initiatief, moeten ze hier ook doen. Er worden veel te veel paarden, katten en honden gefokt.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:00

Heel verstandig. Er zijn zoveel veulens die niet verkocht kunnen worden omdat er van alles aan mankeert, waardoor zo'n beest bij de slacht of erger beland. Een hele goede zet dus.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:22

Als ik de paardenmarkten bekijk in Nederland, niet dat ik er vaak kom maar eens per jaar zie je een overdaad aan mini shetjes en friese veulens zonder papier. Ik begrijp niet waarom men daar mee doorgaat. Wij fokken ook en natuurlijk moet er ook verkocht worden, maar we fokken bewust niet meer dan 2 veulens. Persoonlijk vind ik dat vooral hengstenhouders die meer dan 15 veulens fokken een beperking moeten krijgen vanuit het stamboek waar zij bij aangesloten zijn dat roep ik al jaren. De kleine man wordt juist die passie door de grotere ontnomen. Ik denk dat wanneer de stamboeken hier het initiatief voor nemen, zij met het oog op de toekomst een nog beter Nederlands fokproduct kunnen leveren, meer bloedspreiding omdat ook die onbekende merrielijn een kans moet krijgen. Kijk naar de laatste hengstenkeuring, mooie hengsten die vanwege de onbeknde moederlijn eruit gaan. Vroeger nam men zo`n lijn juist om bloedspreiding te krijgen en om te kijken wat voor kwaliteit dit opleverde. Laat oude tijden herleven maar wel met mate.

Goed beleid is kwantiteit.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:52

Wat werd wel eens tijd. Zolang ze dan maar geen paarden gaan fokken die te duur worden voor de gewone recreatieruiter.

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:53

Dit hadden ze al veel eerder moeten doen...............

Maar het blijft zo schattig........zo leuk jong ding........maar daar na....wat dan.
Naar de markt en dan ????????

Je kunt wel zeggen dat het probleem in Engeland groter is, denk dat als je het vergelijkt
met een kleiner Ned. dat het hier ook fout zal gaan en misschien al gaat.

Dat is het zelfde als steeds maar kittens en puppies,waar het lot vaak onzeker van is..........

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:03

hilden1971 schreef:
Als ik de paardenmarkten bekijk in Nederland, niet dat ik er vaak kom maar eens per jaar zie je een overdaad aan mini shetjes en friese veulens zonder papier. Ik begrijp niet waarom men daar mee doorgaat. Wij fokken ook en natuurlijk moet er ook verkocht worden, maar we fokken bewust niet meer dan 2 veulens. Persoonlijk vind ik dat vooral hengstenhouders die meer dan 15 veulens fokken een beperking moeten krijgen vanuit het stamboek waar zij bij aangesloten zijn dat roep ik al jaren. De kleine man wordt juist die passie door de grotere ontnomen. Ik denk dat wanneer de stamboeken hier het initiatief voor nemen, zij met het oog op de toekomst een nog beter Nederlands fokproduct kunnen leveren, meer bloedspreiding omdat ook die onbekende merrielijn een kans moet krijgen. Kijk naar de laatste hengstenkeuring, mooie hengsten die vanwege de onbeknde moederlijn eruit gaan. Vroeger nam men zo`n lijn juist om bloedspreiding te krijgen en om te kijken wat voor kwaliteit dit opleverde. Laat oude tijden herleven maar wel met mate.

Goed beleid is kwantiteit.


Die grote fokkers zorgen niet voor die papierloze veulens en shetjes op de markt hoor, die grote fokkers die fokken binnen het stamboek fokken vaak de betere paarden.

De kleine man moet investeren in één goeie merrie en daar mee fokken als je serieus wilt fokken tenminste, dat kan prima. Die mensen met papierloze paarden of paarden die gewoon op papier en qua exterieur niet of nog maar net aan de eisen van het stamboek voldoen, die moeten juist stoppen met fokken Het is onzin natuurlijk dat je met onbekende bloedlijnen (die dus nog nooit wat gepresteerd hebben, anders waren ze wel bekend) meer kwaliteit krijgt, integendeel. En bloedspreiding is bij sommige stamboeken nodig, maar ik fok zelf KWPN en ik vind bloedspreiding binnen deze fokkerij nog lang geen issue en dat wordt het ook niet als je ook eens een uitsapje naar een buitenlandse hengst maakt met goeie, buitenlandse bloedlijnen of een KWPN hengst die gefokt is uit buitenlandse (duitse) lijnen bijvoorbeeld. :)

Ik heb ook een tijdje New Forest gefokt en binnen dit stamboek en bijvoorbeeld ook binnen de friezen is dit een veel groter probleem.

Voor de recreatie ruiters zullen altijd wel paarden blijven. Het is maar net wat voor eisen je stelt aan je paard.

Ik vind de maatregel prima, laten we dat hier in Nederland ook maar snel invoeren.
Laatst bijgewerkt door Lante op 03-03-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:05

Prima initiatief, nu maar hopen dat het heel snel naar Nederland overwaait.
Eigenlijk zouden er alleen veulens gefokt mogen worden uit merries en hengsten die beide goedgekeurd zijn op bepaalde punten, bijv. extrerieur, karakter. Maar dat is waarschijnlijk niet te verwezenlijken.

Er lopen ook hier in Nederland de meeste vreemde kruisingen rond, tussen 2 rassen, maar ook kruisingen binnen een ras waar gefokt wordt met inferieure dieren.
Veel hobby fokkers willen graag een veulentje bij hun ( soms papierloze) merrie en kiezen dan niet de juiste, maar een goedkope, hengst. Et voila, weer een "waardeloos" diertje geboren.

Ik vind dat je fokken moet overlaten aan mensen die weten wat ze doen, die fokken met goedgekeurde dieren en ook nog eens goed nadenken over de juiste combinatie. Onze Lusitano en Paint hengst zullen daarom ook alleen maar goedgekeurde merries mogen dekken die ook nog eens in het juiste type vallen. Er loopt al genoeg "rommel" rond en wij willen niet meehelpen om de paardenvlees markt te laten groeien.

Maar aangezien een goed paard nog steeds een hoop geld kost, zal er dus altijd goedkoop gefokt bijven worden om de onderkant van de markt ook te blijven voorzien van "best aardige" rijpaarden/ pony's. Met de huidige crisis zal dit overigens wel minder worden, hoop ik :o

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:25

Ik vind het een goede zaak, hopelijk kan/doet men er hier in Nederland ook iets mee.
Ik gun iedereen zijn hobby/pleziertje, maar als ik op Marktplaats kijk wat er allemaal wordt aangeboden in de trant van: we hebben een hengstje en hij mag dekken voor 25 euro...arme arme nakomelingen..bij de geboorte staat de stempel van de slager er al op :o
En de voornaamste reden is omdat het zo leuk is een keer een veulentje te hebben..voor de kinderen uiteraard..die er na 3 weken al geen aardigheid meer aan hebben. Voorjaar komt er weer aan dus MP zal straks weer uit zijn voegen barsten van het aanbod.
Natuurlijk zijn er ook verantwoordelijke fokkers, maar wat ik niet snap is waarom er elk jaar bij sommigen 20+ veulens geboren moeten worden, terwijl je zeker nu met die (ten dele aangeprate, maar das mijn mening :+ ) crisis op je vingers kunt natellen dat de markt niet meer zo hyper is als een paar jaar terug. Ik zou dan juist denken, fok wat minder maar dan kun je ze misschien wel beter verkopen als dat je stallen overbevolkt zijn met veulens.

Bij de honden zie ik precies hetzelfde; ik heb een vrij zeldzaam ras en fok hooguit een nestje per jaar. Uiteraard hebben de ouderdieren alle benodigde gezondheidsonderzoeken ondergaan en besteden we veel tijd en geld aan het zoeken naar goede dieren die we evt kunnen gebruiken in onze fokkerij.
Wat zie je nu echter weer gebeuren, zoals altijd...iemand met een teef fokt een keer een nestje, gewoon omdat het zo leuk lijkt, voor die tijd hebben ze contact met ons gehad voor het adviseren voor een passende dekreu..wij nog alle moeite gedaan om advies te geven, daarna hoor je niets meer en nu ineens ligt er een nest, ouderdieren allebei niet gerontgend, en ik verwachtte het al..en ja hoor, gisteren kwam de mail..ze waren alle teefjes al kwijt, was lekker snel gegaan (pups zijn net 2 weken oud) maar voor reuen hadden ze nog geen aanvragen, of wij misschien even konden bemiddelen.. :z
We hebben dit al zo vaak aan de hand gehad en mensen geholpen, maar we doen het niet meer, zoek het maar uit. Je wilt toch zo graag fokken? Dan zorg je ook maar dat je je pups kwijtraakt (over de kwaliteit van evt nieuwe eigenaren heb ik het dan nog maar niet...)
En dit kan me zo irriteren..het onnadenkende, oh het is zo leuk, maar over de consequenties wordt totaal niet nagedacht.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:40

Een heel goed initiatief. Je kunt niet verbieden rasloze dieren te fokken. Wie gaat dat controleren en betalen? Er is trouwens een beperkte markt voor rasloze en de goedkope raspaardjes. Maar niet iedereen wil een Fjord, dus ik snap de wens voor sommige kruisingen ook wel weer....

Maar dat fokken om die leuke veulentjes in de wei. Of de illusie er een boterham mee te verdienen.

Het minste wat overheid en dierenbescherming kunnen doen is bewustwording.

De aanname dat rasloze paarden "minder" zijn dan raspaarden wil ik bestrijden. Over deze hybrid vigour stond laatst ook nog een aardig bericht op de voorpagina. http://en.wikipedia.org/wiki/Heterosis.

Ik denk dat de discussie hier ook niet over moet gaan. Het moet gaan over dierenwelzijn, vraag en aanbod en de manier die gekozen is om deze kwestie onder de aandacht te brengen.

Mijn man is van adel, goede bloedlijn dus en uitstekende papieren, maar ik ben zeker niet minder dan hem. :+

Ik vind het gewoon griezelig als er beweerd wordt dat het "ras" beter is dan "gemixt ras". Al gaat het hier over beesten en niet over mensen.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:48

Ik zou ook nooit willen beweren dat "ras" beter is dan "niet"of " gemixt ras". Maar er moeten wel bepaalde eisen aan de ouderdieren gesteld zijn, zeker bij kruisingen tussen 2 rassen moet je heel goed weten wat je doet.
Er worden bijv. ook veel kruisingen( cruzado's) gefokt met Iberische paarden ( Lusitano/ PRE) waarvan sommige echt het aanzien niet waard zijn omdat er niet over wordt nagedacht, maar er zijn ook cruzado's die net zo veel waard zijn als een goed raszuivere Iberier omdat de kruising gewoon klopt en deze paarden beter zijn voor bijv. het koeienwerk ( Doma Vaquera) dan sommige raszuivere dieren. ER zijn bijv. kruisingen Iberier/ quarter horse die de voordelen van beide rassen in zich hebben en nog mooi zijn ook, maar dat zijn wel kruisingen waarover is nagedacht, met ouderdieren van niveau.
Niet zomaar een leuk merrietje en een leuke ( goedkope) hengst.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 03-03-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:49

Ik vind het wel wat ver gaan om de discussie over al dan niet een zuiver gefokt rasdier met een mens te vergelijken eigenlijk... :)

Feit is dat de kans dat je uit een kruising een minder functioneel paard fokt groter is en dat het een grotere gok is en dat het, met name in deze tijd, moeilijker kan zijn als het minder goed gelukt is om een dergelijk dier aan een goed tehuis te verkopen.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:57

Lante schreef:
Die grote fokkers zorgen niet voor die papierloze veulens en shetjes op de markt hoor, die grote fokkers die fokken binnen het stamboek fokken vaak de betere paarden.

De kleine man moet investeren in één goeie merrie en daar mee fokken als je serieus wilt fokken tenminste, dat kan prima. Die mensen met papierloze paarden of paarden die gewoon op papier en qua exterieur niet of nog maar net aan de eisen van het stamboek voldoen, die moeten juist stoppen met fokken Het is onzin natuurlijk dat je met onbekende bloedlijnen (die dus nog nooit wat gepresteerd hebben, anders waren ze wel bekend) meer kwaliteit krijgt, integendeel. En bloedspreiding is bij sommige stamboeken nodig, maar ik fok zelf KWPN en ik vind bloedspreiding binnen deze fokkerij nog lang geen issue en dat wordt het ook niet als je ook eens een uitsapje naar een buitenlandse hengst maakt met goeie, buitenlandse bloedlijnen of een KWPN hengst die gefokt is uit buitenlandse (duitse) lijnen bijvoorbeeld. :)


Dit ben ik met je eens, maar dit neemt niet weg dat een ieder moet beperken ook de grotere jongens. Maar wat is een goede merrie? volgens wie dan ook. Soms moet je ook je eigen gevoel volgen, want ook een stamboek heeft het vaak mis. Ik denk dat wanneer je een goed paard hebt met een mooie bloedopbouw en zowel klinsch als röntgenologisch goed gekeurd je al een heel eind op de goede weg bent als fokker. Ik ken een hele goede merrie. Door het stamboek niet ster waardig geacht maar fokken!! Allemaal paarden met een NMK, PROK, Elite, Keur, hoog in de sport lopend de nazaten, en veelal meteen naar het Buitenland verkocht.

Gelet op de zogeheten recessie is het denk ik verstandig om minder te fokken. Kijk om je heen. Een hele grote uit Friesland zou begin december 100 drachtige merries verschepen naar Amerika. Jammer dan geen geld, en de merries moeten nu hier de markt op. Daarmee wil ik aangeven dat het echt een goed idee is om te beperken en zeker de grotere onder ons.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:09

@ Elcid, ik geloof dat we ongeveer hetzelfde bedoelen, maar anders hadden opgeschreven.

Ik krijg ook de kriebels als ik lees dat mensen met hobbyfokken nog nieuwe rassen willen uitvinden. Het mafste wat ik tegenkwam was het gaan fokken van een 'zorgboerderij-paard' (kan de link even niet vinden).

Dit mag m.i. geen reden zijn om veulens op de wereld te laten zetten. Er zijn al genoeg levende dieren die opgevoed kunnen worden tot "zorgboerderij-paard".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:16

ElCid schreef:
Er lopen ook hier in Nederland de meeste vreemde kruisingen rond, tussen 2 rassen, maar ook kruisingen binnen een ras waar gefokt wordt met inferieure dieren.


Niets mis met een leuke kruising maar mensen moeten er inderdaad wel goed over nadenken. Een paard met papieren is niet zaligmakend. zeker niet op het gebied van gezondheid.

Dit jaar ga ik mijn raszuivere Mangalarga merrie te laten dekken door een fewspot kleurige en raszuivere Knabstrubber. Dit is een weloverwogen keuze geweest, omdat ik graag een gangenpaardje met stippen voor mezelf wil hebben. Heeft het dier geen gangaanleg dan heb ik altijd nog een leuke appaloosa. Daarnaast zijn zowel de Knabstrubber als de Mangalarga terug te voeren op Spaanse paarden.

Kruisingen geven in mijn ogen een welkome diversiteit in de populatie. Juist omdat lang niet iedereen zit te wachten op een bruine 13 in een dozijn warmbloed. Maar mensen die een Belg met Arabier kruisen kan ik niet begrijpen. Kruisen is in mijn ogen gerechtvaardigd wanneer het eindproduct iets kan bieden wat in geen ander stamboek gevonden kan worden en commercieel interessant is.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:29

Zo heb ik ooit, jaren gelden, een kruising gezien tussen een hackney en een arabier. Het dier was heel stijl gekoot, had een vrijwel rechte rug, geen kont en een lelijk hoofd, maar hij was wel heel lief ;) . Een drama op pootjes dus!

@ Juliette: Ik ben wel benieuwd naar je kruising, ik ken een hele leuke Mangalarga hengst ( Quelindo). Leuke dieren!
Weet je wel vrij zeker dat je vlekjes gaat krijgen, zeker de kleurfokkerij is lastig en soms moeilijk voorspelbaar! Veel hangt toch af van de genetische kleur van merrie en hengst. Maar ik neem aan dat je je daar in verdiept hebt, anders is dit wel een aardige leiddraad : http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp , maar misschien ken je hem al *D

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:34

Juliette86 schreef:
Maar mensen die een Belg met Arabier kruisen kan ik niet begrijpen. Kruisen is in mijn ogen gerechtvaardigd wanneer het eindproduct iets kan bieden wat in geen ander stamboek gevonden kan worden en commercieel interessant is.


Ik denk dat veel mensen ook fokken omdat ze gewoon nieuwsgierig zijn wat er uitkomt. (Een stevig roan rij- tuigpaard met veel behang belgxarab :roll: ? Kan gefokt worden om het kleurtje, voor alles is een excuus denkbaar. Het gaat ook om het doel dat de fokkers zelf voor ogen hebben)

Als je bereidt bent en de middelen hebt om dit dier zelf te houden, dan kan ik er nog niet zo mee zitten.

Ik denk dat veel hobbyfokkers het gewoon ontbreekt aan startkapitaal om te beginnen met de fok van een in Nederland bekend stamboek of het naar Nederland halen en foklijn gaan opzetten van een in Nederland nog uniek ras en daarom zelf wat aan gaan klooien en zich toeleggen op het fokken van TREC-paarden (om maar een zijstraat te noemen)

@ Elcid, ah een zorgboerderij-paard!

Marij
Berichten: 315
Geregistreerd: 17-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:46

@ hilden1971

Zullen we t houden op
' goed beleid is kwaliteit' .....

In Nederland zijn er ook zo veel mensen die veulens fokken
omdat het zo schattig is.... En veel mensen willen best een
gezond veulen fokken, dat wil iedereen... Onwetendheid is
hierbij denk ik het grootste probleem. De tijden dat je kon
leven van de fokkerij laten we steeds verder achter ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:47

ElCid schreef:
@ Juliette: Ik ben wel benieuwd naar je kruising, ik ken een hele leuke Mangalarga hengst ( Quelindo). Leuke dieren!
Weet je wel vrij zeker dat je vlekjes gaat krijgen, zeker de kleurfokkerij is lastig en soms moeilijk voorspelbaar! Veel hangt toch af van de genetische kleur van merrie en hengst. Maar ik neem aan dat je je daar in verdiept hebt, anders is dit wel een aardige leiddraad : http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp , maar misschien ken je hem al *D


Daarom ook een fewspot kleurige hengst. Die is homozygoot voor appaloosa tekening dus nagenoeg 100% kans op stipjes. Daarnaast heb ik ook gekeken naar beweging. Geen spectakel maar los in het lijf (ivm gangaanleg veulen). Ivm gezondheid, karakter en gebruik van dezelfde genenpoel als basis, bewust geen KWPN gefokte appaloosa. De hengst is alleen veterinair goedgekeurd. Stamboek wil hem niet opnemen, omdat hij te barok is (hun voorkeur ligt bij de warmbloeden).

Zo vind ik de combi haflinger/arabier ook niet zo'n doordachte keuze. Heb genoeg zenuwachtige bulldozers voorbij zien komen.

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:58

Dat mag inderdaad in Nederland ook wel eens zo'n campagne. Paardenoverschot loert hier ook.

Of betere afzetmogelijkheden voor paardenvlees, zodat al die veulentjes en jonge paarden niet eerst op transport moeten naar Italie.