Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:13

http://www.trekpaardenforum.nl


Vorige week schrok de eigenaar van paard Elvira behoorlijk, toen hij voor hij naar zijn werk ging nog even bij Elvira ging kijken. Hij vond het ruim duizend kilo wegende paard "shocking klem" onder een houten schot.
En zo kwam het dat om half 5 de brandweer van Hellevoetsluis uitrukte om het paard te bevrijden. Om onduidelijk reden was het paard gaan liggen en had zichzelf klem gewerkt onder het schot.
De brandweer moest verschillende schotten en balken doorzagen om het paard te bevrijden.
Gelukkig hield het paard er niets aan over. En daar was de eigenaar erg gelukkig mee, want het paard neemt een belangrijke plaats in zijn leven in. Hij gaf aan de stal zo aan te gaan passen dat herhaling uitgesloten is.

Klik hier voor de foto's.

djnien

Berichten: 166
Geregistreerd: 19-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:33

Ah wat zielig voor het paard!
"Om onduidelijk reden was het paard gaan liggen" tja stout paard, jij mag niet liggen! Sorry maar dit was mijn eerste reactie. Toen ik de foto's bekeek dacht ik maar 1 ding: hoe kan iemand nou zijn paard "die een belangrijke plaats in zijn leven is" in zo'n stal zetten? Zielig voor het paard en hopelijk heeft ze niet te veel spierpijn gehad.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:37

Tjonge, als je die 'stal' zo ziet, dan verbaast het me inderdaad niet dat dat dier klem is komen te zitten. Het ziet er voor een stand zelfs nog krapjes uit...

Maargoed, foto's kunnen natuurlijk vertekenen....

Gelukkig is het dier er zonder al te ernstige verwondingen af gekomen. Wel een mazzel dat hij haar op tijd vond, schat ik. Ik denk niet dat zo'n groot paard te lang op de buik moete liggen....

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:38

Dat dacht ik dus ook al... het lijkt wel een soort stand met die schotten.

bonnefooi

Berichten: 491
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: schone brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:38

Gelukkig goed afgelopen.
Maar wat een armoedige stal zeg voor zo'n groot paard

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:41

Kom op dat is toch geen stal voor zo'n paard dat is een soort stand.
Ik snap zulke mensen niet, die hun paard in zo'n stal zetten.

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:07

mathes schreef:
En daar was de eigenaar erg gelukkig mee, want het paard neemt een belangrijke plaats in zijn leven in. Hij gaf aan de stal zo aan te gaan passen dat herhaling uitgesloten is.


Als je paard zo'n belangrijke plaats in je leven inneemt zorg je toch minimaal voor een mooie ruime stal. En dat mag nogal groot zijn gezien het paard... een stand vind ik nogal sneu hoor. hopelijk wordt het nu iets anders dan een stand, maar ik vermoed dat de wanden gewoon van onder tot boven dichtgemaakt gaan worden.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:17

Wel jammer dat de eigenaar aangerekend wordt dat hij geen goeie stal voor het paard heeft. Ik geef toe dat die opening aan de onderkant niet de beste oplossing is, maar ik vind ook dat dat we hem niet mogen veroordelen. Zo te zien staat het paard in een beschutte stal op een droge boem. Dat is al veel beter dan de situatie waarin sommige paarden hier in NL moeten leven. Wie weet heeft de man niet zoveel geld en probeert hij gewoon het beste te doen wat hij kan. Fijn dat hij de stal zo aan wil passen dat het niet nog een keer gebeurt, maar jammer dat aan de hand van 1 foto mensen gelijk zo'n negatief oordeel vellen....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:21

Wie weet kon het paard gewoon vrij rondlopen....? Maar dan nog, je kan toch zelf ook wel bedenken dat die houten latten even moet worden weggezaagd en daar hoef je echt niet de brandweer voor te bellen, wat een noob.....

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:22

sommige mensen snappen er ook niks van, hoe kan je een paard nou in zo'n "stal" zetten

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:23

Als de stal open is en het paard kan rondlopen zoals het er nu uitziet, is het ruim zat, maaaaaar.... ik heb een vaag vermoeder dat er voor die twee mooie schotjes een fijn touwtje loopt waardoor er ineens een stand geboren wordt... en tsja....als zo;n beestje dáárin gaat liggen krijg je dit soort praktijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:25

Op de foto's is het paard gewoon los, zonder halster en daarbij lijkt het of de stand niet afgesloten kan worden.

Wie weet er nu eigenlijk met 100% zekerheid te zeggen dat het beest dag in dag uit in een stand staat. Voor het zelfde geld is het gewoon een onderdeel van de schuur waar los in staat?

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:25

Het paard had geen halster o.i.d. om, dus volgens mij stond ìe helemaal niet vast. Het is een oude boerenschuur bestaande uit stands, maar waar het paard kennelijk wel los in rond kon lopen. Verder ziet het dier er goed uit, dus volgens mij wordt er best goed voor gezorgd. Tsja, en vroeger stonden vrijwel alle trekpaarden in zulke stands, dat was heel normaal!
Tuurlijk zie ik het ook liever anders, maar ik baal er van dat er tegenwoordig meteen overal een drama van wordt gemaakt, zeg! Leer relativeren en probeer paarden in je eigen omgeving te helpen of zorg er voor dat je eigen paard in ieder geval niets tekort komt! Daar hebben alle paarden in Nederland meer aan dat al dat geneuzel op bokt over hoe zielig de paarden wel weer niet zijn en wat voor bruten de eigenaren zijn, etc.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:27

Irislove...gezuer of geen gezeur, een dier hoort al niet 24-7 in een cel en zeker niet in een stand! Daar zijn paarden niet op gemaakt, zo simpel is het.

Dat het paard geen halster omheeft wil niets zeggen, zonder halster kan het ook prima in een stand staan, maar goed... idd zie je hier niet of het wel of niet zo is, als het allemaal gewoon open is, heeft het paard gewoon een niet zo'n slimme plek gekozen om te gaan liggen

Anoniem

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:30

Poeh, dat ziet er niet best uit... Arm paad..

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:33

_rosita_ schreef:
Irislove...gezuer of geen gezeur, een dier hoort al niet 24-7 in een cel en zeker niet in een stand! Daar zijn paarden niet op gemaakt, zo simpel is het.


Volgens mij is het een oude loopstal waar je meerdere paarden los in hebt.
De "stands" zijn om te voeren, zodat elk paard een eigen plekje heeft waar hij rustig kan eten.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:34

Gut, moet je de brandweer bellen om te zagen?
Geen wonder dat we megaveel belasting betalen,. Hij had best zelf een zaag kunnen pakken....

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:34

Nadiaaa schreef:
Wel jammer dat de eigenaar aangerekend wordt dat hij geen goeie stal voor het paard heeft. Ik geef toe dat die opening aan de onderkant niet de beste oplossing is, maar ik vind ook dat dat we hem niet mogen veroordelen. Zo te zien staat het paard in een beschutte stal op een droge boem. Dat is al veel beter dan de situatie waarin sommige paarden hier in NL moeten leven. Wie weet heeft de man niet zoveel geld en probeert hij gewoon het beste te doen wat hij kan. Fijn dat hij de stal zo aan wil passen dat het niet nog een keer gebeurt, maar jammer dat aan de hand van 1 foto mensen gelijk zo'n negatief oordeel vellen....


Hier ben ik het ook mee eens. Veel paarden hebben het echt veel slechter, en hebben niet eens een stal!!
Ik geloof echt wel dat die man veel van zijn paard houdt.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:35

En we waren er weer allemaal bij!!
Iedereen weet hoe het zit
Want iedereen zag de foto,s
Dus het was weer een 1+1 gebeuren
En er is niemand die weet hoe het echt zit.( ook ik niet) Niemand die weet hoe die man met zijn paard om gaat. Wie weet heeft dit paard een eerste klas verzorging. Alleen zijn stal heeft niet de juiste afmetingen, temisnte wat we zien op de foto.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:37

Niet handig die opbouw, maar ik had ook niet kunnen verzínnen dat er een paard (helemaal van die afmeting) onder klem zou komen te zitten...
Maar fijn dat het paard er verder niets aan over heeft gehouden.

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:39

Ach typisch bokt weer om die man te gaan veroordelen inderdaad, niemand die iets van de gehele situatie af weet!
Fijn dat het allemaal zo goed is afgelopen, paard ziet er goed uit! Vraag me af hoe ze daar op die manier is terecht gekomen!

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:39

volgens mij loopt ie gewoon daar vrij rond, zie niet echt een mesthoop waar ie dan normaal met zn kont moet staan, of de eigenaar heeft toevallig nog van te voren uitgemest.
verder ziet de bodem er schoon uit dus denk dat het allemaal wel mee valt, tis een oude boeren stal, maar ja zo stonden de paarden vroeger allemaal.
er staat veel paarden meerdere malen slechter hier in NL dan dit paard, als je de dierenbescherming beld dat er magere paarden in de modder staan met een klein plukje hooi, zeggen ze ja ze hebben toch hooi.
nou dit paard heeft hooi en een droge stal dus............

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Re: Trekpaard Elvira zit klem in eigen stal in Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:54

toegegeven ik ging er idd vanuit dat het een stand betrof...
als ze vrij rond kunnen lopen en daar kunnen eten neem ik mijn woorden terug.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:01

Inderdaad ... typisch bokt, je weet toch helemaal niet hoe het zit en de foto´s zijn verre van duidelijk. Misschien staat het paard wel in een schuur met alle ruimtes/stallen open, dat kun je aan de foto´s helemaal niet zien. Oordeel er dan ook niet over.

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels wel dat trekpaarden behoorlijke brokkenpiloten kunnen zijn, juist omdat ze nergens echt kwaad in zien. Zo sprintte mijn eigen trekpaard eens op de omheining af, maakte een (mislukte) sliding stop en gleed ZO op haar billen onder de (normale) draden door. Gelukkig stond de stroom er niet op, en het liep met een sisser af, maar ik bedoel maar ,dat verzint echt geen enkel paard alleen zij. En nog een voorbeeldje: werd ze even met halster om in de stal weggezet (niet door mij overigens), komen ze na 5 min terug, hangt de hele staldeur AAN haar halster (had ze er gewoon uitgetrokken). Een trekpaard lijkt soms meer op een mini-olifant dan op een normaal paard. :D

Dus ik ben alleen maar blij voor die man dat z´n lieve knollie nix heeft, en als hij even slim is, zaagt hij de rest van die plankies er ook ff uit zodat ze er niet meer onder kan raken. Maar trekpaarden kennende verzint ze dan heus wel weer even wat anders en vind je haar vlg keer met haar billen door de zijkant omdat ze ff lekker wilde schuren (is die van mij ook al overkomen hahahaha, kan nog wel even doorgaan ....)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:01

Wij hadden vroeger voor onze pony's ook een loopstal met stands. Zelfs nog een stuk smaller dan deze
Mijn Welshmerrie werd namelijk anders elke keer weggejaagd van haar voerbak en hooi door de ijslander van mijn Opa.

Door er een paar stands neer te zetten bij de voerbakken, konden ze allemaal op hun gemak eten en als ze klaar waren, konden ze er weer vanzelf uit en rondwandelen.

Dit ziet er eigenlijk enigzins hetzelfde uit. Wij hadden alleen een stand die tot beneden aan toe dicht was. Dit had bij ons nooit kunnen gebeuren.