Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:12

www.gooieneemlander.nl


Manegehouder Toon van Doorn van Nieuw Eldorado baalt als een stier. Terwijl de gemeente Soest de deur wagenwijd openzet voor extra woningbouw en recreatie aan de Bosstraat, gaat voor hem de deur dicht.
,,Balen, maar ik laat het er niet bij zitten'', zegt Van Doorn strijdvaardig.
,,Stallen heb ik genoeg, het gaat om de paarden. Díe hebben meer bewegingsruimte nodig.'' Dolgraag wil hij zijn manege uitbreiden met een bosweide waarin paarden de benen kunnen strekken. Maar dat zit er vanwege stankhinderwetgeving niet in, aldus de toekomstvisie voor de Bosstraat. Op zich vinden burgemeester en wethouders de Bosstraat heel geschikt voor uitbreiding van sport, recreatie en (senioren-)woningen. Nieuwbouw of uitbreiding mag alleen op groenomzoomde kavels, zogeheten boskamers.

Maar voor de manege ligt dat anders. Wordt die groter, dan groeit de stankcirkel rond het bedrijf mee. Binnen zo'n stankcirkel is nieuwbouw van huizen niet toegestaan.
In de visie wordt het bestaande raamwerk van boskamers langs de Bosstraat de hemel in geprezen. Alleen op de plek van Nieuw Eldorado is versterking nodig. 'De manege ligt nu prominent in het zicht. Een dissonant in het groene beeld', meldt het rapport. Het voorstel is de manege schuil te laten gaan achter meer bomen. ,,Slecht plan, minder veilig'', vindt Van Doorn. ,,Hier komen vooral meisjes tussen de zeven en veertien jaar, de jonge Anky van Grunsvens. Nu is het een mooi, open bedrijf, dat wil ik graag zo houden.''

De Soester is sinds drie jaar eigenaar van Nieuw Eldorado. ,,Nog de enige manege in Soest, afgelopen tien jaar zijn er vier gestopt.'' Manegeverhuizing is geen optie. ,,Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.''

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:20

Stankcirkel? Aparte benadering, dit stukje...

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:34

Ah dat is jammer! Wel toevalig wij lezen dat net ik de krant en wij rijden daar paard en wonen daar vlakbij.

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:47

Dat is inderdaad erg jammer. Is er een manegehouder die een weide wil voor het welzijn van zijn paarden werkt de gemeente niet mee!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:56

Hij baalt als een stier...

Tjah..waarschijnlijk als een stekker..

Maargoed, wel balen dat veel gemeentes van die pietluttige regeltjes hanteren.

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:59

Wat flauw zeg, ook dat voorstel om de manege meer uit het zicht te laten verdwijnen. Die Bosstraat is al een vrij stille straat, niet echt ideaal voor de jonge meiden die naar de manege willen om het nog donkerder te maken...

Dszjj
Berichten: 783
Geregistreerd: 12-02-07

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:09

waarvoor is dan die campagne van anky en de dierenbescherming daar zeggen ze juist dat paarden veel buiten moeten komen doet een manegehouder een poging wordt het afgewezen!!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:22

weilanden zijn geen onderdeel van de inrichting en worden daarom niet meegenomen in de Wet geurhinder en veehouderij dus het antwoord snap ik niet helemaal.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:23

Het draait weer om geld en uiterlijk bij de gemeente. Niet om veiligheid en diervriendelijkheid. Daarbij ook dat de manege zorgt voor sport en opvang in de vrije tijd van de jeugd..
imo wordt de manege zwaar onder gewaardeerd.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:33

Goed dat de manegehouder meer weide wil voor de paarden,
beetje jammer alleen dat de gemeente weer tegenwerkt :Y)

En idd beetje vreemde uitspraak: hij baalt als een stier :+
Laatst bijgewerkt door ___Tessa___ op 10-03-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:34

StalDuijndam schreef:
waarvoor is dan die campagne van anky en de dierenbescherming daar zeggen ze juist dat paarden veel buiten moeten komen doet een manegehouder een poging wordt het afgewezen!!


Precies! zo'n campagne is leuk, maar als de gemeente niet meewerkt, schiet je er nog niks mee op, daarom kan mijn paard dus ook niet makkelijk even de wei in! Ben het helemaal eens met die campagne, maar laat ze dan ook wat doen aan de gemeenten die niet meewerken, de eigenaren willen vaak wel.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:23

Volgens dat bericht zit de huidige manege eigenaar er nog maar drie jaar; en dan zo'n grote bek tegen de gemeente... dom, dom, dom. Heel toevallig weet ik dat de plannen van de gemeente al veel langer bestaan dan drie jaar, dus de manege houder had het kunnen weten. En de uitspraak van hem dat hij absoluut niet wil verhuizen.... nee, geen ondernemer; een ondernemer had zich anders uitgelaten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:15

madamX schreef:
Volgens dat bericht zit de huidige manege eigenaar er nog maar drie jaar; en dan zo'n grote bek tegen de gemeente... dom, dom, dom. Heel toevallig weet ik dat de plannen van de gemeente al veel langer bestaan dan drie jaar, dus de manege houder had het kunnen weten. En de uitspraak van hem dat hij absoluut niet wil verhuizen.... nee, geen ondernemer; een ondernemer had zich anders uitgelaten.

Hij is pas 3 jaar eigenaar, die manege zit er al veel langer.
Overigens boert Toon van Doorn niet slecht hoor, ondernemen zit hem in het bloed. Dat hij niet wil verhuizen is logisch, hij zit nu op een toplocatie, ze kunnen zo via de achterzijde van zijn terrein het bos in, daarbij heeft hij de afgelopen 3 jaar heel flink geïnvesteerd in het bedrijf.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:47

Toevallig kom ik er net vandaan
De gemeente zal het plekje wel willen hebben voor woningbouw. Rustig blijven zitten en straks wordt hij goed uitgekocht. Alleen de vraag waar je dan met je paard heen moet.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:08

Sjuimpje schreef:
Hij is pas 3 jaar eigenaar, die manege zit er al veel langer.
Overigens boert Toon van Doorn niet slecht hoor, ondernemen zit hem in het bloed. Dat hij niet wil verhuizen is logisch, hij zit nu op een toplocatie, ze kunnen zo via de achterzijde van zijn terrein het bos in, daarbij heeft hij de afgelopen 3 jaar heel flink geïnvesteerd in het bedrijf.

Dat de manege er langer zit wist ik al, ook de reden van verkoop. Investeren in iets waarvan je weet dat je op termijn weg moet, of dat men je weg wil hebben, is erg dom. Hij heeft de gok gewaagd en maakt nu een grote kans te verliezen. Hopen dat je voor veel geld word uitgekocht kan je doen, maar is eveneens dom. Dit zegt overigens niets over 'het goed boeren' op dit moment, iedere koe kan op een leuke locatie 'goed boeren'. Bij ondernemen komt meer kijken en 1 daarvan is vooruitzien.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:36

Ik denk dat het geen eens een discussie is, of Dhr. van Doorn een ondernemer is of niet, dat heeft hij inmiddels wel bewezen. Ondernemen is ook kansen zoeken en gokken wagen...
Als de intentie was geweest om het terrein van Nieuw Eldorado op te laten kopen voor veel geld en daar bouwgrond van te maken was dat allang geleden gebeurd. Dan was er ook nooit zoveel geld geinversteerd om het bedrijf weer bloeiend te krijgen en was er allang een projectontwikkelaar met het terrein aan de haal gegaan.
Ik weet zeker dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is en dat dit Toon het hier zeker niet bij zal laten zitten.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:45

Ik snap het niet helemaal. Als die manege qua (bos)weide uitbreidt, hoezo heb je dan last van de stankcirkel? Mijn paard staat al jaren op de wei en het ruikt er juist heerlijk fris. :D

Ik vind het vooral heel vervelend voor de paarden. Die horen idd veel meer bewegingsvrijheid te krijgen. :j
Ben blij dat er tenminste een manege eigenaar is, die dat ook toegeeft en daar wat aan wil doen. Zouden meer maneges moeten doen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:58

Wel dom want dan zeggen ze dat mensen te dik zijn en meer moeten bewegen en dan willen ze dat maar doen ze het niet omdat de paarden zeg maar niet genoeg ruimte hebben.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:34

Sjuimpje schreef:
madamX schreef:
Volgens dat bericht zit de huidige manege eigenaar er nog maar drie jaar; en dan zo'n grote bek tegen de gemeente... dom, dom, dom. Heel toevallig weet ik dat de plannen van de gemeente al veel langer bestaan dan drie jaar, dus de manege houder had het kunnen weten. En de uitspraak van hem dat hij absoluut niet wil verhuizen.... nee, geen ondernemer; een ondernemer had zich anders uitgelaten.

Hij is pas 3 jaar eigenaar, die manege zit er al veel langer.
Overigens boert Toon van Doorn niet slecht hoor, ondernemen zit hem in het bloed. Dat hij niet wil verhuizen is logisch, hij zit nu op een toplocatie, ze kunnen zo via de achterzijde van zijn terrein het bos in, daarbij heeft hij de afgelopen 3 jaar heel flink geïnvesteerd in het bedrijf.

Klopt inderdaad! :j

claudianoa
Berichten: 1076
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: baarn

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:49

ik denk dat van doorn,echt wel weet wat hij doet en zegt. Zal wel wat achter zitten! Het bedrijf is erg opgeknapt. ik las ergens dat het om deze reden drie jaar geleden verkocht is, volgens mij is dat niet zo, was een hele andere reden waarom kraay het wilde verkopen.

jennifer14
Berichten: 443
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:26

Margo schreef:
Ik denk dat het geen eens een discussie is, of Dhr. van Doorn een ondernemer is of niet, dat heeft hij inmiddels wel bewezen. Ondernemen is ook kansen zoeken en gokken wagen...
Als de intentie was geweest om het terrein van Nieuw Eldorado op te laten kopen voor veel geld en daar bouwgrond van te maken was dat allang geleden gebeurd. Dan was er ook nooit zoveel geld geinversteerd om het bedrijf weer bloeiend te krijgen en was er allang een projectontwikkelaar met het terrein aan de haal gegaan.
Ik weet zeker dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is en dat dit Toon het hier zeker niet bij zal laten zitten.

Idd Margo!

Ze zijn trouwens sowieso lekker bezig hier! Ze willen allerlei boomkappen uitvoeren voor nieuwbouw :S.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:13

madamX schreef:
Dat de manege er langer zit wist ik al, ook de reden van verkoop. Investeren in iets waarvan je weet dat je op termijn weg moet, of dat men je weg wil hebben, is erg dom. Hij heeft de gok gewaagd en maakt nu een grote kans te verliezen. Hopen dat je voor veel geld word uitgekocht kan je doen, maar is eveneens dom. Dit zegt overigens niets over 'het goed boeren' op dit moment, iedere koe kan op een leuke locatie 'goed boeren'. Bij ondernemen komt meer kijken en 1 daarvan is vooruitzien.

Als je goed wil ondernemen moet je natuurlijk nooit een paardenbedrijf beginnen, daar worden er maar weinig rijk van. Dat hij dit bedrijf heeft doorgestart heeft vast te maken met hobby en passie en ik denk dat heel veel Soester paardenliefhebbers daar erg blij mee zijn. Zonder Toon van Doorn had Soest, een gemeente met 45000 inwoners, niet eens meer een manege gehad.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Manege aan Bosstraat Soest mag niet uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:17

Ik vind het belachelijk dat iemand die zich zo inzet om mensen in Soest van hun hobby te laten genieten gedwarsboomd wordt door de gemeente.
Komt op mijn erg kortzichtig over.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:34

madamX schreef:
Sjuimpje schreef:
Hij is pas 3 jaar eigenaar, die manege zit er al veel langer.
Overigens boert Toon van Doorn niet slecht hoor, ondernemen zit hem in het bloed. Dat hij niet wil verhuizen is logisch, hij zit nu op een toplocatie, ze kunnen zo via de achterzijde van zijn terrein het bos in, daarbij heeft hij de afgelopen 3 jaar heel flink geïnvesteerd in het bedrijf.

Dat de manege er langer zit wist ik al, ook de reden van verkoop. Investeren in iets waarvan je weet dat je op termijn weg moet, of dat men je weg wil hebben, is erg dom. Hij heeft de gok gewaagd en maakt nu een grote kans te verliezen. Hopen dat je voor veel geld word uitgekocht kan je doen, maar is eveneens dom. Dit zegt overigens niets over 'het goed boeren' op dit moment, iedere koe kan op een leuke locatie 'goed boeren'. Bij ondernemen komt meer kijken en 1 daarvan is vooruitzien.


Wij ,met onze stal,zitten op onze plek al 20 jaar en als je de veehouderij van mijn schoonvader erbij optelt ,bestaat het bedrijf al 50 jaar.
van die 20 jaar zit er 12 jaar voorkeursrecht op onze grond vanwege een woonwijk die in 2002 al een flink eind klaar had moeten zijn.Wij hebben geen grote investeringen gedaan juist vanwege deze ontwikkelingen.Nu ,in 2009, is er nog geen schep de grond in gegaan en zal dat nog wel een jaar duren omdat er op de eerste bouwlokatie van het plan gif gevonden is :(:) Gevolg is dat ons bedrijf nu redelijk begint te verpauperen en eer eigenlijk flinke investeringen gedaan zouden moeten worden om het rendabel te houden.Helaas zegt de gemeente onze grond niet nodig te hebben maar schrijft wel tussen neus en lippen door in de reactie op ons bezwaarschrift(bouwen in een straal van 22 meter ,dus ook hier stankcirkel)dat als we nog steeds niet mee willen werken(wij willen naar onze andere grond aan de andere kant van het dorp),ze ons zullen gaan onteigenen en dat we onze aktiviteieten als stal zullen gaan staken.
Ik wens deze mijnheer heel veel sterkte toe in zijn strijd tegen de gemeente.Misschien dat iemand van jullie GEK door de gemeente gezien van NOVA,dan zul je zien dat de gemeente in bijna alle gevallen de winnaar is.Als je tenminste van winnaar kunt spreken.Ondernemer de grote verliezer is misschien beter.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:12

Sjuimpje schreef:
Als je goed wil ondernemen moet je natuurlijk nooit een paardenbedrijf beginnen, daar worden er maar weinig rijk van...

Daar ben ik het absoluut niet mee eens maar ik weet wel dat dit een algemene opvatting is.