Dressuur in 2012 mogelijk al helemaal anders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dressuur in 2012 mogelijk al helemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 09:01

www.brabantsdagblad.nl


Indoor Brabant is net afgelopen, maar voor sportdirecteur Frank Kemperman zijn de spannende dagen nog niet achter de rug.
Dat heeft te maken met een andere functie van hem, een tijdelijke. Hij is voorzitter van een werkgroep binnen de internationale paardensportbond FEI die advies geeft om de dressuur te hervormen. "Maar ik heb veel conservatieve tegenstanders."

Het concept-rapport, met daarin de centrale vraag hoe de discipline beter te 'verkopen', is al klaar. Deze week kunnen de verschillende nationale bonden nog op het document reageren voordat het naar het IOC gaat. In eerste instantie dacht Kemperman pas voor de Spelen van 2016 aan het brainstormen te zijn, maar recent kwam hij tot de ontdekking dat als hij en zijn collega's zouden haasten, al in Londen 2012 veranderingen mogelijk zouden zijn. De mondiale sportkoepel wil eind april duidelijkheid. "Het kan ook nog dat het document helemaal niet naar het IOC gaat. Als dat zo is, dan draait de wereld gewoon door hoor. Het zou alleen niet slim zijn van de traditionalisten om te denken dat de sport goed is en goed blijft. Je moet ook luisteren naar sponsors, media en publiek, niet alleen naar de sporters. Toen twintig, dertig jaar geleden de kür op muziek werd geïntrocudeerd, was er heisa dat die de dood van de sport zou betekenen... Ik bedoel maar."

Een van Kempermans voorstellen is dat de bonden bij landenwedstrijden voortaan nog maar drie ruiters mogen aanwijzen. Het wegstreepresultaat wordt dan verleden tijd. "Het is sport als je een fout maakt en dat ook meteen voelt." En wat de werkgroep betreft, krijgt de reserve een actieve rol. Die zal meedoen aan de individuele wedstrijd. "Ja, het kan dat de reserve beter rijdt dan een teamlid, maar dat is dan hun probleem." De werkgroep gaat binnenkort ook grondig kijken naar de jurering. "Een nog emotioneler punt."

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:24

Ik mis het luisteren naar de paarden en hun fysieke (on)mogelijkheden. In de reglementen van de FEI staat dat de dressuur zoals wij die kennen is afgeleid van de dressuur uit de 16/17e eeuw (sorry, heb mijn bronnen uitgeleend, dus twijfel of het nu 16e eeuw was of in de '1600') en deze behouden dient te worden voor veranderingen. Helaas is dit tegenwoordig al niet meer met elkaar te vergelijken.

Het is jammer dat het moet, maar wel begrijpelijk. Ik hoop alleen dat ze de fysieke mogelijkheden van het paard wel voldoende in het oog houden.

Maar ik ben wel zeer te spreken over het feit dat ze de dressuur willen behouden en interessanter willen maken voor diverse partijen. Hoe of wat met het jureren ben ik ook wel benieuwd naar!

jacobus
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:16

Als de paarden stem mochten hebben dan zouden ze in koor juichen: hoera eindelijk veranderingen. Maar als er dan maar wel gejureerd wordt volgens de traptreden van het scala der ausbildung. En naarmate er grotere fouten gemaakt worden tegen de eerste treedjes zoals tact en ontspanning moeten de cijfers evenredig omlaag. Africhting via de traptreden van het scala is de beste preventie een paard gezond en blij te houden en dus per definitie het meest diervriendelijk.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Dressuur in 2012 mogelijk al helemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:40

Dat zou inderdaad het mooiste zijn! Als het scala waar écht de leidraad zou worden. :j

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Dressuur in 2012 mogelijk al helemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:50

Ik denk niet dat er gezocht moet worden in andere juryleden, de mensen die er nu zitten zijn echt wel capabel.