Verkiezingskoorts heerst in de paardenwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Verkiezingskoorts heerst in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:51

www.pzc.nl


Lippenstift, oogschaduw of weelderig geföhnde krullen zullen er in geen velden of wegen te bekennen zijn.

Ook de catwalk zal ontbreken. Toch gaat het om de verkiezing van moeders mooiste. Dit keer spelen toekomstige fotomodellen niet de hoofdrol, maar paarden en pony's.

Net als honderden andere liefhebbers zijn de vriendinnen Anatevka Dooms (30) uit Terneuzen en Manuela de Jong uit Zaamslag (40) bevangen door de verkiezingskoorts vanwege Holland's Next Tophorse. En zij vinden hun edele viervoeters, die allebei op stal staan bij Manege Magrette en volgens hun eigenaressen ook nog eens bevriend zijn met elkaar, natuurlijk de mooiste van allemaal.

De bruin-wit gevlekte ruin Punjab, een flink uit de kluiten gewassen pony die oogt als een paard, is Anatevka's toppertje. "Hij ziet er niet alleen geweldig uit, het is ook nog eens een vrolijke speelvogel. Dat komt waarschijnlijk omdat hij op 1 april is geboren. Als je zelf eens wat somber bent, maakt hij je weer vrolijk. Punjab sleepte mij er ook doorheen in een periode dat ik het privé erg moeilijk had. Onze band is enorm hecht. Ik zou hem niet meer kunnen missen", zegt de Terneuzense vertederd over haar tienjarige pony, waarmee zij in de dressuur in de klasse M1 uitkomt.

Manuela de Jong is helemaal verkikkerd op haar bruine ruin Leroy. Hij kwam uit in zowel het springen als de dressuur, maar tegenwoordig is het sportieve gedeelte niet meer het allerbelangrijkste. "Toen ik hem voor het eerst zag, wilde ik hem meteen hebben. Ik doe hem nooit meer weg. Het is min of meer je kind. Dat geldt ook voor Amaretto, een voormalig springpaard van mij dat op een boerderij in Zaamslag staat. Hij is inmiddels met pensioen, maar ook hij zal altijd bij me blijven", getuigt ze over liefde voor haar paarden.

Duizenden liefhebbers hebben via de website van Holland's Next Tophorse hun stem al uitgebracht. Als heuse fotomodellen worden de deelnemende paarden en pony's in de schijnwerpers gezet. Niet alleen een extra was- en poetsbeurt behoren tot het standaardrepertoire, maar onder meer ook een blinkend hoofdstel en fraai gevlochten manen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de 25 mooiste paarden en pony's op 28 juni naar het Concours Hoofddorp worden afgevaardigd. De winnaar krijgt daar niet alleen een tiara voor het paard, maar ook 1500 euro aan ruitersportartikelen.

Met een klassering in de top 25 zijn Anatevka Dooms en Punjab op dit moment in de race voor een plek in de kwartfinale. "Ik voer er ook echt campagne voor. Al m'n familie, vrienden en kennissen weten er van. Ook hang ik her en der wat posters op. Tot nu toe heeft dit dus aardig wat resultaat opgeleverd", zegt de fanatieke Terneuzense.

Manuela de Jong hoort het glimlachend aan. Zij is er nuchterder onder. "Ikzelf loop er niet zo heel hard achteraan, maar het is natuurlijk allemaal hartstikke leuk. En stel je voor dat je naar de finale mag. Dat pakken ze je nooit meer af."

Uit Zeeland komt nog minstens één andere deelneemster. En ook de zesjarige Chayenne Murre uit Axel is er heilig van overtuigd dat haar bruine shetlandpony Gijsje de hoofdprijs verdient. Alleen heeft ze nog niet heel erg veel stemmen verzameld. "Dus dat moeten de mensen maar eens héél gauw gaan doen", zegt ze met een stelligheid die niets te raden overlaat.