Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:21

Ja maar wees eens eerlijk, ik wil het voorbeenzwaaien niet goedpraten, en vind zeker dat edward misschien iets meer voorwaarts kan rijden met de uitgestrekte draf, en het voorbeen ietsje minder... lijkt nu echt een slomotion uitgestrekte draf :D

maar het achterbeen kan nooit dezelfde hoek maken als het voorbeen, neem nou eens een stil van een ander moment dat voorbeen al veel dichter bij de grond is... volgens mij komt de achterbeen dan gewoon op het goede moment neer en niet veel later dan de voorbeen.

maargoed verbeter mij gerust als ik het fout heb hoor :)

gordijn
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-07

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:56

Iedereen die dit niet goed vind,is niet wijs! Hij krijg niet voor nix van een 'O'jury bijna 80% dan moet je wel iets goed doen??!!?
Dus hou op met zeiken en ga je huiswerk doen!!

Spaanse draf?? nieuw woord, ken er ook nog 1!! Spaanse niet beter weter!
Mensen als je hier over zeurt ben je gewoon jaloers!
Neem een hobby! En heb respect voor een ander zijn werk,want wat Ed doet, doet voorlopig helemaal niemand hem na..
Succes met zeiken!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:34

Prachtig paard, ontroerend om te zien, zo veel talent en inzet als dit dier heeft. Ik ben niet een hele grote fan van de moderne dressuursport, maar dit vind ik mooi. Je kunt neuzelen over het extreme voorbeen, maar ik zien bijv. in de passage en piaffe een keurige takt en mooi klassiek beeld (gaat echt zitten). Mooi te zien door die witte beentjes. Het extreme voorbeen in de uitgestrekte draf komt voort uit het ongekende bewegingsmechanisme van dit paard. Wel is hij daardoor (?) idd iets onregelmatig in de takt in de uitgestrekte draf, daar moet nog aan gewerkt worden - maar daar zal Edward zich neem ik aan wel bewust van zijn.
Zelf ben ik IJslanderruiter, en die houden nou eenmaal wel van een beetje actie :D Mits het paard mooi over zijn bovenlijn blijft lopen en achter niet verstijft (wat je soms wel ziet, voor veel spektakel en van die korte stijve trippelpasjes achter - ook bij sommige IJslanders in de sport).
Het beeld kan nog rustiger en de ruiter kan idd mooier zitten, maar ik denk dat dit zijn natuurlijke zit is, en als ie zijn paard daarmee niet in de weg zit, dan lijkt me dat geen probleem. Vind deze combi al met al iig een stuk fruitiger dan Anky met Salinero. Salinero vind ik zo weinig uitstraling hebben, het oogt zo doorgetraind dat het bijna machinaal wordt. Bovendien gaat Salinero niet echt zitten in de piaffe.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:04

Bekijk die oude foto eens goed, die man zit er natuurlijk 10 keer beter op dan Edward, die mond heeft dat paard vast open omdat hij die druk van die man zo lekker vindt... Nee vroeger was echt alles beter... :z

Foto van Nuno Oliveira? Beperkt dravend paard wat nog lang niet zover afgericht is als Totilas.

Het meest bizarre vind ik nog dat iemand die keihard werkt en top presteert commentaar krijgt van ruiters die nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.

Als je commentaar wilt geven, geef dan inhoudelijk commentaar want er is heus nog wel het een en ander te zeggen over deze proef. Maar zoals Peeters al opmerkte in het Sportpaard is de rode draad in deze proef van een enorm hoog niveau!

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:23

Nou beste mensen. Ik heb niets tegen de ruiter, hij doet zijn werk, het paard is geweldig - maar dit is geen UITGESTREKTE draf, zoals het in de woord 'uitgestrekt' al staat.
Het maakt niets uit of het jury mooi vind, dat zijn ook maar mensen.
En het is spectaculaire, dat ontken ik niet.
Het gaat om wat men onder de "uitgestrekt" verstaat.

In het boek "In het rechte spoor" staat:
.."door het verbreken van paralleliteit (lijn hoofd versus de voorbeen) is dat de beweging van de achterbenen belemmerd worden en deze minder ondertreden. De grote teugeldruk geeft het paard een steunpunt om de spieren in het voorbeen langer aangespannen te houden, zodat dit been hoger en langer van de grond blijft dan het diagonale achterbeen.
... door de te grote teugeldruk, (kan) het paard het voorbeen langer gefixeerd in de lucht kan houden. ...
De voorbenen ver naar voren worden gestoken zonder dat ze zo ver door de achterbenen zijn verdreven..."

In het boek van W.Museler "Te paard" staat onder uitgestrekte draf:
"In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Terwijl het in dezelfde cadans blijft, verlengt het zijn passen tot zijn maximale kunnen, dankzij een heel grote impuls van de achterhand. De ruiter staat zijn paard zijn hals lager te dragen en te verlengen, zonder op het bit te hangen, zodat een steekgang wordt vermeden. De voorvoeten moeten daar landen, waar ze heen wijzen."
In het boek is de onderstaande foto een voorbeeld voor uitgestrekte draf. Het is misschien niet zo spectaculaire maar vergelijk de ondertreding van de achterbeen!!

Afbeelding

@vudress
@Askja
@gordijn
Ok. Laat me dan bewijs tonen , dat ergens in de dresuur regels staat dat bij de uitgestrekte draf de voorbeen naar BOVEN gebracht zou moeten worden.
Kijk ik ben een domme blondje, ik weet het niet , dus laat me overtuigen dat het met de voorbeen omhoogzwaaien de uitgestrekte draf is..
Dus kom met de feiten en niet met emotie.

En raad van een dom blondje: iedere keer als een uitgestrekte draf in GP wordt vertoond kijk niet naar de voorbeen maar volg de achterbeen ;)

@Vudress
Jij zou het niet geloven; maar vroeger hadden ze geen probleem met open monden. (Tegenwoordig lossen ze het op met de sterk aangespannen neusriemen en dergelijke..)
Vroeger gebruikten ze ook geen neusriem! Openning van mond ging gepaard met de ontspanning van het kaak, dus het was soms ook wenselijk.
Kijk dit is een foto van Lois Seeger , een Duitser, rond 1890.
Hij was hoog beinvloed door La Guierniere , had de eerste private school in Berlijn en zijn student was - ja ja - Gustav Steinbrecht.
Kijk - de handen hoog en lekker open mond. En geen neusriem.
Afbeelding

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:50

Sorry dat ik 't zeg, maar ik snap niet dat sommige mensen het lef hebben om commentaar te hebben op deze combinatie.
Er zijn hier een aantal mensen die misschien kijk hebben op het rijden op dit niveau.(Bijvoorbeeld een vrouw die zelf subtop rijdt).
Die man heeft met dat paard toch maar mooi zo'n hoge score gereden, je kan erover doorzeuren tot je een ons weegt, maar hij heeft het gedaan en dat staat vast.
Ik kan er gewoon niet tegen dat mensen die zelf niet op dat niveau meerijden commentaar hebben op deze super moeilijke oefeningen of hoe je het ook wilt zeggen.

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:52

gordijn schreef:
Mensen die niet zo moeilijk! Dit is gewoon abnormaal vet cool en goed! Wie dat niet ziet is gek! Een paard wat op zo weinig zoveel doet! En een ieder die hier commentaar op heeft moet gaan dammen!!
Het is uitzonderlijk wat je hier ziet en dit is pas zijn 4de GP! Dus hou je hart vast!
Op naar Londen!!

P.s. waarom denken jullie dat Anky afgelopen weekend niet meedeed voor het kampioenschap! Nou ik begrijp het wel!
Succes met commentaar schrijven! Ik ga er nog een keer van genieten! En Totilas ik ben je grootse fan nu al!


wat ik al eerder dacht heb jij geschreven. ik voeg er nog 1 ding aan toe, al die mensen die commentaar hebben op edward en totilas ( oke, iedereen is vrij van meningsuiting) ik begrijp jullie niet.

edward en totilas is toch in mijn ogen het allerhoogste talent.

zoveel kippevel als ik ze zie, onbeschrijfelijk.....iedere x weer.....

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:21

Inderdaad, kippevel. Ook als je iets verder kijkt dan alleen het voorbeen van Totilas. Zo'n talent ontroert, wat is daar mis mee??
Irina, ik denk echt dat men vroeger op andere paarden reed, paarden met minder beweging maar -hoe tegenstrijdig dit ook mag klinken - daardoor misschien ook wat gemakkelijker in de takt te rijden (even terzijde: in het door jou genoemde boek van Museler staan overigens enkele foto's van klassiek rijdende cavaleristen die nou niet direct het toonbeeld geven van losgelatenheid en harmonie tussen ruiter en paard, bijv. de foto's naast p. 33: de middenste foto toont een gespannen, kort lopend paard, de onderste foto toont een paard dat zijn rug hol trekt in de overgang). Het filmpje van Totilas toont naar mijn idee een blij paard dat zich graag inzet voor zijn ruiter, zonder als een machine te ogen. Ik denk niet dat dit paard zo zou bewegen en zo'n uitstraling zou hebben als zijn ruiter hem ruw zou rijden. Hopelijk blijft de combinatie bij verdere ontwikkeling dat frisse, sprankelende houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:06

jirina schreef:
Jij zou het niet geloven; maar vroeger hadden ze geen probleem met open monden. (Tegenwoordig lossen ze het op met de sterk aangespannen neusriemen en dergelijke..)
Vroeger gebruikten ze ook geen neusriem! Openning van mond ging gepaard met de ontspanning van het kaak, dus het was soms ook wenselijk.
Kijk dit is een foto van Lois Seeger , een Duitser, rond 1890.
Hij was hoog beinvloed door La Guierniere , had de eerste private school in Berlijn en zijn student was - ja ja - Gustav Steinbrecht.
Kijk - de handen hoog en lekker open mond. En geen neusriem.
Afbeelding


Kijk je dan gelijk even naar die oren? Hoe zuur dat paard kijkt?

Blijf lekker boekjes lezen meid, maar paardrijden kan je beter gewoon doen, ipv dit soort ouwe zooi erbij te halen.

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:34

Beetje raar voorbeeld wat je aanhaalt met die laatste foto jirina. Paard kijkt idd zuur en drukt zich weg, dit is bij Totilas totaal niet het geval.

Ik ben het ermee eens dat hij van voor onwijs mooi zwaait met die benen en van achter nog wat flauwtjes meekomt. Maar kom op zeg, moeten we daar zo moeilijk over doen? Ik snap überhaupt niet dat jij er zoveel commentaar op hebt, Edward weet heus wel waar hij mee bezig is.

Net zoals pipo zegt, paardrijden kun je beter gewoon doen, ipv al die verhaaltjes van je erbij te halen.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:54

gordijn schreef:
Hij krijg niet voor nix van een 'O'jury bijna 80% dan moet je wel iets goed doen??!!?

Maar wist jij dan niet dat juryleden ook gewoon maar domme no-no's zijn? En dat die niet dezelfde boeken met dezelfde plaatjes hebben sommige hier? :+ Welkom op bokt :D

gordijn schreef:
Mensen als je hier over zeurt ben je gewoon jaloers!

Nee, joh! Zij ambieren iets heel anders en streven een veel hoger, kunstiger en nobeler doel na :+

Askja schreef:
Het beeld kan nog rustiger en de ruiter kan idd mooier zitten, maar ik denk dat dit zijn natuurlijke zit is, en als ie zijn paard daarmee niet in de weg zit, dan lijkt me dat geen probleem.

Al zit hij er achterstevoren op. Als je een paard zo aan het lopen krijgt doe je echt heel veel goed. Ook getalenteerde paarden gaan niet uit zichzelf zo lopen. En als ik hen bekijk dan valt de ruiter mij niet eens op. En dat is de bedoeling van dressuur lijkt mij; dat het paard zo mooi loopt dat, en dat paard en ruiter zo 1 geheel zijn dat het je echt (bijna) niet meer opvalt dat de ruiter er op zit en wat hij doet.

Vudress schreef:
Het meest bizarre vind ik nog dat iemand die keihard werkt en top presteert commentaar krijgt van ruiters die nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.

Altijd nog zo geweest... }:0

Vudress schreef:
Maar zoals Peeters al opmerkte in het Sportpaard is de rode draad in deze proef van een enorm hoog niveau!

Maar als je dat hoge niveau niet wil erkennen/geloven en het iemand niet gunt dan moet je wel gaan mierenn**ken...

@ Irina c.q. dom blondje: Ga jij jezelf even lekker op de video zetten op de manier zoals het volgens jou en jouw boekjes wel goed is (o.a. zonder neusriem, mt open mond, oren in de nek, tegen de hand etc)

Als jij op die manier dan een groot aantal anderen ook aanspreekt krijg jij ook vast een topic waarbij bijna iedereen bij jouw verrichting wegzwijmeld. Tot die tijd blijft het de vraag: ben jij nou zo dom/zie jij het nou verkeerd of zijn wij nou zo dom en zien wij/de jury's die dit belonen het nou verkeerd?

In de tussentijd zwijmelen wij nog even lekker verder met Edward en Totilas :Y)

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:35

amen jasmijn en gordijn......

voor alle anderen zie je toch gewoon lekker de andere kant op.
Je hoeft er niet naar te kijken, heeft niemand gezegd dat dit moet.

dus laat mensen die hier wel naar willen kijken en genieten dat lekker doen.
Genieten van de blije Totilas en de blije Edward...
Genieten van alle fans die dit wel op waarde kunnen schatten.

Meer woorden wil er niet aan smerig maken....
Kan niet wachten wanneer ik de combinatie weer ga zien.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:23

@Jasmijn:
Grotendeels met je eens, behalve over wat je zegt m.b.t. Edwards zit. Wat me vooral aan de houding van Edward opvalt, is dat hij vaak zijn tenen naar buiten steekt. Dit is wel degelijk niet ideaal, hij heeft misschien O-benen, maar wat de reden ook is, daardoor draai je je knieën naar buiten en dat beïnvloedt je zit in het zadel.
Het is allemaal niet dramatisch, maar ik vind niet dat je er je ogen voor moet sluiten omdat je zo graag wilt dat het plaatje klopt, ook al doet het dat bijna. (waarvoor niets dan lof, nu al ;) )

Overigens denk ik zelf dat het aan de bouw van Edwards lichaam ligt, want als je op dit niveau je tenen niet naar binnen steekt, zul je dat waarschijnlijk al heel vaak geoefend hebben en zal het echt niet gaan of fysiek onmogelijk zijn.

gordijn
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:39

TOTO FOR GOLD!!! :(:) :D ;)

avensis

Berichten: 734
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:41

ik vind alles wow aan deze combinatie, op en ding na en dat is idd de zit van Edward, hij zit in de stoelzit met een ingezakt bovenlichaam. Het is me al vaker opgevallen en ik vind het echt zonde, als hij rechtop gaat zitten zou het plaatje compleet zijn! (ik vraag me ook af in hoeverre z'n zadel hier invloed op heeft.) Verder heb ik echt geen commentaar want ik vind hem een klasseruiter, een vakman!

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:34

Hoi allemaal die op mij commentaar hebben.
Waarschijnlijk hebben jullie mijn schrijven niet goed gelezen.
Ik heb geen negatieve opmerking over het paard of de ruiter gemaakt.

Waar heb ik commentaar op - is door de combinatie getoonde draf - en niemand van jullie heeft mij de enige feit kunnen tonen dat in het filmpje getoonde draf een UITGESTREKTE draf is.
Veel voorbeen en weinig achterbeen - zie het jullie dan niet?

Dus - Jasmijn , vudress en andere (als jullie al zo goed kunnen rijden en vast en zeker ergens in GP zitten).
Doet dat maar, en geef me een feit dat dit een uitgestrekte draf is. (Bijvoorbeeld de regels van GP dresuur of wat dan ook)
Het is toch niet zo veel gevraagd?
Ik ben echt leergierig.
Groetjes en bijvoorbaat dank. ;)

@asley
@pipo
het ging me niet om of het paard op de foto zuur kijk of niet.
Het was een voorbeeld van het feit dat ze dat in de historische tijden niet zo streng namen met de open monden.

@askja
Ik vind het boek van W.Museler ook niet zo goed, maar het doet het niet toe. Ik zocht naar de regelgeving of de omschrijving waarin staat hoe een uitgestrekte draf zou gereden moeten worden.
Het paard in het filmpje vind ik heel erg sterk en talentvol , maar dat doet het ook niet toe.
Het is gewoon een niet correct gereden " uitgestrekte" draf.

En ik vraag andere bokkers mij feiten te tonen dat ik niet gelijk heb.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:58

Sander_ schreef:
Overigens denk ik zelf dat het aan de bouw van Edwards lichaam ligt, want als je op dit niveau je tenen niet naar binnen steekt, zul je dat waarschijnlijk al heel vaak geoefend hebben en zal het echt niet gaan of fysiek onmogelijk zijn.


Ik denk een combinatie van verschillende factoren. Intussen kan ik me voorstellen dat hij zo gewend is aan z'n eigen houding dat aanleren van een andere houding waarschijnlijk fors ten koste gaat van de functionaliteit. Ik vind het zelf wel storend om te zien, maar het zit de functionaliteit van de africhting niet in de weg en dat is wat er uiteindelijk getoetst wordt. Als hij het anders kon had hij daar intussen al lang voor gezorgd, zo lang draait hij al wel mee op dit niveau.

Totilas is gewoon een wereldpaard, en laat de rest maar zeiken!

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:03

In elke clinic die Edward gegeven heeft, deed hij uitgebreid kond van het hoe en waarom van deze houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:06

Het is ook heel goed mogelijk dat er een andere reden is waarom Edward zijn teentjes naar buiten houdt :j. Als hij echt wil, dan kan hij best wel netjes zijn voeten bijdraaien hoor, een nieuwe houding kan door volharding en herhaling makkelijk opgepakt worden. Als hij dan van een betere houding slechter gaat rijden, tja, dan is het tijd voor stap 3: goed zitten èn goed rijden :). Er is dus waarschijnlijk een reden voor :j.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:15

Ik vind die tenen niet eens het meest storende aan de houding van Edward. Blijkbaar belemmert die houding hem niet bij het africhten van paarden dus echt grote problemen zijn er niet op esthetische na.
Er zijn ruiters die veel mooier zitten maar ook veel minder presteren.

Anoniem

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:16

Zijn houding belemmert hem ook zéker niet, anders zat hij niet zo ;).

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:39

Voor diegenen die net als ik, de uitgestrekte draf wat moeilijk te bekijken vonden: wel eens nagedacht over het feit dat de kwaliteit van het filmpje niet geweldig is. De hoek van waaruit gefilmd is, is niet ideaal. Wil je echt goede opnamen hebben, dan zul je met meerdere camera's vanuit diverse posities moeten werken. Doet verder niets af aan het feit dat dit een extreem getalenteerd paard is. Misschien kunnen diegenen die het live gezien hebben, er wat zinnigs over zeggen.
Anyhow...over zijn zit/houding. Lekker interessant...hij rijdt en stuurt zijn paarden toch maar even naar het hoogste niveau. Chapeau!
T'is gewoon een genot om naar te kijken.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:29

jirina schreef:
Waar heb ik commentaar op - is door de combinatie getoonde draf - en niemand van jullie heeft mij de enige feit kunnen tonen dat in het filmpje getoonde draf een UITGESTREKTE draf is.
Veel voorbeen en weinig achterbeen - zie het jullie dan niet?


Nee, ik zie dat niet. Ik zie harmonie en en een blij paard en een paard met een extreem bewegingsmechanisme. Dat is hoe dressuur volgens mij moet zijn. Dat is genieten om naar te kijken. Geneuzel over zulke details vind ik nonsens.

jirina schreef:
Dus - Jasmijn , vudress en andere (als jullie al zo goed kunnen rijden en vast en zeker ergens in GP zitten). Doet dat maar, en geef me een feit dat dit een uitgestrekte draf is. (Bijvoorbeeld de regels van GP dresuur of wat dan ook)
Het is toch niet zo veel gevraagd?
Ik ben echt leergierig.
Groetjes en bijvoorbaat dank

Joh, met jou discussieren is toch zinloos. Dan kom je wel weer met een of ander plaatje op de proppen uit een of ander prehistorisch boek. Ik heb ook helemaal geen zin om te discussieren over zulke neuzelarij. Ik zit dus niet in de GP en ik vind mijzelf dus niet kundig genoeg om tot in detail te beoordelen of die uitgestrekte draf nu 100% volgens het boekje (of volgens een boekje uit de prehistorie) is en in dat oordeel het extreme bewegingsmechanisme van dat paard, en de kwaliteit van het filmpje mee te nemen. Ik ben geen plaatjescriticus, geen filmpjesbeoordelaar en zeker geen technisch foto-analist. Ik kijk gewoon graag naar mooie dressuur en ik vind dit mooi.

En alles was ook niet 100% wat zij deden, want anders was er wel 100% gescoord voor die proef. Dus aannemelijk is dat het altijd nog beter kan. Voor zover ik het kan beoordelen gaat het hier dus om het verschil tussen heel goed en nog iets beter, ipv technisch totaal niet correct zoals jij het kennelijk ziet.

Ik krijg gewoon kippevel als ik zo'n paard zie lopen. Dan weet ik weer waarom ik zo van dressuur houd. Punt. Je kan neuzelen over technische details, maar uiteindelijk is dressuur voor mij emotie. Het moet mooi zijn, een blij paard, harmonie. Het moet een gevoel opwekken, kippevel. Dat krijg ik als ik zo'n paard zie lopen en dat lijkt mij de bedoeling. De technische beoordeling laat ik aan degene over die daar echt verstand van hebben, en dat zouden volgens mij meer mensen moeten doen. Als toeschouwer is het ook veel leuker om gewoon eens te genieten, in plaats van alleen maar naar 'fouten' te zoeken. Ook bij de combinaties die een iets minder hoog percentage in de GP scoren. Want die laten OOK heel veel mooie dingen zien. Misschien moet je het ook eens proberen? :Y)

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:43

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een betere zit (in dit geval het draaien van de tenen/voet en iets minder stoelzit wellicht) ten koste zou kunnen gaan van zijn rijden, ik denk eerder dat het een positief effect heeft. :j

Vudress schreef:
Er zijn ruiters die veel mooier zitten maar ook veel minder presteren.

Dat is zeker waar. Echter heeft iedere ruiter op topniveau (hoop ik) het streven om altijd aan zichzelf te blijven werken, dus ik neem aan dat ook het streven van Edward is om a) zijn paard zo correct mogelijk te laten lopen, b) zelf zo goed mogelijk in de ring te verschijnen w.b. zijn eigen persoon, c) een zo compleet mogelijke combinatie te zijn (samenspel van A en B).

@Horsedances: Ik heb nog nooit een clinic van Edward meegemaakt, wat zegt hij er dan zelf van? Misschien maakt dat het voor mij in één keer duidelijk.

Overigens kan ik me ook gewoon goed vinden in de laatste alinea van Jasmijns vorige post, genieten is genieten. En dat doe ik ook bij deze combi, echter ik vind het gewoon leuk en leerzaam om over het technische verhaal van goed dressuurrijden na te denken. IMO hoef je niet zelf GP te rijden om aanmerkingen op een GP-combi te maken, immers een GP-combinatie kan ook 'fouten' maken op B-niveau... :D
Zogenaamde 'GP-niveau-fouten' zie ik als ruiter in de benedenklasse toch niet, dus daar hoor je me vanzelf niet over.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:56

Ach als je Totilas ziet gaan ben je de houding van Ed snel vergeten :D

Hij draait lang genoeg mee op dit niveau, dus als het hem echt wat op zou leveren had hij al lang wat veranderd. Blijkbaar werkt dit het beste voor hem.