Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuuZzel

Berichten: 1274
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Schoorl, aan het strand..

Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:04

http://www.fps-studbook.com


In diverse (dag)bladen is de afgelopen week bericht over de inteeltproblematiek rond het Friese paard, naar aanleiding van een lezing van dierenarts Boerma uit Garijp, tijdens een symposium over de Welzijnsnotie paarden, georganiseerd door Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Het KFPS stelt vast dat de inhoud van deze berichtgeving gebaseerd is op onjuiste gegevens en een onwerkelijk, ongenuanceerd en gedateerd beeld geeft van de werkelijkheid.

Het terugdringen van de inteelttoename en het bestrijden van erfelijke afwijkingen zijn de afgelopen jaren juist speerpunt van het fokprogramma van het KFPS. De samenwerking tussen stamboek en fokkers, hengstenhouders, de diergeneeskundige faculteit in Utrecht en de Wageningen Universiteit U.R. heeft reeds geleid tot een pakket aan maatregelen om de problematiek het hoofd te bieden. Het KFPS loopt hierin bijvoorbeeld voorop bij het ontwikkelen van DNA-tests om dragers van ongewenste eigenschappen te identificeren. Deze nieuwe technologie biedt de mogelijkheid om erfelijke afwijkingen binnen enkele generaties uit de populatie te selecteren.

Doordat de populatie Friese paarden in het verleden een aantal malen met uitsterven bedreigd is, is de genetische basis beperkt, met een toename van inteelt als gevolg. Door de explosieve groei van de populatie, met op dit moment een wereldwijde populatie van meer dan 60.000 paarden en de mogelijkheid om nieuwe fokkerij-instrumenten toe te passen, is het KFPS ervan overtuigt dat de in het verleden ontstane problematiek met succes omgebogen zal worden.


Verwant artikel: [VN] Inteelt verzwakt het Friese paardenras

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:32

Ik vind, dat ze daar bij die Friezen helemaal op de verkeerde weg zijn met die enorm strenge keuringen. Er komt vrijwel geen hengst door en dat, terwijl ze al zo'n smalle basis hebben! recent las ik ook iets over een hengste met zeldzame lijnen, die er gewoon uitgesmeten (= niet goedgekeurd) werd!
Ze zouden veel liberaler moeten keuren, vooral bij bloedlijnen, die weinig voorkomen. OK, dan moet je misschien wat fouten op de koop toe nemen, maar het is essentieel, de basis van het ras te verbreden. Dat lijkt mij de eerste prioriteit. Maar goed, ik ben geen Friezenfokker. Toch zegt mijn paardenverstand, dat je minder streng moet keuren als je een verbreding van je bloedbasis wilt.

Pantykous

Berichten: 10500
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:22

bterlaan schreef:
Ik vind, dat ze daar bij die Friezen helemaal op de verkeerde weg zijn met die enorm strenge keuringen. Er komt vrijwel geen hengst door en dat, terwijl ze al zo'n smalle basis hebben! recent las ik ook iets over een hengste met zeldzame lijnen, die er gewoon uitgesmeten (= niet goedgekeurd) werd!
Ze zouden veel liberaler moeten keuren, vooral bij bloedlijnen, die weinig voorkomen. OK, dan moet je misschien wat fouten op de koop toe nemen, maar het is essentieel, de basis van het ras te verbreden. Dat lijkt mij de eerste prioriteit. Maar goed, ik ben geen Friezenfokker. Toch zegt mijn paardenverstand, dat je minder streng moet keuren als je een verbreding van je bloedbasis wilt.


Ik wil wel even reageren, juist door de strenge richtlijnen zijn er al heel veel onwenselijke zaken uit beeld verdwenen en is het Friese paard enorm verbeterd!!!
Ben trouwens wel nieuwsgierig welke hengst je bedoelt ;) omdat er geen zeldzame bloedlijnen meer bestaan, al lang niet meer.

Juud87
Berichten: 3367
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: In het mooie Westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:46

Waarom moet men altijd met de beste (/populairste) hengst fokken? Zo krijg je allemaal verwanten aan elkaar.
Hoeveel procent van de gefokte friezen komen echt in de wedstrijdsport? En dan bedoel ik niet een m of z proefje maar hoger.
Hier heb je allemaal friezen met een percentage van gemiddeld rond de 5 of 6. Waarom kan men in oostenrijk een veulen fokken met een percentage van 0,59? (!!) (http://www.spikerhof.com/friese-paarden/paarden.html?L=0&tx_horses_pi1%5BshowUid%5D=29)
Ik zit niet zo heel diep in de fok, maar dit zijn niet de superhengsten maar er zijn wel leuke paarden uitgekomen. Wie weet wat deze hengst straks voort zal brengen.

Of een Grand-prix startgerechtigd met een percentage van 2,73?http://www.spikerhof.com/friese-paarden/paarden.html?L=0&tx_horses_pi1%5BshowUid%5D=21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:56

Het is echt niet zo dat men altijd met de beste en populairste hengsten fokt, Juud87, het is JUIST zo dat de meeste toch wat hobbymatige fokkers naar de hengst om de hoek gaan omdat dat het goedkoopst is en hun opa en vader dat ook deden en verder kijken ze nergens naar.
Je inteeltpercentages heb je iets te enthousiast neergezet, ik heb hier een aantal stambomen op tafel liggen van drie verschillende paarden. Ik kom op 2,59, dan 3,01 en de topper 3,37. Die 5 en 6 % van jou zijn wel erg over de top!

Bij het paard in je onderste link zie ik Cobus staan en die was niet goedgekeurd. En de hengst Melle, was dat Melle 311, of ook een niet goedgekeurd dier?
Verder is één grandprix paard geen garantie voor meer goeie nakomelingen en ik heb gezien dat dat dier met dat hele lage inteeltpercentage daar nog maar een veulen was, het is niet te zeggen dat een leuk veulen later een goed paard wordt. Beetje vage info dus allemaal.

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:44

het is ook nog eens zo dat bijna elke fries eczeem heeft daar zou ik met fokken ook maar eens rekening mee gaan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:48

vordur schreef:
het is ook nog eens zo dat bijna elke fries eczeem heeft daar zou ik met fokken ook maar eens rekening mee gaan houden.


Echt waar??? En weet je wel hoe dat komt? (overigens heeft geen van onze Friezen het, en ik heb er 5)

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:50

vordur schreef:
het is ook nog eens zo dat bijna elke fries eczeem heeft daar zou ik met fokken ook maar eens rekening mee gaan houden.

Grapje zeker? :D Nog nooit een met eczeem gehad en (gelukkig) de meeste hebben het niet.

Anoniem

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:54

Tssst, ik zal het wel even verduidelijken, ZE wordt veroorzaakt door de culicoïdes oftewel knutten. (vliegjes) Dit is het zelfde soort pestbeest wat blauwtong overbrengt bij schapen en runderen. Waar komen ze het meest voor? Juist ja, IN de Friese wouden waar de grootste populaties Friese paarden voorkomen en verder in boomrijke streken. Onderzoek heeft al uitgewezen dat deze knut een voorkeur heeft voor zwarte dieren. (en echt, dit heeft in de leeuwarder courant gestaan, medio 2008)
Nou ja, dan kan ik maar 1 oplossing bedenken, en dat is witte Friezen fokken :D
Verder kan elk ras ZE krijgen, dit heeft niet zoveel met de genen te maken...

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:02

Tja, en dan nog niet eens dat ze het hebben over de waterhoofdjes en dat soort ongein....

Anoniem

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:06

Tja.... waterhoofdjes die lang zo vaak niet meer voorkomen dan jaren terug, dwergjes die lang zo vaak niet meer voorkomen, enzovoort...
Men is al een behoorlijk eind de goeie weg ingeslagen door veel selectiever te fokken. En daar leest Bokt overheen :D
De problemen zijn de vastgeroeste fokkers die niks met de paarden doen, behalve ze als broedstoof gebruiken en elke merrie laten dekken onder het mom van: als er een zwart veulen uitkomt, is het kassa.
Je wilt ze de kost niet geven die een hoogbejaarde merrie nog even van een shot sperma voorzien en dan niet meer bijkomen van de schrik dat er een veulen uitkomt waar geen eer mee te behalen valt. Gelukkig is dit soort fokkers aan het uitsterven en zit het ras gigantisch in de lift.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:07

Vorig jaar was er ook al een bericht hier op Bokt over dwerggroei en waterhoofden, dat heeft ook aardig wat stof doen opwaaien....
Mijns inziens moet je waterhoofden en dwerggroei voorkomen in de fokkerij. In de Friezenfokkerij schijnen er een aantal hengsten te zijn die dit soort afwijkingen vererven... Om het Friese ras gezond te houden en in de lijn die het KFPS voortzet, zou je zeggen dat deze hengsten af zouden moeten worden gekeurd op afstammelingen of iig bekend zouden moeten worden gemaakt, zodat de merriehouder zélf kan kiezen of hij/zij het risico wil nemen. Net zoals met bv HERDA of OLWS in de westernfokkerij. Bij mijn weten is er nooit in de openbaarheid gekomen welke hengsten het hier betreft... erg jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:09

Een waterhoofd komt nooit alleen van het vaderdier, laat dat duidelijk zijn. Het is (meestal) het gevolg van een te hoog inteeltpercentage en ook hier weer heeft de merrie een vinger in de pap. En daar kun je als fokker heel wat tegen doen.
Verder weten insiders echt wel om welke lijnen het gaat.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:11

Heb je gelijk in Sul, net als met OWLS, hoeft het geen probleem te zijn dat de moeder dat gen draagt, als de vader het maar niet heeft, of andersom.
Mensen die voor de hobby een keer een veulen fokken uit hun Friese merrie, hebben geen weet van die bepaalde lijnen... En dan krijg je gedonder...

Anoniem

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:13

Precies, ze kijken niet verder dan hun neus lang is.
Ik heb zelf drie dwergveulens gezien in mijn leven. Van twee waren de moeders ouder dan 22 toen ze deze veulens kregen, veulen nummer drie was van papierloze ouders dus je kunt je afvragen hoe hoog ten eerste al het inteeltpercentage moet zijn geweest.

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:18

Liezel1 schreef:
Heb je gelijk in Sul, net als met OWLS, hoeft het geen probleem te zijn dat de moeder dat gen draagt, als de vader het maar niet heeft, of andersom.
Mensen die voor de hobby een keer een veulen fokken uit hun Friese merrie, hebben geen weet van die bepaalde lijnen... En dan krijg je gedonder...


Dat zijn ook geen fokkers, maar vermeerderaars..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:19

En die zijn lang in de meerderheid geweest in dit geval Femiaans.

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:24

Helaas wel, maarja, een Fries veulen brengt nog wel wat op, dus ach, als je een merrie hebt, zet je er gewoon even een hengst op die niet teveel kost, en hoppa, weer een kansloze verschijning op de wereld gebracht. (En er ook nog trots op zijn)
Tegenwoordig zie je helaas nog steeds Friese paarden te koop staan, die idd zwart zijn, prikoortjes en een beetje haar aan hun benen hebben (Maar te lelijk zijn om aan te gluren) en ze worden voor grof geld verkocht.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:28

Ik kende iemand die een Friese ruin had, beestje had hengstenkeuring gelopen, was er tijdens de bezichtigingen uit gegooid. Beestje stond de hele dag mooi te wezen op de wei, werd door iemand bijgetraind ivm zijn spierontwikkeling en ging 1x in de zoveel tijd met de baas op pad met de koets....
Braaf ding, niets mis mee en de trots van zn eigenaar.
Stel nou dat iemand zo een merrie heeft, wei genoeg, mooi paard wat leuk beweegt, leuk papier, dus kiest er een leuke hengst bij uit. Zo iemand gaat niet alle lijnen natrekken en zal nooit zoveel ervaring/kennis hebben als een insider. Merrie wordt gedekt met een hengst waarvan de "insiders" weten dat hij bepaalde gebreken vererft... Wat dan?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:56

Het is geen geheim dat ik veel goede vrienden heb ik het Amerikaanse fokkerijwereldje van Friesche paarden. Het valt mij dan ook altijd op dat er bij een verkoop van een goedgekeurde hengst naar Amerika altijd geroepen wordt : " weer eentje kwijt ".

Misschien moeten de fokkers eens wat verder kijken dan hun neus lang is. Het sperma van deze hengsten is natuurlijk nog altijd beschikbaar.

Theo

Anoniem

Re: Het Friese Stamboek geeft reactie op inteeltproblematiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:01


BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:21

De suggestie dat de "hobbyfokkers"maar wat doen zonder te weten waar men mee bezig is op het gebied van inteelt stoort mij nogal. Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van KWPN naar een Friese merrie en had er bij de aankoop ook weinig verstand van. Vervolgens iemand gevraagd die er wel verstand van heeft om naar het papier van de merrie te kijken (onder andere de inteelt) en uiteindelijk tot koop overgegaan. Twee jaar later was de merrie zeer correct uitgegroeid en op een hele mooie (sport) conditie en dus voor de aardigheid naar de keuring, prompt een stermerrie op stal ha ha ha! Intussen wat meer wegwijs geworden in het Friese ras en de bloedlijnen (op het internet is voldoende te vinden, ook voor een amateur) en vorig seizoen vonden we het de moeite waard om haar drachtig te krijgen. Natuurlijk kijk je dan als "hobbyfokker" naar het inteeltpercentage!!! Sterker nog je kijkt welk type hengst bij je merrie zou passen om het goede te behouden en waar mogelijk het slechte te verbeteren en met dit lijstje in de hand ga je naar de site van het FPS. Hier kun je namelijk virtueel dekken en wordt het inteeltpercentage en de verwantschap meteen berekend....... Dus nu een stermerrie op stal met een laag inteeltpercentage maar een gemiddeld verwantschapspercentage die drachtig is van een, in mijn ogen geschikte hengst, waabij het inteelt- en verwantschapspercentage binnen de perken blijft.
Mocht de merrie nu een mismaakt veulen geven dan wordt dit uiteraard bij de juiste instantie gemeld (de dierenarts weet in dit geval precies hoe te handelen). Mocht de merrie problemen hebben met afveulenen of "aan de nageboorte blijven staan" dan trek ik hier ook mijn conclusies uit en doe ik haar waarschijnlijk niet weer drachtig, al was het maar voor het belang van de merrie. Tot zover een klein relaas van een hobbyfokker die wel haar best doet om er wat van te maken ;)

Toen vorig seizoen ter perse kwam dat er bekend was welke dekhengsten erfelijke gebreken konden doorfokken maar dat hierover geen openheid van zaken gegeven zou worden stond ik ook op mijn achterste benen, wat een flauwekul zeg!! Het stamboek legt hier de verantwoording neer bij de hengstenhouder, waarbij ze er vanuit gaan dat die met de merriehouder zal overleggen wanneer dit bij een dekking aan de orde zou zijn, ja vast...........

Wat dan wel precies de oplossing moet zijn voor deze problematiek heb ik geen pasklaar antwoord op. Het lijkt mij in ieder geval niet zinvol om te roepen dat er maar helemaal niet meer gedekt moet worden. In dit geval weet je zeker dat je het zicht op de problematiek kwijt raakt.

Een poosje terug deed iemand in het blad van FPS de opmerking dat er maar eens een serie merries gedekt moesten worden met "vreemd bloed" en dat met deze dieren teruggefokt kon worden naar het oorspronkelijke Friese ras. De waarheid zal in het midden liggen en deze discussie zal nog wel een poosje duren net als bij de richting Gelders Paard binnen het KWPN........

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:40

BKS schreef:
De suggestie dat de "hobbyfokkers"maar wat doen zonder te weten waar men mee bezig is op het gebied van inteelt stoort mij nogal. Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van KWPN naar een Friese merrie en had er bij de aankoop ook weinig verstand van. Vervolgens iemand gevraagd die er wel verstand van heeft om naar het papier van de merrie te kijken (onder andere de inteelt) en uiteindelijk tot koop overgegaan. Twee jaar later was de merrie zeer correct uitgegroeid en op een hele mooie (sport) conditie en dus voor de aardigheid naar de keuring, prompt een stermerrie op stal ha ha ha! Intussen wat meer wegwijs geworden in het Friese ras en de bloedlijnen (op het internet is voldoende te vinden, ook voor een amateur) en vorig seizoen vonden we het de moeite waard om haar drachtig te krijgen. Natuurlijk kijk je dan als "hobbyfokker" naar het inteeltpercentage!!! Sterker nog je kijkt welk type hengst bij je merrie zou passen om het goede te behouden en waar mogelijk het slechte te verbeteren en met dit lijstje in de hand ga je naar de site van het FPS. Hier kun je namelijk virtueel dekken en wordt het inteeltpercentage en de verwantschap meteen berekend....... Dus nu een stermerrie op stal met een laag inteeltpercentage maar een gemiddeld verwantschapspercentage die drachtig is van een, in mijn ogen geschikte hengst, waabij het inteelt- en verwantschapspercentage binnen de perken blijft.
Mocht de merrie nu een mismaakt veulen geven dan wordt dit uiteraard bij de juiste instantie gemeld (de dierenarts weet in dit geval precies hoe te handelen). Mocht de merrie problemen hebben met afveulenen of "aan de nageboorte blijven staan" dan trek ik hier ook mijn conclusies uit en doe ik haar waarschijnlijk niet weer drachtig, al was het maar voor het belang van de merrie. Tot zover een klein relaas van een hobbyfokker die wel haar best doet om er wat van te maken ;)

Toen vorig seizoen ter perse kwam dat er bekend was welke dekhengsten erfelijke gebreken konden doorfokken maar dat hierover geen openheid van zaken gegeven zou worden stond ik ook op mijn achterste benen, wat een flauwekul zeg!! Het stamboek legt hier de verantwoording neer bij de hengstenhouder, waarbij ze er vanuit gaan dat die met de merriehouder zal overleggen wanneer dit bij een dekking aan de orde zou zijn, ja vast...........

Wat dan wel precies de oplossing moet zijn voor deze problematiek heb ik geen pasklaar antwoord op. Het lijkt mij in ieder geval niet zinvol om te roepen dat er maar helemaal niet meer gedekt moet worden. In dit geval weet je zeker dat je het zicht op de problematiek kwijt raakt.

Een poosje terug deed iemand in het blad van FPS de opmerking dat er maar eens een serie merries gedekt moesten worden met "vreemd bloed" en dat met deze dieren teruggefokt kon worden naar het oorspronkelijke Friese ras. De waarheid zal in het midden liggen en deze discussie zal nog wel een poosje duren net als bij de richting Gelders Paard binnen het KWPN........


Jij hoeft je dus duidelijk niet aangesproken te voelen, jij bent duidelijk een hobbyfokker en geen hobbyvermeerderaar ;)
Per slot van rekening bevestigen de uitzondering de regel, en gelukkig zijn er meerdere mensen zoals jij die het wel serieus nemen! :D

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:58

Liezel1 schreef:
Vorig jaar was er ook al een bericht hier op Bokt over dwerggroei en waterhoofden, dat heeft ook aardig wat stof doen opwaaien....
Mijns inziens moet je waterhoofden en dwerggroei voorkomen in de fokkerij. In de Friezenfokkerij schijnen er een aantal hengsten te zijn die dit soort afwijkingen vererven... Om het Friese ras gezond te houden en in de lijn die het KFPS voortzet, zou je zeggen dat deze hengsten af zouden moeten worden gekeurd op afstammelingen of iig bekend zouden moeten worden gemaakt, zodat de merriehouder zélf kan kiezen of hij/zij het risico wil nemen. Net zoals met bv HERDA of OLWS in de westernfokkerij. Bij mijn weten is er nooit in de openbaarheid gekomen welke hengsten het hier betreft... erg jammer...


Zolang er niet genetisch vastgesteld kan worden welke hengsten drager zijn worden ze er inderdaad niet op afgekeurd.
In de westernfokkerij kan dat wel al voor die aandoeningen, en daarom is dit niet te vergelijken.
Hengsten afkeuren op een vermoeden wat je hebt, dat kun je toch niet maken?

Omdat het genetisch onderzoek nog niet zo ver is heeft het Friese stamboek aan alle fokkers op alle mogelijke manieren laten weten dat zij uit moeten kijken voor inteelt op Jarich en Wesselbloed. Daar komen namelijk de dragers uit voort.
Ze lichten ons als fokkers dus wel degelijk voor en spenderen ook veel geld aan onderzoek. Dat dat niet van vandaag op morgen leidt tot resultaat dat kun je het FPS niet verwijten, als alle medisch en genetisch onderzoek zo snel ging hadden we ook allang de oplossing voor allerlei ongeneeslijke ziektes voor mensen gevonden.....