Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felinde

Berichten: 1179
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:50

Hey,

Ik zelf zit op het AOC in Leeuwarden, in het tweede jaar (Doe de 3-jarige opleiding, van niveau 4 naar 3 gegaan i.v.m gezondheids klachten.) en heb voordat ik echt aan de opleiding begon, iets van 8.5 weken stage gelopen bij het PTC+ in Oenkerk. Dit om te kijken of de opleiding wel echt iets voor mij was.

Toen ik aan de opleiding begon, wist ik al dat het hard werken is in het paardenwereldje, en dat het er niet altijd even eerlijk aan toe gaat :) Heb eigenlijks ook nooit echt in die 'roze droom'gelooft voor die tijd ;) Zat eerst op het Cibap in Zwolle, maar door omstandigheden moeten stoppen, en toen besloten om toch de opleiding paardenhouderij te doen. Het niveau is idd laag.. vooral makkelijk als je een beetje je best doet.

Of ik inderdaad echt in de paarden ga werken als ik dat vervloekte papiertje heb.. ik weet het niet :) Ik vind hard werken fijn, en om van je hobby je werk te maken is ook erg leuk natuurlijk.. maar ik zie wel :) Op een kantoor ga ik iig niet zitten, ik moet bezig zijn, met de handen werken :)

Even een stukje uit het perspectief van een student dus :)

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:25

Arabesk schreef:
Vinden jullie dit een realistische tekst?

Citaat:
Vandaag wordt een nieuw paard binnengebracht. Het is Obelix een prachtige jonge hengst. Obelix wordt jou toevertrouwd om hem alles te leren voor de komende hengstenkeuring. Hij komt uit de vrachtwagen en je kijkt of hij fit en gezond is. Morgen ga je beginnen om hem aan de longeerlijn te leren lopen. Vandaag krijgt hij een poetsbeurt en mag hij even lekker in de paddock lopen. Nu ga je nog een paard berijden, na het werk spuit je hem af op de afspuitplek, geeft hem zijn zweetdeken en daarna gaat hij nog even in de stapmolen om uit te stappen.

Een leven zonder paarden kun jij je niet voorstellen. Niet alleen zijn paarden je hobby, je wilt er ook je werk van maken. Op een manege, pensionstal, stoeterij of bij een handelsstal wil jij later je geld verdienen. Het paard staat in je werk en in je leven op nummer 1. Werken met paarden betekent een zware baan waarbij je weet dat paarden geen kantooruren aanhouden. Gelukkig niet, want daar hou je ook niet van.


Da's het reclamepraatje van de school waar ik werk :+

Nee, niet realistisch.
Dit is zo ongeer mijn bijbaantje, en daaroor heb ik helemaal geen opleiding hoeven te volgen.

Als je een beetje handig bent, dan kan je in elk bedrijf komen werken, daar hoeven ze geen diploma voor te zien. De meeste mensen die ik ken die het leuk doen 'in de paarden' die hebben geen paardenp[leiding gedaan. 1 iemand alleen twee maanden Deurne, nu heeft ze een eigen bedrijf.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:46

asjemenou schreef:
Als je een beetje handig bent, dan kan je in elk bedrijf komen werken, daar hoeven ze geen diploma voor te zien. De meeste mensen die ik ken die het leuk doen 'in de paarden' die hebben geen paardenp[leiding gedaan. 1 iemand alleen twee maanden Deurne, nu heeft ze een eigen bedrijf.

Dat is ook het grote probleem; het huidig niveau van de opleidingen is zo laag, dat iemand met een papiertje in de praktijk geen kennis heeft omj een bedrijf te starten, laat staan rendabel te runnen.
Feitelijk moet de kwaliteit van de opleidingen flink omhoog en pas daarna verplicht stellen dat iedereen die in de paarden wil een diploma moet hebben. Gevolg is wel dat 95% van de huidige studenten een andere opleiding moet gaan zoeken omdat zij sowieso de capaciteiten niet hebben.

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:29

Ik heb eerst in nijmegen de opleiding paardenhouderij gevolgd... daar had ik ook maar 1 dag in de week stage en 10 weken per jaar blokstage.
Ik vond dat te weinig en ben opzoek gegaan naar een andere opleiding binnen de paarden
Deze heb ik nu gevonden in de opleiding Horse & leisure op t NHb deurne.
3 dagen stage, 2 dagen school en nog 8 weken blokstage per jaar

Ik denk wel dat je het grotendeels van de praktijk ervaring moet hebben in de paarden.
Waar je stage loopt helpt ook wel een hoop mee.
Zo had ik vorig jaar een bedrijf waar ik zo'n beetje aan mn lot werd overgelaten. Baas was er bijna nooit en als ie er al was en je wilde m wat vragen had ie geen tijd.
Gelukkig heb ik t dit jaar wel getroffen met stage. Goede begeleiding, maar toch ook een stukje vrijheid.
Hard werken is t natuurlijk wel, maar ik doe het graag...vooral als het zulk goed weer is als nu... heerlijk