Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:49

Nieuwsredactie / http://www.wittelsbuerger.com/


De bekende Amerikaanse trainer Cleve Wells moest onlangs voor de raad van de AQHA verschijnen, omdat hij halverwege januari aangeklaagd is voor wreedheid jegens dieren.
In het kort gaat het om het paard Slow Lopin Scotch, een driejarige Quarterhorse ruin, die bij Cleve Wells in training was. Tijdens een spontaan bezoek, door de eigenaren Nicole Marr en Wayne Holley, aan de trainingsstal waren ze geshockeerd door de toestand waarin hun paard verkeerde. De eigenaren troffen hun paard met het hoofd omhoog gebonden in de box aan, met opgezwollen benen, gezwollen en ingescheurde mondhoeken, een gebroken kaak en etterende sporenwonden. Cleve Wells zelf was naar een Horse Show, de Reichert Celebration, waardoor de assistent-trainer de situatie moest verantwoorden. Het paard is door de eigenaren direct mee naar huis genomen en maakt het, na onderzoek van de dierenarts, naar omstandigheden goed.

De American Quarter Horse Association (AQHA) heeft zich zich onder andere als doel gesteld om paardenwelzijn te verbeteren door ondermeer sancties uit te delen als er bij paarden geestelijke en/of lichamelijke mishandeling wordt geconstateerd. Zij hebben primaire maatregelen laten ontwikkelen door een Task Force, waar onder andere juryleden en fokkers als Joe Carter, Carol Rose en Rick Weaver deel van uit maken. Deze Task Force maakt ook meldingen als er tijdens een wedstrijd op een inhumane manier met een paard wordt om gegaan.

De verdere afwikkeling van de zaak ligt nu in de handen van de AQHA, nadat begin februari de aanklachten zijn bepaald door de Officier van Justitie.

Na de hoorzitting op 17 februari in Amarillo, Texas heeft de raad van de AQHA besloten om Cleve Wells per direct zijn lidmaatschap van de AQHA 'Professional Horsemen Association' te schorsen. Daarbij komt ook nog eventuele verder sancties die de raad gaat bespreken in maart tijdens een bijeenkomst.
De raad van de AQHA bestaat voornamelijk uit professionele trainers en ruiters, zoals Patti Carter, Dale Livingston en Lynn Palm. De rechtzaak trekt vooral veel aandacht omdat de raad van de AQHA professional Horsemen voornamelijk bestaat uit professionele trainers en ruiters, welke wellicht ook belang hebben bij deze zaak.

Op advies van zijn advocaten heeft Cleve Wells geen verklaring afgegeven. Cleve is sinds 1983 een actief Western Pleasure ruiter en werd onder andere 17 keer wereldkampioen of reserve-wereldkampioen. Hij had ondermeer de bekende goedgekeurde dekhengsten Zips Chocolate Chip, Radical Rodder en Absolute Investment onder het zadel.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:53

ik maak me wel eens zorgen over het feit dat dieren geen "stem" hebben en daarom geen mening hebben. Dat een paard op de manier vast gebonden staat op stal zonder dat andere werknemers op die stal ingrijpen vind ik angstaanjagend!

Ik hoop dat steeds meer mensen op zullen komen voor dit soort dierenleed zodat ook deze dieren een "stem" krijgen.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:54

Vind inderdaad dat de medewerkers ook verantwoordelijk zijn.
Het is toch verschrikkelijk dit. en zeker voor iemand die zo hoog in de sport rijd :-(

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:56

Goed zo, aanpakken die gasten!

Ik vraag me overigens wel af waarom een paard zo hoog opgebonden staat :?

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:02

Ben wel benieuwd wat voor, of überhaupt een, effect een schorsing heeft?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:04

yildiz schreef:
Goed zo, aanpakken die gasten!

Ik vraag me overigens wel af waarom een paard zo hoog opgebonden staat :?

Zodat het paard tijdens training/wedstrijd graag met zn hoofd/hals naar beneden loopt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:14

Wat verschrikkelijk! Zo'n man zou een verbod op het houden van dieren moeten krijgen.
Een tijd terug stonden er in (ik meen) Bit ook foto's van een Western-paard dat in een bijzonder onnatuurlijke houding stond vastgebonden?
In mijn ogen is het stalpersoneel net zo schuldig, doordat ze niet hebben ingegrepen bij zichtbaar dierenleed.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:36

Je krijgt toch gewoon de bibbers van dit soort nare verhalen, wat is er nou nog leuk aan de sport als je het op deze manier zou moeten uitoefenen. Ik kan er niet bij dat stalpersoneel niet reageert. Als ik dit zou zien zou ik iemand anders met zijn hoofd aan de stal vastbinden geloof ik :(

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:44

Zo, das niet niks. Cleve Wells is een grote meneer. Of eigenlijk... was een grote meneer.
Wel goed dat de AQHA ook gelijk maatregelen neemt.

Of je de medewerkers iets kunt verwijten weet ik niet. Als een medewerker dit op eigen houtje heeft veroorzaakt toen Cleve weg was natuurlijk wel, maar als het bij het stalbeleid hoorde dan ligt de volledige verantwoordelijkheid bij Cleve Wells zelf. Als hij je baas is dan ga je daar niet zo gauw tegenin want dat kost je onherroepelijk je baan. En met de huidige crisis in Amerika ben je daar natuurlijk huiverig voor, zeker als je een gezin thuis hebt. Lijkt me een moeilijke situatie voor medewerkers.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:02

Als medewerker kun je altijd de Amerikaanse "dierenpolitie" (kan even niet op de naam komen) verwittigen, desnoods anoniem.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:06

In Amerika staan er wel behoorlijke straffen tegenover, in ieder geval beter als hier! Chevax, ASPCA?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:32

NonaWen schreef:
Chevax, ASPCA?
Yep, die bedoelde ik. Zat al met YMCA in mijn hoofd, maar da's toch heel wat anders. :D

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:52

Zou het hem in de achternaam zitten? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:56

Je hebt ook de rspca, of is dat engeland? Of zal het zo iets zijn als met de politie, die heeft ook de lapd, lvpd en noem maar op.

Mag zo'n man nog wedstrijd rijden of fokken? Of verliest hij alleen het 'keurmerk' ?

Vreselijk dit soort mensen. Ik had het paard naar beneden gehaald en de eigenaren gebeld, dan maar ontslag

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:11


garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:12

ik ben in shock.... wat erg zeg...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:13

Mindim schreef:
Je hebt ook de rspca, of is dat engeland?

RSPCA = Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (Brits dus)

ASPCA = American Society for the Prevention of Cruelty to Animals (Amerikaans dus)

En dan heb je in Amerika en Internationaal ook nog de SPCA, maar ik weet niet of die nou iets te maken hebben met de andere twee.

Anoniem

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:17

Op animal planet hoor je zoveel pca dingen, welke letters er voor moeten weet ik vaak al niet meer. Wel goede initiatieven .

Nonce

Berichten: 158
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Betuwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:20

Jeetje, je zal je paard zo aantreffen zeg!

Zou echt gillend gek worden! :oo

Anoniem

Re: Cleve Wells verliest AQHA Professional Horseman privilege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:25

@storrum, die geeft een duidelijk beeld, wat de eigenaar zegt, de voor en na foto's van het paard. Het was een stevigerd begin dit jaar en uitgemergeld aan het eind en die wonden, ach je hart gaat uit naar het beestje.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:51

als werknemer heb je nix te vertellen.tegengas = ontslag. nu heb ik het over een jaar of 25 terug, ik werkte bij een mange in haamstede. die man was absoluut slecht voor de paarden.een DA raadde de man aan, om een uitgemergeld (maar dat waren ze allemaal) kreupel paard met een open schoft absolute weiderust te geven van minimaal een maand-stond ik bij. s avonds ging het paard idd netjes de wei op. om de volgende ochtend weer opgehaald te worden voor de duinritten-hij zat volgeboekt. toen ik weigerde het betreffende paard op te zadelen, kwamen er woorden.ik ben uiteraard weggelopen, en heb ook gezegd dat ik niet zo met paarden om wenst te gaan, en hij een l** was. maar ik woonde bij mn ouders, dus ik kon zonder dat loon. vele kunnen dat niet, en daar sta je dan...
p.s. voor het paard heeft het niets uitgemaakt, een ander zadelde hem op.
oftewel-je kan het personeel nix verwijten.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:56

Sorry maar dat vind ik grote larie. Je kunt altijd anoniem dierenbescherming waarschuwen. En als de volgende ook had nee had gezegd bij jou en die daarop ook en die daarop ook. En hij had ze allemaal ontslagen.
Dan had ie mooi zichzelf gehad. Ik vind dat je als mens de plicht hebt om actie te ondernemen als dit soort dingen gebeuren.

Als iedereen maar zn ogen voor dit soort dingen zou sluiten zou er nooit verbetering in komen!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:02

@babel-geen larie!! en als je eens naar de DB belt, kom je er gelijk achter, dat je al jaren niet meer anoniem kan bellen!je moet je naam en toenaam geven. i.v.m. met vele valse (wraakzuchtige) meldingen hebben ze het beleid lang geleden gewijzigd.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:05

Dan geef je toch je naam? Ik snap dat dat je je baan niet kwijt wilt, maar ik zou echt niet met mezelf kunnen leven als ik zou werken bij iemand die dieren zo behandeld, laat staan dat ik eraan mee zou werken.
Vind het overigens wel goed hoe jij hebt gehandeld, zoals ik al zei, dat zou iedereen moeten doen.

Als je zelf maar genoeg er voor over hebt dan kun je er dus als personeel zijnde wel wat eraan doen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:10

Ookal kun je wel anoniem bellen... Als de ASPCA komt en de tent sluit ben je ook je baan kwijt.

Het lijkt me ook erg lastig als je de ASPCA belt en die komt vervolgens kijken en jij bent op dat moment op het bedrijf. Dan moet je wel heel veel vetrouwen in de ASPCA hebben dat ze niet laten blijken dat jij de tipgever bent.
Het lijkt mij doodeng en je moet wel heel moedig zijn om dat te durven.

Als er bovendien verder geen publiciteit aan het geval wordt gegeven en de trainer/werkgever dus 'clean' blijft, maar er wel achter komt dat jij de ASPCA hebt gebeld, dan kom je zelf nooit meer aan de bak in de paardenwereld. Want dan ben jij iemand die heeft geprobeerd om een trainer met een grote naam onderuit te halen.

Klokkenluiders hebben het niet makkelijk, in welke branche dan ook.