Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110824
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:54

www.horses.nl


De Australische rensportvereniging ARB pakt het zweepgebruik in de rensport aan. In de nieuwe reglementen zijn enkel zwepen toegestaan die voorzien zijn van ‘zachte kussentjes’. Bovendien wordt het gebruik van de zweep gelimiteerd en mag de zweep door de jockey niet boven de schouder worden getild.

Volgens de nieuwe reglementen is het verboden om de zweep te gebruiken als er geen uitzicht is op een betere eindklassering in de race. Renvereniging ARB stelt nog straffen vast voor de jockeys die de regels overtreden. Om jockeys goed te informeren brengt ARD een dvd uit met uitleg welk zweepgebruik wel en niet is toegestaan.

,,Vanuit de maatschappij was er veel kritiek op het zweepgebruik in de rensport”, zegt ARB-voorzitter Bob Bentley. ,,Verandering was noodzakelijk. En we wilden het ineens goed doen.” Volgens Bentley bekeek het verenigingsbestuur alle voor- en tegenargumenten van het gebruik van zwepen met kussentjes. ,,Wetenschappers zeggen dat deze zwepen geen pijn of verwondingen veroorzaakt. Dat is precies wat we willen bereiken.”

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:39

Gewoon de zweep weglaten? Er komt nog steeds een paard als eerste binnen hoor.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:48

Arabesk schreef:
Gewoon de zweep weglaten? Er komt nog steeds een paard als eerste binnen hoor.


Idd!

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:08

Helemaal mee eens, gewoon helemaal weglaten

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:29

Cayenne schreef:
Volgens Bentley bekeek het verenigingsbestuur alle voor- en tegenargumenten van het gebruik van zwepen met kussentjes. ,,Wetenschappers zeggen dat deze zwepen geen pijn of verwondingen veroorzaakt. Dat is precies wat we willen bereiken.”



Hmm :roll: , juist ja, alsof die zwepen het paard alleen even kriebelen dat ze het goed doen. De kans op verwonding is minder, maar een tik doet nog steeds zeer ;)

wendietjuhhh

Berichten: 1043
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:47

Eddy_Rocks schreef:
Arabesk schreef:
Gewoon de zweep weglaten? Er komt nog steeds een paard als eerste binnen hoor.


Idd!


wrom? je rijd zelf toch ook met zweep?

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:51

verography schreef:
Cayenne schreef:
Volgens Bentley bekeek het verenigingsbestuur alle voor- en tegenargumenten van het gebruik van zwepen met kussentjes. ,,Wetenschappers zeggen dat deze zwepen geen pijn of verwondingen veroorzaakt. Dat is precies wat we willen bereiken.”

Hmm :roll: , juist ja, alsof die zwepen het paard alleen even kriebelen dat ze het goed doen. De kans op verwonding is minder, maar een tik doet nog steeds zeer ;)

Prop er vrijwel tussen en het klopt wel. Die paarden hebben maar een heel klein zetje nodig, echt geen rammen. Dan gaan ze juist kuren omdat het hele karaktervolle paarden zijn. Als je 3 keer mag slaan (aan dit aantal moet je denken), en dan nog niet eens hard met ook nog een dempende werking en ook nog met beperkingen wanneer wel en wanneer niet, dan remt dat voldoende en hoeft de zweep niet weggelaten te worden. Met dressuur begrens je toch ook wel eens met zweep (en/of met spoor), bij springen geef je toch ook wel eens dat extra zetje?

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:22

Ik denk dat die klappen bijna niet gevoelt worden. Die paarden hebben zoveel stress en adrealine in hun donder op dat moment. Denk dat ze een beetje van de wereld zijn

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:26

powerzoe schreef:
Ik denk dat die klappen bijna niet gevoelt worden. Die paarden hebben zoveel stress en adrealine in hun donder op dat moment. Denk dat ze een beetje van de wereld zijn



Nee maar dat is juist het sneue, een klap oke, maar ze gaan al op hun hardst en ze worden genoeg opgejut. Maar als ik wel eens armen zowat een meter opgetild zie worden en de zweep dan keer na keer onophoudend op het paardenvel zie neerklappen, nee dat gaat te ver en is helemaal niet nodig. Ik weet wel zeker dat die paarden dat voelen en wil het dan ook een vorm van mishandeling noemen, ze zijn wel hyper en weten dat ze vooruit moeten rennen maar ze zullen die vele zweepslagen heus wel voelen maar wat zouden ze er tegen kunnen doen?

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:36

Dat is ook wel waar

VinandoW
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:32

Nou dat zitten alle topsport paarden, Salinero wordt ook vol gepompt (om zo maar even te zeggen) die zitten ook vol stress
Laatst bijgewerkt door VinandoW op 23-03-09 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:34

Welke uitspraken. Ik heb dit van mijn moeder en die heeft meerdere wedstrijden gezien, omdat ze 10 jaar in america heeft gewoont. Dus ik praat niet zomaar even wat

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:36

Joceline schreef:
powerzoe schreef:
Ik denk dat die klappen bijna niet gevoelt worden. Die paarden hebben zoveel stress en adrealine in hun donder op dat moment. Denk dat ze een beetje van de wereld zijn



Nee maar dat is juist het sneue, een klap oke, maar ze gaan al op hun hardst en ze worden genoeg opgejut. Maar als ik wel eens armen zowat een meter opgetild zie worden en de zweep dan keer na keer onophoudend op het paardenvel zie neerklappen, nee dat gaat te ver en is helemaal niet nodig. Ik weet wel zeker dat die paarden dat voelen en wil het dan ook een vorm van mishandeling noemen, ze zijn wel hyper en weten dat ze vooruit moeten rennen maar ze zullen die vele zweepslagen heus wel voelen maar wat zouden ze er tegen kunnen doen?


Die armen zie je opgetild worden, alleen slaan ze langs en niet tegen het paard. Dat mag maar enkele keren en niet boven de schouder. Die mensen kunnen niet meer met hun benen drijven hé. Denk aan het mennen dan geef je ook enkel hulpen met je teugels, zweep en stem. Zweep kan al simpel aanraken zijn.

Hoe lang is het geleden dat je ma uit amerika is vertrokken. Vroeger sloegen ze paarden zo veel mogelijk in de startboxen zodat ze er sneller uitwilden, daar zijn ze ook vanaf hoor.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:37

Joceline schreef:
powerzoe schreef:
Ik denk dat die klappen bijna niet gevoelt worden. Die paarden hebben zoveel stress en adrealine in hun donder op dat moment. Denk dat ze een beetje van de wereld zijn



Nee maar dat is juist het sneue, een klap oke, maar ze gaan al op hun hardst en ze worden genoeg opgejut. Maar als ik wel eens armen zowat een meter opgetild zie worden en de zweep dan keer na keer onophoudend op het paardenvel zie neerklappen, nee dat gaat te ver en is helemaal niet nodig. Ik weet wel zeker dat die paarden dat voelen en wil het dan ook een vorm van mishandeling noemen, ze zijn wel hyper en weten dat ze vooruit moeten rennen maar ze zullen die vele zweepslagen heus wel voelen maar wat zouden ze er tegen kunnen doen?


Daar gaan we weer.

Ze worden niet keer op keer geraakt. De zweep zwaait er langs. Er is een committee dat zweepgebruik en andere overtredingen streng in de gaten houdt. Jockeys die het regelement overtreden krijgen geldboetes of worden geschorst. (As in; een X aantal koersdagen te voet)

Soms kan die ene extra aansporing net het verschil maken...daar hoef je er echt niet voor op los te rammen! Denk je dat een paard dan nog wíl rennen/winnen de volgende keer?

VinandoW
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:38

Ben het met je eens, het is elke keer weer een discussie

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:42

Ik word er zo moe van. Het is een harstikke mooie sport en misstanden heb je in elke tak...maar de meeste mensen kunnen altijd alleen maar het negatieve ervan zien.

VinandoW
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:43

En dat is vooral in de rensport zo, net zoals met Nicanor, rensport dit rensport dat. En ze weten er niks van, meteen dikke rellen hier op bokt

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:47

20 jaar geleden ongeveer. Het kan ook wel zo zijn als jij zegt ik heb er geen verstand van. Ik zeg alleen wat ik heb gehoort. En dat zijn niet allemaal leuke dingen. En die zullen vast nog ook wel zo zijn.....

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:49

Ik vind de rensport prachtig (heb zelfs veel bekenden in die sport) maar ik ben niet blind als er van de achterkant wordt gefilmd en ik toch wel de zweep keer na keer het paard zie raken..ik wil er wel een paar filmpjes bij pakken? Bij veel ren-wedstrijden zie ik ook jockey's die dit natuurlijk niet doen en niet het paard raken, maar bij veel toch ook wel. En of het paard dan na veel slagen niet meer wil rennen/winnen? Hij zal in iedergeval er niet meer mee ophouden omdat hij toch wel geslagen wordt, zo denkt een paard niet. Een paard is slim en sterk en zal altijd door blijven rennen ondanks de slagen. Ik bind het slaan niet vast aan de rensport, want zulke dingen bestaan bij elke paardensport. Maar toch wil ik dan wel eens weten of er dan helemaal niemand het met mee eens is dat er bij veel verslagen op tv, toch zeker wel raak geslagen wordt. Want toevallig weet ik wel wanneer er wordt geraakt en wanneer niet.

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:52

Behalve de slagen vind ik het ook echt pure dierenmishandeling dat die arme beesjes met 1,5 jaar worden beleerd en ze met 2 jaar al in de wedstrijden lopen.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:57


powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:58

Nou sorry hoor, maar je kan mij niet vertellen dat dat niet stress vol voor die beestjes is.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:00

Er kan nooit een artikel op VN staan zonder dat deze discussie weer helemaal opnieuw gevoerd wordt. Er wordt toch ook niet standaard in een artikel over springpaarden gezegd...ohh wat zielig dat die paarden zo hoog moeten springen?

Ik verwijs nu naar het topic omdat daar rensportkenners in reageren...met verstand van zaken :)

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Australië pakt zweepgebruik in de rensport flink aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:03

Nou dan zal ik maar niet meer reageren.

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:04

Esile schreef:
Er kan nooit een artikel op VN staan zonder dat deze discussie weer helemaal opnieuw gevoerd wordt. Er wordt toch ook niet standaard in een artikel over springpaarden gezegd...ohh wat zielig dat die paarden zo hoog moeten springen?

Ik verwijs nu naar het topic omdat daar rensportkenners in reageren...met verstand van zaken :)



Dat topic gaat over de jonge leeftijd van de paarden die worden ingereden waarmee mensen het niet eens zijn, deze mensen kunnen in dat topic meer antwoorden vinden. Maar de mensen die nog meer reageren in dit topic, reageren op de openingspost, over het verbeteren van de zwepen i.v.m het slaan.

Er worden hier namelijk mensen uitgemaakt voor mensen die niets van de drafsport weten en de hele rensport dierenmishandeling vinden en dus in een hokje plaatsen terwijl eigenlijk niet ontkend kan worden dat er op veel wedstrijden (ook in de andere sporten maar daar gaat het nu even niet over) toch zeker wel veel raak wordt geslagen. Waarom anders de invoering van deze 'zachte zweep', plus dat ik het verschil zie tussen raak slaan of erlangs slaan, vooral door de camera's goed gefilmd. Wij veroordelen de sport niet omdat het een prachtsport is maar toch zie ik het veel op tv voorkomen wat me niet bevalt (het raak slaan). Als ik dan weer een wedstrijd zie waar er niet raak wordt geslagen vind ik het geweldig mooi en die sport zou ik het liefst ook zelf doen.
Laatst bijgewerkt door Joceline op 23-03-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt