‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110823
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:00

www.horses.nl


Journalist en paardenliefhebber Frans Collignon ontdekte enkele jaren geleden bij toeval dat veel Nederlandse woorden en uitdrukkingen hun oorsprong vinden in de paardenwereld. Hij combineerde werk en hobby en startte een zoektocht naar begrippen, uitdrukkingen en gezegdes waarin het paard een voorname rol speelt. Het resultaat van zijn speurwerk, het boek ‘Het paard in onze taal’, ligt deze week in de winkel.

Collignon kwam op het idee om een boek over de invloed van paarden op de taal te schrijven toen hij tijdens het schrijven van een ander boek bij toeval woorden tegenkwam die uit de paardenwereld bleken te komen. ,,Ik ging gericht zoeken en was verrast door het aantal woorden dat ik tegenkwam waarvan je niet verwacht dat ze uit de paardenwereld komen”, vertelt Collignon. ,,Ik schrijf altijd boeken over taal. Met het schrijven van dit boek kon ik mijn werk perfect combineren met mijn hobby.” Collignon is in zijn vrije tijd namelijk een enthousiast ruiter. ,,Ik ben de trotse eigenaar van de achttienjarige Julius. Ik vind het heerlijk om te rijden in het bos.”

Terug naar het boek. Vraag Collignon naar de invloed van paarden op de taal en hij steekt onvermoeibaar van wal. ,,Neem het woord dashboard bijvoorbeeld. Dat dashboard met al die meters in de auto is van oorsprong de opstaande plank die de voerman tegen door paardenhoeven opspattende kluiten en stenen moet beschermen”, legt de schrijver uit. ,,Of wat dacht je van vedette. Ik zocht voor een ander iets op over vedettes – iemand die uitsteekt boven anderen – in het voetbal. Bleek de oorsprong van vedette bij het paard te liggen. Het is namelijk letterlijk een wachter te paard. Door zijn plaats in het zadel kon de ruiterwacht verder kijken dan het voetvolk en dus eerder zien of er gevaar dreigde.”

Nieuwsgierig naar het boek? Naar aanleiding van de komende Boekenweek, die in het teken staat van het dier, ligt het boek nu in de winkel. Op de vraag of hij nog iets bijzonders gaat doen ter promotie van het boek reageert Collignon ontkennend. ,,De uitgever had voorgesteld om de boeken per paard aan te bieden bij de winkels, maar dat wilde ik de arme Julius niet aandoen”, vertelt Collignon lachend.

Kijk voor meer informatie op www.collignon.tv.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:07

Het wachten is op een fervent zeilliefhebber die overstag gaat hetzelde te doen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:55

Lijkt me nogal logisch aangezien het paard vroeger voor nogal veel gebruikt werd :?

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:05

Vind ik toch zo flauw eigenlijk,
bij erg veel nieuwsberichten reageert bokt met: 'oud nieuws'...

Oké, misschien wisten we al dat het paard in veel spreekwoorden e.d. voorkomt,
maar dit artikel gaat niet direct over zijn onderzoek als wel dat het boek deze week uitkomt.
Bovendien: zo te horen gaat het boek duidelijk over de minder bekende manieren waarop paarden van invloed zijn geweest op het Nederlands.
Zeg eens eerlijk, wist je al dat zelfs het woord dashboard dankzij paarden bestaat?
Ik niet hoor :n
Ik denk dat dat boek veel paardenliefhebbers nieuwe woorden kan leren die paardgerelateerd blijken te zijn :j

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:18

Nou, oud nieuws? Eerste keer dat ik dit hoor en wist ook helemaal niet dat bijvoorbeeld dashboard en vedette uit de paardenwereld komt.

Mizora

Berichten: 18128
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:40

Ik wist dit nog niet hoor, zo oud is het dus niet. Ook de uitspraak "de mond snoeren" komt uit de paarden, dat zijn juist van die leuke dingen.

naomi109

Berichten: 320
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:41

'STERK beinvloed'

vind ik sterk uitgedrukt.. Ja ik gebruik namelijk dagelijks het woordje vedette (of dashboard)

Maar het is wel leuk om te weten..

Angelaa2
Berichten: 4231
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:48

Heb het vanmiddag nog op televisie gezien :) was wel interessant

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:17

Lijkt me idd ook wel interessant. Misschien dat ik het boek wel koop. :)

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:15

wat geinig, zo zie je maar hoe goed paarden zijn

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:41

Grappig om te lezen :)

bonnefooi

Berichten: 491
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: schone brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:15

Ik vind het wel grappig :D

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:17

Mijn achternaam is Voerman ;)

milkystar

Berichten: 61
Geregistreerd: 04-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:49

Niniane schreef:
Nou, oud nieuws? Eerste keer dat ik dit hoor en wist ook helemaal niet dat bijvoorbeeld dashboard en vedette uit de paardenwereld komt.


Omdat jij het nog niet wist, betekend het niet dat het geen oud nieuws is ;)

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:59

TE5 schreef:
Zeg eens eerlijk, wist je al dat zelfs het woord dashboard dankzij paarden bestaat?


In het Engels heet het schot aan de voorkant van een rijtuig idd nog steeds dashboard, wat op zich wel te plaatsen is (dash in de zin van beuken), dus dat het (de menner) beschermt als het paard naar achteren zou slaan. Maar idd, dat realiseer ik me ook pas sinds dit bericht.

Ik zou het boek graag willen zien, zeker hoe hij het heeft ingevuld. Ik vrees namelijk dat het een redelijk peulenschilletje is geweest. Er zijn op i-net tal van (academische) online woordenboeken waarin je met een zoekwoord en een vinkje 'etymologie' (dwz oorsprong van het woord) binnen dertig seconden alle woorden hebt verzameld die afkomstig zijn uit de paardenwereld of gerelateerd zijn aan het gebruik van het paard in vroeger tijden.

Nogmaals: ik heb het boekje nog niet gezien, maar mijn vermoeden gaat vooralsnog uit naar het betere jat- en kopieerwerk.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:58

Wat grappig, zeg! :)

MonaLieske

Berichten: 1521
Geregistreerd: 01-08-08

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:09

Het lijkt me op zich wel interessant :)

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:14

Elske D, maakt het uit? Als deze meneer de 1e is geweest die die ogenschijnlijk 'makkelijke' zoektocht ook daadwerkelijk in boekvorm heeft gegoten, vind ik de prestatie er niet minder om ;).

Lijkt me best leuk om te lezen.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:01

Sees schreef:
Elske D, maakt het uit?


Zeg ik dat het wat uit maakt?

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: ‘Nederlandse taal sterk beïnvloed door paarden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:32

Elske D, je kwam een beetje...negatief over ;)