Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 08:47

http://www.academybartels.nl




"De tong die over het bit ging en uit haar mond kwam was wel echt iets waar ik s'nachts wakker van heb gelegen."

Daar gingen we dan. Een dik half jaar na de Olympische Spelen weer voor het eerst weer echt op wedstrijd! Wat hadden we er een zin in! En wat was Hunter Douglas Sunrise in vorm!

Thuis in de training had ik een goed gevoel. Sunnie spetterde weer!

Woensdag zijn we aan het einde van de middag naar Den Bosch vertrokken, waar s'avonds de keuring was en we ook al een keer in de ring konden rijden. Daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt, en ze vond het inderdaad best wel weer spannend, maar was niet overdreven gek. Donderdag ochtend konden we voor de grand prix nog een keer de hoofdring in en ook toen zijn we daar geweest.Ze leek alweer iets relaxter dan de avond vantevoren. Maar schijn bedriegt en tijdens het losrijden voor de grand prix merkte ik dat Sun het toch best weer spannend vond en erg veel energie had. In de ring bouwde dat energieniveau zich verder op en was ik niet in staat om die spanning af te laten vloeien.

In het begin kreeg ik kleine foutjes, maar daar kon ik achteraf gezien wel mee leven. De tong die over het bit ging en uit haar mond kwam was wel echt iets waar ik s'nachts wakker van heb gelegen. Deze ervaring had ik eerder al (hetzij wel een korter moment)beleefd, maar in de training het afgelopen jaar is het me niet meer overkomen. Ik was er dus, helaas, ook niet op voorbereid.

Samen met mam, Joep, Hans-Peter, Anky e.a. evalueer je dan zo'n proef. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie, dat ze 1. te fit was en het energie niveau daardoor te snel steeg. Ze wilde echt, maar zat daarbij zichzelf in de weg. En 2. ik reageerde niet goed genoeg. Ik had aanvallender moeten rijden. Ik voelde dat ze het spannend vond en probeerde haar op haar gemak te stellen, door iets terughoudend te blijven. Dat was dus niet de goeie manier. Ik moest meer aanvallen(op een positieve manier), ik moest haar overtuigen dat het allemaal niet zo spannend was als ze dacht. Ook heb ik de dubbel gebroken trens vervangen door een enkel gebroken, en heb ik een andere neusriem geleend, die op een andere manier de druk verdeeld over de neus.

In de training op vrijdagochtend en middag ben ik samen met mam dus met deze conclusies aan de gang gegaan, en zeker vrijdag middag had ik het gevoel weer terug, waarmee ik zaterdag de ring in zou moeten.Ik kon er weer aan rijden en de aanleuning bleef al een stuk stiller. Gelukkig kon ik vrijdagnacht weer iets geruster slapen. Slechter dan donderdag kon het voor mijn gevoel niet worden, en het overtuigende,aanvallende rijden tijdens de training gaf me vertrouwen.

Zaterdagochtend hebben we nog een keer licht getraind om te voelen in wat voor stemming Sunnie was, en of ik verder kon met het plan wat we gemaakt hadden. En dat bleek te kunnen.

In het losrijden voor de proef was het af en toe best moeilijk om overtuigend te blijven. Vooral in de stukjes stap tussendoor merkte ik dat ze toch wat spanning opbouwde en daardoor wat achter mijn been begon te kruipen. Donderdag zou ik eraf gebleven zijn om haar op haar gemak te stellen, maar nu heb ik eraan gereden om ze voor mijn been uit te krijgen en haar te overtuigen.

In de proef ging het eerste stuk super! Zó, dat had ik in elk geval gehad, dacht ik bij me zelf. Toen kwam de stap en gebeurde er een beetje wat ook tijdens het losrijden nog niet helemaal voor elkaar was.Sun kroop wat achter mijn been, dribbelde te vroeg aan en kwam er een grote storing voor en in de piaffe. Daarna ging ze wel weer goed verder, maar galoppeerde daarna nog een keer in de verkeerde galop aan. Dit stuk kostte me een hele hoop punten, maar de hele galoptoer moest nog komen en ik was niet van plan nog één fout te maken. Ik kon mijn overtuiging behouden en zonder fouten (of tong) onze proef afmaken.

Tuurlijk was de score van 68.5 % nog ver beneden ons niveau, maar ik was blij met de proef! Blij dat Sun in de goede stukken van de proef heeft laten zien, in topconditie te verkeren. Blij dat ik vol overtuiging de proef heb kunnen rijden, en ondanks de fouten het vertrouwen kon blijven houden. Met dit gevoel kon ik toch redelijk tevreden naar huis!

We hebben weer veel geleerd! (Ja, ben je 32, rijd al 20 jaar intensief paard en we hebben wéér geleerd!) Topsport is niet altijd makkelijk. En buiten het feit om dat je je paard steeds beter leert kennen, leer je ook jezelf steeds beter kennen.

De komende tijd gaan we hard aan het werk in de training, toch de moeilijkere situaties thuis al een keer wat meer opzoeken, en weer meer wedstrijdritme opbouwen. Ook een keer op wedstrijd om te gaan oefenen, en niet om meteen top te moeten presteren.

Het was me weer een weekend!

p.s. Het programma Holland Sport, heeft mij, Sun, mam en mijn groom Anja tijdens de wedstrijd met camera's gevolgd. Vanavond laten zij een filmpje hiervan zien, en zal ik in de studio aanwezig zijn om samen met Wilfried de Jong hier een discussie over te voeren. Als jullie dit willen zien, moet je om 20.25 u kijken naar ‘Holland Sport' op Ned. 3.

Veel groetjes,
Imke

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:55

Leuk stuk!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:56

wat een spontane meid is imke toch ook he! jammer inderdaad van de fouten en van donderdag. maar dat komt vast wel goed met hun.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:19

Heel herkenbaar een paard wat achter het been kruipt,dan heb je echt niets meer.Gelukkig heeft ze het goed af kunnen sluiten.

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:38

Fijn dat ze Indoor Brabant voor dr gevoel toch goed heeft af kunnen sluiten.
Paardrijden is en blijft hard werken aan de fijn afstemming, dat blijkt wel weer. Komt vast helemaal goed!

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:00

Volgens mij is Imke net zo'n nuchter type als haar moeder, leuk om te lezen!

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:04

was dat gisteravond dat holland sport of is dat vanavond?
als je er zo nuchter naar kunt kijken en blij bent met iets dat verbeterd is dan ben je echt top!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:08

Dat is vanavond.
Je kunt het vanaf morgen terug kijken op uitzendinggemist.nl

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:08

Het is echt haar kracht dat ze zo`n goede reflectie toepast op haar eigen werk. Leuk om te lezen :)

Maar eh...
Citaat:
s'nachts wakker
`s nachts, Imke, `s nachts! >;)

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:17

leuk stuk en ook goed om te lezen dat ze uit haar teleurstellingen ook weer positieve dingen kan halen...lijkt mij erg moeilijk

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:30

Uums schreef:
Citaat:
s'nachts wakker
`s nachts, Imke, `s nachts! >;)


Citaat:
Ook heb ik de dubbel gebroken trens vervangen door een enkel gebroken, en heb ik een andere neusriem geleend, die op een andere manier de druk verdeeld over de neus.


verdeelt, Imke, verdeelt

Die is erger, en die had je niet gezien..... :P
:D :D :D

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:58

Imke schrijft altijd zo oprecht! Ik lees haar stukken altijd met super veel plezier!

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:09

wat een luk stuk, ook zo positief

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:16

Jammer dat het minder goed ging dan ze had gehoopt, maar wel een leuk stuk door Imke! :)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:23

di_Segno schreef:
Ik wil verder niet te bijdehand doen ofzo, maar het is toch echt verdeeld, goed geschreven (getypt) dus ;).

Eigenwijze muts.
Cito-advies: VMBO zwakstroom

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:26

Wat een eerlijk stukje van haar. Spontane meid die de fouten altijd weet om te turnen naar een leerzaam positief punt.

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:40

Wat een super stuk om te lezen zeg echt fijn :) !

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:47

CGJ12 schreef:
di_Segno schreef:
Ik wil verder niet te bijdehand doen ofzo, maar het is toch echt verdeeld, goed geschreven (getypt) dus ;).

Eigenwijze muts.
Cito-advies: VMBO zwakstroom


Die de druk verdeelt is actief dus net als die loopt naar huis. Als er zou staan de druk is verdeeld of wordt verdeeld, ja dan is het met een D, nu is het met een T.

Leuk stukje, even een kijkje achter de schermen. Wel super fijn dat Sunrise weer zo fit is dat ze zelfs TE fit kan zijn.

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:49

CGJ12 schreef:
Eigenwijze muts.
Cito-advies: VMBO zwakstroom


Ja ja, dankjewel.
Ik heb het toch al verwijderd?
En even voor de goede orde: Cito-advies: Atheneum

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:57

di_Segno schreef:
Ja ja, dankjewel.
Ik heb het toch al verwijderd?
En even voor de goede orde: Cito-advies: Atheneum


|( |( |(
Waar gaat het heen met deze maatschappij..........
Het onderwijs is lang niet meer wat het geweest is.

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:58

Leuk stukje om te lezen.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:01

Mensen, doe niet zo kinderachtig!

Wat een leuk stukje zeg!

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:05

CGJ12 schreef:
|( |( |(
Waar gaat het heen met deze maatschappij..........


Inderdaad, het feit dat jij je gedraagt als een kleine kleuter.
Ik had de zin vluchtig gelezen en een fout gemaakt op de spelling.
Vervolgens bij het nalezen de fout gezien en de tekst verwijderd,
maak je toch niet zo druk joh... :n

knolle_krack

Berichten: 2242
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:55

Mooi stuk erg leuk om dit even te lezen vanaf hun kant.

Malenka

Berichten: 7608
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Imke geeft commentaar op haar eigen verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:16

Wat goed ook dat ze het probleem zowel bij het paard, bij de training, tuigage en zichzelf zoekt. Uit de tekst blijkt wel dat ze naar het geheel kijkt en wil leren van wat haar overkomt. Dat is in mijn ogen een hele goede instelling en zorgt er zeker voor dat ze weer een stukje stijgt in mijn beleving.