Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110824
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:48

http://www.trouw.nl


Afbeelding
Isabell Werth, hier met Warum Nicht in training
foto: http://www.agnes-tenwolde.nl

Met haar vijfde zege in de wereldbekercyclus troefde dressuuramazone Isabell Werth zaterdag Anky van Grunsven af, in de achtertuin van haar rivale nog wel.

Het Duitse volkslied in de Brabanthallen als ultiem huldeblijk deed Isabell Werth (39) zichtbaar goed. Van haar anderhalf jaar oudere Brabantse concurrente in de combinatie met Salinero had ze nog nooit de kür op muziek gewonnen. Het succes ontlokte haar een joviaal compliment: „Geweldig om te winnen op het beste concours met het deskundigste publiek in de wereld.”

Het publiek gaf haar na dit compliment een staande ovatie. Dat gaf maar weer eens aan dat Werth, ondanks haar rol als eeuwige rivale van Van Grunsven, in Nederland weinig kwaad kan doen.

Dat is wel eens anders geweest. Toen Van Grunsven in 1994 op Bonfire wereldkampioene was geworden, verwachtte iedereen van haar ook op de Olympische Spelen van 1996 een gouden medaille. Maar Werth troefde haar in Atlanta af, in een duel waarvan het Nederlandse kamp nog altijd bokkig beweert dat de uitslag door de ultragrote Duitse invloed gemanipuleerd was. Het leidde tot jaren van wantrouwen.

De verandering, die daarin gekomen is, valt niet los te zien van het diplomatieke en toch ook open karakter van Werth, die gruwt van machinaties, roddel en complottheorieën, of ze nou van Nederlandse of Duitse kant komen. Werth leest alleen de sportieve barometer.

„Misschien lig ik goed in Nederland, niet ondanks maar juist omdát ik al vijftien jaar de concurrent van Anky ben. Anky is heel populair. Als ze van mij wint, wordt ze in Holland bejubeld, maar als ze van mij verliest, heeft men in Holland respect voor mij omdat ik op dat moment beter ben dan Anky. Ik heb haar altijd gerespecteerd. Nee, we zijn geen vrienden. Dat bezwaart me niet. Als je maar een professionele houding ten opzichte van elkaar hebt. Ik zie onze relatie als bij uitstek sportief.”

Illustratief is Werths reactie op het bericht dat Van Grunsven en Salinero mogelijk niet naar de wereldbekerfinale gaan: „Ik wil in Las Vegas alleen tegen de beste ruiters rijden, dus ik hoop dat Anky start.”

Op de Spelen van Hongkong moest Werth toezien hoe Van Grunsven haar derde olympische titel op rij won. Zelf werd de Duitse evenals in Sydney (2000) tweede. In Athene (2004) was ze er niet bij. Haar verlies in Hongkong werd beïnvloed door rebellie van Satchmo, die haar voor schut zette en haar de kans op olympisch goud ontnam.

Tot Satchmo in staking ging, reed Werth een perfecte kür en scoorde zij in punten hoger dan Van Grunsven. „Dat was pijnlijk, ja. Toch was Hongkong voor mij een hoogtepunt in mijn carrière. Ja, hoogtepunt, dat vind ik echt, maar wel met twee kanten. Het was super en jammer tegelijk. Maar dan denk ik: het is sport. Zulke dingen gebeuren. Nu werd ik tweede. Over mijn prestaties beklaag ik me niet.”

Opvallend was dat Werth later op die voor haar zo pijnlijke avond Van Grunsven kwam halen (de Duitse en Nederlandse delegatie vierden hun feestjes in hetzelfde gebouw) om met haar op het Duitse podium een huldiging te ondergaan. Het tekent haar. „Voor mij is dat vanzelfsprekend. Je kunt winnen en verliezen, maar als je verliest moet je je niet verstoppen en de winnaar alle eer geven.”

Werth rijdt graag in Nederland. „Dat geldt voor de meeste Duitse rijders. Wij komen vaker naar Nederland dan andersom.” Dat een vijandig fanatisme van het Duitse publiek daarvan wel eens oorzaak zou kunnen zijn, wil er bij Werth niet in. „Welnee, juist de Hollanders zijn patriottisch. Dat komt voort uit de geschiedenis. De rivaliteit bij voetbal werkt door. Nederlanders voelen zich snel de mindere. Dat is wel wat overdreven.”

Waar Van Grunsven na Hongkong aangaf dat ze zichzelf de Spelen van Londen niet zag halen –ze is daar inmiddels op teruggekomen onder voorwaarde dat ze een geschikt paard vindt–, daar is de gedachte om te stoppen bij Werth nog niet opgekomen. „Ik houd van dit vak. Paarden opleiden is mijn core business”, zegt de juriste die twee jaar als advocaat praktiseerde, maar het pleiten opgaf voor een fulltime bestaan in de hippische wereld.

In Den Bosch had ze alweer een nieuw paard bij zich, de tienjarige Whisper die mee was om aan concoursen te wennen. Werth is nog lang niet uitgereden en ze telt haar zegeningen: „Ik heb in mijn leven meer zondagen dan maandagen gekend.”

Verwant artikel:

[VN] Flinke nederlaag voor Anky, Adelinde en Parzival tweede

Monnie_

Berichten: 2701
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:51

Prachtig stuk! +:)+

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:58

Heel mooi stuk met een zeer sportieve Werth aan het woord.

Vera1908

Berichten: 759
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:00

Ik vind Isabell echt een topmens! En ze was inderdaad echt zichtbaar blij zaterdag! Ze heeft terecht gewonnen en Satchmo gedroeg zich voorbeeldig

Monnie_

Berichten: 2701
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:08

ik vind het wel echt een oerlelijke foto :') net een trekgeit die warum nicht hier

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:14

Het is en blijft een topwijf.

Jessix

Berichten: 16486
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:50

Wat dat betreft ben ik al 15 jaar gelukkig met de dressuur uitslagen: Of het nu de ene keer Anky is en de andere keer Isabell, ik gun het ze beiden van harte! Zij kunnen zeker concureren met elkaar. Heel sportief!

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:53

Gaaf en sportief stuk! Ik ben nu wel benieuwd naar Whistle!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:16

Sportief mens is dat! :)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:19

Wow, supper mooi stuk, goed geschreven!

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:35

Super leuk stuk!
Het maakt mij niet uit wie wint, ik vind Isabell super!

Ik vind wel dat Isabell telkens sneller weer nieuwe paarden heeft dan Anky. Ze heeft nu ook First Class in de grand prix! Vind ik ook een heel leuk paard!

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:36

een heel oprecht en sportief mens! En een lust om dr te zien rijden met ieder paard wat onder haar kont schuift!

Cisss

Berichten: 1014
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:37

Nou ik vind het helemaal geen leuk stuk.
Ze zegt allemaal gemene dingen over ons. :oo
En dat ze altijd respect voor Anky heeft gehad, is ook helemaal niet waar.

Misschien moeten jullie maar in Duitsland gaan wonen, kunnen jullie helemaal into Isabell worden.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:49

Cisss schreef:
Nou ik vind het helemaal geen leuk stuk.
Ze zegt allemaal gemene dingen over ons. :oo


Zoals wat? Ik kan ze niet vinden die gemene dingen.

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:54

Ciss ik ben al jaren into isabell. Ze is echt een topmens en heb haar vaak gezien en gesproken.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:55

Cisss schreef:
Misschien moeten jullie maar in Duitsland gaan wonen, kunnen jullie helemaal into Isabell worden.

Wat een rare reactie, ben je soms anti-Duitsland of zo?
Volgens mij bekijk je dit stuk met een nogal vervormde bril, want Werth maakt de Nederlanders hier juist complimenten.

Het is maar hoe de gek iets leest, he. :)

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:59

goed stuk, en knappe prestatie

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:00

Ik kan ook geen gemene dingen ontdekken hoor...?

Ik vind het ook een leuk stuk, mooi geschreven. Dit is in mijn ogen hoe de topsporters met elkaar om horen te gaan. Gewoon met respect voor elkaar. :)

Mija
Berichten: 335
Geregistreerd: 20-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:16

Wat een mooi stuk is dit over Isabell, een echte Topvrouw dit toont klasse.

Ik heb ook een duitse schoondochter en een nederlandse schoondochter, maar geef mij maar de duitse schoondochter altijd even hartelijk en vriendelijk, een klasse verschil met de nederlandse.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:23

..echt een topwijf!..en zo sportief!..heb afgelopen zaterdag ook weer zitten genieten van haar kur(qua rijden dan want haar muziekkeuze vind ik nou niet echt ju van het)..en idd, ben ook heel benieuwd hoe haar nieuwe paarden zijn en wat er uit gaat komen..

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:24

Mija schreef:
Wat een mooi stuk is dit over Isabell, een echte Topvrouw dit toont klasse.

Ik heb ook een duitse schoondochter en een nederlandse schoondochter, maar geef mij maar de duitse schoondochter altijd even hartelijk en vriendelijk, een klasse verschil met de nederlandse.

~~}> nu maar hopen dat ze hier niet lezen _O- :D

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:26

Als ik voor iemands rijkunsten bewondering heb dan is het wel voor die van Werth (en voor die van vele anderen natuurlijk, maar Werth blijft m'n favoriete). Ik heb ze met Warum Nicht in Den Bosch een keer met lange teugel ronde de piste zien draven, hem zien opnemen en in een perfecte passage zien binnenkomen. Sindsdien is het écht m'n favoriete qua rijkunsten!

Janine1990

Berichten: 43848
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Voor Isabell Werth telt alleen de positieve barometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:36

Geweldig stuk!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:06

Cisss schreef:
Nou ik vind het helemaal geen leuk stuk.
Ze zegt allemaal gemene dingen over ons. :oo
En dat ze altijd respect voor Anky heeft gehad, is ook helemaal niet waar.

Misschien moeten jullie maar in Duitsland gaan wonen, kunnen jullie helemaal into Isabell worden.



Al gedaan hoor :+

(sorry, maar deze opmerking is echt idioot...)

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:14

Leuk positief stuk :)