Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:30

Ik vraag me toch echt af waarmee we bezig zijn...
Alles moet hoger en sneller, waarom al die absurde middelen? Als de paarden niet meer kunnen, wordt er vanalles bedacht om ze toch nog eroverheen te pushen. Ga toch niet zo naar de limiet zoeken en pas de parcoursen aan naar de mogelijkheden van de paarden of ga met machines aan de slag zou ik zeggen.

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:24

Ah ik zal de stukken lood dan toch maar van de peesbeschermers loshalen :)* handig zo'n onderzoek dat nu iedereen weet dat het slecht is voor gewrichten om ze zo te belasten :P

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:27

Wat een overdreven reacties allemaal... Het zijn echt geen kilo's die in die peeskappen zitten hoor.
Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of het echt zo belastend/schadelijk is. Die 2x in de week dat een gemiddeld springpaard springt, en dan voor, zeg, een half uur? Ik weet het niet :n

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:34

Ik vind de trainingsmethode nogal old-fashioned en overdreven.
Waarom heb je serieus gewichten nodig om een paard te trainen. Ik heb ze nooit gebruikt en zie ook echt niet in waarom je dat zou willen.

Ik denk dat het wel degelijk schadelijk is. Te dikke mensen krijgen toch ook last van gewrichten op langere termijn? Die sjouwen ook gewicht mee. Als je aan gewrichten meer gewicht hangt dan moeder natuur van oorsprong van plan was vind ik het best mogelijk dat dat niet goed is.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:51

Loezz schreef:
Ik vind persoonlijk peesbeschermers niet al te goed , en ik zie veel mensen ook dressuur rijden met peesbeschermers en vraag me dan echt af waarom nodig..

dat is hier niet de discussie

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:05

Ik vind dat ze gewoon moeten gaan controleren op bitten ,beenbescherming en sporen.In ieder geval op dingen die een paard tot extra grote prestaties kunnen dwingen.Ze doen het al op doping ,dus dit kan er ook wel bij.Maar dan wel door een degelijk opgeleid persoon,niet een of andere jan....... die ze van de straat hebben getrokken.

fluutje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:22

Ik denk dat de mensen die deze beschermers gebruiken er niet perse slecht mee willen doen. Ze kijken alleen naar andere mogelijkheden om te trainen. Op zich is hier ook niets op tegen. En uit het onderzoek blijkt alleen dat de paarden ànders gaan bewegen, nog niet dat dat ook nadelen heeft. Verder is het zo dat een paard sowieso een andere belasting op pezen, gewrichten etc krijgen op het moment dat er een ruiter opstapt. Ben dus ook erg benieuwd naar het complete verhaal.
Hierin is ook niet meegenomen hoe warm pezen worden als ze beschermd worden met dik en zwaarder materiaal. Dat zou apart ook gevolgen kunnen hebben.

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:34

Ben tegen die dingen als je paard er echt hoger mee springt gebruikt iedereen ze.. Beter verbieden dan ben je allemaal gelijk zonder LOOD aan je paard zijn benen te hangen...

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:43

Loezz schreef:
en ik zie veel mensen ook dressuur rijden met peesbeschermers en vraag me dan echt af waarom nodig..

Nee, dan die bandages omdat ze zo leuk kleuren bij het dekje...

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:05

mijn br peesbeschermers zijn volgens mij toch niet verkeerd neem ik aan?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:14

Het enige wat ik lees in dit artikel is de volgende beredering: Paarden springen er hoger mee, dus het zou schade op kunnen leveren. Geen concreet bewijs dat ze het ook echt doen? Waarom gilt iedereen dan moord en doodslag? :+

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:01

Zowiezo staat er eigenlijk niets in het artikel...tenminste, niets is het verkeerde woord, maar je weet eigenlijk nog niet veel. Zoals Intral ook zegt is het echt wel interessant, ik wil wel graag weten hoe dit onderzocht is en wat de resultaten zijn....dus Intral, mocht je meer gevonden hebben intussen....

Marij
Berichten: 315
Geregistreerd: 17-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:11

Hmm, zijn meer dingen schadelijk voor een paard mitst ze verkeerd gebruikt worden.
Ik zie oko zoveel mensen met slof rijden omdat het paard dan ' zo mooi met zn
hoofd naar beneden loopt'

Laatst werd in ander topic iemand aangeraden om springschoenen om achterbeen te
doen om het been trager te maken, gezien het achterbeen in de kootholte van het
voorbeen greep. Als je die dingen dan weer af doet, wordt het achterbeen alleen maar
sneller en wordt het probleem alleen maar groter.
Bovenstaande heeft ongeveer hetzelfde effect als verzwaarde peesbeschermers, het
is prestatie verhogend... Moeten we springschoenen om een achterbeen dan ook gaan
verbieden?

Veel dravers lopen met verzwaarde springschoenen, om het been net iets anders te laten
reageren en zo te voorkomen dat ie zichzelf in zn eigen benen slaat... Moeten we dat ook
verbieden?

Ik denk dat het beter is om resultaten af te wachten voor dat we en oordeel vellen...

PS: lood in de peesbeschermers wordt gedaan. Zit een max aan van 400 gram per
achterbeen.

milkystar

Berichten: 61
Geregistreerd: 04-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:51

Cowgirl schreef:
Gaan we nu ook onderzoek doen bij tuigpaarden en ijslanders . daar is gebruik van gewichten ook meer als normaal.


En wat dacht je de dravers op de koersbaan?!
Die krijgen lood op de hoeven geslagen als extra gewicht.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:07

Alles wat TE vaak/veel wordt gebruikt, is TE

Marij
Berichten: 315
Geregistreerd: 17-08-05

Re: Verzwaarde peesbeschermers veroorzaken mogelijk toch schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:09

@ milkystar

Dravers krijgen wel iets iets verzwaarde springschoenen om, om feit wat ik net heb genoemd. Niet om prestatie te verhogen, maar om ze benen zo weg te laten zetten dat het been niet gegrepen wordt door een ander (achter) been. Heel soms zie je dan ook wel eens een iets zwaarder ijzer (veel lichter dan die van een rijpaard, draver loopt bij nooit op gewoon ijzer) of een klein lood randje. Maar dat gaat maar om een klein aantal grammen.