DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:39

www.levendehave.nl


Wie godsdienstige of ethische bezwaren heeft tegen het chippen, kan nog tot 1 juli schriftelijk ontheffing van deze verplichting aanvragen bij het productschap. Paarden die niet gechipt worden, kunnen met behulp van DNA-onderzoek worden geidentificeerd.

Op de website van het productschap staat beschreven hoe in de verschillende gevallen (paard met of zonder paspoort of stamboekpapier) een dergelijke ontheffing kan worden aangevraagd. Ook staat daarin beschreven hoe de procedure is voor het laten bepalen van de DNA-code van de paarden. De procedurebeschrijving voor ontheffingsaanvragen van de chipverplichting staat onder paardenpaspoort en dossierpaarden op www.pve.nl.

Uiterlijk kenmerk
Na 1 juli is DNA-identificatie van de baan. De paarden die met DNA-onderzoek zijn geidentificeerd, moeten volgens de EU-regels een uiterlijk kenmerk dragen. Betrokken partijen (Productschap, Groep Nijhof en ministerie van LNV) hebben geen overeenstemming bereikt over het gewenste uiterlijke kenmerk. Het koudmerk is door het ministerie van LNV afgewezen, omdat dit niet esthetisch is en problemen geeft op het gebied van controle en dierenwelzijn.
Volgens Jan Klaver van het Productschap wordt in de nieuwe verordening de DNA-identificatie geschrapt. ''Als we geen nieuwe aanwijzing krijgen van het ministerie, worden de regels zonder de mogelijkheid van een alternatief vastgesteld.''

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Identificatie van paarden via DNA blijft gewoon mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:40

Gelukkig :-)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:46

Godsdienstige bezwaren, kan iemand me dat uitleggen?

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:57

Kuggur schreef:
Godsdienstige bezwaren, kan iemand me dat uitleggen?

hahaha, daar zat ik me net ook over te verbazen ;)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:06

shera schreef:
Kuggur schreef:
Godsdienstige bezwaren, kan iemand me dat uitleggen?

hahaha, daar zat ik me net ook over te verbazen ;)


Bv , dat er geen lichaamsvreemde dingen in het lichaam geplaatst mogen worden.

Ben trouwens wel blij dat DNA registratie gewoon mag blijven. Bevalt mij prima, ondanks dat ik het niet doe om de bovengenoemde reden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:25

Ik zat het me al af te vragen of DNA nog steeds mogelijk is na alle discussies over een betere/ makkelijkere manier van identificeren en ik ben blij dat DNA nog steeds mogelijk is. De twee volwassen paarden zijn niet gechipt en mijn veulen gaat dat ook niet worden!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Identificatie van paarden via DNA blijft gewoon mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:29

Super, kan ik dat ook weer doorgeven ;-)

Wat bedoelen ze eigenlijk met uiterlijk kenmerk, sinds branden in Nederland verboden is!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:31

Ik hoop niet dat ze oormerken moeten gaan dragen :D (Ook die gaan er NIET komen)

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:55

Gelukkig _/-\o_
Ik ben niet zo van de chip
Alles is hier geregistreerd dmv DNA
Goed te indentificeren uiterlijke kenmerken zijn kruinen 8-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:01


unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:12

Dat wordt lastig bij een zwarte zonder aftekeningen :P

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:42

Het kan aan mij liggen maar ik vind geen 'dossierpaarden' onder 'paardenpaspoort' op de pve site.

Bovendien zit de kneep in het uiterlijk kenmerk dat de EU verplicht.
Ik wil niemand teleurstellen maar het DNA mag volgens Brussel blijven maar omdat NL het vertikt (bedankt minister Verburg) om een kenmerk toe te staan dat ook verplicht wordt gesteld als voorwaarde bij alternatief identificeren, gaat het feest dus mooi niet door.

Dus ja, DNA mag gewoon als identificatie. Maar NEE, niet in NL omdat hare majesteit Verburg niet meewerkt :(

Laat je dus niet blij maken met een dode mus.

Kijk op http://www.antichip.nl onder Laatste nieuws:
Citaat:
LAATSTE NIEUWS:

27-2-2009 - De minister van LNV stemt NIET in met het toestaan van een alternatief voor de transponder

Gerda Verburg, minister van LNV, gaat niet akkoord met het toestaan van het bepalen van de identiteit d.m.v. DNA in combinatie met een uiterlijk merk in de vorm van een koudmerk. De opgegeven reden is dat er geen uiterlijk merk voorhanden is dat vanuit de optiek van esthetiek, controleerbaarheid en dierenwelzijn aanvaardbaar is.

Het betreffende artikel wordt nu door het PVV uit de ontwerpverordening gehaald. Komende week verschijnt deze ontwerpverordening in het publicatieblad van de productschappen. Belanghebbenden hebben dan gedurende 30 dagen de gelegenheid om opmerkingen / bezwaren aan te geven richting het productschap (PVV).

Noot van http://www.antichip.nl:
We hadden niet anders verwacht van mevrouw Verburg, zij was immers de baas bij de KNHS toen ze indertijd de transponder met open armen ontvingen (inclusief de sponsoring door Virbac, de producent).
En nogmaals: voor alle huidige ontheffingen verandert er helemaal NIETS. U hoeft niets te doen, u voldoet aan de eisen zoals die golden op het moment dat u ontheffing aanvroeg, en dat is doorslaggevend.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Identificatie van paarden via DNA blijft gewoon mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:45

Waar zijn stukken van Brussel te vinden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Identificatie van paarden via DNA blijft gewoon mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:54

Ok graag duidelijkheid! Is de info op deze nieuwspagina correct of niet? Ik ga morgen sowieso bellen maar als de info niet klopt hoort hij niet op de nieuwspagina thuis!

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Identificatie van paarden via DNA blijft gewoon mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:06

ja en nu ........gewoon een chip erin toch, zie t probleem niet zo. gewoon allemaal op 1 lijn en klaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:36

Sorry, geen chip in mijn paarden. Al helemaal niet na het lezen van deze pagina (dat chips in muizen en honden voor kanker kunnen zorgen). Better safe than sorry. Het zal je paard maar wezen!

http://www.antichips.com/cancer/

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:36

'Gewoon een chip erin' ? ... Nee, liever niet. Goed nieuws dit (als het waar is).

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: DNA-identificatie paarden kan alleen met uiterlijk kenmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:11

Ik ben ook tegen de chip, maar mijn paard was al gechipt. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:54

De berichtgeving is aangepast!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:02

Daar staat nu wel even iets anders als gisteren :oo :oo

Dus als je niet wilt chippen om wat voor reden dan ook dan heb je pech???
Of je moet al een buitenlands gefokt paard hebben wat een brandmerk draagt?

Ik ben trouwens echt benieuwd naar die stukken waarin wordt gezegd dat een uiterlijk kenmerk samen gaat met DNA. Dan zouden de Duitse stamboeken/fokkers/eigenaren het chippen wel kunnen omzeilen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:17

Ik heb vanmorgen met het pve gebeld en kreeg te horen dat ze er mee bezig zijn. Dus idd als ik mijn veulen niet wil laten chippen moeten de papieren en DNA en de hele rambam voor 1 Juli rond zijn. Dat wordt hollen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: DNA-identificatie paarden na 1 juli van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:19

Dan zul je idd haast moeten maken, want gezien de vertragingen daar zal het allemaal wel even op zich laten wachten..

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:55

Adriana schreef:
Daar staat nu wel even iets anders als gisteren :oo :oo

Dus als je niet wilt chippen om wat voor reden dan ook dan heb je pech???
Of je moet al een buitenlands gefokt paard hebben wat een brandmerk draagt?

Ik ben trouwens echt benieuwd naar die stukken waarin wordt gezegd dat een uiterlijk kenmerk samen gaat met DNA. Dan zouden de Duitse stamboeken/fokkers/eigenaren het chippen wel kunnen omzeilen.



Het artikel is aangepast bij Levende Have nadat ik aan de bel heb getrokken. Het was een misleidend artikel dat de indruk gaf dat DNA na 1 juli mogelijk blijft maar omdat onze regering weigert een uiterlijk kenmerk toe te staan en dit verplicht is door Brussen in geval van een alternatieve methode van identificering, gaat het hele feest niet door.

@Adriana, ik heb het Brusselse stuk wel maar dat is 41 pagina's lang en omdat dat nou hier allemaal te posten leek me wat veel van het goede maar heb het belangrijkste deel wel even gekopieerd. Mocht je het hele stuk willen hebben kan ik het je mailen, net als de overige liefhebbers trouwens. Geef maar een gil.

Citaat:
Article 6
Derogation for the outline-diagram in Part B of Section I of the identification document
By way of derogation from Article 5(2), where a transponder is implanted in accordance with Article 11, or an individual, indelible and visible alternative mark is applied in accordance with Article 12, the information in points 3(b) to (g) of Part A of Section I and in points 12 to 18 in the outline-diagram in Part B of Section I of the identification document may not be completed, or a photograph or print displaying details sufficient to identify the equine animal may be used instead of completing that outline-diagram.


Bovenstaande is een quote uit de verordening zoals die is vastgesteld in Brussel in het rapport
'Draft COMMISSION REGULATION of implementing Council Directives 90/426/EEC and 90/427/EEC as regards methods for the identification of equidae'

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:48

Cayenne schreef:
Dan zul je idd haast moeten maken, want gezien de vertragingen daar zal het allemaal wel even op zich laten wachten..


Ik heb de papieren net online bij de AQHA aangevraagd en ga vanavond even met de USA bellen. Desnoods betaal ik een rushing fee! Geen chip in mijn paard!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:17

previr schreef:
ja en nu ........gewoon een chip erin toch, zie t probleem niet zo. gewoon allemaal op 1 lijn en klaar.


Ik zie het probleem ook niet zo O:)
Gewoon allemaal op 1 lijn gaan zitten dus géén chip :P


Adriana schreef:
Ik ben trouwens echt benieuwd naar die stukken waarin wordt gezegd dat een uiterlijk kenmerk samen gaat met DNA. Dan zouden de Duitse stamboeken/fokkers/eigenaren het chippen wel kunnen omzeilen.

Als je je merrie door een Duitse hengst laat dekken en het bij een Duits stamboek laat registreren
hoeft je paard niet gechipt te worden??