Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:05

http://www.nieuweoogst.nu


Wat paardenwelzijn betreft is Vereniging Eigen Paard van mening dat er nog veel te verbeteren valt. Dit wel zonder dat de hele sector op zijn kop moet. Zo is de vereniging onder meer tegenstander van paardenmarkten.

Vereniging Eigen Paard richt zich vooral op de niet professionele (toekomstige) paardeneigenaren. Speerpunt is aankoopbegeleiding waarbij de nadruk ligt op het vinden van de juiste match tussen ruiter en paard.

Ook rijtechnische en fysiologische begeleiding van het recreatie- en competitiepaard staan bij de vereniging hoog aangeschreven. De vereniging hoopt invulling aan deze waarden bij het uitwerken van de door Verburg voorgestelde stappen te geven.

Concreet plan
Zo moet de sector voor 1 augustus met een concreet pakket welzijnsmaatregelen komen. 'Wij stellen alles in het werk om betrokken te blijven bij de initiatieven die de komende maanden ontstaan', laat Vereniging Eigen Paard weten.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:38

Goed initiatief, kijken wat er praktisch gezien van terecht komt.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:51

hmm ik weet nog nie tgoed wat daar uit komt , zoals altijd we zien wel

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:55

Ik heb altijd het idee dat die vereniging een grote Penny-club is maar misschien vergis ik mij daarin.
Ik vraag mij af in hoeverre zij door de sector betrokken worden in dit traject.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:21

daniella74 schreef:
Ik heb altijd het idee dat die vereniging een grote Penny-club is maar misschien vergis ik mij daarin.
Ik vraag mij af in hoeverre zij door de sector betrokken worden in dit traject.

Idem, ik kan er de vinger niet opleggen, maar die website komt niet geheel goed over. Misschien ook wel omdat ik veel meer de neiging heb om mij in te lezen en na te denken voordat ik aan zo'n verantwoordelijke aanschaf als een paard of ander levend wezen begin.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:25

daniella74 schreef:
Ik heb altijd het idee dat die vereniging een grote Penny-club is maar misschien vergis ik mij daarin.
Ik vraag mij af in hoeverre zij door de sector betrokken worden in dit traject.

Als je de moeite neemt je te verdiepen in het ontstaan van VEP en wie erachter zitten, dan kom je tot de conclusie dat het inderdaad Penny's.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:26

Maar het is toch ook bedoeld voor de penny paardenhouder? Met andere woorden mensen die helemaal niets weten van het houden van een paard?
(al zijn er helaas ook prof stallen waar ik dat vermoeden ook van heb)

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:30

Ik heb nooit de moeite genomen mij er verder in te verdiepen aangezien ik een heel bijzonder gesprek met ze heb gehad ooit op OG over die bemiddeling bij aankoop en ik altijd een wegtrekker krijg van de promo op Filmloop.

Daarom denk ik ook niet dat een volwaardig gesprekspartner zullen zijn, het heeft geen toegevoegde waarde voor de sector.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:33

kazary schreef:
Maar het is toch ook bedoeld voor de penny paardenhouder? Met andere woorden mensen die helemaal niets weten van het houden van een paard?
(al zijn er helaas ook prof stallen waar ik dat vermoeden ook van heb)


En die moeten hun info krijgen van wildvreemden die deze mensen gaan vertellen wat voor paard ze moeten kopen?

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:35

Beter als niemand waar ze terecht kunnen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:54

Waarom zouden zij bij niemand terecht kunnen? En ik vind geen informatie beter dan verkeerde informatie.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:26

Is de informatie die ze geven dan verkeerd?

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:25

Dit lijkt me eerlijk gezegd niet te realiseren....Gelukkig heb ik geen last van die vereniging...

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:51

kazary schreef:
Is de informatie die ze geven dan verkeerd?

Veel info wel, of het is gebaseerd op achterhaalde feiten waardoor het niet meer klopt of relevant is.
Het is zeker geen serieuze gesprekspartner.

bezelbub
Berichten: 228
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:17

Ik ben vorig jaar lid geworden, vind het een goed iets, of ze ook daadwerkelijk een verandering betekenen is afwachten, ze bestaan nog maar net.
Het enigste wat ik jammer vind is dat ze best veel beloven, korting op hooi stro enz maar daar heb ik nog niets van gemerkt maar goed geeft ook niet, ik geef het een kans en volgend jaar zien we wel weeer verder.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:55

madamX schreef:
kazary schreef:
Is de informatie die ze geven dan verkeerd?

Veel info wel, of het is gebaseerd op achterhaalde feiten waardoor het niet meer klopt of relevant is.
Het is zeker geen serieuze gesprekspartner.

Oke. Kun je er voordbeelden van geven misschien? Ik heb namelijk het idee dat ze altijd nog betere informatie geven dan wat de mensen zelf aanknoeien tegenwoordig. Maar dar kan ik mis hebben natuurlijk

maureen_85

Berichten: 294
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Garderen

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:34

Hallo Kazary,

Je hebt helemaal gelijk. MadameX verspreid hier wel vaker onzin over de vereniging. Ze heeft zelf helemaal geen ervaring met de vereniging en denkt zelf alle wijsheid in pacht te hebben.

Denk toch niet dat Frenk Jespers en dr. Eric van Breda penny mensen zijn ??!

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:58

maureen_85 schreef:
Hallo Kazary,

Je hebt helemaal gelijk. MadameX verspreid hier wel vaker onzin over de vereniging. Ze heeft zelf helemaal geen ervaring met de vereniging en denkt zelf alle wijsheid in pacht te hebben.

Denk toch niet dat Frenk Jespers en dr. Eric van Breda penny mensen zijn ??!

Helaas heb ik wel ervaring met dat pennyclubje.
Overigens is aan de antwoorden die zij geven op hun eigen forum wel e.a. af te leiden dat er sprake is van onkunde (bv een vraag over wel/niet bemesten van weide wordt niet eens beantwoord omdat zij het zelf niet weten).
En ik ben op de hoogte van het te proberen kopieëren van zaken die Dieren Health Plan al jaren doet, zo nu ook weer een 'sterrensysteem voor pensionstallen'. Sterrensysteem is ooit bedacht door FNRS op last van het ministerie van Landbouw en Visserij (destijds) en is door DHP uitgebreid en toegepast voor pensionstallen. VEP doet nu een armoedige poging dit ook te gaan doen, echter zonder strenge eisen (net als de FNRS), bang voor leden verlies maar juist daardoor totaal niets waard. DHP durft tenminste te eisen dat een stalhouder over diploma's moet beschikken en dat men weidegrond moet hebben.
Wat is de volgende kopie poging van VEP? Softwareprogramma's maken voor pensionstallen? DHP heeft dat ook al... En zij werken samen met universiteiten en onderzoekcentra, wereldwijd. Dat is iets meer dan Jespers en van Breda kunnen.

maureen_85

Berichten: 294
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Garderen

Re: Paardenwelzijn kan nog beter volgens Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:14

Ahhh precies zoals ik vermoedde heeft dit alles met Dieren Health Plan te maken.. Het zegt meer over jouw angst voor de vereniging, dan andersom. Alsof de vereniging jullie zou kopieren..

Dat er onderzoek wordt gedaan naar het certificeren van pensionstallen zegt helemaal niet dat de vereniging zelf wil gaan certificeren (staat nergens genoemd namelijk, snel oordelen is altijd makkelijk).

Als Dieren Health plan zo geweldig goed is, waarom heeft menig paardenmens er dan nog nooit van gehoord? Het is niet eens duidelijk wie er achter zit(ten).

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:45

maureen_85 schreef:
Ahhh precies zoals ik vermoedde heeft dit alles met Dieren Health Plan te maken.. Het zegt meer over jouw angst voor de vereniging, dan andersom. Alsof de vereniging jullie zou kopieren..

Dat er onderzoek wordt gedaan naar het certificeren van pensionstallen zegt helemaal niet dat de vereniging zelf wil gaan certificeren (staat nergens genoemd namelijk, snel oordelen is altijd makkelijk).

Als Dieren Health plan zo geweldig goed is, waarom heeft menig paardenmens er dan nog nooit van gehoord? Het is niet eens duidelijk wie er achter zit(ten).

Nee hoor, heeft met VEP te maken.
DHP is wel degelijk bekend, alleen niet bij pennies....

maureen_85

Berichten: 294
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:49

madamX schreef:
maureen_85 schreef:
Ahhh precies zoals ik vermoedde heeft dit alles met Dieren Health Plan te maken.. Het zegt meer over jouw angst voor de vereniging, dan andersom. Alsof de vereniging jullie zou kopieren..

Dat er onderzoek wordt gedaan naar het certificeren van pensionstallen zegt helemaal niet dat de vereniging zelf wil gaan certificeren (staat nergens genoemd namelijk, snel oordelen is altijd makkelijk).

Als Dieren Health plan zo geweldig goed is, waarom heeft menig paardenmens er dan nog nooit van gehoord? Het is niet eens duidelijk wie er achter zit(ten).

Nee hoor, heeft met VEP te maken.
DHP is wel degelijk bekend, alleen niet bij pennies....


Whatever.. Is dat dan aanleiding om de vereniging hier zwart te maken? Echt triest!